Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda sfx sähköt

Aloittaja harriveikko, 04.01.13 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

harriveikko

Mulla olis tossa tallissa tollanen moposkootteri,hondan sfx.Hain sen yheltä pojalta,joka oli siitä akun poistannu,ainakin sano,ettei ole kun akku pois.No mä katoin,onhan sielä pätkittyjä piuhoja ja kaikkee.Koitin laittaa akun,no homma ei pelitä ollenkaan.Elikkä nyt kaipais "sähkömiestä",tai malliskootteria,että sais noi sähköt sillai kun ne tehtaalla on laitettu.Skootteri olis hämeenlinnassa lämpimässä tallissa,eli tervetuloa vaikka vaan mokalle.Olen periaatteessa aina kotona,ainakin tän sydäntalven ja osoite olis miekkakivi 6 13300 HML.Piru kun en ymmärrä palaakaan noista sähköistä.Apua kaivataan.Cymco coprassa on samat sähöt,sekä honda x8:ssa ainakin.Auttakaa.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

kapeliuskani

Toimiikohan edes koko kone, vähän epäilen.
*Solifer XTR50 classic -06*

Coastside

Pura katteet pois ja kuvaa  & postaa palstalle niitä johtoja ja muita sähkövermeitä niin selviää mitä siellä on tehty ja puuttuuko jotain. Osan voi ehkä korvata jollain muun laitteen osalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

harriveikko

Kone on todella pieni murhe,kunhan saa sähköt niin kuin ne tehtaalla on laitettu.Sielä on vaan irtonaisia johtoja akun luona,ihmetyttää vaan,miten ne kuulluis olla.Sinne tulee käynnistimestäkin johdin ja tuskin sen kuuluu akulle tulla.No nipuista ne kuitenkin kaikki piuhat tulee.Turha katteita purkaa,ei niiden alla ole kuin takavilkkujen piuhat,mitkä tarvii esiin kaivaa,muut on siinä akun luona.Olis pari punasta,vihree ja se käynnistimen musta ohuempi johto,joiden paikka tarvis kekata.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Coastside

Akulta lähtee tavallisesti plussasta kaksi punaista joista toinen menee starttireleelle ja toinen säätimelle. Miinuksesta maahan ne vihreät. Mustasta en osaa sanoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

harriveikko

Siis meinasikko että niputtaisin kolme punasta akulle.Yksi punainen on karvan paksumpi,kuin e kaksi muuta.Sitten niputtaisin kylmästi ne vihreät,karvan paksumpi on vaaleampi karva.No kai sitten löytyy tolle mustallekkin paikka.Mua vaan todella ihmetyttää,kun kaikki karvat tulee johtonipusta,ei kai ne oikeesti tehtaalla noin törkeitä sähkötöitä tee,että vetäis omalla karvallaan kaikki sähköt akulta saakka.Jo olis rumaa työtä.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

PappaSkootteri

se aiemmin mainittu valokuva olisi hyvä ja tietty hieman omaakin kertomusta minne johdot menee... kuvan liitteeksi siis
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

harriveikko

#7
Ei se kuva mitään selvennä.Akkukotelon vieressä on johtonippu,josta kaikki piuhat tulee.Siis ne karvat tulee kaikki johtonipussa,mikä on tehtaalla skodeen laitettu.Tuntuu vaan perin tyhmältä,että esim virta haettais kolmella piuhalla akulta saakka.

EDIT:

Eiks kellään ole hondan taikka cymcon scodee ja muistikuvaa kuinka ne piuhat on kytketty.

EDIT:


Siis toi skode pärähtää,jos surraan punaset nippuun ja lisään mustan sammuttimeks samaan läjään.Sit survon vihreet yheks nipuks ja poljen hulluna.Mutta haluan tosiaan sähköt niinkuin ne on uutena.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Juissi

Yleensä, niinkuin Coastside jo mainitsikin, tulee startin releeltä punainen johto akun plus napaan, lisäksi akun plus napaan tulee, riippuen moposta, yksi tai kaksi ohutta punaista johtoa, yleensä näihin on laitettu 10 tai 15 A:n sulake.

Miinusnapaan tulee yksi tai kaksi maadoitusjohtoa, toinen rungosta ja joissain lisäksi startilta (yleensä vain yksi).
Voi myös olla, että edellinen omistaja on kytkenyt lisää maadoituksia, mikä ei ole ollenkaan huono asia.

Yksittäisestä mustasta en osaa sanoa varmuudella, mutta todennäköisesti sekin on maadoitus, varsinkin jos johdon pituus täsmää akun navan kanssa tai jos siinä on sopiva liitin.


Näissä on, merkkiskopissakin, aika huonosti toteutut sähköt.
Tältäkin foorumilta löytyy asiasta paljon keskustelua.

Kuva selvenntäisi asiaa, vaikket sitä itse uskoisikaan.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

pekpel

Akusta yksi piuha suoraan starttireleelle, josta jatkuu suoraan starttimotille, tämä on paksua piuhaa..
Akusta sulakkeen kautta jännitteensäätimelle, josta haaroittuu jossain välissä virtalukolle yksi johto,,

Vihreet piuhat on yleisesti maadoituksia näissä..
Mustissa on jossain tapauksissa virta kun kääntää virtalukosta sähköt päälle..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#10
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=509.msg35571#msg35571

Zoomer hondan sähköistä. Pätee melko varmasti sen muihinkin malleihin. Tuossa on kaikki mitä käymiseen tarvitaan. Se missä CDI tai puola ovat on eri juttu. Ne voi olla samassa kotelossakin ta puola voi olla sytytystulpan hatussa. Säädin on yleensä keulassa.

Sen mustan  voi mitata runkoa vasten vastusarvon tai vain etsimällä liittimet ja katsomalla minne se menee ja mittaamalla varmistaa se. Ensin mitataan akku kiinni ja virta päällä tuleeko jännite ja jos ei niin  vastusmittarilla rungon ja johbdon välinen vastus. Jos se ei ole yhden paikkeilla on välissä joku laite. Mittari ei näytä hyvin pientä vastusta vaan jää tuohon. Kraezin sillalla saa pienet arvot.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.01.13 - klo:23:41
Sen mustan  voi mitata runkoa vasten vastusarvon tai vain etsimällä liittimet ja katsomalla minne se menee ja mittaamalla varmistaa se.

Voi olla ihan sammutus, jos ei ole sähköä niiin mopo ei käy.. ym. jotain sekalaista outoa toimintaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 04.01.13 - klo:23:47
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.01.13 - klo:23:41
Sen mustan  voi mitata runkoa vasten vastusarvon tai vain etsimällä liittimet ja katsomalla minne se menee ja mittaamalla varmistaa se.

Voi olla ihan sammutus, jos ei ole sähköä niiin mopo ei käy.. ym. jotain sekalaista outoa toimintaa..
Se voi mennä virtalukolle mutta mistä? Esim. Baotianissa se meni sivujalalta virtalukolle mutta vaihtoi väri toisinpäin yhdessä väliliittimessä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Madwankster

Jos et saa skulaamaan, voin tulla viikolla katsomaan, kun asun hämiksessä itsekin.

harriveikko

Joo ei muuta kuin tervetuloa.Itsellä ollu nyt inspiraatio hukassa pari päivää,mutta kyllä se siitä.Voi vaikka yrittää soitella 0405130173,jos vaikka olis puhelin päällä,ei ole aina.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.