Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

MBK Nitro ei käynnisty

Aloittaja mbknitro, 14.08.17 - klo:03:12

« edellinen - seuraava »

mbknitro

No, muistelen että vain muutamia tai ainakin alle 10 hiekanjyvää oli paikalla, vaikka jokainen on tietysti liikaa. Stefa vaikutti hyväkuntoiselta, mutta vaihdoin sen kuitenkin.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: mbknitro - 30.08.17 - klo:13:35
No, muistelen että vain muutamia tai ainakin alle 10 hiekanjyvää oli paikalla, vaikka jokainen on tietysti liikaa. Stefa vaikutti hyväkuntoiselta, mutta vaihdoin sen kuitenkin.

Kirjoituksesi mukaan vaihdoit sen "huonomman " näköiseen stefaan, kuin mitä alkujaan... Ei stefat nyt niin kalliita ole, että niitä pitää kierrättää....;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mbknitro

Äh, siis ei tuota sytytyksen ajoitusta kai voi ilman erikoisvirityksiä mitenkään mekaanisesti muuttaa. Staattorin ruuvinreiät on varsin tiukat. Nyt tutkimuslinjana on tavallaan kierrätys kyllä. Luulen että jäähdytysnestettä pääsee kiertämään turhan laajalti. Aukaisin pytyn ja siellä näytti jotenkin sotkuisemmalta kuin ennen, vaikka männänrenkaat oli edelleen paikoillaan ja ehjinä. Vaikuttaa hieman siltä, että joko öljysäiliöön on joku kaatanut jäähdytysnestettä, kaasutin sekoittaa nesteet, tai ne sekoittuvat moottorissa. Pitäskö noi pinnapulttien pohjat muka tarkistaa aina ja kiristää pinnapultit jotenkin lohkoon ennen kuin pytty kootaan.

konenikkari

Kannentiiviste taitaa vuotaa nesteet sylinteriin, ja kyllä pinnapultit pitää olla pohjassa, ennen kuin kannenpultit kiristetään.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mbknitro

#34
Kiristin kyllä pinnapultit pohjaan kevyesti pihdeillä, mutta en käyttänyt niitä irti pohjan kuivaamista varten yms. Luulen että sekoittuminen on tapahtunut jossain muualla ja massiivisemmin kuin kannentiivisteen kautta. Muistelenkin nyt että kun imin kaasuttimen sitä reikää puhtaaksi, mihin kiinnitetään öljypumpun ohut alipaineletku vai mikä se on, niin sieltä tuli aivan kuin melko puhdasta jäähdytysnestettä esiin. Eli epäilen kaasutinta, tai "inhimillistä erehdystä" nesteiden täytössä/sabotaasia heh heh. No joo, kaasuttimen leimaaminen syylliseksi vaikuttaa aika kaukaa haetulta.

konenikkari

Kaasuttimessa on normaalistikin kannelta tuleva nestekierto, oliskos letkut kaasuttimella sekaisin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mbknitro

Joo, täytyy tarkistaa kaikki mahdollisuudet. Mutta luulisi, että korkeintaan nuo kaksi kannelta tulevaa vesiletkua menisi väärin päin keskenään kaasuttimen päässä.

konenikkari

Sulje tilapäisesti kaasuttimelle menevä nestekierto.
Koeta saada pois kaikki kaasuttimella ja moottorissa oleva jäähdytysneste.
Pisara jäähdytysnestettä tulpalla tekee siitä heti toimimattoman.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mbknitro

#38
Niinpä, ja väliaikainen jää usein pysyväksi eikä ehkä olisi edes pahitteeksi tässä tapauksessa. Täytyy nyt putsailla ja koota ajan kanssa, jottei se käynnistyminen ainakaan tästä jää kiinni.  Ehkä teen kaasuttimellekin pienen vuototestin. Viikonloppu tässä varmaan taas vierähtää kivasti. Kiitoksia konsultaatiosta!

