Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Rajoitinvirityksiä

Aloittaja ihmehiippari, 17.11.11 - klo:19:56

« edellinen - seuraava »

ihmehiippari

Lainaus käyttäjältä: latromster - 01.11.11 - klo:13:34
Kuinka kävi? Pitäisi tehdä vaikkapa kiinteä kierrostenrajoitin, joka ottaisi siitä 8k rpm:stä lähtien. Onko kukaan tehnyt konkkarajoitinta impulssikäämi-konkka-maihin? 72cc -pytystä olisi kiva saada vääntöjä mutta huiput max 55.

Minä olen Boosterissa kokeillut konkkarajoitinta. 0,5uf konkka ja 2kohm potikka perään, niin hyvin toimi. Potikasta sai säädettyä nopeuden jota mopon halusi kulkevan mutta kiihtyvyyttä tuo söi melko rajusti.

leze223

#1
Jossain vaiheessa teen pienen projutopikin, missä tullaan käyttämään magneettianturia ja sen perään pientä elektroniikkaa, tulen laittamaan silleen, että kiihtyvyys ei rajoúdu ollenkasn, vain huippunopeus.
EDIT: sori kiljoitusVirrheistä kirjoitettu kännykällä
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

latromster

Tuollainen olisi hyvä ja mahdollisimman yksinkertainen. Toisaalta sellainen pelkästään kierroksien rajoittamiseenkin perustuva toimisi, jos se ei häiritsisi alemmilla kierroksilla. Jonkinlainen tiukka alipäästösuodatin voisi olla toimiva.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 17.11.11 - klo:19:56
Lainaus käyttäjältä: latromster - 01.11.11 - klo:13:34
Kuinka kävi? Pitäisi tehdä vaikkapa kiinteä kierrostenrajoitin, joka ottaisi siitä 8k rpm:stä lähtien. Onko kukaan tehnyt konkkarajoitinta impulssikäämi-konkka-maihin? 72cc -pytystä olisi kiva saada vääntöjä mutta huiput max 55.

Minä olen Boosterissa kokeillut konkkarajoitinta. 0,5uf konkka ja 2kohm potikka perään, niin hyvin toimi. Potikasta sai säädettyä nopeuden jota mopon halusi kulkevan mutta kiihtyvyyttä tuo söi melko rajusti.

Näin saattaa käydä, konkkarajoitus muuttaa sytytysennakkoa koko kierrosalueella.
Ja ainoastaan resonanssialueella katkaisee kipinän kokonaan
tai mikä pahinta, sylkee kipinää jatkuvasti tuolla resonanssialueella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

On täällä paljon puheltu tuosta nopeudenrajoituksesta ilman kiihtyvyyden menetystä, ja edistystä ei ole tapahtunut.
Parhaat sydeemit löytyvät melko varmasti siitä cdi-boksin nopeusrajoittimen sisäänmenon modaamisesta.
Moottorin kierrosluvun rajoitin on moottorin suojaamiseksi tehty ja siksi se kannattaa jättääkin, eikä ole oikeasti järkevää käyttää sitä nopeuden rajoittamiseen.

On ollut aikomuksena monesti ottaa boksi auki ja katsoa mitä komponentteja siihen on kytketty, todennäköisesti vastus - konkka - suodatinpiiri jolloin on periaatteessa mahdollista että vastuksen ja/tai kondensaattorien arvoja modaamalla saisi alkuperäisen rajoittimen toimimaan halutulle nopeudelle..
Skemoja(schematics) ei ole AC-CDI-Boksille vielä löytynyt, DC-CDI-Boksin skemat jo laitoin tänne johonkin säikeeseen..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

latromster

Minulla on pm-50-1 ilmeisesti dc cdi solifer xtr 50 exportissa. Siinä ei ole ilmeisesti kierrosrajoitinta ollenkaan.

latromster

Miten se konkkarajoitin viivästää sytytystä muuten? Se sytytyspulssihan menee kuparia pitkin suoraan osaksi puolalle. Konkasta tulee jonkinlainen kaiku jonkin ajan kuluttua. Noita rajoitinkytkentöjä voisi miettiä ja laskea mutta onko se pulssitaajuus 2xkoneen kierrokset eli 8000 rpm rajoitus vaatisi suodatinta, joka suodattaa 16 KHz ylöspäin pois. Rajoittimen tarvitsisi vain kuormata rajusti sytytyspuolaa 16 KHz ja yli, jos 8000 rpm rajoitus.

