Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 27.02.12 - klo:10:23
Mitenkähän nuo myyntimäärät Kymco vs. peruskinuski?

Sehän on myös selvää, että mikäli toista myydään moninkertaisesti toiseen nähden, myös tällä palstalla ilmitulleet viat koskevat usein sitä myydyintä merkkiä. Tietysti voisi olla mielenkiintoista tsekata, ovatko tyypilliset viat olleet samanlaisia vai eroavatko ne toisista.


Kymcon nelitahteja taitaa olla vain muutama prosentti, suomen nelitahtisista moposkoottereista?

Coastsiden esimerkki Helkamahan ei ole samalla viivalla Kymcon kanssa muutenkaan, kyseessä kun ei ole mikään Helkama vaan rahastusmielessä nimensä muuttanut halpiskinuski ihan niin kuin Soliferkin. Kymcohan kuitenkin itse valmistaa kulkineensa "vaikka 4t koneet tuleekin samasta tehtaasta kuin halpiksillekin" mutta ero Kymcon ja halpiksen välillä onkin huolellinen kokoonpanon ja huollon toiminta.

Noita halpiksia taas myydään ihan jo halvan hinnan takia, suorastaan uskomattomia määriä. Ja juuri niitten halpuus koituukin usein niiden kohtaloksi, niistä kun ei kummemmin välitetä "ajellaan kunnes hajoaa" ja myydään pikkuvikaisena eteenpäin ja ostetaan seuraava halpis ajoon.  Jos näitä halpiksia kohdeltaisi samoilla silkkihanskoilla kuin laatumerkkejäkin, niin vikatilastot saattaisi muuttua ihan päinvastaisiksi. Ja näitä nelitahtejahan ei ole sitten tehty keulimiseen "öljynsaanti loppuu" ja moniko näistä konerikoista onkaan johtunut keulimisesta?

Negotiator

Hellou!

Ensimmäisen skootterin hankinta edessä perheeseen ja kiikarissa olisi pienen budjetin takia n. 500e maksava käytetty Keeway Focus, jolla rullattu vähän vajaa 10tkm. Skootteri tulossa vaimolle kesäksi matka-ajoon ja aikaisemmin kummallakaan meillä ei ole ollut kaksipyöräistä eikä siis mitään kokemusta skoottereista saati muista mopoista.

Kesän aikana kilometrejä kertyy n. 2-3tkm. Mahdollisimman huoleton menopeli olisi hakusessa niin kysyisin muutamaa asiaa täältä asiantuntijoilta tai ainakin kokeneemmilta skootteristeilta =)

Minkä verran skootterilla ajelee ilman suurempia murheita? Onko 10tkm liikaa?
Moottori on 2-tahti, aiheuttaako ylimääräisiä toimenpiteitä?
Millaista ylläpito huoltoa skootteri vaatii? Sopiiko suht kädettömälle joka osaa etsiä netistä tietoa?

Minkä skootteri te ostaisitte n. 500-700e budjetilla? Käytetty vai marketin supertarjous skootterin?

Vinkkejä mitä kannattaa pitää silmällä? Ensi viikolla teen luultavasti kaupat tuosta Keewaystä, jos ei parempaa löydy kun olisi lähellä asuinpaikkaani.

Kiitos jo etukäteen, jos joku vaivautuu vastailemaan! =)

