Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Speedfight 3 menetti sähköt.

Aloittaja Alfistipohjoosesta, 03.07.18 - klo:11:36

« edellinen - seuraava »

Alfistipohjoosesta

Tyttö ajeli skootterille. Ensiksi töötti ja mittaristo oli sekoillut. Töötti tööttäillyt itsekseen ja mittaristo sammunut/käynnistynyt. Sitten oli kaikki sähköt kadonnut, hetken ajettuaan oli sitten pysäyttänyt skootterin. Lähti ihan käyntiin ihan sähköstartilla. Muutaman sekunnin päästä sammui. 7,5A sulake palanut, paloi heti uudestaan kun vaihdettiin. Sähkö haisi aika vahvasti,


Olen purkanut skootteria ja tehnyt muutamia mittauksia. Virtalukko toimii, eli tupakansytyttimeen tulee virta kun ne kääntää päälle. Mitään muuta ei tapahdu. Tytär ei muista mitä laitteita toimii pelkällä virralla. Itse muistelisin että mittaristo herää kun virrat laittaa päälle? Valot ja vilkut taitaa tarvita käynnissä oloa?


Jotenkin arvelisin että vika on johtosarjassa mikä lähtee vilkku/valo/töötti katkaisimelta. Akku melkein uusi ja siinä on kyllä virtaa. Skootteri on 2T.


Pari sähkökaavaa löysin. ACHP oli vahvasti sähkön hajuinen. Mulla oli sellainen hyllyssä, ei vaikutusta. Lisäksi regulaattorista yksi liitin hieman sulanut. Pitää se ostaa uusi mutta käsittääkseni tuo vaikuttaa vasta kun on käynnissä. Magneeton purin. Erittäin pölyinen, mittaukset sain tehtyä mutta tuloksissa kaksi oli ohjekirjan vastainen. Kuitenkaan en ole nyt ihan varma että mittasin oikeista pisteistä.


No vinkkejähän toki kaivataan.

Coastside

Yksi keino on irroittaa liittimet ja sulakkeen paikalle ajovalon polttimo. Kun se syttyy kirkkaasti on sen liittimen takana oikosulku. Muuten se on sarjassa toisen kanssa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Alfistipohjoosesta

Mittasin amppeeri mittarilla suoraan akusta. Käytännössä nollassa. Eli kaikki on nyt kuollutta. Vois toki mitata noin lampulla ja kokeilla eri laitteita.

Alfistipohjoosesta

#3
Mittasin sitten mittarille tulevat jännitteet. Varmaan ok. Mittaristo pöydälle ja osiksi. Mielestäni ainakin kaksi komponenttia kärvähtäneet. Olisiko tietoa mitä lähtisi juottamaan tilalle.



R1 räjähtänyt ja mielestäni R3 lämmennyt.






Alfistipohjoosesta

Jaahas... lukulasit ja aikaa. Kello 12 ja U2 taitaa myös olla jalaltaan kuumentunut. Argh, uus 200e, käytettyjä ei nyt liikenteessä.

Alfistipohjoosesta

Homma edennyt. Uusi mittari hommattu. Samoin valo/vilkkukytkin.
Kasasin skootteria ja magneeton vastukset oli ohjearvoissa. Pistin käyntiin ja latausjännite oli hetkessä yli 16V. Tilasin uuden regulaattorin. Nyt tilanne että ei lataa lainkaan. Magneetolta tulevat jännitteet on kierroksilla "valojohto, keltainen" n.15V mutta "lataus, valkoinen" vain n.8V.
Regulaattoria ei taida saada mitattua. Lähinnä nyt kun en ole varma onko magneetto rikki vai oliko tuo jännitteen säädin viallinen.

Alfistipohjoosesta

Voisko käämit antaa käydessä läpi. Sehän oli täynnä pölyä. Puhdistin paineilmalla ja hammasharjalla varovasti mutta olisiko kuitenkin ottanut siipeensä. Kylläkin toimi kun kasasin ja kokeilin vanhalla jännitteen säätimellä. Ainakin magneettisesti vaikuttaa tosi vahvalta.

Alfistipohjoosesta

Eipä tullut uudella staattorilla toimimaan. Alkaa kääntymään ajatus että magnetointi kadonnut. Ottaa kyllä rautaan kiinni mutta onko sitten heikentynyt.

Alfistipohjoosesta

Nyt sammuu moottori kun vasemmasta jarrusta painaa, jarruvalo syttyy. Oikeasta ei moottori sammu mutta ei syty jarruvalokaan. Lataus ei vielä(kään) toimi. Akku nyt tyhjä. Täytyy illalla ladata akku ja katsoa liittyykö siihen. Vai onko suoraan selitystä miten nyt sähkökiertää tai maadottuu.

Alfistipohjoosesta

Tyhjä akku syyllinen sammumiseen jarrusta. Lataus alkoi toimimaan kun vaihdoin lataussäätimen. Eli tuohan oli jo uusi, joten väärä tai rikkinäinen tullut. Nyt pelaa.

konenikkari

#10
Pistä kuva siitä uudesta toimimattomasta säätimestä, ja mistä tilasit, linkki.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Scooteristi

Saitko Alfisti ikinä tuota kuntoon?

Meillä tytön SF3 mittaristo ja vilkut meni pimeäksi. Ensin siinä on ollut kosketushäiriötä, että kun on ajanut töyssyistä, niin se on käynyt pimeänä, ja välillä on kuulemma jotain error-codea vilkuttanut, mutta nyt se on tosiaan täysin mykkä, eikä vilkutkaan toimi. Lisäksi mopo surisee muutaman minuutin välein, vaikka virrat on pois. Koitin jo tuossa pari viikkoa sitten käydä kaikki etukatteen sisällä olevat sähköliittimet kontaktisprayn kans läpi, vaan eipä tuo paljoa sitten auttanut.

Tänään kun otin penkin pois, ja aloin tutkimaan, niin ainaki jännitteensäädin näyttäis olevan rikki, kun antoi yli 16V jännitettä. Samoin toinen sulake oli palanut...sen vaihtaminen ei tosin auttanut mitään. Toivottavasti ylijännite ei ole käräyttänyt koko mittaristoa  :(

Coastside

#12
Maadoituksen katkokset voi polttaa säätimen ja ylijännite elektroniikan. Siksi maadoituksesta on pidettävä yliherkästi huolta. Se on helppo tuplamaadoituksella.

Sulakkeet suojaa ylivirralta muttei ylijännitteeltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Scooteristi

Jaahas, maajohtohan siellä oli vaan poikki. Siinä heti akun navan vieressä oli semmonen teippikötöstys, ilmeisesti hangannut terävää muovin reunaa vasten aiemminkin. En kyllä tajua miten tuo vaikutti noihin molempiin asioihin, mutta nyt vaikuttais olevan kunnossa. Eniten ärsyttää, kun ehdin tilata tuohon paikalliseen liikkeeseen sen uuden säätimen  :roll:

Alfistipohjoosesta

Lainaus käyttäjältä: Scooteristi - 09.10.18 - klo:09:01
Saitko Alfisti ikinä tuota kuntoon?




Juu. Ihan lopullinen syy jäi epäselväksi. Mutta pistin nyt latauksen, mittariston ja vilkkujen osalta "uutta" vastaavaksi. Nyt mennyt ihan oikuttelematta. Vilkkukin palauttaa jälleen kun on uutta osaa.