Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia Leonardo 125 -97

Aloittaja Midland, 20.10.09 - klo:23:29

« edellinen - seuraava »

Midland

Tietäskö joku kertoa venttiilinvälykset tohon ja säädetäänkö kylmänä vai kuumana. En löydä ohjekirjasta eikä Googlellakaan..  :-\

Samppa

http://www.aprilia.fi/

Tuolta: Käyttöohjekirjat -> Leonardo 125-150-250-300.

Eikö noista löydy?

Jos ei löydy, niin sitten soittamalla jälleenmyyjän valtuuttamaan huoltoon ja kysymällä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Midland

Ei löydy tietoo, ei. Sit pitäs vielä keksiä, minkäpainoset rullat on vakiona kun nyt isoo välitystä pukkaa aikas nopsaan. Tosin hurja moottori jaksaa silti vetää, mut kyllä se parempi vois olla. "Jalat" vois olla jäljillä..Eipä täs hätiä-ajelen talven varmaan ihan näin kun huoltoväli on 6000km ja just huolto tehty-yritän vaan kevääks tässä kasailla tietoo jos vaikka ihan itte yrittäs sitten ekaa kertaa huoltaa. Baotian meni ihan heti kaupaks nettimoton kautta vaikka oli 10000km mittarissa ja ite huollettu-no, sehän oli täysin kunnossa. Vähän olis tehny mieli pitää sekin.. Mut on tää kyllä ihan eri planeetalta sitten matkaa ajella-ajohanskat kävin toissapäivänä hakemassa 90km päästä eikä tuntunu missään..Bensaa neliventtiili kyllä vähän haukkaa, muttei sit hyydy mäkiin ja vetää tosi nöyrästi  ;D   Oho-Off-topic pahasti..

jalat

#3
Pikainen googletus ei kertonut kyllä suorilta oikeaa kokoa saati painoa.
http://74.125.77.132/search?q=cache:3gTtreb4_IcJ:cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll%3FViewItem%26item%3D140347657853+aprilia+scarabeo+125+rulli&cd=2&hl=fi&ct=clnk&gl=fi&client=opera

Ehkä se alkuperäinenkin rullapaino löytyy jostain.
Koko 1997 vuosimallin Leonardon räjäytyskuvat
http://www.ultimateparts.net/shop/product.php?id=411&n=Aprilia-Leonardo-125-150-1996,1997,1998

Tuolta variaattorinrullat löytyy kuvasta joka antaa koodin AP0229422
-> jonka google vie http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350224458086
Joka ei kerro myöskään painoa. Ompa salaista tietoa :)
google vie myös http://www.gabriellimoto.com/Ricambi/RicambiDetails/tabid/74/CategoryID/32/List/1/Level/1/catpageindex/3103/Default.aspx josta salasanaa kysellessä noin 50 kertaa cancelia painaessa aukeaa sivu jossa lukee 9.8g

Kannattaa ehkä avata se variaattori ja mitata sekä punnita nuo painot itse. Mittojakin kun ebaysta löytyi pari erilaista. 20x17 ja 18x15. Tuohon ensimmäiseen en kyllä luottaisi ihan varmana, koska omassa 250cc malagutissa on standardirullat 20x12 ja 14g. Joten tuskin 125 leonardossa on fyysisesti isommat, mutta kevyemmät rullat. Eli veikkaisin tuota 18x15mm mittoja ja tuota 9.8g painoa. Painoja näytti olevan myynnissä välillä 8-10,7gr. About puoliväliin kun menee, niin ei voi kovin vikaan mennä.

Toisaalta tuolla myydään erimerkkisiä 20x17mm rullia juuri leonardoon
http://www.adrenalin-pedstop.co.uk/PI-LEONARDO_125_VARIATORS__SPEED_CONTROLS-285.aspx

Ota tuosta nyt sitten selvää.
Jos vakiovarin haluat pitää, niin joudut ehkä ottamaan varin auki. Putsaamaan pari rullaa kunnolla. Mittaus ja punnitus ja sen mukaan veikkaamaan mikä olisi oikea paino :)


Tai sitten vaihtoehtona kokonaan uus variaattori:
- Malossi multivar http://www.adrenalin-pedstop.co.uk/p/MALOSSI-MULTIVAR-VARIATOR-2000-352.aspx
- Polinin variaattori mallinumeroa 241609
- J.Costa malli: JC621FS http://jcosta.uinfor.com/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=76
(älä osta Costaa, jos ajat lyhyitä pätkiä. Silloin polttoainekulutus kasvaa jonkin verran, vaikkakin kiihtyy ja kulkee ihan erilailla. Matka-ajossa taas laskee)

