Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

SF3 LC vaijeriryyppy ja muuta

Aloittaja kgtsm, 15.09.18 - klo:09:31

« edellinen - seuraava »

kgtsm

Onko joku vaihtanut tuota automaattiryyppyä käsi- tai vaijerikäyttöiseksi näissä? En ole päässyt selvyyteen minkä merkkinen ja mallinen tuo vakiokaasari on, mutta hommasin siihen tuollaisen vaijeriryypyn:

https://www.moposport.fi/ryyppysarja-phvb-dellorto

Tuo sopi paikalleen sinänsä ok, mutta "männän" halkaisija on 7mm, kun alkuperäisessä ryypyssä oli noin 8mm. Kyllähän se sen bensantuloreiän keskellä pohjalla sulkee, jos pysyy suorassa (eikä jää kallelleen kun sillä on tilaa vähän sitäkin tehdä). Mutta tuleekos siihen ryyppytilaan ilmanputsarin puolelta ilmakanavakin sivuun, jota tuo pienempi mäntä ei missään asennossa kunnolla sulje? Eli aiheuttaako tuo jotakin säätöongelmia kaasariin?

Meinaan, että mopo toimi ihan suht ok ennen muutoksia, jolloin tilanne oli tämä:

imukuri pois, pääsuutin 62, neulan sokka toiseksi ylimmässä lovessa, vakio automaattiryyppy, vakio pakoputki.

Sitten tein samalla kertaa seuraavat muutokset:

Pääsuutin 66, tuo vaijeriryyppy, teknigas Q-Tre tehari (kuri pois alkukäyrästä).

Sen jälkeen ei oikein käy hyvin. Esim. kun risteykseen hidastaa tyhjäkäynnillä ja alkaa taas avaamaan kaasua, niin kierrokset ei meinaa noista ollenkaan (ei ihan booaamiselta kuulosta, mutta kai se joku sellainen tilanne on). Joutuu varovasti kaasulla houkutella hetken, niin sitten saattaa taas saada koneen kiertämään. Muutenkaan tuo tehari ei tuntunut tuovan yhtään tehoa lisää missään muotoa koneeseen.

Mitä aion seuraavaksi kokeilla, on neulan nostaminen pykälä tai pari ja vielä isompi pääsuutin. Jos ei ala toimia paremmin, niin täytyy kokeilla laittaa automaattiryyppy takaisin, jos se auttaisi.

kgtsm

Joo, neulaa pari pykälää ylös ja automaattiryyppy takaisin, niin toimii. Teharista ei tehollisesti ole iloa, mutta onpa paljon kevyempi, komeampi ja hienommat äänet (ei kovat kuitenkaan). Vakiolla rajoitetulla CDI:llä kierrokset jää niin alas, että tuo putki ei pääse oikealle kierrosalueelle, jossa siitä alkaisi olla vasta hyötyä tehollisesti.

MORPA

Mikäs laitos sulla onkaan ajossa? Joku solivieteri kai, mutta onko nelari vai kakstahti?

Noista tehareista sen verran, että jos ostat jonkun teharin johonkin koneeseen jollain tietyillä vireillä niin ei se välttämättä toimi kunnolla. Tuolla toisella foorumilla kertoivat Giannelli Extran toimivan setillä kun setillä, ainakin jotenkin, niin voin ainakin omalla kohdalla todeta, että omassa kymcossani se toimi oikein hienosti ihan vakiopytyllä ja toi oikeasti tehoa ja tehopiikkikin oli selkeästi havaittavissa, se luuska siis oikeasti piikitti ihan huolella ;D Meni kurien poiston jälkeen vakiopytyllä sen 80km/h huippuja. Nyt 70ccm valu Barikit ja vakioputki niin päästään samoihin, mitään muuta muutosta ei siis ole tehty. Giannelli ei vaan moposportin taulukoista huolimatta ihan istunut tuohon, vaan sitä joutui oikein tosissaan väänämään paikoilleen, siksi se ie nyt ole kiinni. Sovitan sen kyllä vielä kiinni, vaatii vaan kahteen suuntaan taivuttamista ja hitsaamista. Ei mikään ongelma sinänsä, mutta ei oo nyt just kiinnostanut. Kiva nähdä toimiiko Giannelli tuon pytyn kanssa, jos samalla tavalla antaa lisätehoa kun vakiopytyllä, niin sitten aletaan jo liikkumaan ;D
Liikennesika.

kgtsm

Niin, täähän on täällä Peugeot-osiossa ja otsikossa on tuo mopon malli SF3 LC = Speedfight 3 Liquid Cooled ja on siis 2-tahti.

