Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

kluput

Kiitti vinkeistä varsinkin 2-T skoottereihin liittyen.

Peugeotin Vivacityä taisi joku ehdottaa täälläkin ja bongasin Nettimotosta parit yksilöt joille kaipaisin hieman kommenttia. Kyseessä on ilmeisesti Kiinassa valmistettu malli, mutta ilmeisesti kuitenkin varsin laadukas.

http://www.nettimoto.com/peugeot/vivacity/1280590
http://www.nettimoto.com/peugeot/vivacity/1281677

Liekö tuossa mallissa jotain erityisiä kohtia joihin tulisi kiinnittää huomiota koeajossa? En oo koskaan käytettynä skootteria ostanut mut paljonkohan noissa vois olla tinkaamisvaraa?

jjesy

Itselläni on Piaggio NRG -08 ja olen ollut todella tyytyväinen skootteriin , itselläni ei ole ollut mitään vikaa , tietty kulutusosia kuuluu vaihtaa niinkuin joka skootterissa olen itse 16 ja mopo on nuorekas ja sopii ulkonäöltään nuorelle ihmiselle !

pugt200

Nuo molemmat Vivacity-esimerkit ovat vielä eurooppalaisia. Kiinassa tehty näyttää tältä http://www.nettimoto.com/peugeot/vivacity/1232451

Tätä uutta on kovasti kehuttu eri testeissä. Koko, ajettavuus, tavaratilat ja moottori ovat saaneet positiivista huomiota.

kani

Lainaus käyttäjältä: jjesy - 23.03.12 - klo:13:01
Itselläni on Piaggio NRG -08 ja olen ollut todella tyytyväinen skootteriin , itselläni ei ole ollut mitään vikaa , tietty kulutusosia kuuluu vaihtaa niinkuin joka skootterissa olen itse 16 ja mopo on nuorekas ja sopii ulkonäöltään nuorelle ihmiselle !

NRG on vielä tosi hyvä ajettavakin hyvän ulkonäön ja tekniikan lisäksi :)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.03.12 - klo:07:48
...ja noista parista kuvassa olevista työkaluista on todella hirmuinen hyöty jo pelkästään siksi että osaa varautua ongelmiin mitä näissä on...
Eikä kannata unohtaa liki puolimetrisiä ohutkärkisiä pihtejäkään, mikäli joutuu vaihtamaan 139qma/b koneeseen männän sen ollessa paikallaan. Männäntapin sokan asentamiseen kun ei suomalaiset kädet normipihdeillä sovellu.

kani

Onneksi on pienet kädet ja sormet niin tapin sokan sai paikoilleen ihan sormin  8). On se vähän tekniikkalajikin, piaggion kanssa tuota tuli harjoiteltua kun siinä oli semmoset sokat vielä missä ei ollu sitä keskelle kaartuvaa osaa ollenkaan. Siihen tartti jo kapeakärkiset pihdit. Toimenpidettä helpottaa kyllä kovasti se että kone on pöydällä eikä skootterissa kiinni :). Alan kallistua siihen että jos muuta kun öljynvaihtoa tai kaasuttimen irrotusta tekee skootteriin niin kannattaa ottaa kone pois paikoiltaan. Voisi vähän uusia johtosarjaa semmosella muutoksella missä on yksi iso liitin hyvällä hollilla -> saa yhdellä liittimellä kaikki runkoon menevät johdot irti, sitten vain kaasarin vaijeri ja letkut irti niin voi koneen pultata pois. Tuossa solifer 50R on niin paljon katepurkua että noin sais aina nopeasti ja helposti kaikki tehtyä ilman turhaa tumpelointia. Ja varsinkin jos tuollaisessa olisi vielä 4venttiili kansi niin niitten säätöpalojen kanssa pulaaminen on helpointa kun kone on irti kokonaan. Skootterin runko ilman konetta on kuitenkin niin kevyt että sitä voi sitten siirrellä helposti syrjään ja roudata mosan kodinhoitohuoneeseen askarreltavaksi :)

Coastside

Koneren paino on neljännes tai hieman enemmän koko roskasta. Jonkinlaisen pukin väsää helposti johon kuormaliinoilla sen ripustaa ja kiskoo hihna kerrallaan ylös. Etuna on se että sen saa asennusta varten sentilleen oikeaan paikkaan. Muoveja kannattaa purkaa pois tieltä.

Jatketaan tekniikasta muissa ketjuissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kluput

Vielä tuosta Peugeot Vivacitystä (vm 2007, ajettu vajaa 5000km, 2T). Luin netistä, että Vivacityt kuluttaisivat 4-5 litraa satasella ja öljy pitää täyttää joka kolmas tankkaus, eikä kuulema ole edes vitsi. Myyjältä kysyin niin hän sanoi ettei tiedä kulutusta. Liekö tuo aivan normaali kulutus tuolle vai onko säädöt pahasti pielessä? Edellinen 4T kinkkiskootteri vei sen n. 2,5 litraa satkulla eikä tiputtanut öljyä.

