Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Rajoittamaton vai rajoitettu?

Aloittaja Simpukka, 15.06.17 - klo:23:34

« edellinen - seuraava »

Coastside

Minä päivitin +1000 jouseen ja dr pulley rulliin. Joskus nykäisee lähdöissä. Muuten juohevaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kestosippi

10 vuotta ja 10000km ajettu tuo variaattori jousineen.
Olen nähnyt juutuutissa videon kuinka tuo aukeaa isolla lenkkiavaimella mutta laitetaanko vastaavasti myös kiinni?
Entäs mitä muuta huoltoa se kaipaisi kuin sen uuden jousen? Onkohan jousi vain kuoleentunut vai kannattaako siihen hankkia joku alkuperäistä jäykempi?
Peugeot Satelis 500

Coastside

Minä pulttasin varin lautaan ja kartiopäisellä tuurnalla naputtelin niin löysälle että papukaijoilla kiertyi. Kun prikka oli sopivan kokoinen ei jousi karkaillut. Se salli mutterin lähteä mutta piti kytkintä. Kiristys samoin välinein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 28.04.18 - klo:08:57
Miten kannattaisi testailla painorullien kanssa?
Nyt mulla 2T koneessa 8g rullat ja kone saisi toimia vähän suuremmilla kierroksilla (vakiot on ollu 8,5g).
Kuinka paljon vaikuttaa keventäminen? Olisiko 7g hyvä vai kuinka suurilla pykälillä kannattaa testailla.
Rajoittamaton holkki on variaattorissa ja se tekee liikkeellelähdön vähän tahmeaksi kun kierrokset tippuu liian helposti. Muuten kyllä tasamaalla toimii kivan äänettömästi kun ei huuda. Alamäkeen pääsee jopa seitsämääkymppiä jos uskaltaa ajaa. Ei ole kyllä mulla tarkoituksenakaan päästä kuin noin viittäkymppiä.

Tee kompromissi, pistä puolet siitä rajoitinholkista takaisin, eli hihnan alle, lautasten väliin,
puolet siitä alkuperäisestä paksunnoksesta n.6x6 mm.
Tai mirkelöi siitä alkuperäisestä rajoitinholkista, sitä paksumpaa osaa puolet pois pituussuunnassa, ja tietenkin sieltä ohuemmalta puolelta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kestosippi

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.04.18 - klo:18:30
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 28.04.18 - klo:08:57
Miten kannattaisi testailla painorullien kanssa?
Nyt mulla 2T koneessa 8g rullat ja kone saisi toimia vähän suuremmilla kierroksilla (vakiot on ollu 8,5g).
Kuinka paljon vaikuttaa keventäminen? Olisiko 7g hyvä vai kuinka suurilla pykälillä kannattaa testailla.
Rajoittamaton holkki on variaattorissa ja se tekee liikkeellelähdön vähän tahmeaksi kun kierrokset tippuu liian helposti. Muuten kyllä tasamaalla toimii kivan äänettömästi kun ei huuda. Alamäkeen pääsee jopa seitsämääkymppiä jos uskaltaa ajaa. Ei ole kyllä mulla tarkoituksenakaan päästä kuin noin viittäkymppiä.

Tee kompromissi, pistä puolet siitä rajoitinholkista takaisin, eli hihnan alle, lautasten väliin,
puolet siitä alkuperäisestä paksunnoksesta n.6x6 mm.
Tai mirkelöi siitä alkuperäisestä rajoitinholkista, sitä paksumpaa osaa puolet pois pituussuunnassa, ja tietenkin sieltä ohuemmalta puolelta.
Tämä voisi olla kokeilun arvoinen idea. Saisi vähän kierroksia lisää. Tuo vastapainejousien kokeileminen on aikas hankalaa. Mistä tietää etukäteen mikä sinne olisi hyvä.
Peugeot Satelis 500

kestosippi

#20
Jostakin viestistä lueskelin että holkin pituuttakin voi kokeilla muuttaa. Mulla tuli rajoittamattoman holkin mukana jatkoprikkoja kyllä mutta se varsinainen holkki on täsmälleen saman mittainen alkuperäisen kanssa joten en laittanut mitään jatkoprikkoja. Kuikahan tuon pidennys vaikuttaisi variaattorin käyttäytymiseen?

