Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4-t skootterin öljyt

Aloittaja Peksi, 24.07.08 - klo:08:22

« edellinen - seuraava »

Peksi

Miettiny tässä tuota öljyhommelia kun moottoripyöriin on omat öljyt ja joillakin valmistajilla esim. Repsol on skootteriöljykin. Moottoripyörä tietenkin tarvitsee oman öljyn kytkimen vuoksi, mutta eikö skootteriin kelpais periaatteessa ihan perus 4-t öljykin? Mielipiteitä...

Coastside

Öljyssä voi olla pesevä ominaisuus kuten sain tuta juuri äskettäin kun karstat läksi liikkeelle. Ei huono ominaisuus puhtaassa moottorissa kuitenkaan.
Öljypurkin kyljessä eikä juuri muuallakaan kerrota öljystä tarpeeksi, jotta osaisi tehdä valinnan.

Se mikä skodesta tiedetään, on sen suodattamaton öljynkierto, jolloin öljynvaihdon tarve on suurempi kuin autoissa. Öljyn määrä suhteessa moottorin kokoon on tosin suurempi skodessa.

Kannattaa vaihtaa edullista öljyä usein kuin kallista harvoin. Tiheästä vaihtovälistä seuraa sekin etu ettei öljyn ominaisuudet ehdi muuttua noen, happojen ja pölyn vuoksi, niin paljon kuin autoissa.

Analyysejä käytetystä öljystä voi teettää, mutta ovat kohtalaisen kalliita ja tarkoitettu ammattikäyttöön.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Kannattaa lukaista myös tuo ketju, vaikka mopopuolella onkin:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=92.0

Itse olen käyttänyt piikkisessä ihan perusöljyjä, eli joko 15W-40, tai 10W-40 SAE-laatuja.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Peksi

Joo varmaan on eroja eri valmistajien öljyissä, mutta en lähtis säästämään tässä asiassa, kuten tuolla toisessa ketjussa puhuttiin. On sen verran kallista touhua alkaa korjaamaan konetta jos muutaman euron satsauksella se pysyy kunnossa. Ostin sitten eilen Repsolin 4-t skootteriöljyä 10â,¬/litra ja vaihdoin uudet liemet koneeseen. Tuossa omassa vehkeessä on suodatin tosin aika mitätön metalliverkkosukka. Oli siinä muutama silmällä nähtävä hiukkanen jäänyt kiinni.

Se on varmaan totta myös, että lyhyempi vaihtoväli selittyy just tuolla suodattimen puuttumisella, verrattuna esim. autoihin.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Peksi - 25.07.08 - klo:13:15

Se on varmaan totta myös, että lyhyempi vaihtoväli selittyy just tuolla suodattimen puuttumisella, verrattuna esim. autoihin.
Merkkikohtaista tuo suodattimen rakenne. Itselläni on Suzukissa kunnon vaihdettava suodatin (siis samanlainen kuin autoissa). Kiinalaisissa tuntuu olevan tämä pelkkä sihti. Hyvät öljyt varmasti laitoit koneeseen!
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

viisnelonen

Kevät on öljyjen aikaa..  Löytyi näin vanha topiikki käyttämättömänä niin viritetääs uudestaan se lisäaine keskustelu kun siihen on joku varmaan perehtynyt. Eli ne sinkit, sinkkifosfaatit jne jotka mm venttiilikoneiston kestävyyteen vaikuttaa.
Onko esim tässä: http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36958_TDS.pdf   öljyssä niitä aineita selvästi lisätty yleiseen käytäntöön tai johonkin standardiin verrattuna ? Partanen ainakin kaiveli tätä juttua parivuotta sitten.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

ZDDP on se suojaava lisäaine, joka on jouduttu autoöljyistä jättämään pois, koska se on pahasta katalysaattoreille. Autossa katalysaattorin täytyy kestää säännösten mukaan pidempään kuin prätkissä, ja siksi prätkäöljyissä saattaa ko. ainetta vielä olla.

Sinkkiä näkyisi Bilteman öljyssäkin olevan. Ilmoitettua määräähän voisi verrata vaikka Bilteman autoöljyihin, niin saisi vertailupohjaa.

ZDDP:tä saa lisäaineenakin, jos haluaa: http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Tuli juuri vaihdettua kiinanruoskaan uudet öljyt kevään kunniaksi. Talvella oli shell helix ultra 5w40 ja nyt puhtaat teboilin silver 10w40 :)

Vespister

Monipuolisestihan täällä on jo tätä öljyasiaa käsiteltykin.
Hämmennän soppaa kuitenkin vielä yhdellä näkökulmalla: öljy ei myöskään saa olla liian juoksevaa, ei siis vaikkapa kesällä talviöljyjä.

