Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Terve, kyssäri sähköstartista?

Aloittaja Eki, 26.03.20 - klo:09:04

« edellinen - seuraava »

Eki

Jonkinaikaa Gilerassa ollut se vaiva että startatessa lyö ikäänkuin tyhjää, ei ota kiinni, onko akussa liian vähän puhtia talven jäljiltä vaiko esim vikaa, lähtee kyllä käyntiin startillakin, mutta joutuu yrittämään useita kertoja, joskus nappaa heti. Eilen ajelin yli 250km, ihan saadakseni oltua muualla kuin kotona sisällä.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

Minkälainen bendix tässä on? Jos samanlainen mitä kiinavehkeissä niin herkistely tekee poikaa.

arla_m6

#2
Tällainen bendix-laite.

https://www.moposport.fi/bendix-ratas-starttimoottori-14-55h-apr-der-gil-pia-ves-50cc-2-4t-rms?gclid=EAIaIQobChMImsLB5ou56AIVWqWaCh3kYAN7EAYYASABEgLlS_D_BwE

Tuo tunnetaan autopuolella vanhoissa englantilaisissa, mm. Morris Minissä, "vippa-bendix" tai "heitto-bendix" nimellä.
Noiden suurin ongelma on se, että startti ei lähde tarpeeksi nopeasti paikaltaan liikkeelle, että saisi aikaiseksi bendix-laitteen ulostyöntymisen tapahtumaan tarpeeksi nopeasti.
Tällöin bendix-laite pyörii jo, ennenkuin se kerkii kiipeämään hampaille ja sen seurauksena syntyy yleensä ääni että startti löisi yli. Myös bendix-laitteen boorien likaisuus tai tahmeus aiheuttaa saman ongelma. Tähän auttaa joko ostamalla uuden 25€:n bendix-laitteen tai jos haluaa purkaa sen harrastusmielessä ja tuhlata aikaa sen putsaamiseen. Akun täyteen lataaminen ja liitosten tarkistaminen/puhdistaminen voi auttaa.
Tällainen startti-tyyppi vaatii tosiaan sähäkän liikkeellelähdön jotta "heitto-bendix" toimii oikein.


Tällainen on Minin startti.
https://www.minimania.com/images_temp/350260001lrs102.jpg

Ohessa viedo, miten heitto-bendix toimii...  https://www.youtube.com/watch?v=R6CR_8efA88

konenikkari

#3
Samaa mieltä, jos akku on ollut käytössä kaksi ajokautta tai enemmän,
voi sen hyvillä mielin uusia akku on suhteessa halpa,
ja vaikuttaa kaikkien sähkölaitteiden toimintaan ja kestävyyteen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#4
Bendix tottelee vääntöä niin että kun startti vääntää se menee päälle ja pysyy niin kauan kun voimasuhteet niin vaatii. Kun joko moottori yskäisee tai käynnistyy, tulee suurempi vääntö moottorista ja bendix liukuu perusasentoonsa.
99 % Bendix häiriöistä johtuu heikosta startista joka johtuu yleensä heikosta virrasta. Joskus akseli on liian pitkä ja varikopan kiristäminen jumittaa sitä, jos vaikka tiiviste jää pois. Bendix on varmin laite koko mopossa.

Bendixin pesu hoituu porakoneella joka avaa sen sopivassa pesunesteessä, jonka viimmeisessä oleva öljy voitelee sen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Kiitoksia infoista, pestään ja voidellaan sekä ladataan akku täyteen kunhan samalla vaihdan uuden hihnan sekä rullat.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#6
Kuinka vanha se akku on, ei kauheesti kannata voidella käytettyä bendixiä,
pestä voi nesteeseen upotettuna.
Joissain bendixin osissa pitää olla kitkaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Akku ostettu syksyllä 2019 biltemasta, huoltovapaa 12v9AH, elikä varmasti timmissä, ei vaan ole latailtu erillisellä laturilla ja seissyt talvisin kylmässä tallissa (yhtä kylmä kuin ulkona), skodella ajettu alle 15.000km joten ei pitäisi bendixin olla vielä vaihtokunossa?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#8
 "huoltovapaa 12v9AH, elikä varmasti timmissä, ei vaan ole latailtu erillisellä laturilla ja seissyt talvisin kylmässä tallissa"
mistäs tiedät ja miksi hylkäsit akun talveksi.
Ei sillä Bilteman ostokuitilla juurikaan startti pyöri.
Varmista nyt kaikkien paksumpien johtoliitosten toimivuus

