Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#885
Tuota tuota.. :)
Kuvat ei sinänsä auta yhtään, kun liittimet ja sähköjohdotkin on ulkonäöltään tuttuja jo ennestään. Kuvilla meinasin kytkentää kaavioperiaatteella että mikä mihinkin menee tai kuvaa esim. staattorista mistä sen voi todeta. Tässä kun noita selostuksia yritin tulkita ja netistä kuvia googlailla mahdollisuuksieni mukaan, niin se latauspuoli taitaa poiketa aiemmin esittämistäni. Olisikohan siinä mahdollisesti 2 käämiä lataukselle? Tätän tyyliin. Kuvassa on 2 käämiä mutta 3 johtoa tulee regulaattorille- http://img.weiku.com/a/008/059/YMH350_regulator_of_scooter_parts_1029_2.jpg

Vai mahdollisesti 2 käämiä ja regulle 2 johtoa tähän tyyliin http://img441.imageshack.us/img441/8578/spreeregulatorheadlight.jpg

Kuten sanoin aiemmin niin niitä muitakin rakenteita kun on. PV suzukissahan laturina on vain yksi puola ja regullekin menee vain 1 piuha rungon toimiessa toisena, mutta jätetään se pv:stä. Selvillä ei ole sekään onko siinä AC vai DC sytytys. Googlella olin löytävinäni kumpaiseenkin kuvia staattoreista, niin ei sekään oikein auttanut ja olin näkevinäni jossain staattorissa, että sama lanka oli puolattu 3 käämiin jolloin siinä on johtojen puolesta vain 2 johtoa eli periaatteessa kuin 1 käämi.

Tuosta staattorista (jos nyt yhtään olen sen rakenteesta mitään kärryillä) vaikuttaisi että ainakin ne 2 mittaamaasi käämiä olisi ok. Ei oikein tällä informaatiolla pysty sanomaan mitään. Pelkkiä arvailuja vaan. Epäilin, että se olisi ollut tuo perinteinen 3-käämin rakenne, mutta nyt vaikuttaisi että se ei ole näin tehty.

Itteco

Niimpä joo.. En ihan ole itsekään varma tästä nyt. Laitoin suitsalle mailia josko heiltä löytyisi jonkun näköistä kaaviota tohon, jos ei tunnu löytyvän niin magneetto on pakko repiä irti ja katsoa miten ne siellä menee.. Tuntuu vaan edelleen oudolta miksi jännitteensäädin tekee niin että laskee latausjännitteen liian alas, vaikka tuntuisi että molemmat käämit? ovat kunnossa.. Oliko niin että käämin johtojen kuuluu piipata maahan jossain välissä?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Itteco - 03.08.13 - klo:15:29
Oliko niin että käämin johtojen kuuluu piipata maahan jossain välissä?
Se riippuu ihan täysin siitä kytkennästä. Jos käämin toisena johtona on käytetty runkoa, niin johdosta diodimittauksella tietysti piippaa kuten kuuluukin, eli yhteys runkoon on. Mikäli se käämi ei ole tarkoitettu toisesta päästä maihin tulevaksi niin piippaus meinaa että se on jostain välistä oikkarissa maihin. Hyvin usein se meinaa että johdon kuori on rikki ja ottaa maihin. Harvemmin se staattori on sökö (mahdollista kylläkin), mutta koska kaaviota ei ole, niin purkaminen + tutkiminen ja kaavion itsetekeminen on melkeinpä ainoa vaihtoehto. Näin siihen kevariinkin ne sähköt jouduin tekemään. Onneksi valokatkaisijat, virtalukot, jne on helppo selvittää sähkökytkentää ajatellen yleismittarillakin eli ihan kaikkea ei sentään tarvitse purkaa atomeiksi.

Itteco

Joo selvä, näinhän se tuppaa olemaan. Äsken laitoin mittarin kiinni johtoon joka tulee akun plussaan, irrotin johdon akusta ja toinen yleismittarin johto runkoon, tyhjäkäynnillä n.5v, ajossa tasan 7v. Joku sen siihen seiskaan säätää. Koitan vielä toista säädintä, sen jälkeen pitää varmasti purkaa.

