Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Agility 50 4T etupää "pomppii"

Aloittaja kaahonen, 30.05.10 - klo:23:17

« edellinen - seuraava »

kaahonen

Heps, olen uusi skootteristi, joten antakee armoo jos kyselen tyhmiä.  :P

Eli ongelma on että yli 35km/h vauhdissa tuntuu kuin etupää alkaisi hivenen pomppia. Käsistä huomaa että ne tekevä ajaessa ylö-alas liikettä vaikka tie näyttäisi ja muuten tuntuu tasaiselta. Onkoha kyseessä ns. ominaisuus vai mistä voisi ongelmaa lähteä jäljittämään. Muuten skode menee asiallisesti mutta tuo väpätys ärsyttää välillä. On muuten tosi kivaa ajella skodella aamulla töihin kun ei ole muuta liikennettä ja aurinko paistaa, suosittelen kaikille. Syödessä nälkä kasvaa ja nyt olen jo katsellut isompaa skodea ensi kesäksi... saa nähdä saako hella särön puhuttua ympäri  :'(
Ei mopolla mahottomia

karkulainen

Miltä rengas ja/tai vanne näyttää kun pyörität rengasta keula ilmassa?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Samppa

Tuo "pomppia" on terminä aika laaja. Tarkoitatko nyt jousituksesta johtuvaa pomppimista (onko se liian löysä) vai sellaista etupään "vaeltamista". Kuitenkin, hemputtele  käsin keulaa (kun ilmassa) edestä taakse. Vastaavasti katso ettei väljyyttä ole kun toinen pitää stongasta kiinni (rengas osoittaa suoraan), ja yritä käännellä käsin rengasta vasemmalta oikealle. Kuinka alas saat etupään jousituksen painettua paikalla ollessa, eli etujarru lukkoon ja painat alaspäin?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Epätasapainoinen pyörä ja rikkinäinen iskunvaimennin saa pyörän kirjaimellisesti pomppimaan tietyssä resonanssinopeudessa.
Joku voi katsoa vierestä mitä sijellä keulassa tapahtuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 31.05.10 - klo:00:49
Miltä rengas ja/tai vanne näyttää kun pyörität rengasta keula ilmassa?

Rengas/vanne näyttäs pyörivän tasaisesti, siis ei ole mielestäni pystyheittoa = rengas/vanne ei ole soikea.

Pomppimisesta, vähän ehkä huono sana kuvaamaan tuota ongelmaa, mutta ajo tosiaan tuntuu välillä kuin rengas ei olisi pyöreä. Ohjaustanko tekee ylös/alas liikettä ehkä vajaan sentin ja tämä siis vain tietyn nopeuden jälkeen (n. 35km/h). Ei siis sivuttais liike vaan ylös alas.
Ei mopolla mahottomia

kaahonen

Nyt on tullut vähän seurattua tuota nypyttämistä, eli nopeus jossa se on pahimmillaan on 55 km/h (mittarinopeus). Yksi perstuntuma on että se olisi pahimmillaan kun veto päällä, tästä en tosin ole varma. Tuli mieleen että voisko olla löysät iskarit edessä ja varihihna jotenkin epätasainen ja tästä yhtälöstä johtuisi tuo pomputtaminen/nypyttäminen. Iskarit lähtee mielestäni aika herkästi painumaan alaspäin kun paikalla painaa etujarrua ja työntää käsillä tangosta. Tosin ns. pohjaan asti en käsi voimin saa painettua. Iskareista kuluu semmoista sloos sloos ääni, semmonen nestemäinen onkohan tämä normaali? Mitä tarkistuksia voisi tehdä tuonne etupäähän?
Ei mopolla mahottomia

pekpel

Mites rengaspaineet?
Muuten kuullostaa tasapaino-ongelmalta.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Kyllähän ne iskartikin voi olla löysät jos sieltä on vaikka öljyt lähteneet. Voithan tarkistaa onko iskareissa ylipäätänsä öljyä jäljellä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jonkka