Huoltovapaa on suurinpiirtein sama kuin vapaa kasvatus
jos lapsi ei saa mitään  kasvatusta tai akku mitään huomioita,
seuraukset näkyy keväällä mopoa käynnistäessä ja covid-19 iskiessä ,
kaupan kassajonossa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

ite oon neljä bilteman akkua ostanu ja kaikki on menettäny tehonsa jo alle vuoden käyttöajan jälkeen, vaikka käyttö on ollut ohjeiden mukaista. hinta on halpa ja halvalla ei laatua saa, mutta silti niitä tullu käytettyä.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.03.20 - klo:14:37
"huoltovapaa 12v9AH, elikä varmasti timmissä, ei vaan ole latailtu erillisellä laturilla ja seissyt talvisin kylmässä tallissa"
mistäs tiedät ja miksi hylkäsit akun talveksi.
Ei sillä Bilteman ostokuitilla juurikaan startti pyöri.
Varmista nyt kaikkien paksumpien johtoliitosten toimivuus

Huoltovapaa on suurinpiirtein sama kuin vapaa kasvatus
jos lapsi ei saa mitään  kasvatusta tai akku mitään huomioita,
seuraukset näkyy keväällä mopoa käynnistäessä ja covid-19 iskiessä ,
kaupan kassajonossa.
Kyllähän se kotona latautuu täyteen ja toimii moitteetta, ei sen tämmöisenä talvena pitäisi mennä miksikään, tietysti lataus hiipuu pakkasilla ja varsinkin startatessa talviyön jälkeen, minulla myös alkuperäinen akku täysin loppu jo kun ostin skoden, ajettu silloin noin 8000km, juurikin se mihin on lisätty akkuvettä ja latailtu sisällä, ei sillä tee enää yhtikäs mitään, on kuitenkin kaapissa tallessa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Kuinka pitkä takuu siinä akussa on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Biltemassa akkujen takuu on akkutyypistä riippuvainen, ainakin ne harmaat SMF ? on välillä ollet arpapeliä koku on kestänyt vuoden joku on kestänyt 3 vuotta.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Eki

#13
Kertokaas nyt akkutietäjät että paljonko pitänee maksaa hyvästä akusta skootteriin ja mikä on se hyvä, kukaan ei ole sitä vielä julkituonut??? https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/moottoripyoran-akut/huoltovapaat-akut-moottoripyoriin-ja-skoottereihin-2000019166  itsellä 12v/9AH 32.90€ eikä valittamista kunhan akun lataa välillä talviaikana, kesällä latautuu ajaessa tietenkin. MP-AKKU SMF 12V 9AH
Tuotenro. 80-265
Jännite: 12 V
Kapasiteetti: 9 Ah
Mitat: 136 x 76 x 139 mm
Paino: 3,69 kg
Sopii:

APRILIA MOTORCYCLES: RX SR TUAREG WIND
CAGIVA MOTORCYCLES: 125
GILERA MOTORCYCLES: RUNNER
HONDA MOTORCYCLES: CB
KTM MOTORCYCLES: 80
MZ MOTORCYCLES: BAGHIRA SKORPION
PEUGEOT MOTORCYCLES: LOOXOR
PIAGGIO MOTORCYCLES: HEXAGON
VESPA MOTORCYCLES: COSA ET PK PX
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

arla_m6

Tunnettuja merkkejä on Yuasa, Exide, Varta, Euroglobe.
Ostaessasi akun, se ei saa olla valmiiksi hapotettu. Yleensä ei vissiin olekkaan, vaan hapotetaan vasta kotona.
Painosta tunnetaan hyvät akut. Niissä on silloin lyijylevyjä riittävästi jolloin taataan hyvät starttivirrat. Kevyissä akuissa on vähemmän lyijyä, joten virratkin on sitten pienemmät.
Akun säilytys täyteen ladattuna kylmässä. Jopa ulkona pakkasessa. Tämä perustuu siihen, että täyteen ladattu akku kestää jopa -70 astetta pakkasta ja mitä kylmemmässä akkua säilyttää, sitä pienempi on akun sisäinen purkaus. Pienkoneakut on sen verran pieniä, että ne purkaa itse itseään aika nopeasti, johtuen pienestä kapasiteetista. Lämpö edesauttaa itsepurkautumista, joten ei mielellään pannuhuoneeseen tai lämpöiseen autotalliin. Ylläpitolaturi kiinni koko talveksi. Huonolla hoitamisella tosin menee merkkiakkukin pilalle ja jos akku on aliravittu, se myös jäätyy rikki helpommin.
Akun kansi pitää myös pitää puhtaana että ei ole pintapurkausta.


Itseasiassa, löysinkin netistä linkin, jossa opastetaan akun hoidosta... Tämä pätee kaikkiin akkuihin, koosta riippumatta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ala-mokaa-akun-sailytyksessa-yleisimpia-virheita-on-kaksi/58070b67-956f-3f97-8842-1e3adb7a989e