Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

leze223

Suoraruiskunelari??  Varmasti on hankala löytää osia. Vai meneekö ihan 139qm* koneen osat.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Plom

#706
Zoomer on samalla tekniikalla. Eli polttoaineensuihkutuksella, erona Zoomerin vesijäähdytys.

pugt200

Tämä alkoi todella kiinnostaa, 1795 €, Hi-per4 4V kone ja p:run hyvän näköinen.

http://www.piaggio.fi/mallisto?=&malli=Uusi Fly

Samppa

Täytyy kyllä sanoa, että muotoilu on nätti. Tarttee käydä koeistumassa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Itseä voisi kiinnostaa tuo piikkikin koska sillä olisi mukava haaste ajaa virallinen Iron Butt 1000. Flyn huiput on 95 km/h eli siinä saisi suunnitella tekemiset tosi tarkkaan, että ehtisi homman määräaikaan hoitaa.

Plom

#710
http://www.piaggio.fi/mallisto?=&malli=Zip%2050%20Special  1 495 €  , polttoainesäiliö   7,3 l

Jotenkin toi alkoi houkuttelemaan, hi power nelari , päiväajovalot ja valkoinen väri... onneksi nyt ei ole sitä rahaa, mutten ois heti lipsahtanut oston puolelle.

Jonttula

Hei vaan. Olen nyt hieman jumissa skootterin hankinnan kanssa. Kokemuksia on sen verran että 3vuotta tuli ajeltua aprilia sr50 mopolla ja se oli isolle tyypille ajettavuudeltaan suorastaan loistava ja vakiona kuljetti miestä oikein mukavasti. Koskaan ei sen kanssa ollut ongelmia ja pitkät matkat oli suorastaan nannaa. Myös mopoiässä omistin yamaha aeroxin ja tästä pitää mainita sen verran talviajosta että ajelin talvet myös ja jokapäiväisessä ajossa toimi hienosti vaan parin päivän seisonnan jälkeen ei kirveelläkään käyntiin. Myös hyvä mopo muutoin mutta isolle tyypille todella pieni.

Budjetti olisi tuhannen euron luokkaa ja mietinkin että ostaakko uusi marketeistakin saatava baotina bt49qt-20b3. sama siis kuin solifer 50r. Olen katsellut paljon videoita ja todennut että osat ovat todella edullisia näihin kiinakoneisiin kun taas minarellin vaakakoneen osista maksaa itsensä kipeeksi. Tosin kestävyys on varmasti eriluokkaa mutta esim apriliaan olisi varaa vain käytettyyn. Entäpä mitä mieltä ollaan ostaisitko sinä bt49qt-20b3 mopon käytettynä 5000km ajettuna hintaan 700e vai pistää 300e lisää uuteen?

ramba

Osta mielummin uutena niin säästyt parista sadasta remontista ;) Muutenkin nuo on sen verran kinkkejä peliä että saa kokoajan korjaamassa ja jos on peukalo keskellä kämmentä niin en suosittele, muuten kyllä.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

leze223

Ainut huono puoli on tuossa soliferissä on neliventtiilitekniikka. Hankala säätää ja osia ei pakolla löydy paljoa.

Jos nyt varaosien hintojen perään kattoo niin paras on minarellin kopiokone: esim: kampiakseli maksaa 25€, sylinterisarja 30€, uusi kaasutin 35€ ja uusi mäntä 10€. Eli aika halpoja nuo osat on.

Kuitenkin jos sormi ei ole keskellä kämmentä, kiinalainen on paras.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

InsOmnia

Ei nuo kiinalaiset sen huonompia ole, kuin muutkaan ja ei niissä juurikaan ole sen enempää vikoja kuin merkkipeleissäkään. Suurin ero tulee sitten varaosien hinnoissa. Merkkipelin moottorirempan hinnalla hankkii toisen kiinalaisen skootterin varakulkineeksi. Itse ostaisin uutena, ihan vain jo siitä syystä, että käytetystä ei ikinä tiedä kenenkä finninaaman teknisiä innovaatioita käytetty skootteri saattaa sisältää.

Mutta tärkeimpänä kriteerinä pitäisin kuitenkin ajoasentoa. Kulkineella on kuitenkin tarkoitus ajella, joskus ehkä pidempiäkin matkoja, niin kannattaa oikeasti koeistua ja jos vain mahdollista koeajaa, ostokohteena oleva skootteri. Mikään ei syletä enempää, kuin huomata että ajamisesta ei tule mitään, johtuen selän, jalkojen ja käsien luonnottomista asennoista ajon aikana.

ramba

Ei nuo kinkit leikkimistä ja kovempaa ajoa todellakaan kestä. Kokemusta on kun kaverien kiinanihmeistä on runkoa katkennut, sähköt sytyttäneet talvella tuleen, lohkot halki :o, koneen kiinnikkeet pettänyt ja kaikkea muuta. Kuitenkin asianmukaisesti huollettu mutta revitelty ja temppuiltu..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

