Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Olkaa tarkkana renkaiden kanssa

Aloittaja Partanen, 25.03.11 - klo:08:35

« edellinen - seuraava »

Partanen

Nyt kun on uudet Michelin City Grip renkaat hankittuna, niin huomasin itselleni uuden asian eturenkaan pyörimissuunnan suhteen. Kun renkaan laittaa pyörimissuuntanuolien mukaan oikein, niin kuvio onkin ikäänkuin väärinpäin. Kuva ehkä selventää parhaiten: http://www.michelin.co.uk/motorcycles/michelin-city-grip kuvassa molemmat renkaat ovat ovat tulossa kameraa kohti. Vasen on etupyörä, oikea on takapyörä. Maalaisjärjellä pikaisesti mietittynä vasen, eli eturengas on hengenvaarallinen noin päin asennettuna. Vesihän siirtyy kohti renkaan keskiosaa renkaan pyöriessä, kun takapyörän kuvio taas siirtää vettä keskiosasta ulospäin.

En tiedä miten yleistä tämä on nykyrenkaiden kanssa, mutta muistikuvat viime kerrasta, kun renkaita olen kaksipyöräiseen ostanut, on sellaiset että jokin on muuttunut. Onko suunnittelija ajatellut mahdollista jo alkanutta vesiliirtoa? Kun rengas on jo noussut veden päälle, niin renkaat pyörimisnopeus pienenee, ellei jopa pysähdy kokonaan kuskin jarrutuksen vuoksi. Siinä vaiheessa voi olla hyvä, että kuvio on ns. väärinpäin, jolloin vesi ohjautuukin renkaan keskeltä reunoille. Renkaissa lisäksi lukee selvästi kumpi on tarkoitettu etu- ja kumpi takarenkaaksi.

Hätäisempi luulisi valmistusvirheeksi, kun valmistusmaakin on Serbia.  :P Näin kuitenkin eräässä prätkäliikkeessä samalla tavalla "väärinpäin" olevan kuvion, mutta pyörimissuuntanuolien mukaan rengas oli oikein päin.

Pakko kai se on luottaa suunnittelijaan, laittaa rengas vasten maalaisjärkeä kuvion kannalta väärinpäin, niin että pyörimissuuntanuolien mukaan oikein päin. Ainakin on sitten vakuutusyhtiön kanssa helpompi neuvotella, kun on renkaat oikein asennettuna.

Mutta tosiaan, kannattaa olla tarkkana pyörimissuunan kanssa. Rengasasentajatkaan eivät kokemukseni mukaan aina ymmärrä, tai välitä pyörimissuunnista. Kannattaa vaatia kääntöä, jos on mennyt väärinpäin. Kyse on omasta ja muiden turvallisuudesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

newermind

Muutamia vuosia sitten vein silloisen moposkootterin huoltoon talven jälkeen ja samalla vaihtoivat nastatossujen tilalle kesäkumit. Kun lähdin ajamaan täristi etupyörä jo kolmessakympissä niin mehukkaasti, ettei mieli tehnyt ajaa takaisin huoltoon kuin mateluvauhdilla.

No, syynä tärinään oli juurikin tuo mainittu renkaan asennus ns. väärin päin.
Pyörimissuunnalla tuntuu olevan melkoinen merkitys.  8)

Samana keväänä vaihdatin kevariskootteriini uudet tossut ja olinkin itse jo viisaampi kuin rengasfirman kaverit. Kokemus opettaa.  ;D
*Sole poka mikhän, saata mie sinnehi pärähyttää*
Baotian BT49QT-7C * Suzuki GT 125 vm. 1974

jaska.k

tuosta pyörimisestä ajatellaanpa näin kuiva asfaltti eturengas tuossa kuvassa urat ns:väärinpäin kuviointi levittää rengasta takana supistaa ja tuo vaikutus ei ole hirveä noin pienellä kuvionnilla koska ei ole mikään sadekelin kumi :o

Partanen

En ole ihan varma, että sainko kiinni siitä mitä tarkoitat. Michelin kehuu tuon renkaan olevan "sade-valmis", joten ilmeisesti ainakin Michelinin valikoimasta parhaimmasta päästä sadekeliin.

Pohdintaa voi jatkaa. Jos ajetaan sateella semmoisella nopeudella, että rengas ei ihan noude vielä veden päälle, niin jarruttaessa tilanne saattaa muuttua siten, että rengas alkaa luistaa. Silloinkin on hyvä, että kuviointi on noin päin. Ja jos rengas vähän varoittelee mahdollisesta vesiliirron vaarasta, niin kuskin painaessa jarrua on parempi, ettei tilanne ainakaan pahene.

"Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri."  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jaska.k

valitettavasti en ole kuin normaali raksa jamppa kokemus on pienoisautoilusta missä mennäään nykyään 2008v rengas tecnologiall
2011 :Da

Coastside

Ne  suunnittelee rengaskuvioita nykyään ohjelmilla joissa on veden virtauksen mallinnus jossa pyritään hakemaan kuviomalli jolla vesiliirron vaara (vesi ohjautuu pois) on pienin ja kuvio miellyttää silmää.
Siksi renkaalla on pyörimissuunta. Vesiliirtoa pahempi uhka on likainen asfaltti ja jarrutusvirheet ja kaivonkannet yms.

