Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: tommi - 18.07.13 - klo:06:45
Tuo "nirskunta" viittaisi kyllä nakutukseen. Sehän on juurikin sellaista metallista kilinää joka esiintyy varsinkin konetta rasittaessa, vaikkapa ylämäkeen ajettuna. Sammui mullakin usein mopo kun yritti ajaa loivaakin ylämäkeä ja sitten vain startilla käyntiin ja jotain toista kautta kotiin, jossa ei ollut mäkiä  :D

Tosin tuota nakutusta esiintui vain 82cc pytyllä ja sulla lienee 72 kuutioinen? Mutta kait se saattaa nakuttaa pienemmälläkin pytyllä jos on kantta laskettu ja/tai pallopäämäntä missä on kovat puristukset. Kuuluuko se nirskunta paikallaankin? Ei pitäisi kuulua jos nakutuksesta kyse.

Tarkoitan tuolla nirskutuksella sellaista kumi-vastaan-kumi -valitusta ja kyllä se tuli variaattorista. Yritän tänään aukaista ja katsoa mikä siellä vastustelee...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

tommi

Ahaa. Kerroit aiemmin että sinun kiinalaisesi toimii parhaiten 125 suuttimella. Sekin viittaisi nakutukseen. Kun oma kinkkini nakutteli niin sillä ei voinut ajella pienemmällä kuin #100 suuttimella. Jos pitää käyttää 125 suutinta niin jokin on kyllä silloin pahasti pielessä..

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: tommi - 18.07.13 - klo:07:30
Ahaa. Kerroit aiemmin että sinun kiinalaisesi toimii parhaiten 125 suuttimella. Sekin viittaisi nakutukseen. Kun oma kinkkini nakutteli niin sillä ei voinut ajella pienemmällä kuin #100 suuttimella. Jos pitää käyttää 125 suutinta niin jokin on kyllä silloin pahasti pielessä..

Heh,

Paitsi vastausten jälkeen vaihdoin 90 ja toimii kuin unelma..
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

tommi

Kuin unelma joka sammuilee muutaman kilsan välein  ;) Ei maar, sitten vain sitä varia tutkailemaan. Jotain on pahasti pielessä sitten siellä suunnalla. Kerroit että kytkin on otettu toisesta moposta. Kait kuitenkin 139qmb koneesta? Jos hihna on todella kulunut niin voisihan se luistaa niin pahasti että kone ylikuumenee ja sammuilee siksi. Tosin tuon luistamisen pitäisi kyllä jo huomata ihan ajossakin mitä et ilmeisesti pannut merkille?

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: tommi - 18.07.13 - klo:08:18
Kuin unelma joka sammuilee muutaman kilsan välein  ;) Ei maar, sitten vain sitä varia tutkailemaan. Jotain on pahasti pielessä sitten siellä suunnalla. Kerroit että kytkin on otettu toisesta moposta. Kait kuitenkin 139qmb koneesta? Jos hihna on todella kulunut niin voisihan se luistaa niin pahasti että kone ylikuumenee ja sammuilee siksi. Tosin tuon luistamisen pitäisi kyllä jo huomata ihan ajossakin mitä et ilmeisesti pannut merkille?

Veto oli kyllä todella hyvä.... Siis siihen asti kunnes rupesi öykkimään...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

Kone

Miks jotkut räkivät vastatuuleen, noin kuvaannollisesti. Itsekin tuohon joskus kyllä syyllistyn?

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 18.07.13 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: tommi - 18.07.13 - klo:08:18
Kuin unelma joka sammuilee muutaman kilsan välein  ;) Ei maar, sitten vain sitä varia tutkailemaan. Jotain on pahasti pielessä sitten siellä suunnalla. Kerroit että kytkin on otettu toisesta moposta. Kait kuitenkin 139qmb koneesta? Jos hihna on todella kulunut niin voisihan se luistaa niin pahasti että kone ylikuumenee ja sammuilee siksi. Tosin tuon luistamisen pitäisi kyllä jo huomata ihan ajossakin mitä et ilmeisesti pannut merkille?

Veto oli kyllä todella hyvä.... Siis siihen asti kunnes rupesi öykkimään...

Nyt on sitten kaksi skoden moottoria pöydällä ja vaihdan hilut toisesta toiseen. Tämä öykkivä moottori siis kyseessä. Purin uunituoreen 72cc pytyn ja huomasin, että siinä on aika syvät naarmut neljässä eri kohtaa!
P*rse sanon minä. No ainakin syy "öykkymisiin" on selvinnyt ja vaikuttaa ihan lämppäreiltä..

Sitten ihmettelyä.
Miten täysin uusi mäntä on mennyt tyollaiseen kuntoon. Öljyt tyhjensin koneesta ja se näytti ihan hyvältä. Ehkä hiukan vähänlaisesti, mutta puolenlitran tuntumassa(vaihdoin siis itse sylinterinvaihdon jälkeen). Voiko olla ollut jotenkin huono voitelu tai joku muu voiteluun liittyvä? Ilma virtasi hyvin tuulettimelta.
Vaihdan nyt kuitenkin koko moottorin. Sylinterissä ei ollut kuin hiukan sormella havaittava jälki.
Voiko sylinteriä käyttää ja ostaa vain uuden männän vai laitanko kaikki uusiksi?
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

InsOmnia

Mulla kävi kanssa tuolla tavalla, ensimmäisen isolohkon kanssa ja alta sadan kilometrin. Siinä oli myös sylinteriin ilmestynyt syviä uria. :o Ei mitään tietoa mistä moinen olisi johtunut, öljynkierto toimi ainakin mallikkaasti ja uusi pytty ja mäntä korjasivat asian. Öljypumpun toiminnan olen aina varmistanut starttaamalla hetken ilman venttiilikoppaa ja tulppaa. Jos pumppu toimii, niin muutaman sekunnin starttauksen jälkeen rupeaa kanteen tulemaan öljyä.

