Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa GTS 300ie abs asr tilattu

Aloittaja Remu, 04.11.14 - klo:14:46

« edellinen - seuraava »

Remu

Muutaman vuoden tuli mopo Vespalla ajeltua ja nyt ympyrä sulkeutuu ja palaan jölleen isompiin Vespoihin, 300:nen mulla jokunen vuosi sitten olisikin, ja sen hölmöyksissäni myin. No nyt ostin 300:sen taas, ihan mielenkiintoista kokea 2-pyöräisessä nuo abs jarrut, voi olla hyvätkin. Tuo asr luistonesto nyt ei kovin tarpeellinen liene 300:sessa :-) paitsi tietty jos märällä kaivonkannella tai suojatiemaalauksella ehkä.
Muuten muutokset tuossa mallissa normi malliin on nuo; led päivävalot edessä, led takavalot, mittaristo, penkki ja uudistunut etujousitus, eli nyt jousitus pitäisi mainos puiheiden perusteella niellä pienet epätasaisuudet herkemmin, jousituksen kitkat on uuden rakenteen ansioista pienemmät.

Ja valkoisen tietty otin :-) Tammikuussa Vespani saapuu suomeen....tulisipa jo kevät.
Vespa GTS 300ie abs asr 2015

Samppa

Onnittelut ostoksestasi. Kyllä se kevät sieltä tulee...  ;)

Mitkä olivat aikoinaan syyt, kun siirryit mopo Vespaan? Entä päätöksesi vaihtaa takaisin isompaan?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Remu

Mopossa on etuna, että saa ajaa bussikaistoja pitkin ja pysäköinti täällä H:gin keskustassa helppoa, aina löytyy paikka jalkakäytävältä, nämä oli ne pääsyyt mopoon siirtymisessä.
Isompaa siirryn takaisin siksi, että nykyään meno noilla pyöräteillä on niin villiä, että turvallisempaa ajella autojen seassa, mulla työmatkat niin, että ajan vihdin tietä tai hämeenlinnan väylää tuonne kehä 3:selle saakka, ja tosiaan pyöräteille aika paljon saa "sukkahousu" pyöräilijöiltä keskisormen näyttämistä/pidetään neneästä kiinni "moposi haisee" vaikka nelari onkin :-)
Risteykset pyöräteillä on tosi vaarallisia, monet pyöräilijät ajaa sokkona hurjia vauhteja risteyksistä läpi, usein on puskia tms näköesteinä, eli eivät voi nähdä edes tuleeko sieltä joku, luottavat onneensa, joka vuosihan noita epäonnisimpia kuolee ja vammautuu.

Bussikastalla ajo ok, mutta hyvin monet taksisuharit ei teidä, että tieliikennelaki sallii mopolla ajon bussikaistalla, ja sitten ne roikuu metrin päässä moposta ja vilkuttaa valoja. Muutaman otin puhutteluun kesän aikana mutta eivät he tunne tieliikenne lakia ja väittävät vaan, että moposi ei ole rekisteröity bussiksi / taksiksi......ei niitten kanssa jaksa vääntää :-)

Aloin muisteleen isommalla ajoa ja hiffasin, että sillä olikin kiva ajaa, ei sillä minulla ollut ongelmia koskaan autojen seassa. Pysäköinti hankalampaa, mutta onhan noita mp-parkkeja nykyään keskustassa jonkin verran. Eli väittäisin, että pks seudulla isommalla ajo on vähemmän ressaavaa kuin mopolla pyristely milloin pyöräilijöiden ja taksisuharien "kiusana", vaikka oikealla asialla olinkin.
Mutta nämä on minun kokemuksia.

Ja on mulla ollut vähän mielessä, jos ensikesänä jonkun pidemmänkin lenkin tekisi, jos löytyy joku kaveri-/kaveriporukka, yksin on vähän tylsää pitkiä matkoja ajella.
Vespa GTS 300ie abs asr 2015

PappaSkootteri

Tuosta joukkoliikennekaistalla ajosta vielä senverran että saa ajaa jo on kaksi kaistaa rinnan ja niistä se oikeanpuoleinen on kys. kaista eli esim Mäkelänkadulla ei saa ajaa kun on kolme kaistaa rinnan...


Tämä on kännystä lähetetty viesti
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Remu

Joo juuri noin, minun kokemukset on Mannerheimintieltä missä siis saisi ajaa....mutta niinkuin kirjoitin. Tästä pitäisi laittaa noottia Helsingin taksiautoilijat ry:lle.
Vespa GTS 300ie abs asr 2015

Partanen

Onnea hankinnan johdosta. Mullakin käväisee uusi malli mielessä epäsäännöllisen säännöllisesti. Tarjoustakin jo kyselin, mutta en heti tarttunut. Ehkä keväämmällä.  ;)

Mitä olen lehdistä lukenut asr:n toiminnasta tämän konsernin laitteissa, on ne yleensä saaneet kehuja. Juuri kaivonkannet ja valkeat maalaukset ovat niitä arvaamattomimpia. Ja jos jokin ajoneuvo on laskenut polttoainetta kadulle sadekelillä, niin ehkäpä ABS ja ASR on hyvä niissäkin tilanteissa.

Jännä nähä onko niissä tulevissa malleissa kaikissa ABS/ASR, vai saako vielä ilman. Ja mikä lienee hintaero.