Onko tuossa piaggion 125cc kone? (vai yamaha?)
Taitaa tuo sama kone olla aika monessa skootterissa. (samoin kuin oman skootterini yamahan 250cc kone)
http://www.elaborascooter.it/catalog/variatore-polini-piaggio-125150-motore-leader-p-70.html?osCsid=2d04f8429d5ddabf1a4006814076d931

APRILIA: ATLANTIC 125 - SCARABEO 125 (Piaggio) - SPORTCITY 125
BENELLI: ADIVA 125 - ADIVA 150
DERBI: BOULEVARD 125 - BOULEVARD 150
GILERA: DNA 125 - RUNNER VX 125
ITALJET: JET SET 125 - JET SET 150 - TORPEDO 125 LEADER - TORPEDO 150 LEADER
PEUGEOT: LOOXOR 150
PIAGGIO: BEVERLY 125 - FLY 125/150 - LIBERTY 125 LEADER - LIBERTY 150 LEADER - LIBERTY LE 150 - SKIPPER 125 LEADER - SKIPPER 150 LEADER - SUPER HEXAGON GTX 125 - VESPA ET4 125 LEADER - VESPA ET4 150 LEADER - VESPA GT 125 - VESPA LX 125/150 - X8 125 - X9 125 - ZIP 125 LEADER
RENAULT: FULLTIME 150DERBI: BOULEVARD 125 - BOULEVARD 150

Ikää Leonardolle on jo tullut mukavasti. Kohta 13 vuotta :) Siinä nähdään että kunnon vehkeet ne kyllä kestää isältä pojalle.
Paljonko mittariin on jo kertynyt kaiken kaikkiaan?

Sanoit että hörppää bensaa mukavasti. Paljonko se mukavasti on?

Itsellä Maddyn keskikulutus näytti vakiovarilla ja uudella hihnalla viimisellä tankkauksella 3,51l/100km. Mikä on mielestäni todella vähän 250cc koneelle. Kyllä se sinne viiteen litraankin saatiin kun oli J.Costa kiinni ja kevyimmät painot siiinä. Nyt kaapissa odottaa kevättä J.Costalle painavimmat liukupalat mitä siihen varimallinumeroon saa. Jos se siitä vaikka hieman rauhoittuisi kierrosten osalta ja käyttäytyisi siivommin. Tarkoitus olisi saada tuo Costa käyttäytymään enemmän vakiovarin lailla, säilyttäen hyvät ominaisuutensa (tärinättömyys, herkempi reagointi ja hiljaisuus). On se käyttäytymisessään ihan eri planeetalta mitä vakiovari. Sempä vuoksi meinaan sitä vielä koittaa. Ja jos sen kierrokset ei rauhoitu, niin ehkä se lähtee sitten myyntiin ja jollekin joka nauttii enemmän kiihdyttelystä tai matka-ajosta. Niihin se on tehty noilla kevyillä painoilla käytettynä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

Ensinnäkin iso kiitos Jalat vaivannäöstäsi!! Kyllä se kait vaan on sitten avattava ja ihmeteltävä, mitä siellä sisällä löytyy. Mä luulen, että kyllä vakiovarinkin saa säätelemällä semmoseks kun haluaa, mutta kokeilemallahan tuokin selkenee. Joo-moottorin sukujuuria en tiedä, se on tosiaan 4 venttiilinen ja 9kW ja vetää kuin sähkömoottori. Uskomaton yhdistelmä tehoa ja vääntöä. Bensaa haukkaa maantiellä 80-100km/h ajossa vajaan 4 litraa, huiput on n. 110km/h ja mukava matkavauhti 90-95km/h eikä hyydy mäkiin. Kilometrejä toi on taittanut 41000 ja mulla nyt vajaan kuukauden aikana n. 600km hakureissu mukaanlukien. Ei minkäänlaisia kylmäkäynnistysongelmia eikä-mitään. Ehkä hyväkin, että vari toimii noin nyt talvea myöten, ettei karkaa mopo käsistä  ::)! Tässä eteläisimmällä rannikolla ei vieläkään ole lunta ja yleensä sitä tulee aikas vähän ja vaan vähäksi aikaa, joten tarkotus olis ajella koko talvi myös. Nyt mä alan ihmettelemään noita sun Googlaus tuloksia vähän tarkemmin, jos sieltä jotain hyödyllistä löytys-kiitos vielä kerran!

jalat

Löytykös se leonardo 125 rullien koko ja paino?

http://www.unionmaterial.com/vsScooterTypeAll.htm
Löysin tuollaisen taulukon. Käsittääkseni tuossa taulukossa näkyy eri skootterien alkuperäiset rullapainot ja taulukon yläreunassa juuri sinisellä Dr.Pulleyn sarja millä alkuperäiset voi korvata.

