Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Olkaa tarkkana renkaiden kanssa

Aloittaja Partanen, 25.03.11 - klo:08:35

« edellinen - seuraava »

Juissi

Kiinaskopien ensiasennusrenkaat onmyös legendaarisia, pari vuotta sitten syksyllä märällä asfaltilla sain etu- ja takapyörän lukkoon nrmaali jarrutustilanteessa, kun lähestyin risteystä.
Vähän nousi karvat pystyyn.

Vauhtia ei ollut paljoa ja jalat ehti maahan joten vahinkoja ei syntynyt, mutta nakit vaihtu misukkaan ton jälkeen.
Autossa oon edelleen ajellut halpisrenkailla, tosin asian kun tiedostaa voi sen huomioida.
Ei se silti fiksua ole.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Coastside

Kun ajaa talvellakin, on kesällä sama mitkä renkaat on alla. Pidon rajoja hakevaa ajoa on vaikea toteuttaa edes kadulla koska muuta liikennettä on varottava ja kiinanskodesta tulee aika leija kun aletaan oikein menemään. Hiekat ja liejut asfaltilla teettää joskus ohjelmaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

r2

OT: Olen joskus vuonna kaks tai kuus ajanut jäällä (siis autolla!) ns. piikkipyörät alla. Harrastettiin kaverin kanssa autosuunnistusta ja hän sai jonkun vanhat Timit-tai-Takit-en-muista-mitkät Corollansa alle. Vedettiin parikymmentä kierrosta kunnon vauhtia ja herraisä mikä pito. Kun perä irtosi niin vielä pystyi antamaan hanaa sen minkä kolmosella sai irti. Kunnon kuminauhapito oli fiilis kun ns. "kahva edellä" mentiin. Kun lähdettiin kotiin niin 100A Datsunini meinasi lipsahtaa vakiorenkailla ensimmäisessä mutkassa Metsähallituksen tontille.
Kaksipyöräisellä en koskaan ole piikeillä ajanut, mutta jos tuntuma on sama niin jääspeedway vois olla aika mielenkiintoista...
Sitten joskus vuonna -02 otin koeajoon Opel Vectran jossa oli kitkat alla. Palautin vehkeen samana päivänä, 2 kertaa kiinni loivassa ylämäessä. Ei tullut kauppoja sen takia kun ei sillä päässyt liikkelle, hinta olis ollut kuitenkin halpa. Nastaa olla pitää ja mieluummin pitkää nastaa. Onneksi skodeille ei ole kitkarenkaita (kai) olemassa.
/OT
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

User

Skodeille on kitkarenkaita tarjolla ollut jo pitkään.

pugt200

OT2. Olipa heikko esitys tuo R2:n kitkakoeajo, varmaan Opelin vika  :D. Meillä on perheessä ollut käytössä vain kitkoja vuodesta 1999 yhdeksässä autossa. Niillä ovat pärjänneet kaikki neljä ajokortillista mukana juuri kortin saaneet noviisit. Ja siis näissä etelän "kauheissa" olosuhteissa, joissa ei osaa ajaa edes Tuulilasin päätoimittaja ilman nastoja. Mitenkähän meikäläiset onnettomat tunarit on täällä selvinneet sen 200.000 km joka on tähän mennessä talvikelissä ajeltu. Tuurilla vaan.

Partanen

Samaa mielipuolta täälläkin. Nykynasta mitään juurikaan pidä, kunhan naarmuttaa jäätä. Mutta antaapa sen kuuloaistilla aistittavan lisän. Eli nastoilla kuulee, kun rengas luistaa. Ja ehkä vuoden kaksi pidempi on käyttöikä, auton nastarenkaalla verrattuna kitkarenkaaseen. Jos/kun kitkarengas usein on hiukan pehmeämpää kumia. Tosin nastarengas, josta nastat kadonneet taikka katkenneet, ovat huonompi vaihtoehto kuin saman verran ajettu kitkarengas.

