Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajovalo sammuu parin sekunnin päästä (Super 8)

Aloittaja lk21, 27.06.09 - klo:12:09

« edellinen - seuraava »

lk21

Super 8:ssa seuraava ongelma: Pistäessä valot päälle, etuvalo sammuu n. 2 sekunnin päästä. Takavalo palaa normaalisti, samoin mittarivalot. Missä vika?

Coastside

#1
Vaihda polttimo ensin ja jos ei auta niin mittaamaan jännitettä valovirtapiirissä ja erityisesti liittimien kunto tarkistamaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Siis polttimo palaa aina sen 2 sekunttia? Oletko mitannut, että myös jännite katkeaa polttimolle tuon 2 sekunnin jälkeen?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

lk21

En ole vielä mitannut mitään. Välillä valo jää päälle ja kun lähtee ajelemaan ja ajelun jälkeen katsoo palaako valo niin jossakin vaiheessa on sammunut. Sitten kun yrittää panna valoa päälle, niin taas etuvalo palaa n. pari sekuntia ja sammuu...täytynee ruveta mittailemaan jännitettä.

ilborg

#4
Voisikohan tuossa kykimessä olla omat piuhansa ajovaloille, sekä muille... Meinasin sellaista, että kontaktihäikkä saattaisi releen avulla tehdä jotakin tuon tapaista. Yleismittari kannattanee ainakin ottaa esille, tai ostaa jos ei ole jo. Edellinen viestisi viittaisi mielestäni eniten tuohon valokatkaisimen piiriin. Releen ansiosta tuo valo ei väpätä niinkuin halvat fikkarit, joissa on kontaktihäikkää(niin kuin niissä aina on).

Kaaviothan menee jotakuinkin näin:
Akku->rele(kytkin)->lamppu->Akku
Akku->katkaisija->rele(ohjaus)->Akku

Akku siis voi olla joko +12V tai 0V, sillä tässä kaaviossa napaisuudella ei ole väliä, kunhan kaavion päädyissä on vastakkaiset jännitteet. Akku voi myös olla mopon runko, johon mopon akku on kytketty(joka on käytännössä aina 0V).


Eli montaa osaa siinä välissä ei ole. Rele on siis sähköisesti ohjattava katkaisija, jossa lienee tässä tapauksessa neljä pinniä. Kaksi toimii, kuin kytkin, ja kaksi muuta ohjaa tuota kytkintä. Valojen ollessa päällä pitäisi ohjauksen yli oleva jännite olla n. 12-14V, ja kytkimen(koskettimien) yli alle voltti. Ja valojen ollessa pois, jännitteet ovat juuri toisin päin, eli ohjauksessa 0V, ja koskettimissa 12-14V.

Taitaa oikeastaan kaikki virtapiirin osat akkua lukuunottamatta tulla esiin kerralla, kun avaat mopoa, eli siinä mielessä ihan mukavaa hommaa.

kymhoko

Moi
Meillä super 8 sama OMINAISUUS luulen että se kuuluukin olla niin.
Valot palavat vain kun kieroksia on sen verran että akku latautuu.
Tyhjäkäynnillä heittää parkit päälle.
Olen muuten muotoilut taka lokarin. Halukkaille voisin lähettää kuvia.

ilborg

Se ajovalo kyllä himmenee tyhjäkäynnillä, sillä magneto ei nosta akun jännitettä tällöin tarpeeksi. Kierroksia nostamalla jossain vaiheessa se lataus-järjestelmä alkaa ylimääräistä sähköä tuhlata "lämmitykseen"

kymhoko

Ei mun mielestä ole latauksen puutetta, kyllä siellä joku rele oikeen naksahtaa
pienillä kierroksilla on parkit päällä.

Marvin

Täälläkin on 3kk:n ikäinen Super 8, jonka ajovalot sammuvat (molemmat polttimot) pian sen jälkeen, kun ne on laittanut päälle, tai viimeistään kun kääntää
vähänkin kaasua. Oireili heti uutena, kesän toimivat normaalisti ja nyt taas sammuvat. Kerran auttoi, kun säädin tyhjäkäyntiä pienemmälle, vaan ei enää ja
muutenkin tyhjäkäynti on kohdallaan. Kyselen kun huoltoliike ei tunnu osaavan mitään.
Kuuluuko muuten parkkien palaa yhtä aikaa ajovalojen kanssa (kytkimen kakkosasennossa), kuten ajajan käsikirjassa sanotaan? Omassa Superissani ne
ainakin sammuvat, kun ajovalot ovat päällä?

Testierkki

itellä agilityssä talvella kytkimeen tuli kontaktihäiriö jonka seurauksena valot tuppasivat sammua heti kun ajo jostain töyssystä ja välillä itekseen. eli pitkät / lyhyet vaihtokytkin oli kyseessä. pitäisi jossain välissä purkaa ja putsata, tosin ei siinä mitään vikaa enää ole ollut.

en tiedä noiden kiinan ihmeiden sähköjärjestelmien laadusta muttei hyvältä vaikuta.

ilborg

Ei kai nyt halvalta mopolta voi liikaa odottaakkaan:) Kymcossa on ehkä huonot sähköt mutta kiinalaisissa surkeat.

Jos valot sammuu kun kierrokset lisääntyy, niin voisin ehkä epäillä lataus-säätimen kuntoa. Tuonhan on tarkoitus oikosulkea maihin kaikki virrat jotka menee yli tuon latausjännitteen(joka on n.14v). Voisin kuvitella että lamppu ei ole samassa piirissä akun kanssa, vaan se ottaa virtansa suoraan laturilta(kätevä tapa valoautomatiikalle). Lataussäädin taitaa olla tuossa etukatteen alla.

Jos kyse on tuosta säätimestä niin se luultavasti kuumenee aika rajusti kun valot sammuu. Sehän lämpenee normaalistikkin, mutta jos jännitteet katoaa jotain muuta kautta, niin lataussäädin ei saa jännitettä, jolloin se ei lainkaan kuluta virtaakaan, eli pysyy viileänä.