Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Automaattiset ylläpitolaturit

Aloittaja Partanen, 09.03.13 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

InsOmnia

#30
Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 31.03.13 - klo:13:22
Mitähän se meinaa, kun laturin valo vilkuttaa keltaista? Kymcon akku oli latauksessa, niin keltainen paloi koko ajan ja vaihtu vihreäksi kun lopetti latauksen.
Meinaa ilmeisesti sitä, että akku on totaalisen tyhjä ja laturi ei tunnista sitä akuksi. Anna pari minuuttia apuvirtaa tyhjään akkuun toisella akulla, niin laturi tunnistaa sen ja aloittaa latauksen.

Edit: Tuolta aikaisemmin linkittämästä infosta, kävi ilmi moinen:  Cons: Sometimes does not kick into charging mode unless you plug in the charger first, then plug the bike battery into the charger.

lehtijussi

Koitin kytkemistä eri järjestyksessä, sama tulos... koitetaan jeesata toisella akulla ensin, jos ny heräis sillain paremmin.

Partanen

Harvinaisempi ohje tuo, että pitäisi ensin laittaa laturi seinään, ja sitten hauenleuat akkuun. Siinä touhussa kun on se kipunoinnin mahdollisuus, eikä akkuräjähdyskään ymmärtääkseni ole pelkkää tarinaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Tuossa laturissa on kiinteät liittimet akkuun, vaihtoehtona hauenleuoille. Silloinhan sen voi kytkeä miten päin vaan, ilman kipunointia.

tagatubos

Koikeilin tänään kolmannen kerran ladata tuota kyykähtänyttä skootterin akkua c-tekillä ja nyt heräsi henkiin!
Alkuun vilkutti vain keltaista ja vihreää kiivasti, yhtä aikaa... nyt lähti lataamaan suoraan.
Katotaan nyt, saako laturi elvytettyä tuon akun vielä toimivaksi.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

juza

Mulla on c-tekissä suply mode joka syöttää 13.60V ilman mitää automatiikkaa. Sillä saa herätettyä. C-tekissä ei saa kipinöitä aikaseksi mitenkään, muuta kun tolla suply modella.

Partanen

Hommasin viimein jokin aika sitten Ctek MXS 5.0:n. Tämän nyt sitten pitäisi osata herätellä rankemminkin purkautuneita akkuja. Kerran vuoteen suosittelevat käyttämään kunnostustoimintoa, jolla akulle saadaan kuulema lisää käyttöikää. Nyt olen yli vuoden vanhat akut tuolla "kunnostanut".

Mutta se mikä enemmän ihmetytti, oli Ctek:in laite joka vahtii jännitettä: http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comfort%20Indicator%20Eyelet%20M6 Aattelin, että tuoha on hyvä. Tallilla käydessä näkee aina missä latingissa akku on. Mutta jo kolmen päivän jälkeen alkaa vilkuttelemaan keltaista valoa, eli suosittelee lataamista. Voiko olla niin, että tuo laite purkaa sitä tahtia akkua, että akkua joutuu latailemaan tavallista huomattavasti useammin. Autokaupoissa olen noita nähnyt vilkuttelemassa, yleensä punaista. Nyt taisi selvitä syy siihenkin, jos kerran noin nopeasti purkaa akun. Olisivat saaneet harventaa vilkutustahtia, vaikka neljännekseen, niin silläkin olisi varaustila selvinnyt.

Nyt sitten nyppäsin sulakkeen irti jännitevahdista, ja käytän sitä sulaketta paikallaan tallilla käydessä, varaustilan selvittämiseksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Kannattaa oikeesti katella millä jänniteillä noi vaihtaa valoja..
Tuo vilkutin itseasiassa säästää sähköä jos on tehty kytkentä oikein värkin sisällä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

#38
Millä tavalla säästää sähköä? Kai se ledikin sähköä tarvitsee, mutta että noin paljonko. Ehkä se on ihan aiheellista, että Gts lopettaa ajonestoledin vilkuttamisen kahden vurokauden kuluttua viimeisestä sytytysvirtojen katkaisusta.

EDIT:

Ahaa, no sitten.

*************

Tänään sitten tökkäsin sulakkeen kiinni, niin taas vilkutti jännitevahti keltaista. Pitääpä tosiaan mittailla jännitteet kun seuraavan kerran tallille menen. Nyt tuntuu että mokoma vahti on täysin turha.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kone

Hyvä ja halpa mp akkulaturi. Onko semmosia olemassakaan. Eli ilmeisesti Biltema tai Motonet puoleen kääntyä?

Coastside

#40
Lidlin se kevyt automaattimalli (7€) on ollut hyvä, jolla latailin sitä kuusi vuotta käytössä ollutta akkua, useinkin talvella. Partempaa suosuitusta tuskin saa. Yksi puute siinä on ettei sitä saa kaikkiin jatkoroikkiin kiinni, koska se ei yllä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

NusNus

Onko minulta mennyt jotain ihan ohi kun olen luullut, että Ctekissä stand by tarkoittaa lataus pois päältä? Olen elänyt siinä käsityksessä, että kun akun jättää talvisäilöön valitaan mopomoodi ja siihen sisältyy myös ylläpitolataus?

Standby on vaan odotusmoodi jolloin odotetaan, että käyttäjä komentaa laturin lataamaan?

mopo305

Kyllä mun cetekki toimii edellisellä asetuksella, vaikka virta katkeaa, benttonilla vain Pro malli, tavallinen bentonin pitää aina laittaa oikea modi päälle. Muuten hyvin toimii kumpikin.
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

Partanen

Mun nähdäkseni se stand by latailee myös, aina kun jännite on tippunut sopivasti. Stand by on siis ylläpito latausta. Ei lataa jatkuvasti, vaan vain silloin kun on tarvetta. Ja samaan valmiustilaan laturi menee itsestään sen jälkeen kun on ensin ladannut akun vaikkapa mopoasetuksella. Mode-merkkivalo tosin ei muutu stand by:ksi, vaan säilyy mopoasetuksena.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kone

C-tek tuli hommattua. Ei ollu varmaan. kun 15min latauksessa, ilmotti että täynnä. Uus akku tai syyskuussa ostettu. Kannattaako sitä pitää tuossa ylläpidossa, vai lataanko toisen kerran sitten kun vien sen mopoon kiinni?