En siis ole puolesta enkä vastaan. Ennemminkin päinvastoin. Molempi parempi, mutta pitää vaan tietää mitä alla on. Ja tässä yhteydessä ei siis puhuta keski-Euroopan kitkoista, joilla ei mitään tee. Joku niitäkin vaan tänne jaksaa rahdata.

Valvoja-ajoilta muistelen, että tämän autonrengas jutun voisi pätkiä ja liittää paremmin sopivan aiheen alle?  ::)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Kitkat ovat hyvät, jos muilla on nastat, jos kaikilla on kitkat, niin ei kiva. Ei kitka kitkakiillotetulla pinnalla pidä.

pugt200

Vähän hiekkaa tielle ja jos liikaa kiiltää.

megaman

Pitää ostaa seuraavaksi vähän enempi kuvioidut renkaat mopoon. NRG:n alkuperäisrengastuksen esikuvana lienee katusliksit. Mökkiteillä, samaleelta ja nurmelta lähtee pito tosi nopeasti, saa olla hereillä. :)

OT: Autopuolella on kitkoilla menty jo reilut 20 vuotta.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

Coastside

Kaksipyöräisessä on tärkeintä etupään pito, toki lähtee se perästäkin lapasesta jos liirtoa ei saa loppumaan. Pussasin penkkaa juuri tuosta syystä.

Kitkakumin ongelma on keliherkkyys. Nastoilla samaan tilanteeseen joutuu vain kun lumi tukkii kuvion ja nastat ei yllä lumen läpi. Kitkoilla riskipaikkoja ovat risteykset joissa autot sutii kiiltäviä laikkuja. Muuten keliin tottunut kuski tulee risteykseen ja laikusta lähtee etupää alta. Jalan saanti maahan ei välttämättä auta mitään. Joskus sää tuottaa saman kaikkialle jolloin ajosta ei tule mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Taas löysin juttua eturenkaan käänteisestä kuvioinnista. Kun vapaasti suomennan, niin Continental on testiensä perusteella kääntänyt eturenkaan kuvion toisinpäin verrattuna mitä se ennen on ollut. Tällä on saatu rengas kulumaan tasaisemmin aikaisempaan verrattuna. Tässä lähde: http://www.sip-scootershop.com/en/products/whitewall+tyre+continental+_80023ww0
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Bilteman luettelon kuvassa tämä näytti vielä houkuttelevalta: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Rengaspainemittari-82780/ Mutta myymälässä tuotetta tarkastellessa turposi kädet taskuun, ja tuote jäi hyllyyn. Tuotekehittely taitaa olla kiinalaista alkuperää. Pätevän rengaspainemittarin etsintä jatkuu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Mulla on jokusia noita Bilteman mittareita (siis erilaisia) ja jokainen näyttää suunnilleen 0,3 - 0,5 barin heittoja toisiinsa nähden. Myös huoltoasemilla mittarit heittää, mutta ei se nyt niin tarkkaa ole...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Paineet on yhtä suhteellisia kuin mittareiden tarkkuuskin. Itse olen ottanut tavaksi pumpata  mittarin mukaan  ja tarkistaa vasaralla kopauttaen. Ääni ja kimmahdus muuttuu jos paine on laskenut merkittävästi. Renkaan kulutuspinnasta näkee mikä sen kosketusala on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Polttoaineen jakeluasemien mittareihin ei voi luottaa, siksi mittaria etsinkin. Arvaan, että ne halvimmatkin tikkumalliset mittarit antavat luotettavampia lukemia.

Hyllystä löytyy "Hella"-merkkinen luotettavan oloinen mittari, mutta se ei mahdu Vespan venttiiliin. Pitäisi saada mittari, joka on 45 tai 90 asteen kulmassa. Taikka siis niin, että mittari on vinossa venttiiliin nähden. Onpa vaikea selittää, mutta ehkä tuosta tolkun saa. Tämä Hella painetaan kohtisuoraan venttiiliä vasten, eikä siksi mahdu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003