A_sentaja

Herää kysymys,onko tuo keltainen johto pakollinen tuossa kombossa,oliko alkujaankin kiinni säätimessä silloin kun kone toimi moitteetta..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Itteco

Ilman keltaista johtoa latausjännite nousee yli 20v ja valot eivät toimi..

-Zone-


Itteco

Joo, mulla jännitteensäädin vaan erilainen, 4 pinniä mutta 2päällekkäin.. Tota vois kyllä koittaa soveltaa jotenkin. Nyt sain yhdellä toisella säätimellä lataamaan niin, että valot pois lataa 13.6-13.7, mutta kun tulee joku töyssy tai vastaava niin lataus nousee n.16-18v riippuen kierroksista? Hetken saattaa siinä pysyä sitten taas laskee 13v. Voisko akussa olla sököyttä, jos akkuvedet jotenkin heiluu ja aiheuttaa tollasta? Huomasin myös että jännite laskee aina 10.3 akulla, latasi mitem tahansa. Valot päällä tämä setuppi lataa vajaa 12v,en tiedä miksi se sitten ei voi ladata 13.6.. No testaillaan testaillaan.

-Zone-

#893
Nyt alkaa kuulostamaan paremmalta. Ilmeisesti se aiempi regukaan ei oikein skulannut.

Lainaus käyttäjältä: Itteco - 04.08.13 - klo:03:22
mutta kun tulee joku töyssy tai vastaava niin lataus nousee n.16-18v
Tuollainen kielisi huonosta kontaktista piirissä. Luultavammin jokin liitos ei yhdistä kunnolla tai voi johto olla poikki kuoren sisältäkin. Harmittavan työläs vaan paikantaa jos näin on. Mä mylläsin kokoajan netistä juurikin tuollaisen linkittämäni regun kytkentää jossa liittimet on rivissä kun googlaamalla sain käsityksen, että siinä kuuluu olla sellainen regu. Tämänkin takia ne kuvat joissa näkyy mihin johdot komponenteissa on kytketty olisi aina hyviä. Ootko muutes varmistanut että se akku on ok?

Kysellääs samalla viimein muutama oleellinen asia joka olisi oikeastaan pitänyt selventää jo alussa.

1. Onko se latausvika tullut keskenkaiken, vai onko kyseessä esim laite joka ei sun omistuksessa ole koskaan ladannut?
2. Jos ei ole koskaan ladannut, niin kuuluuko se regu varmasti siihen peliin?
3. Jos kerran valojen kytkeminen pudottaa latausjännitteen liian alas, oletko minkä verran tutkinut voisiko vika ollakin valojen piirissä?
4. Miten käy jännitteen akku irti laitettaessa valot päälle? (esim akun - kaapeli irti.)

Käytännössä kohta 3 tarkoittaa kuorman lisäämistä simuloimalla ajovaloja ja mittaamalla latausjännitteen, eli vaikkapa auton polttimon kytkeminen johdoilla akkuun. Tämä siis tarkoittaa, että sen valot nyt toimii tasajännitteellä. Jos latausjännite putoaa silloinkin niin valojen johdotus putoaa vikalistalta pois ja katseet kannattaa kohdistaa akkuun. Vika voi silti vielä olla latauspiirissäkin, mutta onpahan edes yksi asia pudotettu pois vikalistalta.

Mikäli ne tehty vaihtojännitteellä toimiviksi, eli ne ottaa virran suoraan magneetolta on ne siten laturin käämeihin suorassa yhteydessä ja valojen piiri voi hyvinkin olla syypää. Akku voi tosin edelleenkin olla viallinen. Mahdollisimman tarkka kuvaus rakenteesta olisi aina tärkeää, niin ei tarvitsisi arvailla. Tahtoo vain olla, että jos olemassa olevaa kytkentäkaaviota ei ole, niin sitten joutuu tutkimaan osia irrottelemalla + yleismittarilla tutkimalla mikä minnekin menee ja piirtämällä kaavioon. Pikkuhiljaa se toteutus siitä sitten aukeaa. Rakenne täytyy aina ensin tuntea ennen kuin voi korjata mitään. Tämä pätee tuulimyllystä sähköhammasharjaan. Sähköviat on juuri niitä hankalimpia ajoneuvoissa.

