Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

aleksis96


Partanen

See vähän riippuu siitä mitä laitteita meinaat käyttää. Sen voisi laskeakin, jos on laitteen teho tiedossa. Tärkeintä on että siellä on edes jokin sulake, suojaamassa johtoa oikosuluilta, ja tulipaloilta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

aleksis96

Täytyy joku sinne heittää :)

juza

Laita 10 tai 15 A. Johto voi olla 1,5 tai 2,5 neliöistä.

aleksis96

Kympin meinasinkin laittaa  :)

piaggio

Elikkäs mikä voisi olla vikana piaggio typhoonissa vuodelta 95 kun hajottaa näitä variaattorin laippoja. https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_541_155/products_id/831 1000 km sisään laippoja menny jo kaksi. Laipasta kuluu aina boorit sileiksi mutta kampiakseliin ei tule jälkiä.

pekpel

Powerihan niitä hajottaa..
Onkos siinä tuon laipan ja mutterin välillä sellainen tähtiprikka jossa on kanssa boorit ?
Tuohan on ainut paikka josta voima oikeesti siirtyy kampuralta hihnalle, jos sillä ei ole apuja niin hajoohan se..
Tän näkönen:
https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_541_155/products_id/10880
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

piaggio

Juu on tähtiprikka jossa on boorit ja se on ehjä.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: piaggio - 25.08.13 - klo:00:07
Elikkäs mikä voisi olla vikana piaggio typhoonissa vuodelta 95 kun hajottaa näitä variaattorin laippoja. https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_541_155/products_id/831 1000 km sisään laippoja menny jo kaksi. Laipasta kuluu aina boorit sileiksi mutta kampiakseliin ei tule jälkiä.

Varin mutteri riittävään (oikeaan) tiukkuuteen, muuten ei toivoakaan..
Eli onko momenttiavainta tai riittävästi kokemusta että osaa vetää ns näppituntumalta.
Millä muuten avaat sen ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

#939
Jos en pahasti väärin muista, niin tähtiprikka on siellä siksi, että sillä varmistetaan tuuletinsiipien vauhdissa mukana pysyminen. Laippa sen sijaan pyörii (ja välittää "voimaa") omien uriensa varassa, kunhan kaikki osat on varmasti pohjassa asti ennen mutterin kiristystä. Jos osat kasaa liian hätäisesti, saattaa käydä niin ettei esim. laippa painukaan tarpeeksi syvälle.

Kun osat ovat oikeassa järjestyksessä, eikä väliin ole laitettu esim. ylimääräisiä prikkoja viritysmielessä, niin oikea kiristysmomentti mutterilla varmistaa sen, että paikat pysyy ehjinä. Oikea kiristysmomentti mutterille tämän hetken parhaan tietoni mukaan on 40-44 Nm.

Lisäys klo 11.32: Toinen tähtiprikan tehtävä on välittää käynnistinpolkimen voima kampiakselille. (Katsoin juuri kuvaa muistini virkistämiseksi)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

piaggio

Pulttipyssyllä avaan ja laitan kiinni mutta on noitten variaattorien kanssa tullu ennenkin säädettyä.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: piaggio - 25.08.13 - klo:11:56
Pulttipyssyllä avaan ja laitan kiinni mutta on noitten variaattorien kanssa tullu ennenkin säädettyä.

Jostain syystä vetolevy jää löysään.. Tutki/mittaa ja uusi samalla mutteri.
Täälläkin on ollut useita tapauksia missä mutteri ei jostain syystä kiristä ko laippaa(vetolevyä) tarpeeksi.
Itse olen sitä mieltä että mutteri pitää laipan paikallaan ja boorit on vaan varmistukseksi..
Kun laippa on riittävässä puristuksessa niin koneen vääntö ei taatusti riko booreja mutta löysä kulahtaa nopeasti aivan kuten mp:n ketjun eturattaassakin..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Voi olla pelkästään se mutterin alle tuleva prikka kupsahtanut..
Nämä on tarkkoja kasattavia, ettei jää mikään löysään..
Varsinkin jos on holkkia lyhentänyt yhtään.. Pitäisi mutterin alle lisätä vastaavasti prikkaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Koneella vääntäessä voi vääntää väärille jengoille jos ei esikiristä sormin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Urat huolehtii siitä että voima välittyy kampiakselilta hihnapyörään. Mutteri pitää paketin kasassa, ja huolehtii siitä ettei urat pääse hakkaamaan itseään tärviölle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003