Tässä siis ko. skoba: http://www.nettimoto.com/peugeot/vivacity/1280590

ramba

Ei varmasti vie noin paljoa. Vain jos laskee bensamittarista sen kulutuksen kun oikeastaan missään vehkeessä ei ne bensamittarit pidä paikkaansa. Vaikka mittari näyttäisi aivan tyhjää on yleensä tankissa 1-2 litraa..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Skootteri1

Miten muuten Keewayssa tai muissa ns."paremmissa kiinalaisissa" variaattorin jäähdytys vai onko vain merkkiskoottereissa toteutettu kunnolla? Kuumeneeko kuinka paljon? Baotianissa ainakin minulla on kuumenemis ongelmaa varsinkin kesällä. Että tietäisi kannattaako ollenkaan harkita enää kiinalaista ja siirtyä suosiolla johonkin tunnettuun merkkiin?

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 23.03.12 - klo:23:13
Miten muuten Keewayssa tai muissa ns."paremmissa kiinalaisissa" variaattorin jäähdytys vai onko vain merkkiskoottereissa toteutettu kunnolla? Kuumeneeko kuinka paljon? Baotianissa ainakin minulla on kuumenemis ongelmaa varsinkin kesällä. Että tietäisi kannattaako ollenkaan harkita enää kiinalaista ja siirtyä suosiolla johonkin tunnettuun merkkiin?
Varin jäähdyttämisestä on oma säie täällä jossain foorumillla..
Peruspeiaattena on se että normikiinalaisissa jäähdytyksen tuloilmaputki on varikopan etulaidassa.
Potkustartti on juuri siinä missä ilman sisäänoton pitäisi olla.
Ilman muutoksia variaattori kuumenee reilusti yli suositusten, mutta sitä voi kompensoida vahtamalla hihnan useammin kuin on suositus.
Itse ajelen halpis hihnalla max 5000 km kesäisin ja talven yli menen yhdellä hihnalla,
Toistaiseksi on yksi halpis hihna hajonnut alle ja juurikin kesähelteillä ja sillä oli kilometrejä noin 6000 takana..
Ja nimenomaan pitkiä vetoja tien päällä tuppi nurin, esim. Espoosta Turkuun vain tankkaus Salossa..

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Kerääkö kaikki kinkit sitä mustaa purua variin? Piaggiossa ei ollut 10tkm ja 10 vuoden matkalla kertynyt oikeastaan yhtään. Tuossa solifer 50R oli aika paksulti mustaa kopassa kun mittarissa 13tkm. Onko kukaan tutkinut mikä siinä varissa oikein mättää? Laadukas hihna ei taida riittää vaan tarttis varmaan tehdä jotain muutakin?

Coastside

Kaikissa skodeissa on periaatteessa samanlainen vari. Niistä poiketen kiinalaisissa ei kestä hihnat kolmannesta siitä mitä kuuluisi. Se näkyy juuri mustana mujuna varikopassa. Se taas aiheuttaa häiriötä starttivehkeissä. Hyvälaatuisella hihnalla ja toimivilla osilla pääsee kinkilläkin 10k ajoon samalla hihnalla. Minulla on koneessa noin paljon ajettu Bando. Huonoimmillaan hihna kesti 50 km.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Speedfightin hihna vaihdettiin 6 tonnin kohdalla ennen tonnin rautahanuria. Hihna oli kuin uusi ja koppa täysin puhdas. Pösö kulutti tuolla tonnin lenkillä 3,2 - 3,5 litraa satasella ja koko ajan ajelin täyttä laukkaa. Kulutus väheni matkan edetessä. 2-t öljyä lisäsin yhteensä litran verran 8 tankkauksen aikana (0,5 + 0,5 l). Vivacityn pitäisi kuluttaa vähemmän kuin Sf:n, koska siinä on hieman tehottomampi kone. Jatkuvasti lyhyitä matkoja jyystäen saa kulutuksen alkamaan nelosella eli käytön laatu saattaa vaikuttaa kulutukseen jopa 30 %.

viisnelonen

#764
Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 23.03.12 - klo:23:13
Miten muuten Keewayssa tai muissa ns."paremmissa kiinalaisissa" variaattorin jäähdytys vai onko vain merkkiskoottereissa toteutettu kunnolla? Kuumeneeko kuinka paljon? Baotianissa ainakin minulla on kuumenemis ongelmaa varsinkin kesällä. Että tietäisi kannattaako ollenkaan harkita enää kiinalaista ja siirtyä suosiolla johonkin tunnettuun merkkiin?

Ota kahvimuki ja lue tää läpi:  http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2887.0
Edit: Sorry, tais olla jo tuttua tekstiä..  :-[

Jos ajaa kinkillä vain pätkäajoa on hihnan km-tulos moninkertainen verrattuna matka-ajoon,
Lyhkäsillä pätkillä remmi ei ehdi tulla "liian" kuumaksi.
Aiheeseen paneutumisesta kunniamaininta Coastsidelle !   
Vastaus kysymykseesi skootterivalinnasta löytyy kysymyksestä: Oletko halukas siihen ropaamiseen minkä nämä vaatii ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250