Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Muistelisin että mutterin alle kuuluva prikka on ns. toispuoleinen.
Sisäpuoleinen, sisäsivun kevennys kuuluu sisäänpäin.
Väärinpäin asennettuna prikka eikä mutterikaan riittävästi kiristä vetolautasta.
Jos ko. prikka on hukassa on syytä varmistaa ettei kierreosa ole yli rihlojen kun kaikki osat ovat välyksettämäati paikoillaan.
Ja korvata ko. prikka vastaavalla n3mm, joka menee kierreosan yli, ja sopii rihloituksen päälle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 26.08.13 - klo:22:56
Lainaus käyttäjältä: piaggio - 25.08.13 - klo:11:56
Pulttipyssyllä avaan ja laitan kiinni mutta on noitten variaattorien kanssa tullu ennenkin säädettyä.

Jostain syystä vetolevy jää löysään.. Tutki/mittaa ja uusi samalla mutteri.
Täälläkin on ollut useita tapauksia missä mutteri ei jostain syystä kiristä ko laippaa(vetolevyä) tarpeeksi.
Itse olen sitä mieltä että mutteri pitää laipan paikallaan ja boorit on vaan varmistukseksi..
Kun laippa on riittävässä puristuksessa niin koneen vääntö ei taatusti riko booreja mutta löysä kulahtaa nopeasti aivan kuten mp:n ketjun eturattaassakin..

Täysin samaa mieltä, viisnelosen kanssa.
Aivan aikuisten oikeesti ei niitä rihloja tarvita ollenkaan kunhan vetolevy on oikein kiristynyt.
Se etuvarin mutterihan oikein asennettuna osaa vain kiristyä, jos on jäänyt  löysälle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

"Pulttipyssyllä avaan ja laitan kiinni mutta on noitten variaattorien kanssa tullu ennenkin säädettyä."

Tässä tapauksessa ehkä tarvitaan välineiden lisäksi, pitkällevietyä harkintaa?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Jos uria ei muka tarvittaisi, ei koko kysymystä olisi varmaankaan esitetty. Eikä ne urat olisi menneet pilalle, jos mutteri pitäisi kaiken paikallaan ja pyörimässä. Eli kyllä ne urat on juuri se, mikä voiman välittää, on se tullut itsekin ihan käytännön elämässä koettua.

Siinä mutteri alla ei ole muita prikkoja kuin se tähtiprikka. Ellen nyt pahasti väärin muista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#949
Kuka kutsui partaisen lausahtelemaan asiasta josta ei todellakaan oikeasti mitään tiedä.
Muistat, jos olet koskaan edes nähnyt ko. kokoonpanoa, väärin.
Mikä on tuossa rakenteessa mielestäsi se "tähtiprikka"
Sen nimeämäsi tähtiprikan, joka itseasiassa on kiksistartin vetoratas päälle kuuluu tuo:
" Muistelisin että mutterin alle kuuluva prikka on ns. toispuoleinen.
Sisäpuoleinen, sisäsivun kevennys kuuluu sisäänpäin."
Ja OBS. kaikissa etuvarin vetolautasissa ei ole minkäänlaisia rihloja!
Vrt honda x8r.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#950
Sun kannattas varmaan selvittää mistä täällä keskustellaan. Paljon ei tartte tietää, kun tietää jo paljon enemmän kuin konsultti.

Tarkastin juuri varaosakirjasta, ja siellä ei ole prikkaa mutterin alla. Ei ollut mun nimitys se tähtiprikka, mutta se kuvastaa ihan hyvin ko. osaa. Eikä tästä kovin montaa viikkoa ole, kun purin ja kasasin kyseisen kokoonpanon pariinkin kertaan.

Tässä kokoonpanossa ne urat on, ja ne on tarpeelliset. Sen kertoo jo kiristysmomenttikin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#951
Siis purit ja kokosit piaggio typhoonin etuvarin ja sait vetolautasen kiristymään?
Kerro vielä jotta fakta toteutuu, kenenenkä ihmisen etuvarin kokosit?
Joku prikka tuosta "piaggion" kokoonpanosta puuttuu,tai on väärinpäin se on fakta.
Jos faktaa ei ole pitää kait "piaggion" tyytyä partaisen ohjeisiin ja jatkaa vetolevyjen ostelua ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

No se itseasiassa on Gilera Typhoon, mutta kone ja ulkonäkökin on hyvin pitkälti sama. Ja ihan ikioma se on. Jos avaisit silmäsi, niin saattaisit sen oivaltaa.

Kysyjän vähäsanaisuudesta johtuen en pysty tyhjentävästi vastaamaan. Ehkä mutteri ei ole alkuperäinen? Se alkuperäinen mutteri kun on sen mallinen, ettei se tarvitse prikkaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

En minäkään, silmät aukikaan pysty tyhjentävästi vastaamaan, mutta jo avauskysymyksestä oivalsin ettei vetolautanen kiristy oikein.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Johan te tuossa väittelyn tuoksinnassa olette keksineet ratkaisun ja ehkäpä se aukeaa väittelyn osapuolille, kunhan verenpaine pikkaisen laskee? ;D

Vetolevyn päälle tulee kiksin ratas ja mutteri. Normaalisti tämä riittää, mutta kysyjän tapauksessa ei. Arvaan että joku osa ei ole alkuperäisessä mitassaan ja näin ollen kampiakselin rihlat estää mutteria kiristymästä kiksin ratasta vasten. Joko mutteri väärä tai sitten joutuu käyttämään prikkaa välissä, että mutteri kiristyy kiksin ratasta vasten eikä kampiakselin spooreja vasten.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 26.08.13 - klo:23:04
Voi olla pelkästään se mutterin alle tuleva prikka kupsahtanut..
Nämä on tarkkoja kasattavia, ettei jää mikään löysään..
Varsinkin jos on holkkia lyhentänyt yhtään.. Pitäisi mutterin alle lisätä vastaavasti prikkaa..
Johan tuohon oli tää vastaus..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Ei siitä kai ole ollut epäilystäkään, rikkoutuminen johtuu siitä ettei paketti kiristy oikein.

Ei vaan toimi se teoria, että urat taikka spoorit olisivat siellä varmuuden vuoksi. Ne ovat siellä välittämässä voimaa, ja se ei meinannut konsultille upota jostain kumman syystä, ja siitäkös suivaantui.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 27.08.13 - klo:21:51
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 26.08.13 - klo:23:04
Voi olla pelkästään se mutterin alle tuleva prikka kupsahtanut..
Nämä on tarkkoja kasattavia, ettei jää mikään löysään..
Varsinkin jos on holkkia lyhentänyt yhtään.. Pitäisi mutterin alle lisätä vastaavasti prikkaa..
Johan tuohon oli tää vastaus..
Sä et nyt vaan ymmärrä. :o
Eihän konsulttien ja skootteritriviaalien ja universumin skootteritieteiden lisensiaateille kelpaa mikä tahansa totuus. Se on oltava juuri se oma totuus, muita ei lasketa.  ???

Ja anna heidän nyt hetki loistaa, verenpaineetkin laskee nopiammin. ;) ;D

pekpel

Näin me teemme ja annamme tietävämpien tahojen huseerata omien mielihalujensa mukaan  ;D
Kiva kun jaksavat keskustella asioista  ::)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

piaggio

http://www.easyparts.nl/showdrawing/2048/62517/-/0-968-1-m420-m47-m6285-m17885-s2048-d62517/Driving_pulley.html Nyt katsellu noita räjäytyskuvia ja heräsi kysymys että mihin tuo osa 14 pitäisi tulla ja minkä kokoinen prikka se on?