Tuloillaan on myös VMP (Vespa Multimedia Platform). Sen pitäisi antaa kaikenlaista tietoa matkapuhelimeen ladattavan sovelluksen kautta. Sovelluskin taisi löytyä viimeksi kun tarkastin. Skootteriin löytyvää tiedonkerääjää ei vielä kukaan ollut saanut ostettua, kun netistä viimeksi asiaa kaivelin. Ehkä sekin keväämmällä. Järjestelmähän on tuttu jo joistakin Piaggion isommista skoottereista.

PYsäköinnistä tuli mieleen, että eikö Gts:ääkin voi parkkeerata jalkakäytävälle? Tai ainakin olen pysäköinyt, mutta lyhyeksi ajaksi satunnaisesti. Ei vielä ole sakkoa tullut. Ohikulkijat eivät varmaan ymmärrä sitä, että ajopeli on papereihin merkattu moottoripyöräksi. Ajattelevat sen "vain skootteriksi".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Tuo hintaero tämänvuotisen normin ja tämän uuden kanssa kyllä kiinnostaa. Vai on penkissäkin jotain eroa. Täällä Salossa ei pyöräilijöistä ole juuri vaaraa pyöräteillä: aika harvalla saa ajella mopolla, eikä pyöräilijät käytä niitä. Pyöräilijät ajavat taajaman ulkopuolella tiellä ja taajamassa jalkakäytäviä.

Vespister

Onnittelut minunkin puolestani uuden Vespan hankinnasta!

Sitä ABS:n olemassaoloa tuskin koskaan huomaa normaaliajossa. Moottoripyörässäni se aktivoituu ehkä kerran kesässä -- mökkitiellä kuulalaakerisoralla takajarrua polkaistessa. Tämähän tietysti on ajotapakysymys, mutta itse polkaisen ABS:in käyttöön tahallani toiminnan testatakseni.

Kunhan pyöräsi saapuu maahan, niin eiköhän ne ensiviikot kulu tallissa mukavasti ostosta tutkaillessa.

Partanen

Jos ABS ilmoittaa olemassaolostaan, niin silloin on ylitetty tavallaan turvallisuuden raja. Mutta silloinhan se ABS on parhaimmillaan, kun tulee paniikkijarrutukseen tarvetta. Voi vetää kahvat tuppiin, ja automatiikka hoitaa parhaan mahdollisen hidastuvuuden. Tiukan pqika tullen on harvoin mahdollista alkaa etsimään jarruvoimaa jolla paras hidastuvuus löytyy. Eli ainakin itse olisin valmis maksamaan ABS:stä kohtuullisen summan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Remu

Joo tammikuussa pitäisi Vespa saapua suomeen. Tuosta hinta erosta sen verran, että ensin olin ostamassa ei abs mallia, mutta kun pyysin tiukat tarjoukset molemmista ilman vaihto Vespaa, eli myyn mopon itse pois, niin hintaeroksi abs malliin jäi vain 500€, ja sitten ei enää tarvinnut miettiä kumman ottaisi. Mopostani 2014 mallin Sprint 50 4T 4V olisin saanut vaihdossa 2500€ mutta sain sen myytyä työkaverille samantien samaan 2500€ hintaan. GTS hinta oli satasia halvempi kun en antanut vaihtopyörää.

Tuossa GTS abs mallissa on joku mikälie liitin josta saa kaiken maailman tietoja laitteesta ja kulutuksesta jne, eli ajotietokone, no tuskin mulla sille juuri käyttöä. Mutta noita abs jarruja arvostan, ne tosiaan esim juurikin märällä jossa vaikka naftaa mitä ei äkkiä marastä asfaltista huomaa niin abs voi nousta arvoon arvaamattomaan :-)...puhumattakaan mukulakivista, hiekasta yhtääkkiä kovan jarrutusen aikana jne.

Maahantuojan mukaan GTS abs ei korvaa "normi" GTS mallia vaan molemopien valmistus ja myynti jatkuu rinnan tulevaisuudessakin.
Vespa GTS 300ie abs asr 2015

PappaSkootteri

Kellään tietoa että tuleeko olla kaikissa "kevaria" isommissa ensi vuonna ABS vai onko se vain huhua... Jos GTS:ä saa myös ilman ABSIA myös ensivuonna ?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Remu

Tuleeko se abs pakko jo ensi vuonna? jos näin niin sitten tuskin tuovat GTS ilman abs, sitten normi GTS jää varmaan eu:n ulkopuolisiin maihin toimitettavaksi versioksi abs mallin rinnalle.
Vespa GTS 300ie abs asr 2015

Partanen

Uudessa näkyi olevan usb-liitin hanskalokerossa, mutta siitä ei tiemmä saanut muuta kuin latausvirtaa ulos. Esim. matkapuhelinta varten. Se VMP-laite on ilmeisesti hankittava erikseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 05.11.14 - klo:15:09
Uudessa näkyi olevan usb-liitin hanskalokerossa, mutta siitä ei tiemmä saanut muuta kuin latausvirtaa ulos. Esim. matkapuhelinta varten. Se VMP-laite on ilmeisesti hankittava erikseen.

Moni älyluuri ei juuri tietsikan usbista lataudu, toivottavsti tuosta saa ulos ainakin ampeerin verran.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Remu - 05.11.14 - klo:09:03
Tuleeko se abs pakko jo ensi vuonna? jos näin niin sitten tuskin tuovat GTS ilman abs, sitten normi GTS jää varmaan eu:n ulkopuolisiin maihin toimitettavaksi versioksi abs mallin rinnalle.

ABS tulee pakolliseksi yli 125 kuutioisiin moottoripyöriin vuoden 2016 alusta. Tämä päätös tehtiin EU:ssa muistaakseni v. 2012.