Itselläni oli sama ongelma, keula oli väljä käytin huollossa ja ne sanoi että sieltä oli jäänyt jotain kiristämättä.

kaahonen

#9
Lainaus käyttäjältä: Walle - 11.06.10 - klo:11:56
No, olen tota omaa miettinyt onkohan siinä öljyjä ollenkaan. Iskarit toimii vähän silleen pitemmällä aikavälillä. Mutta pomppi huvittavasti ennen tasapainotusta. Liian isolla ilmanpaineella on ajettavuus oikeesti surkea. Sen vaikutus pomppimiseen ei tullut edes mieleen.

Variaattorista tuntuu sellasta värinää jaloissa mikä vaihtelee tasasellakin nopeudella. Ei oikeestaan voi aiheuttaa pomppimista johtuen kierrosnopeudesta. Takapyörän jousittamaton massa on sen verran iso ettei pienet renkaan tasapainotus ongelmat varmaan haittaa moponopeuksissa.
Että eturenkaan pyöreyttä ja tasapainoisuutta kattelisin ekaks.

En olis kommentoinut koko aiheeseen mutta vian kuvaus oli niin kuin olis omasta moposta.

Mites tuo eturenkaan tasapainotus? Meneekö ihan kokeilemalla vai onko jokin helpompi tapa?

Lainaus käyttäjältä: jonkka - 13.06.10 - klo:23:27
Itselläni oli sama ongelma, keula oli väljä käytin huollossa ja ne sanoi että sieltä oli jäänyt jotain kiristämättä.

Osaatko tarkentaa mistä kohden oli väljä?
Ei mopolla mahottomia

Samppa

Kyllä sen väljyyden huomaa, kun nostat sen etupään ylös ja otat renkaasta kiinni ja kokeilet heiluttaa ylös / alas / puolelta toiselle. Lähdet ihan ohjausputken liikkeestä eteenpäin ja siitä sitten alaspäin ulkoputkiin. Voit ottaa myös eturenkaan irti jos tuntuu helpommalta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 11.06.10 - klo:11:38
Kyllähän ne iskartikin voi olla löysät jos sieltä on vaikka öljyt lähteneet. Voithan tarkistaa onko iskareissa ylipäätänsä öljyä jäljellä.

Olikos iskarin öljyn tarkistus niin että yläpää auki ja joko siitä näkee onko öljyä vai pitääkö purkaa enenmmän? Pystyykö sinne lisäämään öljyä vai meneekö vaihtoon jos on "kuiva".
Ei mopolla mahottomia

pekpel

Yläpää auki ja öljyä lisää, oli kaverin kiinalainen tosi tarkka määrästä, vähän liikaa ja tuli kivikova paketti.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 15.06.10 - klo:18:13
Yläpää auki ja öljyä lisää, oli kaverin kiinalainen tosi tarkka määrästä, vähän liikaa ja tuli kivikova paketti.

Mitäs öljyä tuonne uskaltaa laittaa? Onko tietoa määrästä paljonko siellä pitäisi olla? Osaisi vähän arvioida paljonko laittaa lisää. Tosiaan nyt alkaa tuntumaan sille että vika saattaisi olla iskareissa kun testailin niin että paikallaan pidän etujarrua pohjassa niin etupää painuu tosi herkästi joitain senttejä ennen kuin sitten jäykistyy.
Ei mopolla mahottomia

pekpel

Me laitettin samaa öljyä kuin moottoriin.
Tuli aika kovat stongat.
Motonet myy haarukkaöljyjä purkeissa, siellä on niitä taulukoita kans.
En noista öljyistä enempää tiedä.
Kuitenkin kun iskarin yläpään avaa, niin sieltä löytyy jousi ja sisuskalut.
Jousi voi jousi potkaista nenään kun avaa.
Ja täytömäärä on tärkeä, vähän liikaa ja on kuin kiveä ja vähän liian vän eikä ole mitään vastusta. Kokeile niin selviää.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..