viisnelonen

Hei vaan Negot. ja tervetuloa joukkoon.
Kysyit montaa asiaa mutta otan kantaa vain osaan, kommentteja tulee varmaan vielä useilta muilta..
Ensinnäkin kiire pois koska ajokauden alkuun on vielä muutama viikko paikkakunnasta riippuen.
Koska skodu tulee 99% ajoon eikä ns ropaukseen niin tuossa max 700e luokassa kannattaa valita vain ns merkkituote ja unohtaa ns kinkit. Esim. Yamaha, Piaggio/Vespa,Peugeot ja Kymco.
Toisaalta on tunnettuja vanhoja "merkkejä" kuten Solifer ja Helkama jotka valitettavasti edustavat uustuotannollaan puhdasta "kiinalaista laatua". Lisäksi asiaa sotkee että joitakin em laatumerkkien halvimpia malleja on alettu tuottaa kiinassa.
2-tahti koneelle ei 10k km ole mitään jos on laatumoottori ja asiallisesti pidetty. Toisaalta moni 4-t kinkkikone hajoaa paljon ennen 10k osin huonon laadun takia, osaksi/useimmiten huollon laiminlyönnin sekä välinpitämättömän ylläpidon/käytön vuoksi.
2-t ilmajäähdytteinen kone on helppo ylläpitää ja koska luultavasti huollot/korjaukset tulee ulkopuolisella teetettäväksi on se siksikin oiva valinta.
Kuskin pituus on tärkeä pointti skodua valittaessa, jalat pitää yltää maahan ja ajoasennon oltava kuskille mieleinen. Siis tuleva kuski mukaan ja ns tyypit useammasta vehkeestä ennen valintaa, tai ainaski siitä Yhdestä..   Isot pyörät tekee ajamisen selvästi tukevammaksi eikä kaikki pikkukuopat lyö käsille. Elikäs 14-16 tuuman pyörillä oleva on ajovakaudeltaan eri sarjassa 10-tuumaisiin verrattuna.
Laitan ihan vaan malliksi linkin mistä näkee että ko hintaan saa merkkiskodujakin. Hakemista se vaatii ja tinkaamistakin. Tommosia about tonnin hp olevia voi hyvin saada 700e kun on yksityinen myyjä, eikä tuo ale % ole tavaton liikkeessäkään kun on käteisostaja ilman vaihdokkia. Aina voi tarjota mitä itse tykkää..
http://www.nettimoto.com/piaggio/liberty/1270495

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

10 000km 2-tahtisella tarkoittaa usein käytännössä kohta pakollista koneremppaa (mäntä+sylinteri+tiivisteet). Itse olen huoltanut koneremppaikäisiä 2-tahtisia kilometreillä 6 000 - 25 000 eli hajonta on suurta...

Skoottereiden edellisistä huolloista ja ajotottumuksista ei tule mitään takuita. Se, että myyjällä on huoltoliikkeen leimaama huoltokirja ei niin ikään kerro välttämättä yhtään mitään. Jos ja kun se koneremppa tulee ajankohtaiseksi, niin sen teko toki onnistuu halvalla, jos itse osaa tehdä. Tekniikaltaan kakstahtiset on nelitahtisia yksinkertaisempia, ja rohkeasti työhön ryhtymällä (pohjatiedolla varustettuna) homma kyllä onnistuu vähänkään tekniikkaa tuntevalta / työtä pelkäämättömältä henkilöltä. Kauttaaltaan käytettyjen yhteydessä kannattaa varautua siihen, että laitteen käy kokonaisvaltaisesti lävitse ja jotain joutuu varmasti korjaamaan. Näin ei tule pettymyksiä. Tietysti sen helmen yksilönkin aina voi löytää.

Kaupanteossa kannattaa luottaa siihen omaan alkuintuitioon, eikä uskoa mitä myyjä puhuu ja kuten viisnelonen, valitsisin tuossa hintaluokassa ns. merkkituotteen.

http://www.skootterini.com/web/testejae-ja-arvioita/83-kaeytetyn-moposkootterin-ostaminen.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kani

Kyllä mäkin suosittelen ekaksi skootteriksi aika nyypiönä kaksitahtista "vanhan liiton" skootteria, perinteisiltä ei kiinalaisilta valmistajilta tai niiltä jotka ei myy kiinalaisia omalla merkillään. Käytetty hyväkuntoinen laatuskopa on luotettava peli ja mukava liikkua. Kaksitahtinen on lisäksi paljon yksinkertaisempi kuin nelitahtinen joten se on helpompi korjata ja eurooppalaisessa skootterissa on ajettavuuskin parempi kuin kiinalaisissa.

Jos skopa on siisti, puhdas (myös moottori/kaasutin ym.) ja huollettu, virittämätön, tuntuu toimivalta niin siitä vaan tinkimään hinta kohdalleen.

Jos nyt sattuu jotain hajoamaan tai tarvitsee huolloissa osia niin easy partsilta saa edulliset osat tilaamalla netistä.