Tuon mukaan Leonardo 125 mallissa olisi 20x17mm ja 8,5gr.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

#6
Joo-ei se nyt ihan varmuudella oo tiedossa. Ajelen kyllä suosiolla talven yli tämmöisenään, keväällä sitten varmaan alkaa jo tulla hinku saada se maksimimaalinen kiihtyvyys esille. Sit vois soitella maahantuojalle ja kysellä sieltä tiedot ja kattella sen jälkeen mistä kannattaa tilata. Ei tässä mitään kiirettä, kauppareissut vaan ja vähän kylää ympäri on tän hetken ajelut. Kiinnostavaa kuulla sit keväällä, miten se sun vari asettuu. Vois vaikka harkita samanlaisen ostamista..EDIITTIÄ: moottori näyttäis olevan Rotax 9kW, rullat 20x17 ja 9g.. Multivarin saa suomesta hintaan 152,- sis. jousen. Rullat 8g 21,- liukupalat 5,-, pelkkä jousi (keltainen) 16,50. Jos aloittelis noilla 3lla viimeisellä, pääsis edullisesti alkuun ainakin..

EDIT: 28.5.2010
Tilailin sitten tohon Mopo-Sportista taulukkojen mukaiset Malossin rullat 20x17mm/8,5g. Eipä ne käyny leveydestä ollenkaan rullakuppiin. Mittailin sit niitä vanhoja ja tultiin puhelimessa M-S kanssa siihen tulokseen, että kokeillaan 15,5X18mm Malossit. Väärät takaisin postiin ja uudet tuli tänään vastapainejousen kanssa tänne. No niistäkin piti hioa leveydestä 0,5mm pois, ennenkuin liikkuivat vapaasti kupissa. Jousta en vielä vaihtanut. Ja sitten kokeilemaan-täydellistä! Kaasua kääntämällä antaa kierroksia herkästi ja tasakaasulla välitys vaihtuu isolle. Huippunopeus ennallaan. En sitten uskaltanut jousta vaihtaa, ettei ala menemään liian pienillä välityksillä (keltainen jousi se uusi). Mopo-Sportissa olivat sitä mieltä, että jousi pitäis silti vaihtaa, koska se pitää kytkimen(??)tiukemmin kiinni. Se on nyt sitten kuulemma kovemmalla rasituksella. Onko näin? Eikös se vastapainejousi vastusta sitä välityksen muuttumista isommalle? Eli saattais alkaa jousenvaihto aiheuttaa turhan isoja kierroksia ja koneen huudatusta..??

jalat

Eli se oikea mitta rullille oli 18x15. Harmi että meni säätämiseksi.
Onko muuten skootterissasi rasvattu variaattori? Oliko vanhojen rullien seassa rasvaa ja se varin takapuolelle tuleva rasvakuppi, joka estää rasvaa lentämästä pitkin varikoppaa?

Jos on rasvattu vari, niin maltillisesti rasvaa juuri ja juuri rullien pinnalle. Ei peukalonpään kokoista paakkua per rulla :) Itselläni oli sellaiset paakut ja heti kun putsasin ja pistin maltillisesti, niin johan reagoi erilailla kaasuun. Paljon herkempi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

No joo, oli siinä semmonen peltinen suojakansi takana. En laitellu rasvaa, kun ei oo mitään tietoo että pitääkö laittaa. Pitkin reunoja oli keskipakovoimalla kasaantunutta kuivahkoa puuterimaista klönttää. Holkissa on rasvausreiät ja akselissa ura, josta se rasva ei pääse karkuun. Hihna ihan omituista kokoa, mut ehjä. Toi jousi nyt askarruttaa-se kaveri siellä Mopo-Sportissa oli kyllä aikas tympääntyneen oloinen ja ilmeisesti oletti että mä viritysvaria kasaan. Malossin palikoita kun kerta tilasin... No, nyt tuli vaihdettua takarengas, jarrupalat eteen ja taakse, tulppa, öljyt+suodatin, peräöljy ja noi rullat. Seuraava huolto 6000km:n päässä-ens keväänä sitten. Nyt mä vaan nautin..  8)  (kuluja: Jarrupalat: eteen 12,- taakse 10,- /rengas vaihtoineen 61,- /tulppa 12,50(!) /öljy 8.50,- suodatin 5.50,- /rullat 14,-  YHT.123,-â,¬  omaa työtä n. 8t, ainoa teetetty työ oli renkaanvaihto. Vastapainejousesta saan rahat takaisin jos sen palautan))

