Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kun ajamisen aloittaminen jännittää

Aloittaja marmatti, 25.08.18 - klo:14:48

« edellinen - seuraava »

marmatti

Kehtaako tällaista edes pohtia ja vertaistukea hakea... Olen sitä ikäluokkaa, joka ajoi aikoinaan AB-kortin ja saisi nyt ajaa vaikka kuinka isoa moottoripyörää. Moposkootteriin en korttia edes tarvitsisi. Ainoa kaksipyöräiskokemus on kuitenkin 40 vuoden takaa, kun ajoin jonkun 10-20 metriä veljeni mopolla.

Kesällä tuli muutettua maalle ja viikko sitten tuli hankittua Piaggio Fly 50 cm3. Eilen saatiin se käyntiin (sen koommin siitä ei ole näkynytkään kuin takavalot, kun isäntä otti ja lähti leikkimään sillä). Nyt pitäisi uskaltautua sen puikkoihin. Jännittää  :( Pelottaa, kauhistuttaa, arveluttaa. Yksi tuttava ajoi kesä-pari sitten moottoripyörällä ihan hiljaisella vauhdilla itsensä pitkälle sairaslomalle, kummityttökin nuorena ja nopeareaktioisena veti itsensä kumoon mopollaan ja kävi sairaalassa - miten tällainen keskiäkäinen täti-ihminen edes uskaltautuu rattiin? Tai sarviin tai mitä ne nyt on. Eihän minulla yllä kunnolla edes jalat maahan, kun istun satulaan.

Onko joku opetellut ajamaan vasta näillä vuosirenkailla eli keski-ikäisenä? Sparrausta, rohkaisua, tsemppiä, vinkkejä?

Vai poistunko tällä nimimerkillä nolona palstalta vähin äänin  :-[  8) :)



Kuva: Mielikuvaharjoittelua  ;D

konenikkari

Jos osaat ajaa polkupyörällä onnistut varmaankin myös moottoripolkupyörällä (MoPo).
Ota opastajaksi kärsivällinen ammattilainen.
Ikävä kyllä sitä ei välttämättä ole "isäntä" eikä naapurinkaan isäntä.
Useinkin paikalliset moottorikerhot joilla on ko. toimintaa, tarjoaa opastusta.
Moottorikerhon myötä sinusta saattaa tulla crossi tai enduro kuljettaja tai ainakin skootterinkuljettaja  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Jännittäminen uutta opetellessa on normaalia. Oikeastaan hyvä merkki joka kertoo valppaudesta. Kevyin mielin on varomaton.  Aluksi ylireakoi ja ylisuorittaa kunnes otteet ovat sopivia ja keskittyy tärkeämpiin asioihin kuten tien ja liikenteen seuraamiseen.  Syrjäinen tie on hyvä paikka opetella perushallintaa. Toistaa vain kunnes on varmuutta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#3
Johtotähdeksi vaikka mami jäntti  :D
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/5304/Esittelyssä-suomalaisen-naisenduron-Grand-Old-Lady-Mami-Jäntti.htm
Hyvät varusteet pitää olla harjoitellessakin.
Kypärä ja tukevat jalkineet ym. ettei eka kausi kulu kipsissä 
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tex-

Kyllä minuakin jännitti ekaa kertaa skooterilla kaupanpihalta lähtö. En ollut käytännössä koskaan ajanut mopolla tms ja ostin itselleni 50v lahjaksi 110 kuutioisen Hondan. Harjoittele ensin lähtöjä rauhassa ja kun lähdet ajamaan liian hiljaa ajaminen on hankalampaa kuin sopivasti eteneminen. Ajamaan opii vaan ajamalla. Mopon ihaileminen pihassa ei edistä ajotaitojen oppimista. Opettele samalla lukemaan tietä riittävän kaukaa edestä, ettei tule kuopat yllätyksinä
Honda PCX -17
ex Honda Lead

lehtijussi

Minä ajoin ensimmäistä kertaa moottoroidulla kakspyöräisellä yli nelikymppisenä, ajo-opetteluihin hommasin Kymco Gran Dink 200 kuutioisen skootterin. Kaikkein vaikeinta oli liikkeelle lähtö ja pysähtyminen...
Isoin ongelma pysähtymisessä oli se, että laskin aina katseeni liian alas, heti etupyörän eteen. Kun opin ja muistin pitää katseeni pitkälle menosuuntaan pysähtyessä niin se alkoi sujumaan. Tasapainon hallinta on helpompaa silloin kun pitää katseensa eteenpäin, eikä tuijota etupyörää...

marmatti

Kiitos rohkaisuista. Kiva huomata, että täällä on näin hyvä henki. Erityisesti Coastsiden kommentti antoi uskoa siihen, etten ole ihan höppänä jännittäessäni vaan jännittäminen voi olla ihan hyväkin asia. Konenikkarilla on aika kova usko kehitykseeni  :D Texille kiitos omasta kokemuksesta ja siitä, että osuit olennaiseen. Jos olisin saanut pitää pääni, niin olisin tänään tyytynyt vasta mielikuvaharjoitteluun ja mopon ihailemiseen pihassa. Lehtijussi, minä otin viime syksynä muutaman ratsastustunnin ja niillä huomasin (ja opetettiinkin), että katse pitäisi nimenomaan pitää menosuuntaan (eikä hevosen harjaan), mutta enpä olisi tuota hoksannut peltihevosella. Tosi arvokas vinkki, kiitos!

