Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Korotuspala

Aloittaja jph, 17.06.19 - klo:16:50

« edellinen - seuraava »

jph

Mitäs iskunvaimentajan korotuspala skootterissa hyödyttää tai haittaa,saako sillä takapään jäykemmäksi jos on löystynyt iskunvaimentaja Kiitos vastauksista !!

Mökkelö

Sillä halutaan muutosta perän asentoon jotta se näyttäisi erilaiselta eli laittajan silmissä tyylikkäämmältä. Samalla poistetaan roiskeläppä ja mahdollinen takalokasuoja.

Savöx

Lisäksi sen avulla saadaan kallistettua skootteria käännöksissä enemmän jolloin pystyy ajamaan kurviin kovempaa. Ei hyötyä tieliikennekäytössä.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

konenikkari

#3
Ei kauheesti muutu skotun kallistelu/maavara, koropalalla,
sillä useinkin ne alimmat kaarteessa maahan ottavat osat on kiinni moottorissa,
joka ei juurikaan nouse, koropalallakaan, ratkaisevilta osiltaan.
Sen sijaan kallistelun  tarve lisääntyy, kun painopiste siirtyy ylemmäs.
Poikkeuksetta yli kahdensentin koropalat, tekee skotun ajoominaisuuksista "ankan",
koska keulan kulma muuttuu ratkaisevasti.
ja raskashan se on pidemmillä reissuilla, kun kokoajan täytyy "ajaa"
Mulla roxissa maahan kiinni ottaa pakoputki ja ilmansuodatinkotelo,
keskituki ei enää ota toista kertaa, se on jo kaukana metsässä,
kerran kaivonkanteen tartutuaan  ;D
Taitaa kyse olla vain uskomuksesta, ja turhamaisuudesta.
"Se kukko on tunkion kunkku jonka pää on korkeimmalla" 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Hämmennetään lisää: lyhyt oppimäärä sellaisesta asiasta kuin etujättö:

Etujättö on mitta joka saadaan kun ohjausakselin suuntaisesti vedetään linja maahan ja toinen linja kohtisuoraan etuakselista alas. Näiden välinen etäisyys on etujättö ja se on käytännössä pyörän hallittavuuteen eniten vaikuttava mitta. Etuakselista kohtisuoraan kulkeva linja tulee aina olla taaempana kuin ohjausakselin kautta vedetty linja, muuten etujättö on negatiivinen ja se vuorostaan tekee pyörän käytöksestä suorastaan vaarallista. Turvallinen etujättö on välillä 50-150 mm.

Kun perää nostetaan mitäs tapahtuu  ::)
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

Oikean tiedon antaminen ei ole hämmennystä.
Lausuit vähän mutta asiallista asiaa.
Mittailin ja laskin joskus noita keulan kulmia ja jättöjä.
Omassa roxissani keulan kulma on alun perin n.60astetta,
ja etujättö 160 mm.
40mm koropala muuttaa keulan kulmaa 2astetta,
ja jättöä 40mm eli n--25%, eli pienestä on kii,
kuka mistäkin tykkää, minä jätin koropalan pois.
Minä pidän siitä että skotu taittuu kurveihin pelkästään kallistamalla.
Eikä näinollen sarvista tarvi välttämättä pitää kiinni ollenkaan
("kato äiti, ilman käsiä")  ;D

Näistä keskustellessa tai näitä ongelmia korjatessa, on syytä ottaa huomioon,
että suuri merkitys on myös etu tai takajousien lerpahtamisella,
ja esimerkiksi, mihin kohtaan skotua, kuljettaja asettaa sen oman (n100kg) painonsa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Koropaloja kaipaa vain me isot ihmiset. Ajettavuus on näköä tärkeämpää (katso isi, nyt näet miksei minulla ole etuhampaita)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Tuohon etujättöön vielä, tyypillisesti ohjausakselin kulma on noin 15-20-astetta krossi/rata/kilpa pyörissä, 20-30 astetta kruisailuun, +30 astetta chopperit. Eli ohjausakselin alapää on kallistettu eteenpäin pystysuorasta 90-asteen kulmasta.
Tätä voi hyvin visioida, miten tuommoinen yksipyöräinen "sirkuspyörä" käyttäytyy ja kääntyy toisaalta miten tuommonen pitkäkeulaisen chopperi käyttäytyy.

