Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Huatian 150cc

Aloittaja scooterpasta, 28.07.11 - klo:17:07

« edellinen - seuraava »

scooterpasta

Mikähän mahtaa vaivata minun Huatian 150 cc vm 2011 skootteriani ajettu (1800 km) ? Se alkoi yllättäin tunkea öljyä ilmansuodattimen rakosista ja ylivuotoletku on aivan täynnä moottoriöljyä. kiihtyy huonosti ja tulpassa "papu" muuten tulppa hyvän värinen. Ilmansuodattimen päässä on ilmeisesti joku öljynerotin systeemi.

Coastside

Venttiilikopasta menee letku putsarille ja siellä tulvii öljyä? Ajot seis heti. Kopassa on venttiili joka on voinut levitä ja moottorista loppuu öljy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

scooterpasta

Pitääkö se koko kansi vaihtaa ! Mielestäni se pieni letkuyhde ei ole irroitettavissa. Öljyä on todellakin kulunut aikalailla.

Coastside

#3
Näissä on kopassa läppäventtiili ja se yhde. Se kannattaa tarkistaa onko se kunnolla kiinni, eikä ruuveja ole pudonnut moottoriin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

scooterpasta

Otin eilen sen venttilikopan auki ja mielestäni se läppäventtiili oli toimintakuntoisen näköinen. Pienempi kannen yläosassa oleva yhde mietitytti kun en saanut ilmaa kulkemaan kumpaakaan suuntaan (suupuhalluksella). Tuon ison letkun välissä on vielä joku muovimötikkä johon tulee kylkeen pieni letku ilmeisesti kaasuttimesta. Mikähän sen tarkoitus on ?

scooterpasta

Eikö kellään ole mitään hajua, mikä voisi aiheuttaa öljyn tulvimisen ilmasuodatinkotelon kautta ulos ? Öljyä poistuu mittatikullinen/100 km. Ilmasuodatin on kuitenkin kuiva se tulee ulos suodatinkotelon etupäässä olevasta kammiosta johon yhtyy venttiilikopan huohotinletku ja josta on kanava kaasuttimen imupuolelle, sekä ylivuotoletku tai mikä lie.

tommi

#6
Kyllä sen huohottimen venttiili täytyy olla sökö ja sitä kautta öljy pääsee ilmanputsariin. Ei sinne muuta kautta tule sitä öljyä. Voit itse todeta tämän kuivaamalla sen ilmanputsarin öljystä ja sitten otat irti sen letkun sieltä ilmanputsarin päästä ja ajelet menemään. Jätä se letkunpää siis vapaasti roikkumaan tyhjää. Ei varmaan enää pukkaa öljyä sinne ilmanputsariin, luulisin.

Jos ja kun näin tapahtuu niin pura se venttiili ja katso vosiko sille tehdä jotain. Jos näyttää ettei sitä voi mitenkään korjata niin uusi koppa sitten. En ole itsekään koskaan purkanut sitä venttiiliä, mahtaakohan siinä 150 kuutioisessa kinuskissa olla samanlainen kuin näissä mopoissa -->

http://kuvaton.com/k/YkYv.jpg

Etkö ole kokeillut laittaa käyntiin ja nappaat sen letkun irti kopasta ja annat kunnolla jengaa, pärskiikö se sitä öljyä siitä nipasta?

scooterpasta

Kiitos vinkistä  :). Sieltäpä sitä öljyä tulee. Miten sen venttiilin pitäisi oikeasti toimia. Se tuntuu puhaltavan aika voimalla ilmaa ja sen sen seassa öljyä. Venttiili näyttäisi olevan liimattu se ei hievahda mihinkään suuntaan. Yritin puhaltaa siihen venttiiliin siinä ei kulje kumpaankaan suuntaan ilmaa (suupuhalluksella) tarvitsee ilmeisesti enemmän painetta.

tommi

#8
Se on varmaan jotenkin viallinen se sun venttiili koska sen kautta pitäisi ilma kulkea ihan kevyesti kun puhaltaa, kumpaankin suuntaan. Eihän nuo kopat paljoa maksa, osta uusi. Toivottavasti tulee sillä kuntoon.

Jos se on osittain tukossa voisi kuvitella että se kehittää koneeseen liian kovan paineen ja siksi heittää öljyt sinne putsariin.

scooterpasta

Kiitos Tommi  :)

Hankin uuden kannen, katsotaan sitten josko liemet pysyisi sisällä.

scooterpasta

#10
Uuden venttiilikopan saaminen 150cc koneeseen kaikkine vermeineen ei olekkaan  ihan helppo juttu, mutta saattaa se lähiviikkojen aikana tulla. Olen odotellessa tehnyt joitakin empiirisiä tutkimuksia. Aamulla kun lähden töihin klo 05.45 lämpötila 8 astetta kone toimii kiitettävästi kiihtyy hyvin, mutta koneen ollessa  5 km jälkeen täydessä lämpötilassa kiihtyvyys on heikompaa ja töihin päästyäni ns. ylivuotoletku on täynnä öljyä ( olin sen illalla tyhjentänyt).