konenikkari

#894
Töyssyn ja tärinän vaikuttaminen asiaan, viittaa maadoitusvikaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

#895
Akku saattaa olla huonossa hapessa, pitää koittaa jostain pyytää lainaksi ehjää ennen kuin ostaa uutta.
Laite on ladannut joskus normaalisti (tuttujeni omistuksessa kun ennen oli kunnes mopon sain). Minulle tullessa mopossa ei ollut akkua eikä se haitannut silloin, ajelin ilman. Jossainvälissä mopon ohjaamossa joku otti oikosulun ja vanhasta jännitteensäätimestä suli joku maadoituksen vastus poikki. En oikeastaan muista tarkkaan kaikkea, syytä en tiedä  ::)
Nyt muutin jännitteensäätimen kytkentöjä ja pitää testata, miten latailee. Tällähetkellä on muuten keltainen johto säätimestä irti, ja valot toimivat silti! Tuntuu että jopa verkkaisemmin kuin ennen.
Paljonkos muuten kuuluu mopon ladata amppeereissa noin suurinpiirtein?
Tuossa myös menee sellainen paksumpi maadoitusjohto suoraan akun miinukseen eikä runkoon, hyödyttäisikö koittaa siitä vetää runkoon vielä erillinen johto?
Edit: Latausjännite siis putosi tosiaan vanhassa säätimen kytkennässä tosiaan valojen ollessa päällä, ja itsekin tuli mieleen tuo kuormittamisen kokeilu, ja siihen palaan mikäli tämänhetkinen kytkentä ei ota toimiakseen.
Yleensä olen latausta mitannut akun plusjohto irti ja mittarin mittajohto siinä kiinni, ja jännite laskee silloin kun valot laittaa päälle, esim. Tämän hetkisessä kytlennässä tyhjäkäynnillä tulee n. 2v, valot päällä 0, mutta kierroksilla molemmat nousevat kuitenkin yli 13v .E:Eipäs nousekkaan. Valot päällä jää 8v taas. Prkl.

Itteco

Tässä muuten sähkökaavio: http://gyazo.com/ef490500bde5673e2d25a0faabf3ee79
Muuten tuntuisi kuuluvan tohon kyllä mutta kun on aidosta suzukista niin jotkut nuo esim. mittariston lamppujen sijainnit ym erilaisia. Mutta muuten on täysin sama.

-Zone-

Onko varmasti sama kytkentä?

Tuossa kun näkyy olevan suzukin PEI-sytytys, jossa cdi boksi sijaitsee sytytyspuolan sisällä. Tällaisessa magneetossa vauhtipyörän magneetit poikkeaa hiven perinteisestä magneetosta sillä tuossa ei ole erikseen liipaisukäämiä sytytykselle, vaan cdi:n konkan lataus ja liipaisu hoidetaan samalla puolalla ja vieläpä samoilla johdoilla. Hivenen samantyyppistä rakennetta löytyy myös ruohonleikkureista ja moottorisahoista.

Mikäli sytytys poikkeaa kaavion sytytyksestä, on mahdollista että latauspuolikin on poikkeava vaikka tuo sytytyspuoli ei siten laturiin liitykään.  Mites tuo vastus? (kaaviossa siis PTC) onko siinä minkäänlaista tunnistekoodia, jolla voisi etsiä sille oikeaa vastusarvoa. Näkyy olevan staattorin käämiin ja reguun yhteydessä.

jeredd

Eikö pitäsi koneen käydessä öljyä pursuta kanteen?
Miksiköhän kymco agilityssä kanteen ei nouse öljyä ollenkaan?  ???
Öljyä on mittatikun mukaan hieman yli ylärajan...

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: jeredd - 07.08.13 - klo:22:34
Eikö pitäsi koneen käydessä öljyä pursuta kanteen?
Miksiköhän kymco agilityssä kanteen ei nouse öljyä ollenkaan?  ???
Öljyä on mittatikun mukaan hieman yli ylärajan...
Pitäisihän sen öljyn tulla kanteen jo starttaamallakin, joten jokin meni nyt ketuilleen? :o