Itse ostin vuosi sitten 9tkm ajetun kaksitahtisen 1999 Piaggio NRG:n, kaverilta asevelihintaan (hänen muutamalta jälkikasvulta vapautunut), irrotin ja putsarin kaasarin netistä löytyneiden ohjeiden mukaan, vaihdoin pari hapertunutta letkua ja siitä tuli ihan soiva peli :). Tuunaamaton ja räpeltämätön peli on helppo saada hyvään käyttökuntoon. Ajettavuus on huippua ja luotettavuus hyvä, käytiin viime kesänä pojan kanssa sillä telttaretkellä Bodomilla, Tammisaaressa ja Hangossakin kaiken muun kesähuvittelun lisäksi.

Plom

Tuohon hintaluokkaan sopii käytetty Peugeot Vivacity , nettimotosta voi katsoa tarjontaa, olipa siihen hintaan tarjolla myös vanhempi 2t Vespa 50 cc, mut lienee jo mennyt.

kluput

#741
Tiet sulaa kovaa vauhtia ja skootterille olisi taas tarvetta noin kuukauden sisällä.

Viime syksynä myin uutena ostetun kiinalaisen MTX-5:n pois ja kilsojahan siinä taisi olla 7-8k mittarissa. Mitään älyttömiä vikojahan tuossa ei koskaan ollut mitä nyt kaasarin ja CDI-boksin sai vaihtaa. Rullasi muuten vieläkin alkuperäishihnalla ihan hyvin vaikka kyllähän se oli löystynyt.

Hintaluokka olisi siinä pyöreästi 750e. Ylikin saa jonkin verran mennä jos lisäpanostus antaa merkittävää lisäarvoa menopelille. Ja käytetty skootteri olisi ilmeisesti sitten kyseessä. 4-tahti skootteri pitäisi kyllä olla kun en pidä siitä, että vaatteet alkavat haista öljylle.

Elikäs mitä merkkejä ja malleja kannattaa yrittää metsästää? Millaisilla kilometreillä ja millaisia vuosimalleja? Onko Nettimoto paras paikka metsästää uutta menopeliä? Sijainti on Helsinki.

Edit: Niin ja siis moposkootteri hakusessa. Saisi kulkeakin vähän kovempaa kuin se 45 km/h minkä tuo MTX5 juuri ja juuri kulki mutta kuitenkin alle sen rajan mistä alkaanapsumaan kevariveroja.

Edit2: Ja öljyt osaan itse vaihtaa mut muut huollot joutuu melkeenpä huollossa tekemään.

ramba

Lainaus käyttäjältä: kluput - 22.03.12 - klo:15:44
4-tahti skootteri pitäisi kyllä olla kun en pidä siitä, että vaatteet alkavat haista öljylle.

Eihän nämä 2t skootterit vaatteita haisuta sillä pakoputki on niin alhaalla verraten mopoihin ;)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

kani

#743
Eikä modernit 2t öljyt edes haise silleen kun ennen. Kun ostin piaggion oli tankissa edellisen omistajan jäljiltä jotain vanhaa öljyä, oli ne legendaariset 2t tuoksut. Sittemmin kun olen laittanut tuorevoitelusäiliöön synteettistä teboilin 2t bikeä ei ole oikeastaan edes huomannut 2t tuoksua eikä kukaan ole ikinä kommentoinut että vaatteet tuoksahtaisi.

Enkä minäkään ennen osannut tehdä mitään kaasuttimen puhdistuksia tai kampiakselin vaihtoa, mutta kummasti oppi kun luki täältä ja muualta netistä juttuja ja katseli Joren youtube-videoita.