-Zone-

Mites oli männänrenkaiden katkosvälys?
Itse olen pitänyt 0,25 ylemmässä renkaassa ja 0,20 alemmassa. On vähän reilun puoleiset 72cc kokoon, mutta onpahan ainakin laajenemisvaraa mutta ohivuoto silti vielä pientä kun laajenee ne kummiskin moottorin käydessä ja rako pienenee kylmämitasta. Öljyrenkaan puristusrenkaatkin olen sen verran tarkistanut ja jos 0,15 menee väliin niin ok. Dremeli ja katkaisulaikka on raon hiomisessa toiminut viilaa paremmin. Ylempi rengas on selkeesti kovempaa matskua. Kun pistätte muutes männänrengasta pyttyyn katkosmittaukseen niin olen huomannut että ei asetu aina ihan suoraan jos männällä työntää sen vaan ylhäältä. Parempi laittaa alakautta ja männällä työntää se noin sentin päähän yläreunasta.

tommi

#849
Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 28.07.13 - klo:15:01


  Sylinterissä ei ollut kuin hiukan sormella havaittava jälki.
Voiko sylinteriä käyttää ja ostaa vain uuden männän vai laitanko kaikki uusiksi?

Laita suosiolla kaikki uusiksi. Jos sylinterissä on sormella havaittava jälki niin todennäköisesti se tulee vuotamaan ja ei kestä pitkäänkään. Olen edelleen sitä mieltä että se pytty on hajonnut nakutuksen seurauksena. Itsekin olen saanut yhden pytyn ja männän sököksi jo 150km matkalla. Kyseessä oli pattipäämäntä jossa korkea puristussuhde. Minkälainen mäntä siinä sun pytyssä oli? Laitappa kuva.

ramba

Ettei olisi käynyt laihalla ja täten lämpöleikannut..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: ramba - 28.07.13 - klo:18:40
Ettei olisi käynyt laihalla ja täten lämpöleikannut..
Kansi oli mustahko, eli hiukan karstainen ja suutin kaasarissa oli 90.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

tommi

Kannattaa joka tapauksessa tehdä jotain muutoksia kokoonpanoon eikä vain heittää uutta pyttyä kehiin. Muuten lopputulos on sama kuin edellä. Laita paksumpi kannentiiviste tai isonna suutinta. Liian kuumana toi pytty on käynyt kun on noin nopeasti hajonnut.

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.07.13 - klo:09:12
Kannattaa joka tapauksessa tehdä jotain muutoksia kokoonpanoon eikä vain heittää uutta pyttyä kehiin. Muuten lopputulos on sama kuin edellä. Laita paksumpi kannentiiviste tai isonna suutinta. Liian kuumana toi pytty on käynyt kun on noin nopeasti hajonnut.

Tulevaa:
Vaihdan siis tuohon toiseen moottoriin ja katson mitä tämä vanha on syönyt. Laitoin virijavaraan tilauksen osista(soitin kun ei ollut 72cc pyttyjä). Uusia sylinteripaketteja tulee vasta 4kk päästä, joten joudun tulemaan toimeen pelkällä uudella männällä. Katsotaan kuis jätkän käy.
Kannessa oli muuten se paksumpi tiiviste.

Tilaus:
100376 Variaattorin liukurullat 6.0g ;
100184 Mäntäsarja 47mm 72 cm2;
100374 Viri Variaattori;
100259 Tiivistesarja Yläpääntiiv 72cc;
100166 Sytytystulppa Iridium HIX-C7;

Jos hajotetaan, niin hajotetaan kunnolla. Onneksi on vielä noita varamoottoreita ja lisää saa teiltä ostettua.


Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

h31n0la

Nyt olis tällänen kysymys: Peugeot vivacity 2005 uus kaasari imukaula 82 suutin tehari kevyemmät rullat ja vähän viilailtu pako aukkoo. Siis männän uusin noin 300-400km sitten narakun halppis mäntään ku oli käyny ilmeisesti liian laihalla, pytyssä ei mitää jälkiä männästä 1-2mm kokonen pala hävinny ja m ännän renkaat tohjona. Nyt yks päivä olin tulossa kotiin ja pökötti jätti tien päälle seuraavana päivänä ilmeni et leipo kiinni:(. pytyssä ura ei saa hoonilla kuntoon männän renkaat juuttunu mäntään kiinni näyttäs että ei olis paikoillaan. Sillonku männän laitto kiinni niin kyllä ne paikoillee näytti menevän. Tolla männällä ajettu about 300km. Eli onko männän renkaat voinu tehä sen uran pyttyyn miten pääsis helpoimmalla, eli pitääkö ottaa kone irti ja purkaa osiks että saa uran syyn selvitettyä? Ja olisin tota airsalin 50cc alupyttyä katellu onko hyvä? Sori kirjotus virheet mut vähän hhätäsesti kirjoteltu. Kiitos vastaajille jo etukäteen:) Ja kannataako kiinnileikkauksen syytä edes selvittää? paljon maksaas jos veis skootterin johonki liikkeeseen tai miten saan selville sen syyn? Epäilen männänrenkaita.