Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Epätasainen tyhjäkäynti

Aloittaja Brumbrum, 21.06.19 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

Brumbrum

Terve!

Mulla on hyväkuntoinen Solifer retro moposkootteri, mutta tyhjäkäynti on todella epätasaista. Kylmällä säällä hankala saada käyntiin ja jos saa, niin sammuu heti. Kesällä pystyy ajamaan mutta kierrokset heittelehtii kovasti ja moottori lähtee itse vetämään eteenpäin.
Olen vaihtanut sähköryypyn, puhdistanut kaasuttimen läpikotaisin sekä bensansuodattimen, tarkistanut että mitään letkuja ei puutu, mutta silti mikään ei tunnu auttavan. Seos-ja tyhjäkäyntiruuviakin olen säädellyt, eikä sekään auta. Missäköhän mahtaisi olla vika?

Mökkelö

No se ilmasuodattimen puhdistus ainakin. Peltinen tulpanhattu muoviseen.

Brumbrum

Ilmansuodattimen puhdistus ei auttanut myöskään. Mitä muuta on tehtävissä?


Brumbrum

Kiitos, testailen näitä seuraavaksi!

konenikkari

"Pakokaasujen takaisinkierrätysletku hapertunut risaksi (vaikuttaa seoksiin huomattavasti)"
Tuo taitaa olla hyvinkin yleinen syy.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

samijkl

Meidän retrossa ainakin haljennut bakeliitti imukaulan ja kannen välissä aiheutti samoja oireita.

Brumbrum

Siinä se vika varmaan on! Se nimittäin on halki ja näkyy rakoa. Saakohan sen jotenkin helposti fiksattua vai kannattaako ostaa uusi imukaula?

joni_k

korjailusta tulee kötöstely meininki uutta vaan minun mielestä. bakeliitti on erillinen osa imukaulan alla. imukaula on se missä kaasutin on kiinni. imukaulatkin halkeilee näissä ja aiheuttaa ongelmia.

Brumbrum

On sitten varmaan helpointa kun ostaa uuden bakeliitin ja tarvittaessa imukaulankin.

samijkl

Kannattaa ostaa bakeliitti hyllyyn varalle jos tilaamaan joutuu. Halkeaa kuitenkin helposti...

Brumbrum

Nyt olen vaihtanut imukaulan ja bakeliitin, eikä tyhjäkäyntiin tullut mitään vaikutusta. Jossain muussa on vika, mutta missä? Voiko bakeliitin alla olla jotain rikkoutunut?

Gnek

Lainaus käyttäjältä: Brumbrum - 25.06.19 - klo:15:14
Nyt olen vaihtanut imukaulan ja bakeliitin, eikä tyhjäkäyntiin tullut mitään vaikutusta. Jossain muussa on vika, mutta missä? Voiko bakeliitin alla olla jotain rikkoutunut?

Onhan kaikki imukaulan tiivisteet ehjät? Mieluiten tietysti uudet.
Minulla oli koneen kasaamisen jälkeen sama ongelma. Imukaulan ja bakeliitin välinen O-rengas rikki.

Suihkuttele Motor starteria (käynnistysspray) kaasarin alueelle, järjestelmällisesti. Imukaulaan, letkuihin ym. Jos kierrokset muuttuu, siellä on imuvuoto. Ei ehkä kannata suoraan kuumaan moottoriin ja pakoputkeen ruiskutella. Jos ei pysy käynnissä, pyydä joku pitämään kierrokset mahdollisimman tasaisena ja alhaisena.

Youtubesta löytyy myös video josta idea käy ilmi.
https://youtu.be/4ja8Y62A72M

Brumbrum

On imukaulan tiivisteet kaikki ehjiä. Testailen motor starteria.

Brumbrum

Missään ei ole vuotoja. Testailin myös muualta kuin kaasuttimesta.