No tämä Tecnigas Q-Tre ei kyllä tässä laitteessa tällä setupilla tuonut tehoa yhtään lisää ja olen melko varma, että on mitoitettu silleen, että vasta korkeammilla kierroksilla alkaisi olla resonanssit kohdillaan. Oli myös hieman viilaamista, että istui paikalleen nätisti. Piti pyttyyn tulevasta laipasta pulttien reikiä "venyttää", että sai putken paikalleen ja runkoon kiinni tulevaa kiinnitystä sai väännellä ja tehdä uuden reiän, jotta osui kohdalleen. Noiden jälkeen istuikin nätisti ja tietenkään ei vuoda yhtään laipasta.

MORPA

Joo sorry, oisin ehkä tajunnut jos olisin kattonut ton osiohomman, saavuin ketjuun jotain toista kautta ja siks ei sytyttänyt ;D

Paljon se pökötti nyt kiertää? Ihmettelen vaan et kuinka hitosti sen pitäis kiertää että putki alkais toimia. Jos se ajossa vaikka kiertää 8000rpm ja keskijalalla vinkuu 10000+rpm niin kai sit vaan on kokeiltava keveämpiä rullia tai mietittävä olisko joku kuri vielä jäänyt huomaamatta tai poistamatta. Ehkä se putki on tarkoitettu ihan eri seteille, eli isommille pytyille ja eri ajoituksille, tai sit se ei toimi millään setillä, eli on pashka.

2-T Kymco ei taida olla mikään varsinainen kierroskone, punainen alkaa jo 8000rpm kohdalla. Giannelli alko piikittää jossain 4500rpm kohdalla ja tuntui toimivan niin pitkälle kun kone vaan kiersi, eli jotain 9000rpm, tai sit se lopetti kunnollisen toimintansa juuri tuolla kierrosluvulla, ei voi tietää. Giannelli asentui muutoin ihan hyvin, mutta otti taka-akseliin kiinni ja kiinnikkeetkään ei nyt ihan osuneet sinnepäinkään, AC-koneiseen menee varmaan ihan bolt-on hommana, mutta hittoako myyvät samaa kapistusta sitten LC-koneisiin.

Nää putket on ikäviä siitä kun on aika kallista kokeilemalla etsiä sitä parasta tai edes hyvää. Saahan siitä vanhasta varmaan aina jotain myydessä, mutta kalliiksi tulee siltikin.
Liikennesika.

kgtsm

Juu. Helppo tietty kokeilla rajoittamattomalla CDI-boxilla, joka maksaisi Moposportissa 39 euroa, mutta ei ole tällä hetkellä heillä hyllyssä. Muissa suomalaisissa kaupoissa näyttäisi olevan vastaava huomattavasti kalliimpi, niin ei viitsi niistä ostaa. Ulkomailtakaan ei postikulujen kanssa saisi tuohon moposportin hintaan.

Kyllä itsekin vähän ihmettelen ja olisin odottanut jotakin parannusta verrattuna vakioputkeen. Voi tietty olla vielä jotakin muuta kuria tai sitten säädöt vieläkin jotenkin pielessä.

MORPA

Sinänsä aivan sama kierrosten kannalta onko joku kuri vielä paikoillaan kun CDI rajoittaa kierrokset. Mutta mitä ne kierrokset ovat vai eikö tuommosessa ole kierroslukumittaria? Ku mää en tiedä. Ehkä manuaalikin jo kertoo huippukierrokse tai siten ei.
Liikennesika.

konenikkari

Peugeot SF3  LC tai AC ei ole mikään kotivirittelijän unelmatapaus.
Sylinterin aukkojen ajoitus ja sytytyslaitteisto estää helpot viristelyt.
Sen sijaan sillä pääsee vakiona kauas, joten keskinopeudeksi taitaa tulla sama kuin muillakin  ::)
Virittelemättömät säilyttää arvonsa, ja niillä on jatkuvaa kysyntää, käytettynä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kgtsm

Kiekkamittari löytyy. Kierrokset rajoittuu ajossa sinne 7.5k tuntumaan, riippuen kuormituksesta. Alamäessä menee yli 8k. Jalalla paikallaan kun hetken pitää kaasua pohjassa, niin voi mennä lähemmäksi 10k.