Aikanaan nimittäin omistamassani Ducati-moottoripyörän ohjekirjassa kiellettiin käyttämästä öljyä, jonka alaraja on pienempi kuin 15W. Varmasti tehdas ei mitään talvikäyttöä kyseiselle supersportille ollut ajatellutkaan. Mutta sen hieno pakko-ohjattu eli desmodrominen venttiilikoneisto tarvitsi kunnon voiteluaineen, joka ei liian helposti valunut pois nokka-akseleilta. Siis alarajaltaan tarpeeksi paksua öljyä. Suositus oli 15W-50.

Muissakin vehkeissä olen joskus havainnut, että liian ohut öljy tekee venttilikoneiston äänekkääksi.

Muuten mielestäni skootterin moottorissa ei tarvita välttämättä täyssynteettistä moottoriöljyä, jos vuotuinen ajomäärä on pari tuhatta kesäajoa tai jotain sinne päin. Osasynteettinenkin kyllä säilyttää voiteluominaisuutensa hyvin tuon ajomatkan.

Tärkeämpää on vaihtaa öljy tarpeeksi usein ja aina ennen talviseisontaa puhdas öljy koneeseen!




Partanen

Joskun valmistaja suosittaa täyssynteettistä öljyä, niin miksipä ei sitä sitten käyttäisi. Skootteriin menee niin vähän öljyä kuitenkin, ettei suositusten mukaisen öljyn käyttö pitäisi rahasta jäädä kiinni. Skootterin idea on siinä, että sillä voi lähteä heti käynnistyksen jälkeen ajoon. Ja meillä on kesälläkin viileitä kelejä, joten ei sinne koneeseen kannata suositeltua jäykempääkään öljyä laittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Kuten aiemmin sanottu, jos ei ole kunnollista suodatinta vaan pelkkä sihti, saa paremman hyödyn käyttämällä halvempaa puolisynteettistä tai mineraaliöljyä ja puolittamalla vaihtovälit tai vaihtamalla vieläkin useammin.

Partanen

Miten se "parempi hyöty" näkyy taikka tuntuu käytännössä? Pakko kysyä, kun en ihan purematta niele.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Öljyn likaantuminen on paljon merkittävämpi kulumista lisäävä seikka- koska ei ole puhdistavaa suodatinta. Korkeintaan pakkasella synteettisuudella saavutetaan merkittävää hyötyä pelkkään puhtauteen nähden. Jos öljy on tuplahintaista saa paremman voitelun puhtailla öljyillä kun vaihtaa kaksi kertaa useammin.

Partanen

En ole puolesta, enkä vastaan, ennemminkin päinvastoin.

Se vaan ei ihmeitä suodata se paperisuodatinkaan, eli ei tee öljystä uudenveroista. Synteettinen öljy on todennäköisesti myös lisäaineistettu käytettäväksi pidempään kuin mineraaliöljyt. Synteettinen voi siten sitoa epäpuhteuksia paremmin itseensä, ja siten pitää moottorin puhtaampana.

Mineraaliöljyistä ei myöskään taida löytyä edes 5w- alkuisia öljyjä? Se on mm. Vespaan vaatimuksena, myös lämpimämmissä maissa.

Se kannattaa aina muistaa, että käynnistyksen jälkeen menee melko pitkä aika ennenkuin öljy on lämmennyt, ja juoksevuudeltaan niin ohutta kuin kuuluisi. Melkein öljy kuin öljy on melko lirua 100 asteisena, mutta niin kuuluukin. Kylmänä, eli alle 70 asteisena se öljy saisi olla myös juoksevaa, jotta pääsee voitelukohteisiin. Mineraaliöljyt harvoin ovat kovin juoksevia kylminä, eli alle 70 asteisina.

Mutta me "kani" nyt varmaan puhutaan hiukan erilaisista skoottereista?

Varauksin sanoisin, että voi valmistajan suosituksista poiketa. Mutta harkintaa se vaatii.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

No itse ainakin vaihtaisin öljyt tiheämmin jos ei ole kunnollista suodatinta ollenkaan, oli kyse sitten skootterista, moposta tai mistä vaan laitteesta. Sanoohan sen jo järkikin että öljy likaantuu nopeammin ja kun likaa on öljyssä on se merkittävämpi hankaustekijä kuin öljyn kemiallisen hajoamisen vaikutukset joita tuskin tulee kenelläkään vastaan jos vaihtaa kausittain öljyt. Aika härskit noi uudempien autojen longlife öljynvaihtovälit, olen itse kylmästi puolittanut öljynvaihtovälit.