Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa GTS tyhjäkäyntiongelmat

Aloittaja Palosella, 05.09.17 - klo:15:05

« edellinen - seuraava »

Palosella

Terve! Täällä ei hirveästi isoja Vespoja ole, mutta ajattelin silti heittää kysymyksen ilmoille. Huomasin tossa juuri, että jos laitat Vespan lämpenemään vaikka jäähdyttimen ilmausta varten, tai muuten vaan joutuu olemaan vähän pidempään tyhjäkäynnillä, niin n. minuutin tyhjäkäynnin jälkeen kone sammuu kun bensa olisi loppu. Lähtee kyllä ongelmitta tuon jälkeen käymään, mutta sammuu joka kerta minuutin käynnin jälkeen. Ajossa ei ole sammunut vielä kertaakaan, ainoastaan tyhjäkäynniltä. Samaa ongelmaa oli siinä yksilössä, johon tein sen koneremontin. Ei tuo ominaisuus minua haittaa, mutta olisi kiva tietää mistä johtuu. Ei kai noissa sentään mitään tarkoituksellista ominaisuutta ole, että noin pitäisi käydä  ;D

Partanen

Ei oo muulloin tyhjäkäynti kikkaillut, kuin ilmanputsarin huollon jälkeen, tai keväällä, jos akku ollut irti talven yli. Eipä tosin kovin usein pitkiä aikoja tule tyhjäkäynnillä pidettyä.

Sitten on ongelmia tiedossa, jos joku on yrittänyt säätää tyhjäkäyntiä kaasuläppää säätelemällä. Niin olen netistä siis lukenut:

http://cheekythoma3.wixsite.com/itsme/idle
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Joo, tuostahan ei tiedä, millaista säätäjää on ollut kun mittarissa kuitenkin vähän alta 30tkm, ilman huoltokirjaa tietysti niinkun nämä yleensä on. Modernvespasta luin, että heikko akku tai huono tulpanhattu voi tehdä samaa. Miksi sitten startti pyörii kuitenkin kun uudella akulla, eikä ole muuten sammunut, kun vain tyhjäkäynnillä? No, eipä noista tiedä :D

Coastside

Jospa siinä on tyhjäkäynnin rajoitin?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Mietin kyllä samaa voisiko olla, mutta en millään usko siihen. Se kaverin Vespa kävi kyllä nätisti ainakin 10 min tyhjää ennenkun sammui, kun ilmailin jäähdytysjärjestelmän rauhassa suht pitkän kuivana seisomisen jälkeen. Netistä löytyi, kun jollain oli unohtunut tuollainen talvikäytön aikana reiluksi tunniksi käymään, eikä se ollut kyllä itsekseen sammunut.

Olisikohan ruiskussa kovettunut joku o-rengas tms. ja siitä johtuisi sitten imuvuoto = ei pysy tyhjäkäynnillä? Kai se täytyy se ruiskuyksikkö irroitella talven aikana ja tutkia. Autoissa kylläkin imuvuoto yleensä nostaa tyhjäkäyntiä, ainakin jos vuoto on imuläpästä katsottuna koneen puolella. Tuossa tyhjäkäynti kuitekin pysyy normaalina sen ajan, kunnes sammuu.

Partanen

Autoissakin ruiskut on jo pitkään itse korjailleet tyhjäkäynnin kohdalleen. Niin tekee Vespakin, mutta jos jokin on pielessä, ei sen säätövara riitä. Vespankin ruisku selvästi jopa oppii missä asennossa sitä tyhjäkäynnin säätöön käytettävää askelmoottoria kannattaa pitää, koska ilmansuodattimen huollon jälkeen saa yleensä käynnistää kahteen kertaan. Ekalla yrityksellä ei aina jää käymään, kun tukkoinen suodatin on vaihtunut paremmin ilmaa läpäisevään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Juu, osassa autoista se automaattinen tyhjäkäynnin säätö on ollut ainakin 90-luvulta lähtien jo mukana. Voisin hyvin kuvitella, että esim. se läppärungon ja kannen välinen o-rengas on hapertunut ja siellä on imuvuoto tuossa mun laitteessa. Täytyy tosiaan purkaa ja tutkia, kun ehdin. Konehuone oli kyllä yllättävän siisti ja uutta vastaavan näköinen, kun ostin tuon Vespan.

Coastside

Hillitön pesu johtaa usein hapettumiin pqikoissa jotka muuten kestäisivät.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Venttiilivälykset tarkastukseen, jos ei juuri ole tarkastettu. Uusi tulppa. Ilmanputsarin huolto. Vasta sen jälkeen kaasuläppäkotelon puhdistus. Jos ei nuo auta, niin sitten vasta vikoja etsimään, sanoisin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Edellistä omistajaa edeltävä liikkeen edustaja osasi kertoa, että viime keväänä tuohon oli tehty iso huolto sis. variaattorin huollon ja paljon muuta. Muuta huoltohistoriaa en tiedä, eli täytynee aloittaa venttiilien säädöllä, tulpan uusimisella ym perushuollolla. Nuo ovat helpoimmat aloitaa. En ymmärrä, miksi näissä ei ole koskaan huoltokirjaa tallella.

Partanen

Jos ajaa parisen tonnia vuoteen, niin joillekin voi tulla aika harvoin niitä huoltoja. Silloin voi olla parempi, jos huoltokirja on "hävinnyt".  :)

Mutta jotkuthan pitää ohjekirjat muistona ajopeleistään. Ehkä se yhden huollon kolmen vuoden aikana tahdilla parempi jättää muistoksi se huoltokirjakin.

Mun PX:n mukana ei myöskään tullut mitään huoltohistoriaa. Sillä oli kuitenkin vain 2 edellistä omistajaa ja nekin samasta perheestä. Riitti kun myyjä kertoi öljyjä joskus vaihdetun, ja ajetun vain laadukkailla 2-t öljyillä. GTS eroaa kuitenkin monella tapaa, esim. konerempan hinnassa. Siksi ainakin omista GTS:istä olen pitänyt huolen, että huoltohistoria siirtyy myös seuraavalle omistajalle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003