Kisakuskit yhä vieläkin kaivertavat omia kuviomallejaan joilla uskovat saavansa tai saavat etua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#6
Pyörimissuunnat on ollu olemassa jo pitkään, tietysti renkaasta riippuen, sillä kaikissa pyörimissuuntaa ei ole merkitty. Ne pyörimissuunnat vaan on olleet tähän asti ainakin mun kohdalla niin päin, että vesi ohjautuu renkaan keskeltä reunoille päin veto- ja rullaustilanteessa. (Karkea ja yksinkertainen esimerkki on traktorin takarengas. Siinä vesi, tai jopa savi liikkuu renkaan kuvion keskeltä reunoille päin. Väärinpäin laitettuna traktorin takarengas ei toimi, vaan pitokuvio tukkeutuu savesta.) Tämä uusi Michelin-kuvio siirtää pyöriessään vettä renkaan pitopinnan reunoilta renkaan pitopinnan keskelle päin. Tosin rengas ottaa hyvin kapealta alalta kiinni tiehen, että veden siirtymistä keskelle päin ei todennäköisesti kovin paljoa tapahdu. Ja skootterin etupyörä kun ei tietenkään vedä, niin jää vain rullaus- ja jarrutustila. Siksi kuvio onkin "väärinpäin" entisiin verrattuna.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Heikki

Mullakin on tuon tapainen kuvio. Onneksi en ehtinyt valittaa korjaamolle joka sen asensi vaan tarkastin että nuoli on oikein päin ja mietin selityksiä kuvioinnille. Ajattelin itse että suoralla tiellä ei vesiliirto ole kovin vaarallinen. Kuvioinnissa on ehkä ajateltu enemmän mutkassa ajoa jossa rengas on kallellaan ja sen reuna ottaa tiehen. Silloinhan tuossa on kaiketi jonkunlaista oikeansuuntaista V-uraa ehkä olevinaan. Miksi takarengas sitten on erilainen (paitsi minulla ei!) en tiedä. Jotain tekemistä sillä ehkä on siinä että eturengas jo mennessään heittää vedet pois tieltä mutta en silti tajua. Halutaankohan siinä roiskeet turhamaisesti renkaan keskelle ettei lennä lokarin ohi ja sotke paikkoja tms? Vai ehkä takarenkaan pitoa on tahallaan heikennetty jotta se olisi ensimmäinen joka alkaa irrota tiestä, ollen turvallisempi vaihtoehto kuin että jos eturengas lähtisi salamana alta.
Piaggio Liberty 50 RST 4-tahti vm. 2005

juza

Asensin viikko sitten juuri samanlaiset Michelinit ja ihmettelin eturenkaan pyörimissuuntaa. Ohjeen mukaan kuitenkin laitoin.

Juissi

#9
Downhill ja maastopyörissä on paljon tätä samaa käytetty, kerran kaverilta kysyin ja se sanoi, että jarrutuksessa toimii paremmin edessä väärinpäin oleva kuvio ja takana taas oikeinpäin että on pitoa polkiessa.
Moto foorumilla taas sanottiin että kuvio siirtäisi paremmin vettä pois kallistuksessa.
Etusen profiili on kuulemma myös niin jyrkkä ettei paina vettä keskelle. (Siis suoraan ajaessa).

Varmaan joltain rengasvalmistajan sivuilta jos kaivelisi, löytyisi selitystä.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Coastside

Ei se prätkissä vesilirto uhkaa kun profiili on pyöreä, jos ei nyt tuhatta ja sataa aja rankkasateessa. Ajakaa aina kelin mukaan. Jos ohjaus kevenee oudosti on liirron vaara. Paineen nostaminen auttaa hieman. Koska takakumi kuluu nopeammin ja siinä on veto päällä se lipsahtelee varottaen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Jep, on tärkeää pitää rengaspaineet oikeanlaisina, eli valmistajan suosittamissa lukemissa. Ei ole liioittelua tarkastella paineita 2-3 viikon välein. Ulkoilman lämpötilakin vaikuttaa rengaspaineisiin yllättävän paljon. Kevään viileillä keleillä tarkastettu paine ei riitä koko ajokaudeksi, kun helteillä painetta onkin sitten jo enemmän.

Mutta että sadekelille kovemmat paineet? Itse en vaivautuisi siihen hommaan. Jos vaikka sateella rengas onkin viileämpi, niin aina parempi. Onpahan enemmän pitokuviota tietä vasten.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Mutta että pintapaine ratkaisee sen kanssa että rengas ei litisty niin paljoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kone

Uusimmass TM:ssa on autojen kesärengas testi. Siinä luki näin: "Renkaan tärkein tehtävä on tarjota ohjautuvuutta ja turvallisuutta myös silloin, kun pidon raja on ylitetty."

Partanen

Toi on ihan totta, vaikka ei sitä skootterilla kurvaillessa toivottavasti tarvitse koskaan kokea. Auton talvipyörissä tuo tulee esiin melkein päivittäin. Hyvin toimiva rengas tekee työnsä myös pidon menetyksen jälkeen. Huonosti toimivalla renkaalla peli on menetetty heti kun luisto alkaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003