Kuuluukohan holkkia tai rullia jotenkin rasvata asennettaessa. Muistaakseni aivan kevyesti laitoin vaseliinia (lähinnä rasvaisilla sormilla sitä hipelöin ennen asennusta).
Peugeot Satelis 500

joni_k

pidempi holkki niin hihna ei pääse nousemaan tarpeeksi ylös, joten nopeus tippuu.liian lyhyt holkki pahimmillaan tekee sen että hihna nousee liian ylös ja osuu startin bendixiin.

MORPA

Ei rulliin mitään rasvaa, ota pois ne rasvat.

Takavari aukeaa jakoavaimella. Koko takamötikkä irti ja jakari siihen ja sitten lyö sitä pakettia vasten lattiaa siten että jakarin pää on se joka osuu lattiaan. Hankala selittää, mutta ehkä idean hoksaa kun käpälöi osasia. Toimenpiteestä on youtubessa videokin.
Se mutteri oli joku epämääräinen koko, johon ei avainta ihan joka pakista avainta löydy, isompia ja pienempiä ehkä.

Itellä oli takavarin aukasemisesta joku kammottava kuva. Jousi heittää kasan romua joka vie pään mennessään, ja jos ei päähän osu niin lentävät maatakiertävälle radalle tallin katon matkallaan rikkoen. Ihan käsin pitelemällä sain tuon pelottavan jousen pysymään aisoissa, eikä mitään kamalaa tapahtunut.

Mä en ymmärrä tarvetta vaihtaa sitä jousta, sehän on vaan vastapainejousi rullien aiheuttamaa voimaa vastaan. Jos sitä ei saa rullilla toimimaan järkevästi, niin sitten sitä ei vaan saa sillain toimimaan. Jos ne rullat eivät palaudu, niin ei niitä sillä jousella saa palautumaan keskikehälleen. Malossin multivarin mukana tuli joku vieteri, ihan samalla tavoin se toimi alkuperäiselläkin vieterillä, ei niin minkäänlaista selkeetä eroa ollu vieterin vaihdon jälkeen.
Liikennesika.

Coastside

#23
Jos on noin iso jakari. Maksaa maltaita yhtä hommaa varten. Kartiopäinen tuurna ei leikkaa mutteria eikä lipsu. Niin tiukkaa ei olekkaan mikä ei lopulta lähde.

https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Avaintyökalut/Jakoavaimet/251/Jakoavain+Boxo/2027

Näkyy saavan isolla leualla kohtuuhintaan. Kestääköhän?

https://www.mulletoi.com/shop/tekniikka_ja_tuunaaminen/tyokalut_ja_tarvikkeet/prod__14792_jakoavain-Äijalle

No, nyt on jakari!
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

No sopiva jakoavain löytyi, mutta ei sopivaa hylsyä saatika kiintoavainta. Enemmän maksaa tuohon mutteriin sopiva hylsy kuin jakoavain jolla sitten tekee muutakin. Ei tuota kokoa ole oikein missään muualla tullut vastaan. Isolla jakarilla voi vaikka iskeä haukia hengiltä.
Paikallisista liikkeistä ei löytynyt sopivaa hylsyä, Etralla oli joku voimahylsy jonka hintalappu sai harkintakykyni loppumaan ja poistumaan liikkeestä...viidenkympin seteli ei olisi edes riittänyt :o

Itse en ala avaamaan tuurnalla muttereita kuin hätätapauksessa, mutterissa on ne pinnat muotoiltu avaamista varten. Mulla on kyllä aika hyvä valikoima perustyökaluja ja lisää ostetaan aina kun tarvetta havaitaan. Ei noi työkalut nyt niin kalliita ole jossain IKH:ssa tai Motonetissä, etteikö voisi investoida moisiin, kestäähän ne useimmiten pitempään kuin ostajansa. Se on se elinikäinen takuu ;D
Liikennesika.

joni_k

#25
ite ostin ikh:ltä kiintolenkkiavaimen siihen varin mutteriin enkä oo katunu ostosta.halvempi ku tuo jakoavain. itse avaan ja kiristän paukuttamalla asfalttia, kiveä vasten. auttaa hyvin myös varin kasaamisessa kun painaa toiselta puolelta tolla kiintolenkillä ja polvella kasaan ja toiselta puolelta kädellä ja toisella pistää mutterin paikoilleen.