Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Itteco

Morjes. Sori kun tulen suoraan heinolan kysymyksen jälkeen kysymään, mutta kiire olis. Eli missä vika, kun ei lataa tarpeeksi? 2 eri jännitteensäätäjällä koitettu, keltainen johto säätimestä irroitettaessa tulee komeasti jo liikkeellelähtökierroksilla 19v, mutta kun johdon laittaa takaisin niin liikkellelähtö kierroksilla tulee n. 6v. En ole ajokierroksilla saanut luettua lukemaa, mutta uskoisin ettei se ainakaan 13.6 ole, koska akku ei tunnu latautuvan ollenkaan. Mistä siis apu pulmaan? -Itteco

konenikkari

#856
Laitteen nimi siis on itteco....?
Lupaava alku, mutta kyllä se siittä selviää kunhan saadaan vähän lisää tietoa.
Tuo sana kiire on ehkä syytä unohtaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

Haha joo, eipä näitä hommia saa kiirehtiä etenkin kun klassikosta kyse 8)
Laite tosiaan siis itteco ekros -97. Muuten pelittää sähköt ym (toki itse hieman muokattu vuosien saatossa mutta kaikki on niinkuin pitää) voltteja ei vaan tule säätimeltä tarpeeksi akulle?

-Zone-

#858
Paljos sieltä laturista tulee suoraan mitattuna vaihtojännitettä ulos ?
Maininta "keltainen johto" ei pahemmin helpota diagnosointia..  ???

Itteco

#859
Laturilta tuli (mitä nyt sain mittaria ja perää samaanaikaan nostettua ja pidettyä) niin "kivoilla" kierroksilla ainakin 30v.
Äsken kun katsoin akun jännitteen se oli n.10.2v, joka se on mielestäni useampaan otteeseen ollut kun näitä säätimiä olen vaihtanut ja jännitettä katsonut... Ei tuo jännite jaksa starttia vielä pyörittää läheskään.
Keltainen johto tosiaan ei tuo valoa aiheen ratkaisuun suureltaosin, mutta keltavalkoinen (eli keltainen) johto näyttäisi tulevan suoraan moottorilta punamustan ja valkopunaisen johdon kera.

-Zone-

Ei vaan lähinnä meinasin että edes jonkinmoinen kaavio auttaisi paljon enemmän kuin värit.
Laturi ilmeisimmin kuitenkin ok, kerran noin reilusti puskee.

Itteco

Kaaviota tuskin tältä planeetalta tähän vehkeeseen enää löytää, eli maalaisjärjellä ja alan osaamisella pitäisi tästäkin pulmasta selvitä..

-Zone-

Joo, valmista kaavioo voi olla kyllä vaikea löytää. Ei siinä oikein muuta voi kuin tutkia mikä johto minnekin menee ja piirtää kaavioo siitä. Harmittavasti joutuu usein vaan purkamaan johtokimppujakin. Yhden vanhan 70 luvun kevarin sähköt toissakesänä tein näin. (olipahan muutes virityksiä siihenkin siunaantunut vuosien saatossa). Autopuoleltakin muistuu mieleen yksi TA12 korimallin Carina. Siinä oli rakennettu esim vanhan kiekkolevypuhelimen luurin kaiutin valosummeriksi yms eri hämärää viritelmää. Ja mm. latausrele naksui vilkkureleen tahdissa kun vilkku oli oikealle. Vasemman vilkku taas ei aiheuttanut ongelmia, mutta valot katos auton jokaisesta polttimosta mittaristoa myöten kun puhaltimen pisti päälle :D

Itteco

#863
Joo, kyllä niitä virityksiä tulee vastaan silloin tällöin :D Tämä kuitenkin tehty vanhan pohjalta, ei lainaten  ;D Tiedän aika hyvin miten kaikki johdot menee kun kerran ne jo purin ja uudestaan niputin, mutta missä se vika voisi olla?

konenikkari

Koska ko kapineeseen ei löydy KVG metodillakaan minkäänlaista sähkökuvaa helpota hieman sinua opastavien tehtävää esim ottamalla esim. kelvollisia kuvia ko. vikakohteesta.
Sillä minunkin tavarantoimittajani valittelee kristallipallon toimitus ongelmia ::)
Enkä tosiaankaan tunne ollenkaan itteco ekros -97 sähkölaitteiston toimintaperiaatteita ja olen siitä vielä vähän ylpeäkin ;)
Sinulla itsellä liennee käyttohje kirjassa sähkökuva, lähetä se meille.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

Voivoi, jos jonkinnäköinen käyttöohjekirja olisi tästä pelistä vielä tallella, myisin sen kalliilla jollekin sheikille ja eläisin leveästi. Tällaista peliä kun en ole Suomen teillä kertaakaan nähnyt tulevan vastaan.
Tiivistetään sähköjen toiminta näin. Magneetolta tulee virta keltaiseen johtoo, keltainen johto menee jännitteensäätimelle, jännitteensäätimelle tulee myös musta, punainen ja valkopunainen johto. Valkopunainen johto myös tuo magneetolta virran jännitteensäätimelle. Mustan, punaisen (latausjohto akulle) ja valkopunaisen johdon ollessa kiinni, on latausjännitettä punaiselta johdolta joka menee myös sulakkeen kautta akulle menevään punaiseen johtoon reilusti yli 13v. Keltainen johto kytkettäessä kiinni jännitteensäätimeen, ]latausjännite laskee alle 10v, oli kierrokset mikä tahansa.

konenikkari

Käytä sitä maalaisjärkeäsi 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

Oma maalaisjärkeni ei tässä asiassa enää riitä, siksipä tulin asialliselle foorumille kysymään neuvoa parhaan toivossa.

konenikkari

Noilla kuvauksellisasi viasta et saa lehdistöliiton tiedoituspalkintoa.
Missä viipyvät kuvat!!!!!
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

Mistä haluat kuvia? Jos laitan sinulle jännitteensäätimestä kuvan, se tuskin avaa ovea onneen. Lähinnä ajattelin, että te kokeneemmat skootteri-ihmiset saattaisitte tietää mitä esim. tuo kelta-valkoinen johto magneetolta tekee jos valkopunainen tuo jo virtaa, ja miksi se laskee jännitteen liian alas laitettaessa se oikealle paikalleen. Mitään kuvasivua en omista enkä välttämättä haluaisi sellaista edes ruveta tekemään.