Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Speedfight 2 levytakajarru probleema

Aloittaja Pögökuski, 01.05.23 - klo:01:24

« edellinen - seuraava »

Pögökuski

Elikkäs tosijaan pösön levytakajarrussa ei tunnu olevan minkäänlaista jarrutehoa, jarrupohjassa vehe liikkuu vaikka kuinka paljon eteenpäi, tosijaan kaikki käytännössä uusittu paitsi takajarrulevy eli satula, letku ja pääsylinteri ovat täysin uudet, ilmaamalla ei lähteny toimimaan, itse kahvassa on todella hyvä tuntuma mutta mopo ei pysähdy millään, kellään mitään järkevää selitystä tälle ilmiölle, ideat alkaa loppumaan

konenikkari

Noihin on jossain vaiheessa myyty tarvike jarrupaloja
jotka ei ole mistään kotoisin, hinkkavat vain jarrulevyn lasikiiltäväksi.
Jos ei jarrulevy ole kulunut urille, hio se 250 vesihiomapaperilla
pyörivin liikkein taas karheaksi ja vaihda ne palat kunnollisiin.
Ne huonot palat on kuin pahvia.
Varmista ettei perä vuoda öljyä jarrulevylle
ja puhdista levy brake cleanerillä.
Jarrun saaminen ilmattomaksi on lähes taidelaji.
Se pitäisi täyttää nesteellä jarrusatulasta säiliöön päin.
Ilma tulee pois myös letkusta kunhan irroitat
jarrusatulan kiinnikkeistään ja varmistat että letku nousee
koko matkan, ilmausnipasta säiliöön päin ja jätät sen niin pariksi vuorokaudeksi.
Jos ilmaat tuota jarrua "normaalisti" pumppaamalla kahvasta
kuluu paljon hermoja aikaa ja tupakkaa.
Parhaiten täyttäminen onnistuu isokokoisella lääkeruiskulla
johon on kiinnitetty ilmausnippaan sopiva letku.
 :) Hauskaa Vappua  :) ja onnea kadonneen jarrun metsästykseen  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Konenikkaria hiukan "peesaten"
Ellei jarrupaloista / levystä löydy ongelman syytä , niin vahvasti epäilen , ettei jarrun ilmaus ole onnistunut !
Tuo takajarrun ilmaus , kuten tuossa jo edellä mainittu , on työläs homma. Parhaiten onnistuu siis jarrusatulasta säiliöön päin , painaa jarrunestettä. Hitaasti ja niin kauan , että "kupliminen " säiliössä loppuu.Hitaasti siksi , ettei säiliöstä valu neste yli . On ikävää ainetta tuo jarruneste.
Hommassa olisi kaveri tarpeen joka vahtii säiliön nestepintaa.
Konenikkariltahan oli tuo "marssijärjestys " jo kattava.
P.S. Levyjarru on ihan hyvä , mutta huollon ja korjauksen osalta rumpujarru on helpompi.

konenikkari

Jarrunesteet oli ikäviä aineita, takavuosina kävivät maalinpoistoaineesta
nykyisetkin on syytä huolellisesti huuhdella runsaalla vedellä.
Minulla korjaamon katossa huoltopöydän yläpuolella jarrunestetahroja katossa saakka  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#4
Keulaa voi kohottaa että ilmakuplat paremmin kulkee ylös. säiliön kylkiin voi teipata jesarilla lisälaitaa ja rätillä estää roiskumiset ja maalipinnat peittäen varmistaa vielä. Jarruneste on ilkeä aine vaikkei myrkyllistä.

Yksi pitkää letkua vaativa keino on lappoaminen satulan nipan kautta säiliöön, kun nestepullo on ylempänä säiliötä. Imaisee sen vain alkuun. Nipan kierteet voi vaatia teflonteippiä ettei vuoda välistä. Mäntä on hyvä painaa pohjaan jottei sinne jää ilmaa.

En ymmärrä muuten miksi noita useimpia viritelmiä sanotaan jarruiksi? NIU:n jarrut on ensimmäiset minun mielestä jarrut. Moottorikin siinä jarruttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#5
" Mäntä on hyvä painaa pohjaan jottei sinne jää ilmaa."
Väärin, kun männän painaa pohjaan,
yhteys säiliön ja satulan välillä sulkeutuu.
Tuota tietoa voi käyttää hyväksi jos esimerkiksi joutuu poistamaan jarruletkun
teippaamalla vivun pohjaan voi estää säiliön tyhjentymisen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Pögökuskille tiedoksi.
Tällä palstalla , hyvä tapa ja tarpeellinen , on kertoa , selvisikö ongelma. Oliko jarrupalat tai ilmauksen puute syynä jarrun tehottomuuteen. Jos siis asia on selvinnyt.
Palautteesta yleensä , on muillekin apua , kun samojen ongelmien kanssa "painii"

Pögökuski

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 05.05.23 - klo:09:08Pögökuskille tiedoksi.
Tällä palstalla , hyvä tapa ja tarpeellinen , on kertoa , selvisikö ongelma. Oliko jarrupalat tai ilmauksen puute syynä jarrun tehottomuuteen. Jos siis asia on selvinnyt.
Palautteesta yleensä , on muillekin apua , kun samojen ongelmien kanssa "painii"
sain jarrutehoa vähän enemmän ku vedin tolla ilmauskoneella pari minuuttia, sit kävin ajelemassa pitkän reissun ja sit taas heikkeni, katoin nii ilmausruuvi vuotaa vähäsen, kannattaisko siihen vetästä teflonteippiä kierteisiin tai muuta?