Tuossa kytkin alkaa ottaa kunnolla vasta 6k jälkeen, joten jatkuvasti saa ajossa olla melkein kaasu pohjassa. Ilman variaattorin haittalevyä meni mittarin mukaan vähän yli 70km/h ja GPS näytti tuolloin just sopivasti alle 65. Nyt kun vaihdoin hihnan, niin laitoin levyn takaisin neljillä aluslevyillä varustettuna. Nyt todellinen nopeus jää jonnekin noin 50 kilsaan tunnissa.

Onneksi kaikki vakio-osat löytyy ja mitään ei ole peruuttamattomasti muokattu, joten on mahdollista laittaa täysin vakioksi myytäessä :)

konenikkari

Rullien pitäis olla min.8,5 g mieluusti yli, ni ei tarvi vinguttaa.
Jos liian kevyet rullat, ei siitä ole juurikaan kiihtyvyydessä hyötyä,
kytkin pyörii vain hitaammin ja kytkeytyy myöhemmin, ja huiput laskee.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kgtsm

Digitaalisella keittiövaa'alla noi rullat näytti osa 8g ja osa 7g eli ovat luultavasti 7,5g - 8,0g. Keltaiset olivat väriltään ja käsittääkseni vakiot. Varmaankin kannattaa tosiaan laittaa vähän painavampaa.

kgtsm

Osaako joku sanoa minkäkokoiset (leveys ja halkaisija) nuo tämän skoban rullat ovat? Kun en muistanut mitata kun oli auki.

kgtsm

Olivat näköjään 16 x 13 ja kaikki kuusi painoivat 47g, joten keskiarvoksi tuli noin 7,8g/kappale.

Minkä painoiset tuohon olisi hyvä laittaa? Sellaiset, että kytkin alkaisi ottaa "sopivilla" kierroksilla... mitkä ne sitten ovatkaan...

kgtsm

Moposportissa näyttäisi olevan tuota kokoa noita painavampia heikosti. Löytyisi 8,5g ja 10g. Onko 8,5g liian pieni muutos? Entä olisiko 10g taas liian iso muutos?

MORPA

Se 8,5g on ihan sopivan kokoinen muutos jos ei ole tietoa minkäpainoisilla rullilla tuommoinen parhaiten toimii. Mä en kyllä lähtis tuota asiaa rullilla korjaamaan, vaan kytkimen jousilla. Myy niitä rullia muutkin kuin Moposport, ja ihan posti toimittaa. Tietty Moposportista ne saa heti jos asuu sopivan välimatkan päässä. Wandamotorista itsellä vaan positiivisia kokemuksia ja sitten EasyParts toimii kans hyvin mutta vähintään viis arkipäivää menee EP:ltä tilattaessa. Ja pitää maksaa jonkinlaisella luottokortilla, teinivisakin toimii ;)

Aika alas jää kierrokset ajossa, et jos toi putki on vähän äkäsemmille seteille tarkoitettu niin ei se varmaan toimi vielä kunnolla. Ottaako se edes keskijalala tehopiikkiä? Eli lisäät kaasua pikkuhiljaa ja sitten kun tehopiikille on päästy niin se kerää kierroksia ilman kaasun lisäystä. Toi mun Kymco S9 alkoi nappailee tehopiikkiä Giannelli Extralla siinä 4500rpm kohdalla, siitä se sitten kiekaisi ilman kaasun kääntämistä johonki johon ei kiekkamittari edes riittänyt. Toi mun rakkine nyt on vanhempaa ja perinteisempää tekniikkaa. Jotenkin paskamainen se oli mettäpolkuja ajaa kun just tuossa kierrosluvussa alkoi kytkin ottaa kiinni, et se oli kaasukahvalle semmosta on/off ajoa ;)
Liikennesika.