jalat

Juu jäykempi vastapainejousi on virittäessä parempi. Päästää kierrokset korkeammalle ennen kuin kytkin nappaa kiinni. Ajelehan ensin ihan noilla vakioasetuksilla ja mieti sitten uudelleen kaipaatko jotain lisätehoa. Se kierrosten nostaminen vaikuttaa aina kulutukseenkin lisäävästi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

Joo, just noin sen oon aatellu. Kunhan toimii ja kulkee niinkuin pitääkin-se riittää. Kai mä sen jousen pidän-kokeilen sitten sitä kun seuraavan kerran tuntuis kaipaavan säätöä. Seuraavaks koitan tehdä pienen tuulisuojan siihen, käy niskan päälle toi satasen vauhti..

Midland

Tekee vielä mieli jakaa ajatuksia näin BTM-mopon jälkeen, johon olin tosi tyytyväinen. Haukkui hintansa heti kättelyssä, ei koskaan jättänyt matkalle ja osat tosi halpoja. 10000km mukavasti. Tän Aprilian lähtökohdat ihan eri:41000km, ikää yli 10 vuotta. Mutta siisti, hyvännäkoinen ja aivan upeet jarrut, iskarit, jouset, pylly tykkää penkistä-tilaa on ja-se moottori! Riskin otin, mut huoltokokemusta kertyi Baotianilla ja kuten edellisestä viestistä näkyy-ei isompikaan huolto tullu kalliiksi. Eli ei noita kevareita/maxeja tarvii pelätä (varaosaliikkeet puhuu tästäkin maxina =) ) -vaikka olis kalliin merkin maineessa. Kyllä näitten kans pärjää-sitä samaa säännöllistä huoltoa ja hoitoa kuin kiinanvehkeillekkin, no ehkä vähän harvemmin. Vakuutukset vaan kyselee tarkasti ettei maksa älyttömyyksiä. Ton 100-110km/h riittää hyvin kameravalvotuilla teillä, mut jos ei oo kameroita niin ohi menee autot vaikka sillä 5km/h erolla. Se on just niin ärsyttävää kuin miltä se kuulostaa. No, vesijäähdytteistä voi ajella hana auki rauhassa. GPS mittaili tolle vastatuuleen 98km/h ja ilman sitä tasasella 118. TM testi vaihtelevissa olosuhteissa tasan 100 km/h. Pikkasen tietysti vois mennä vielä lujempaa- mulle riittää. Mut kun näihin tykästyy ja käy niinkun sulle Jalat ::) Mopoon sit takasin kun ei kortti riitä  :-\ ..mut mopot on kelpo pelejä kans!

Midland

2xöljynsuodatin EuroMotorCenter:istä, 3,50kpl ja postikulu 5€. Öljyy on jo ennestään 5L kannu, eli ton öljynvaihdon vois tälle syksylle tehdä. Kilometrit ei sitä (6000km/huolto) ihan vielä vaadi, mut kalenteri kyllä. Takarenkaaseen meni 65€ ja ei sit muuta kuin pensaa.. Kauankohan ton keksinnön joutuu pitään-saamarin ikiliikkuja! =) Laitoin tän nyt tänne, kun on tullu seikkailtuu muissakin topiceissa, mut varmaan näitä seuraavat pysyy perässä. Ajellaan talvikin kelien mukaan taas-kilometreistä nää tykkää, ei tallin nurkassa säilömisestä!

jalat

Paljonkos sulle nyt on tällä kertynyt omia kilometrejä?
Ja mikä on mittarilukema tällä hetkellä?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

54,400km. 41.000 oli kun ostin 20.10.2009. Hintaa oli vähän alle 700€.. Tossa kuva tältä kesältä: http://www.flickr.com/photos/8001840@N05/5987228533/ paikka Hangon lentokentän parkkis.