Otin myös venttilikopan irti ja tutkin huohotinletkun liitintä. Ajattelin ottaa sen irti ja tutkia sitä tarkemmin, ei lähtenyt irti. Huomasin että sen kaulasta pursuaa liimaa, otin kuumailmapuhaltimen ja aloin lämmittää liitintä toivoen sen lähtevän irti, ei lähtenyt. Kuumennuksen jälkeen alkoi ilma kulkea helposti sisään/ulos jota se ei ennen tehnyt (suupuhalluksella). Koppa takaisin koneesen ja suoritin edellämainitun ajon huonoin tuloksin. Minusta tuntuu että kopan vaihto ei ole ratkaisu ongelmaan.  EGR-venttiili (REED) tuntui napsuttelevan hyvin ja "air suction valve" (liittyy Exhaust Gas recirculation systeemiin) tuntui myös toimivan.  Olen aika pihalla kuten myös FALMEK josta sanottiin että Helkama Ambassadeur (Huatian) on heille niin uusi, että heillä ei ole antaa neuvoja kyseisen skootterin ongelmiin vaikka 157QMJ on aika yleinen moottori Suomessakin. Jotta tämmöstä tällä kertaa, kesä hurahtelee kohta syksyyn ja ajonautinnot jää aika ohkaiseksi. Itseään saa syyttä mitäs ostin kiinalaisen skootterin. Myöhemmin voisin kertoilla jotain havaintoja kyseisen tuotteen laadusta. Aikamoisia yllätyksiä löysin kun irroittelin katteita löytääkseni moottorin.


jalat

Tosi ikävä ongelma. Täytyy oikein itsek tutustua jokuilta jos keksisi tuohon jotain.

Jos englanti taipuu, niin kahlaappas näitä osastoja läpi. Saattaa löytyä vastauksia. Samaa konetta lienee käytetty monessa laitteessa ja luulisi jonkun törmänneen samaan ongelmaan.

Näissä parissa ekassa palstassa on todellisia kiinan skootterien pro tietäjiä. Jos osaa englanniksi selittää ongelmansa ystävällisesti niin sieltä saa todella hyvin apuja. Suosittelen kahlaamaan läpi.

http://www.scooterdoc.proboards.com/index.cgi?board=150cc

http://thescooterprofessor.proboards.com/index.cgi?board=chineseclassroom

http://scootdawg.proboards.com/index.cgi?board=talk
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Ja mikäli luottokortti löytyy, niin suosittelen liittämään siihen paypal tunnukset.
Nimittäin halvalla laadukasta varaosaa sinunkin koneeseesi saa scrappydogscootersilta amerikasta.
Itse olen tehnyt 2 tilausta sinne tänä kesänä ja kumpikin tilaus tuli 2-4 viikossa.

http://www.scrappydogscooters.com/125_150_4-STROKE_PARTS.html
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Täällä kaikenlaisia pdf-dokumentteja liittyen tuohon sinun skootterisi moottoriin
http://www.firenzee.com/gy6/
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

scooterpasta

Kiitoksia "jalat", linkeistäsi löytyi mielenkiintoisia ajatuksia ja ratkaisuita. Ilmeisesti huohotinletku pitää irroittaa siitä typerästä öljynerotinkotelosta ja vaihtaa letku pidemmäksi ja nostaa se niin ylös että öljy valuu takaisin sinne mistä se on tullutkin. Letkun päähän suositeltiin suodatinta johon öljysumu imeytyisi, eikä tahrisi paikkoja. Joku laittoi bensasuodattimen ja joku rakensi jonkinlaisen öljynkeruupullon letkun päähän. Kuuma kesä ehkä tekee myös omat tepposensa, kylmien ilmojen tullessa öljysumu ei ehkä tule niin herkästi ulos, mene ja tiedä.

Tuo öljynerotinlohko on yhdistetty pienellä kanavalla kaasuttimen imuletkuun. Vosiko se aiheuttaa moottorin laiskuuden kun öljysumua menee kaasuttimeen asti ?? En oikein ymmärrä tuota tekniikkaa kun huohotinletkusta tulee ilmaa pirunmoisella (melkein kuin ilmakompurasta) vauhdilla ja se puhaltaa sen kaasarin imupuolelle öljysumuineen päivineen, onhan siellä pieni peukalonpään kokoinen vaahtomuovipalanen joka on aika nopeasti imeytynyt öljyiseksi. Liika öljy valuu sitten tyhjennysletkuun niin kauan kun sitä sitten 20 cm pätkään mahtuu.

Tää taitaa olla vähän sekavaa tekstiä, koittakaa ymmärtää  ;D