Ensimmäiset harjoitukset takana. Aloitettiin ihan pihamaalla, joten etenkin kääntymistä tuli harjoiteltua moneen kertaan. Ehkä jonakin päivänä uskaltaudun myös pihan ulkopuolelle  ;D Mukavia viikonloppuajeluja kaikille!

PappaSkootteri

Hienoa että tunnustetaan uuden harrastuksen aloituksesta ja epävarmuudesta joita jokainen kokeen aloittaessaan, hyvä hyvä.  :D
Ensiksi täytyy todeta että on kahdenlaisia mopoilijoita niitä jotka ovat kaatuneet ja niitä jotka ei tunnusta koskaan kaatuneensa ;) vaikka ovatkin eli jokaiselle tulee kolhuja jos ei muuten niin ylpeyteen ainakin...
Käytöstä sen verran opastuksena että käytä pysäköidessä aina sitä "tupla jalkaa" koska niin monella on vain huonoja kokemuksia siitä sivuun käännettävästä tukijalasta, se yleensä uppoaa tiehet tai pihaan tai missä nyt pysäköitkään ja että jos joku hiemankaan "tönäsee" mopoa niin jousi vetäiseen jalan ylös ja mopo kaatu.
Rohkeasti liikenteeseen ja opettele käyttämään etu ja takajarrua samaan aikaan eikä pelkästään toista...
Ilmeisesti sama aihe joko eri tai samalla henkilöllä tänään Facessa, Vespa riders Finland ryhmässä...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

joni_k

ekana hommaat kunnon moottoripyöräilyyn tarkoitetut ajovarusteet niin ei tule asfaltti ihottumaa ja sairaalakeikat jää välistä. katseleppa noita nuoria minimekot ja topit päällä ajelevat, ei mitään suojausta. en oo ihan samaa ikäluokkaa mutta 30v aloitin moposkootteroinnin ja nyt 34v lasissa ja en todellakaan aio lopettaa.. ;D

Vespister

Kevennys ajoharjoittelun lomaan:

" Raha ei yksin tee onnelliseksi. Rahan lisäksi pitää olla myös skootteri." ;D

joni_k

vähintään yksi skootteri pitää olla. mieluitemmin useampi mopo.. ;D

HiTec

Skodehan on vielä helppo, lähtee itsestään kun vaan lisää kaasua ja molemmat kahvat jarruttaa = turha jännitys vaan pois ja menox. Juu, kääntyminenhän se sitä jännittävintä onkin kun pitää mopo "kaataa" kyljelle jotta se känntyy, mutta jos asiaa vähäkään ajattelet, niin sen saman teet jo polkupyörälläkin vastaavissa vauhdeissa = siellä se on selkärangassa siis tuokin oppi jo, don't worry :)

Itse aloitin aikanaan faijan -66 Jupiterilla, huimat 2 vaihdettakin ja silleen ;D


Tai itse asiassa aloitus tapahtui jo 14v tuon mopon täydellisellä entisöinnillä, joten oli tuo tekniikkakin sitten jo hallussa kun 15v täytin ja ajamaankin pääsin. Mitään mopo-korttejahan ei vielä -83 ollut, mutta kypäräpakko oli sentään jo. Mopot tuohon aikaan 1.5hv ja 40km/h, mutta olihan se iso askel polkupyörästä, vaikka kyllähän tuota Jupiteriakin polkemaan pystyi - ja käytännössä jyrkissä ylämäissä myös joutuikin hieman polkemalla avittamaan ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

marmatti

PappaSkootteri, kuinka sattuikaan, varmaan joku toinenkin keskiäkäinen nainen on hankkinut elämänsä ensimmäisen skootterin juuri nyt  ;) Kiitos vinkeistä. Aika hankalalta tuntuu laittaa se keskiseisontatuki-whatever alle, mutta varmaan siihenkin löytyy oikea tekniikka. Muillekin jälleen kiitos kannustuksesta!

vhild

2 viikkoa takana ensimmäisellä moottoriajoneuvolla (mopo-Vespa) ajamista ja ikää melkein 50  ;D Varovasti kun ensin ajoin korttelia ympäri viikon niin vähitellen pääsin laajentamaan reviiriä. Ei tämä oikeastaan poikkea pyörällä ajamisesta kun pitää vauhdin maltillisena, ja kaupungissa suurin osa kaduista onkin 30km/h. Niin, ja muistaa vilkun käytön!

HiTec

Lainaus käyttäjältä: marmatti - 26.08.18 - klo:11:04
Aika hankalalta tuntuu laittaa se keskiseisontatuki-whatever alle, mutta varmaan siihenkin löytyy oikea tekniikka.

Kyllä, tuo(kin) on tekniikkalaji. Eli seisot mopon vas.puolella ja pidät ohjaustangosta mopoa pystyssä. Vielä jos painat samalla jarruakin, niin mopo pysyy entistä helpommin pystyssä. Oik.jalalla painat mopon keskijalan maata vasten, vapautat jarrun ja hyppäät painollasi mopon jalan päälle => mopo nousee keskijalalleen kuin itsestään, jopa tuollainen +200kg "mopo" kuin itsellänikin :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08