Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

tommi

Sopivan vaijerin löytäminen saattaa tuottaa vaikeuksia kun niitä on ainakin neljää eri versiota, eri pituisia, erilaiset päät, erimittaiset kuoret, erimittainen sisus jne. minä en vieläkään ole löytänyt mistään sopivaa vaijeria omaan skodeeni.

Kaksi vaijeria jouduin palauttamaan, näytti kuvassa just samanlaiselta mutta pituus ei matsannut. Loput näki jo kuvan perusteella ettei käynyt. Hankalaa näyttää olevan..

pekpel

Jos kuoren kierteet päissä on ehjät, eikä se ole ihan irtipoikki, voi sen kuoren paikkalla kuntoon. Isossa repeämässä kannattaa katsoa ettei siellä kuoren sisällä ole mitään piikkejä/rämmäleitä kiusaamassa sisävaijeria.

Tarvitaan:
Sopivaa liimapintaista kutistesukkaa, kolme tai neljä millistä pianolangan pätkää (noin 5 cm yli vaurion molempiin suuntiin) ja sellainen puukapulan ympärille kiedottu ohut rautalanka.
Jos paikkaus tulee mutkaan pitää pianolankojakin taivuttaa mutkan mukaiseksi.
Laita pianolangat kiinni vaijerinkuoreen ensin vaikka pikkutipoilla pikaliimaa.
Kiedo ohuempi rautalanka tiiviisti yli pianolankojen ja vaijerikuoren, kuten sun virvelissä on ne siimanohjaimet kiinni.
Koko paketin yli se kutistesukka, lämmitä kuumailmapuhaltimella ja painele kuuma sukka kunnolla kiinni.
Siinäpä korjattu vaijerin kuori.

Vaijerin itsessään voi saada modattua, kun hankkii sopivan halkaisijaisen, mutta pidemmän mittarivaijerin, lämmittää pään punaiseksi ja varovasti naputtelee sen neliömuodon siihen.
Tämä pitää muistaa öljykarkaista tai ei kestä mitään, eli pää uudestaan punaiseksi ja syvä dippaus tavis moottoriöljyyn. Viilailu onnistuu ennen karkaisua.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Vaijeriasioita on käsitelty seuraavissa topiceissa.

Korjaus:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=787.30

Mittari-vaijeri-pyöritin (Muut merkit ja Kiinalaiset merkit):
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=855.0

Jatketaan tätä keskustelua tarpeen mukaan niissä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kinkster

Iskee aina kesäisin tämä ongelma:
Pitkän ajon jälkeen skode kun saa olla paikallaan 10-30 minsaa niin ei meinaa lähteä käyntiin tai antaa kierroksia.
Kaasua saa pitää pohjassa jotta kone edes hikisesti käy tyhjäkäyntiä ja tovin aikaa kun on pitänyt sitä kaasua pohjassa niin alkaakin yllättäen ottamaan kierroksia ja ajo voi jatkua.
Toisinaan taas se vaan sammuu vaikka mitä tekisi ja pitää vain odotella ja toistaa käynnistystoimenpiteitä, jotta pääsee tuohon tyhjäkäynti-osioon...
Mistä tämä johtuu?

chigiriki

Käynnistyspoljin ei pyöritä moottoria yhtään. Nopeasti poljettaessa tuntuu vähän vastusta mutta muuten on ihan "löysä". Tämä tuli siis ihan yhtäkkiä, eilen toimi vielä mutta aamulla tuli tämmönen ongelma...

Mikähän on vikana ja kuinka sen voi korjata?  :-X

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 14.07.10 - klo:16:15
Iskee aina kesäisin tämä ongelma:
Pitkän ajon jälkeen skode kun saa olla paikallaan 10-30 minsaa niin ei meinaa lähteä käyntiin tai antaa kierroksia.
Syitähän voi olla vaikkapa liian rikas seos eli onhan ilmanpuhdistin putsattu? Kaasutinkin voi myös tulvia välillä tai ryyppy takertaa päällä. Entäpä koska venttiilit on säädetty (jos nelitahti)?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: chigiriki - 14.07.10 - klo:17:02
Käynnistyspoljin ei pyöritä moottoria yhtään. Nopeasti poljettaessa tuntuu vähän vastusta mutta muuten on ihan "löysä". Tämä tuli siis ihan yhtäkkiä, eilen toimi vielä mutta aamulla tuli tämmönen ongelma...