Ei se korotuspala korvaa jäykempää jousta, mutta auttaa "kulkuasentoon". Monissa laitteissa on jousen esi-jännitykselle säätö, se ei toki millään riitä raavaan kokoiselle miehelle tai naiselle. Mielestäni nuo jousitus komponentit on mitoitettu "aasialaisittain"
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

jwalk

mulla on Qingqissä koropalat, mutta vain siksi, että saisin asennon kohdille lyhyemmillä, mutta alkuperäisiä paljon paremmilla Kymcon iskareilla.

konenikkari

#9
Totta, mullakin tuo alkuperäinen kulma mitattuna pystystä n30 astetta.
Spekseissä caster angle 27astetta.
Koetin ensinalkuun korjata löystyneen takajousen ominaisuuksia koropalalla,
siitä vasta hullu tuli, kun se kaarteissa joissa oli korkeusheittoa,
pudotti sen löysän jousen alaasentoon huh :o
Ostin uuden iskarin jossa säädöt riittää, ja voi siihen sitte vaikka joskus ostaa uuden mopon ;)

Lopuksi lainaus ihka ensimmäisestä viestistäni, näille palstoille

" ihan helpolla en keksi mikä on roxin moottorin kiinnityksessä olevan etupään saranan tarkoitus.
Moottoria siis ei ole kiinnitetty suoraan runkoon, vaan kummallisen vivun kautta.
Siis eli tietääkö joku, vivun tarkoituksen,
ja onko haittaa jos tuon hitsaa kiinni.
Roxini käyttäytyy "omituisesti", varsinkin karteessa olevissa korkeusheitoissa.
Luultavasti koska tuo "vipu" pudottaa moottorin etupäätä alas, heitoissa."

Yhä edelleen pohdin tuon vivuston todellista tarkoitusta  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Savöx

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.06.19 - klo:13:19
Ei kauheesti muutu skotun kallistelu/maavara, koropalalla,
sillä useinkin ne alimmat kaarteessa maahan ottavat osat on kiinni moottorissa,
joka ei juurikaan nouse, koropalallakaan, ratkaisevilta osiltaan.

Mulla otti ainakin ekana kiinni alakatteet jos kallistaa tarpeeksi. Korottamalla saa katetta korkeammalle joten pystyy kallistamaan lisää. Toisaalta hyöty on niin pieni ettei sitä oikeastaan edes ole. Oikeissa ratakilpuriscoottereissa perää on korotettu jotta saataisiin skopo kääntymään nopeammin. Suoralla ajaminen muuttuu rauhattomaksi mutta kurvit ja shikaanit menevät sitten näpsäkästi.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#12
Ei mulla mitään tommosta viriosaa ole,
ihan alkuperäinen on se moottorin etupään "linkku"
https://www.euroscooters.nl/subframe-yamaha-aerox-nitro-p-7539.html
Katso omasta skotustasi, onko sulla moottori kiinnitetty suoraan runkoon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Savöx - 28.06.19 - klo:14:48
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.06.19 - klo:13:19
Ei kauheesti muutu skotun kallistelu/maavara, koropalalla,
sillä useinkin ne alimmat kaarteessa maahan ottavat osat on kiinni moottorissa,
joka ei juurikaan nouse, koropalallakaan, ratkaisevilta osiltaan.

Mulla otti ainakin ekana kiinni alakatteet jos kallistaa tarpeeksi. Korottamalla saa katetta korkeammalle joten pystyy kallistamaan lisää. Toisaalta hyöty on niin pieni ettei sitä oikeastaan edes ole. Oikeissa ratakilpuriscoottereissa perää on korotettu jotta saataisiin skopo kääntymään nopeammin. Suoralla ajaminen muuttuu rauhattomaksi mutta kurvit ja shikaanit menevät sitten näpsäkästi.

Totta kun keulan kulma on pystympi, ja hyrrävoimat vähemmän vaikuttavia,
skopa soveltuu paremmin "skotu agilityyn". ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)