pekpel

Konkkarajoitinhan toimii niin että kun konkka latautuu täyteen ja tulee johtavaksi niin se päästää sen sytkäsignaalin suoraan maihin jolloin ei cdi saa tietoa antaa kipinää.
Eli konkkarajoitin ei viivästytä sytytystä vaan katkoo sitä.
Kapasitanssia muuttamalla ne moottorin kierrokset milloin tuo signaali häviää muuttuvat.
Muuten toimii kivasti, paitsi juuri silloin kun alkaa katkomaan sytytystä niin laittaa koneen röpöttämään kunnolla joillain jopa pukuttaa putkessa..
Menetetään kiihtyvyyttä kun ei annan alussakaan nostaa motin kierroksia.
Rajoitinta vasten ajettaessa bensan kulutus kasvaa melkoisesti ja karstoittaa koneen äkkiä.

Tuossapa sen toiminta ja miksi en itse tuollaista värkkää paikalleen..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

latromster

Konkkarajoitin voi ilmeisesti olla sekä anturin ja cdi:n ja cdi:n ja puolan välissä.

pekpel

#9
Tuolla kuvatus:
http://www.motot.net/wiki/Tiedosto:Konkkarajotin.jpg

Varmaan toimis kanssa kun puolalta ottais
Vähän juttua: (mopopikien tyyliin)
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?t=79
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

#10
 ::) Mitähän yhteistä on:
"Rajoittimen tarvitsisi vain kuormata rajusti sytytyspuolaa 16 KHz ja yli, jos 8000 rpm rajoitus."
En ymmärrä  :o
Ymmärtäisin jos mainittaisiin 133Hz:ä ja 8000rpm samassa lauseessa ;)
Sillä taajuuden mittayksikkö Hz on 1/60 rpm.
Menikö oikein :D..... toivottavasti.
Eli kun moottori käy tyhjäkäyntiä n. 1000rpm taajuus on n.17Hz.
Kierrosluvun rajoittimen siis em. tapauksessa pitäisi toimia alle 133Hz.n alipäästösuotimena.

"Konkkarajoitinhan toimii niin että kun konkka latautuu täyteen ja tulee johtavaksi niin se päästää sen sytkäsignaalin suoraan maihin jolloin ei cdi saa tietoa antaa kipinää."

Siis kondensaattori, latautuneena on vain "kyllästynyt" jännitteestä, ja varannut itseensä energiaa, vain saadakseen purkautua, tarpeentullen :-\
Kondensaattori latautuneena on ko. jännitteelle eriste.
Tosin ylläpitämällä jatkuvaa jännitettä cdi:n liipaisussa voidaan estää kipinän syntyminen.
Hyvä keskustelu, toivon aiheeseen lisää keskustelijoita.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

Ajatusvirhe kirjoittajalla, 8000 rpm on juurikin tuo 133 Hz.
Kun kipinä tulee kerran kierroksessa ja rpm tarkoittaa kierrosta/minuutti
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

latromster

Joo tosiaan tuli ajoitusvirhe. Mutta siis se pulssitaajuus on sama, kuin moottorin rpm kierroslukumittarista vai kaksi kertaa suurempi? Kun sen taajuuden tietää, niin voi alkaa suunnitella jotain hyvää alipäästösuodatinta. Ilmeisesti cdi:lle magneetolta menevän pulssin maadoittaminen saisi aikaan kierroslukumittarin nollaantumisen? Jos tekee kiinteän rajoittimen, niin kuinkahan se menee viranomaistaholle läpi? Tuohan on aika ilmeinen, kun ei ne kai vakiona tee niin. Se cdi:ltä puolalle tuleva jännite olisi parempi maadoittaa, kun se ei häiritse rpm-mittaria. Ominaisuutena tosin on se, että suotimen jyrkkyydestä riippuen kipinä heikkenee, kun tullaan lähelle rajoituspistettä.

-Zone-

Täällä kun näitä rajoitinvirityksiä taas mietitään, niin pistetääs: Säädettävä kierroslukurajoitin syntyy helposti niinkin, kun lätkäistään kiinni säädettävä vaihtovalo tai kierroslukumittari jossa on säädettävä vaihtovalo. Valon polttimo kytketään ohjaamaan vaihtavan releen herätettä ja liipaisukäämin signaali pistetään menemään releen ohjattavan puolen läpi. Samalla mopoonsa saa kierroslukumittarin jos siinä ei sellaista ennestään ole.

InsOmnia

Taitaa kuitenkin käytännöllisin olla kiinteä kierrosrajoitin ja ohitettavissa hyvin sormin ulottuvalla microkatkaisijalla.
Eihän sitä rajoitinta muulloin tarvitse, kun jos pottakylliisit pyrkii koeajolle?