Mikähän on vikana ja kuinka sen voi korjata?  :-X
Mikä skootteri kyseessä? Sähköstartilla käynnistyy normaalisti?

Variaattorin kotelo auki ja osien ihmettelyä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

chigiriki

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 15.07.10 - klo:10:28
Lainaus käyttäjältä: chigiriki - 14.07.10 - klo:17:02
Käynnistyspoljin ei pyöritä moottoria yhtään. Nopeasti poljettaessa tuntuu vähän vastusta mutta muuten on ihan "löysä". Tämä tuli siis ihan yhtäkkiä, eilen toimi vielä mutta aamulla tuli tämmönen ongelma...

Mikähän on vikana ja kuinka sen voi korjata?  :-X
Mikä skootteri kyseessä? Sähköstartilla käynnistyy normaalisti?

Variaattorin kotelo auki ja osien ihmettelyä.
Ei ole skootteri, derbi x-race. En huamannu että tää on skootteri foorumi mutta kai joku osaa auttaa kuitenki :|

solifermopo

#233
Mittasin skootterin akun tänään kun ei sähköstartti kerran toimi.

Yleismittari näytti 7.18 V joten onkohan akku kunnossa? Ja missäköhän tulppa mahtaa olla? Etsiskelin sitä taskulampulla mutta en löytänyt :D
HELKAMA SC1

Walle

Kyllä se satula ja "työkalukotelo" pitää irrottaa, et voi tulpan vaihtaa. Vois varmaan alakautta joku gynekologi vaihtaa mutta töitä teettää jos tulppa putoo sinne väleihin.
Akkuhan on sitten tosi tyhjä ja menee pilalle jos et lataa.

solifermopo

#235
Satula ja työkalukotelo olikin irrallaan ekaa kretaa ja samalla otin akkukotelon luukun auki mittausta varten.

Täytyy lataa akku nyt viikonloppuna kunhan saan laturin lainattua.
HELKAMA SC1

JaakkoFagerlund

Tuo akkus voi olla jo totaalisen pilalla, ts. ei enää pidä kunnolla latinkia. Tulppa löytyy kun irroittaa satulakotelon ja katsoo sinne moottorin etupäähän oikealle puolelle (yleisimmin oikealla). Siellä pitäisi olla musta noin 5 mm paksu johto, joka menee tulpanhattuun ja tämän hatun kun nyppäät irti, niin tulppa on sen alla.

Omassa Kymcossa näin, tulpanhattu näkyy aivan vasemmassa yläkulmassa: http://koti.mbnet.fi/einstein/moposkootteri/Konetilaan%20p%C3%A4%C3%A4sy/05_lahikuva_moottorista.jpg
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

solifermopo

#237
Itse vedin tuon punaisella ympyrällä merkatun johdon irti eilen kun luulin sitä tulpanjohdoksi mutta tulppaa ei näkynyt joten laitoin sen takaisin.

http://i9.aijaa.com/b/00912/6430410.jpg

LISÄYS: Ilmeisesti se oli oikea johto koska siinä oli toi kuminen juttu jota luulin anturiksi. :D
http://koti.mbnet.fi/einstein/moposkootteri/Sytytystulppa/Vaihtaminen/03_tulpanhattu_irroitettuna.jpg
HELKAMA SC1

JaakkoFagerlund

solifermopo, juu, siellä se tulppa on hieman piilossa :) Ujuttaa vain tulpanavaimen sinne reikään ja vääntää auki, niin kyllä sieltä yks kipinähärveli tulla pitäisi :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

kepa

häh?