Coastside

#744
Pyörien vaihto kiinalaiseen on vaikkapa tälläinen:
(koskee osin muitakin, mutta jos meinaat päästä helpolla niin ...)
- Kokoa nosturi pihalle, jos olet tehnyt sellaisen. Tai hanki avustajaksi joku. Keskijalan varassa voi kallistaa
- Nosta skode
- Harmittele tihkusadetta ja jäistä pihaa ja nauti lauhasta kevätpäivästä
- Raahaa toistakymmentä kiloa työkaluja joista tarvitset useimpia
- Ryhdy muistaessasi lataamaan vara-akkua mutteripyssylle että saat mutterin auki
- Kaiva esille pari erikoistyökalua joista kukaan missään ole maininut mutta tarvitset niitä jarrun ja putken asennukseen, muuten työssä tuhrauhtuu ties miten kauan
- Aloita etupyörästä koska jos se onnistuu niin sitten vasta takapyörä
- Kynästä tehty palojen pidin toimii ja pyörä vaihtuu hepohkosti koska se on samaa mallia eikä sovitteita tarvita
- Pakoputki täytyy irroittaa ja huomaat että se on hyvin ruostunut ja kuran pinnoittama. Harjaat ja peset sen kun maaliakaan ei ole
- Mutteripyssy toimii vain jos akussa on potkua. Nyt onnistui ja takapyörä lähtee irti.
- Jarrurumpu on ehtinyt ruostua joten joudut sen hiomaan ja pesemään.
- Pyörää asentaessa huomaat ettei se mene paikoilleen koska putken korvake lohkossa ottaa renkaaseen kiinni. Haet rälläkän ja hiot kulmaa pois ja saat pyörän paikoilleen ja mutterinkin kiristettyä lukittuasi jarrun päälle.
- Putki asentuu helposti koska saat asetettua sen kannakkeeseen jonka olet keksinyt ja asettuu vielä sylinteriinkin tiiviisti koska olet liimannut tiivisteen kanteen kiinni.
- Putken ilmastusventtiilin letkun huomaat hapertuneen ja katkaiset siitä pätkän ja huomaat ettei sitä enää saakkaan yhteeseen kiinni. Joudut halkaisemaan letkua ja teipillä sitomaan sen kiinni.

Tuo kaikki oli vielä helppoa koska työkalut on ja harjoitteluakin aivan tarpeeksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Joo, kannattaa pitää akut aina kunnossa :). Mitäs erikoistyökaluja tarvii jarruihin ja putkeen?

Coastside

#746
Yksisylkkäisestä tippuu palat asentaessa jos niitä ei kiilaa jollain paikoilleen. Kun se toistuu pitkin päivääkin niin alkaa mies ryytymään.

Putkelle on hyvä tehdä toiseen pultinreikään kannaton ruuvi jonka varassa se pysyy kun ruuvaa muita kiinni.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

InsOmnia

Ja nämä vaikuttaa minkä skootterin ostohaluihin? 8)

kani

No voihan tuollainen vaikuttaa jo ostohaluihinkin. Mutta ei minusta hommat ole noin vaikeita olleet, aika kevyt tuo minun 50R on kuitenkin huoltotoimissakin (ja se on kiinaskoottereiden painavammasta päästä), kampurarempassakaan en tarvinnut mitään tukisysteemeitä, sen kummempaa kun laitoin lankkuja alle, sillon tunkilla tunkkasin skootteria myös. Nyt kun vaihdoin 2v tekniikan siihen laitoin vain sopivan olutpullolavan skootterin alle ja vähän nostin skopaa kun irrotin/asensin konetta. Ja aika kevyt riisikeppi minäkin olen, en mikään voimamies. Ekaa kertaa huollettaessa tietysti menee enemmän aikaa ihmetellessä mutta seuraavat isommatkin huollot menee jo sutjakasti. Toistaiseksi ainoat hylsysarjaa erikoisemmat työkalut on olleet kaverilta lainattu akkukäyttöinen pulttipyssy magneton/variaattorin kiinnityspultteihin ja magneton irrotustyökalu/ulosvedin. Kampurankin sai asennettua pakastamalla sen.

Hirvittää ajatella mitä skootterihuollot veloittaa edes perushommista saatikka sitten tollasista isommista töistä. Ja aika yksinkertaisia nämä on kuitenkin loppuen lopuksi, purkumoottoreita ja osia saa todella edullisesti, voi vaikka vaihtaa koko koneen ja siirtää apulaitteet siihen, halvemmalla kun perushuolto on jossain huollossa teetettynä.

Coastside

#749
Tuo nyt oli se pitempi seli verraten "vaihdoin tänään kesäpyörät alle" kommenttiin ja noista parista kuvassa olevista työkaluista on todella hirmuinen hyöty jo pelkästään siksi että osaa varautua ongelmiin mitä näissä on.

Nämä ovat näennäisesti simppeleitä mopoja, mutta niissä on joitakin avainkohtia jossa ne murheet ilmitulee. Me palsatalaiset näitä setvimme harrasteena kun mikään kaupallinen taho ei korviaan lotkauta asian eteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04