#716
Kiinassa tehtyjen pääpiirre on korjaustarve. Sekin satunnaisesti niin ettei ostaessaan tiedä mikä paikka prakaa. Myyntiinkin nämä päätyvät usein niin että kun omistaja kyselee korjausarviota niin todettuaan sen liki mopon hintaiseksi, myy kulkineen pois, kertomatta ehkä piilevästä viasta. (Omalle kohdalle sattui moottori jossa oli metallihilettä öljyssä ja vääränlaisen magneeton vuoksi se ei käynyt ja korjatuani nuo, huomasin että takapyörä oli liimattu akseliinsa kiinni, joka vaati järeän vetimen teon). Vian paikallistaminen vaatii asiantuntemusta ja työtäkin, joka on osattava tehdä itse. Sekään ei onnistu ilman erikoistyökaluja joita ei kaupasta saa, jos nyt jostain maailmalta joka vaatii luottokorttia. Harjoittelun tuottamat työvirheet maksavat ja syövät itseluottamusta. Työn helpottamiseksi hankittu mutteripyssy rikkookin vaikka kampiakselin kierteet. Ilman tallia tai kesäistä pihaa, ei juuri korjailla ja esimerkiksi nosturin puute tekee töistä joko vaikeita tai käytännössä mahdottomia. Lopputulos on että kiinalaisilla mopoilla ajetaan keskimäärin vain osa siitä matkasta mitä paremmin tehdyillä, joka on toisaalta hyvä osaavalle harrastajalle, aihioiden riittäessä kohtuu hinnoin, mutta vain jos osaa ja on välineet.

Nykyinen moponi maksoi vähemmän kuin vuotuinen vakuutus. Vähän ajettu ja liki uuden puhdas mutta vaati tusinan paikan korjaamista joista yksi oli kampiakseli. Jännään, kestääkö talven ajot.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jonttula

#717
Ei uusissa solifer 50r mopoissakaan ole enää 4venttiili konetta. Nykyään 2venttiilinen myös.

Mopoja on tullut laiteltua jokunen kesäisin rivitalon pihalla ja näin ollen eipä ole koskaan käynyt mielessäkään viedä mopoa liikkeeseen. Kokeilu ja räknääminen on ainoa keino oppia. Peukalo ei ole keskellä kämmentä kuitenkaan. Nelitahtikoneista ei ole kokemusta, mutta tämän Joren videot youtubessa on lähes kaikki tullut katsottua ja todettua että kyllä sen korjaa siinä missä muutkin. Uudessa kaiketi myös vuoden takuu josko sekään ole kivaa jos kesästä menee 2kk huollossa. Mietin vaan jos reissua lähtee tekemään niin pitääkö 500km reissulla pelätä kiinalaitteen leviämistä..

Niin ja tosiaan kiinakoneiden halvat osat ovat avainasemassa myös mietinnässä.

Coastside

#718
Minulle on sattunut neljässä vuodessa viisi mopon hajoamista reissussa niin etten päässyt ajamalla takaisin, nyt tosin harveten kun on se pääsyy hallinnassa eli variaattorin hihna, joka oli kiinalaisena huono ja viallisen takavarin pahentama. Toinen oli sähköliitinvika ja kolmas karstaa venttiilin välissä.
Moottori itse oikkuaa käynnistyksissä, ei niinkään hajoile, mitä nyt mäntä voi hajota silpuksi kuten minun mopossa kerran.

Useimmat noista uhkista karsiutui pois kokemuksen ja työkalujen varmistaessa, joita pidän aina mukana. Eri laitteiden antama kokemus auttaa vain osaltaan, laitetuntemus on välttämätöntä. Sitä ei saa kuin huoltamalla ja availemalla tutkiakseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: ramba - 06.02.12 - klo:21:47
Ei nuo kinkit leikkimistä ja kovempaa ajoa todellakaan kestä. Kokemusta on kun kaverien kiinanihmeistä on runkoa katkennut, sähköt sytyttäneet talvella tuleen, lohkot halki :o, koneen kiinnikkeet pettänyt ja kaikkea muuta. Kuitenkin asianmukaisesti huollettu mutta revitelty ja temppuiltu..
Kaiken saa hajalle, mutta temppuiluun löytyy tosiaan parempiakin vehkeitä.  ;D
Yhden tutun Aeroxista katkesi runko, kun kaksi päällä kokeilivat miten pitkälle se roxi lentää hidastetöyssystä 70:n vauhdissa. Lopputulos oli runko poikki, etupumpuista taipui toinen ja ohjaustanko katkesi. :o  Mutta ei sekään ollut skootterin vika. >:(
Tuo kiinan nelari ei rakenteensa puolesta sovi temppuiluun, koska keula ilmassa loppuu koneesta voitelu. :o

Mutta jos käyttää skootteria siihen mihin se on tarkoitettu, eli ajamiseen, niin kyllä sen kanssa toimeen tulee.
Onhan toisille kertynyt huolettomia kilometrejä +10 000 kiinalaisen puikoissa pelkkien määräaikaishuoltojen avituksella ja on myös niitä joilla ei laatupeli kolminkertaisesta hinnastaan huolimatta ole kestänyt pyhätöntä viikkoakaan.

Mutta jos nyt seiniin törmäilyn, keulimisen ja muun tahvoilun sijasta haluaa edetä renkaat tukevasti ajoalustaa vasten, niin  itselleni tärkein kriteeri on ajoasento, ei valmistusmaa. Tosin en kyllä huolisi 2 tahtistakaan "vaikka siinäkin on hyvät puolensa" koska 4 tahtisen äänimaailma on vaan niin taivaallista sinfoniaa ja ihan ilman öljynkatkua.