mbknitro

#39
Jaa, tämä ketju vaatii varmaan loppukaneetteja. Mopo ei käynnistynyt ennen kuin vaihdoin ensimmäisen halpis sylinterisarjan tilalle toisen vielä halvemman. Puristuslukemat nousi noin pykälän verran verrattuna remontin aikaisiin (öljyisiin) maksimeihin, eli näytti pytyn vaihdon jälkeen 9,5 (10 polkaisua nollaamatta) ja 8,5 (3 s. starttaus). Luulen että mäntä oli väärin muotoiltu ja ehkä liian tiukkakin männänrenkaiden kanssa etenkin. Ekassa "helma" oli suora, kun taas alkuperäisessä ja tässä toisessa kaareva eli hiukan lyhyempi mutkan kohdalta molemmin puolin männäntapin päätä. Ilmeisesti se sattui siten paremmin sylinterin kanaviin. Uusi sylinterisarjakin (se eka, vaikka oikein asennettuna) voi siis olla susi ja käynnistymisen estäjä. Melkoisen turhan ja pitkällisen purku/osto/kasaus-rumban tuo aiheutti, kun en heti arvannut epäillä moista. Jäipähän varastoon tupla-osia kokeiltavaksi seuraavassa isommassa käyntiongelmassa. Täytyy koputtaa päätä.

Coastside

Myydyt osat ei välttämättä aina sovi, varsinkin kloonikoneisiin. Noissa ruiskuapikoissa on ilmennyt samaa mäntä- ongelmaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: mbknitro - 03.10.17 - klo:22:13
Jaa, tämä ketju vaatii varmaan loppukaneetteja. Mopo ei käynnistynyt ennen kuin vaihdoin ensimmäisen halpis sylinterisarjan tilalle toisen vielä halvemman. Luulen että mäntä oli väärin muotoiltu ja ehkä liian tiukkakin männänrenkaiden kanssa etenkin. Ekassa "helma" oli suora, kun taas alkuperäisessä ja tässä toisessa kaareva eli hiukan lyhyempi mutkan kohdalta molemmin puolin männäntapin päätä. Ilmeisesti se sattui siten paremmin sylinterin kanaviin. Uusi sylinterisarjakin (se eka, vaikka oikein asennettuna) voi siis olla susi ja käynnistymisen estäjä. Melkoisen turhan ja pitkällisen purku/osto/kasaus-rumban tuo aiheutti, kun en heti arvannut epäillä moista.


Jos se halpapytty on valurautaa ja kanavat suht oikein mitoillaan, niin porauttaisin sen ylikokoon ja LAADUKAS mäntä kaveriksi.. Itsellänikin on varapyttynä jokin kopiorautapannu, joka porattu isommaksi ja kanavat viimeistelty. Toki testattu toimivuus, mutta on vain varalla jos orkkis joskus korkkaa.. ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mbknitro

#42
Mitä kuuluu juuri nyt (joo joo evvk  ;D). Tupla pyttyremontin jälkeen mopo siis käynnistyy, joskin savuttaa jostain syystä aika lailla, mutta en ole huomannut, että vettä häviäisi säiliöstä. Huiput on jotain 60 mittarinopeutta. Variaattorin prikka on paikoillaan. Ehkä tuorevoitelu toimii reippaasti ja aiheuttaa savua. Savun väri on kyllä olisiko valkoisehkon savun harmaa eli ei mitään tractor pulling tasoa. Lisäsin varmuuden vuoksi bensaankin öljyä (1 %).

Täytyi vaihtaa takaisin originaali Gurtner kaasutin, kun uusi tarvikekaasutin oli myös toimimaton, tai ainakin sen kohomekanismista helposti omia aikojaan irtoaa paikoiltaan se sulkutappi. Ei oikein pelannut, kun varmaankin tulvi yli.

Sähköt on sekaisin sikäli, että bensamittari ei toimi, ja kun kääntää vilkun katkaisijaa oikealle, se sammuttaa moottorin. Myös akku oli välillä voimaton eikä sähköstartti, kai sulakkeen palamisen takia tai vilkkukatkaisijan aiheuttaman oikosulun takia, hetkeen pyörinyt ja valoissakin oli häikkää. No näihin oireisiin auttaa aina osittain kun vaihtaa sulakkeen, se palaa toistuvasti. Varmaan vilkkukatkaisija polttaa sitä, ainakin jos unohtaa olla vilkuttamatta oikealle.

Pitkittynyt remontti kokeilupohjalta hajottaa helposti tumpelolla paikkoja varsinkin jos on huonoa tuuria tarvikeosien kanssa. Nyt on vikoina  edelleen (lievä) savutus (tuskin johtuu että olisi liian rikkaalla), bensamittarin toimimattomuus, ja jostain pitäisi saada uusi vilkku/valo katkaisija ympätyksi jotenkin ohjaustankoon ja sähköihin. Tarvikekatkaisijoita ei näytä juuri olevan Suomessa tarjolla kuin yksi aika kallis yleismalli. Sopisiko sitten johdot suoraan valmiista liittimistä toisiin? Ehkä jostain marmoritiskiltäkin voisi kysellä.  Bensamittarille tuskin yritän toistaiseksi mitään elvytystä, vaan tyydyn kohtaloon. Aina on jossain jotain vikaa.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: mbknitro - 11.10.17 - klo:08:52
Mitä kuuluu juuri nyt (joo joo evvk  ;D). Tupla pyttyremontin jälkeen mopo siis käynnistyy, joskin savuttaa jostain syystä aika lailla, mutta en ole huomannut, että vettä häviäisi säiliöstä. Huiput on jotain 60 mittarinopeutta. Variaattorin prikka on paikoillaan. Ehkä tuorevoitelu toimii reippaasti ja aiheuttaa savua. Savun väri on kyllä olisiko valkoisehkon savun harmaa eli ei mitään tractor pulling tasoa. Lisäsin varmuuden vuoksi bensaankin öljyä (1 %).

Täytyi vaihtaa takaisin originaali Gurtner kaasutin, kun uusi tarvikekaasutin oli myös toimimaton, tai ainakin sen kohomekanismista helposti omia aikojaan irtoaa paikoiltaan se sulkutappi. Ei oikein pelannut, kun varmaankin tulvi yli.

Sähköt on sekaisin sikäli, että bensamittari ei toimi, ja kun kääntää vilkun katkaisijaa oikealle, se sammuttaa moottorin. Myös akku oli välillä voimaton eikä sähköstartti, kai sulakkeen palamisen takia tai vilkkukatkaisijan aiheuttaman oikosulun takia, hetkeen pyörinyt ja valoissakin oli häikkää. No näihin oireisiin auttaa aina osittain kun vaihtaa sulakkeen, se palaa toistuvasti. Varmaan vilkkukatkaisija polttaa sitä, ainakin jos unohtaa olla vilkuttamatta oikealle.

Pitkittynyt remontti kokeilupohjalta hajottaa helposti tumpelolla paikkoja varsinkin jos on huonoa tuuria tarvikeosien kanssa. Nyt on vikoina  edelleen (lievä) savutus (tuskin johtuu että olisi liian rikkaalla), bensamittarin toimimattomuus, ja jostain pitäisi saada uusi vilkku/valo katkaisija ympätyksi jotenkin ohjaustankoon ja sähköihin. Tarvikekatkaisijoita ei näytä juuri olevan Suomessa tarjolla kuin yksi aika kallis yleismalli. Sopisiko sitten johdot suoraan valmiista liittimistä toisiin? Ehkä jostain marmoritiskiltäkin voisi kysellä.  Bensamittarille tuskin yritän toistaiseksi mitään elvytystä, vaan tyydyn kohtaloon. Aina on jossain jotain vikaa.

Savutus voinee johtua siitä, että pakoputkessa on vanhaa tavaraa ja kosteutta. Yleensä kova ajo korjaa tilanteen, mutta jos epäilee nesteiden sekoittuvan, niin voi irroittaa paisarin korkin ja katsoa vaahtoaako siellä koneen käydessä. Vesivuoto, pienikin oireilee huonona käynnistymisenä myöskin.

Sähköt kannattaisi nyt tsekata ihan perusteellisesti, kosteus ja vikakytkennät eliminoida. staattorilta säätimelle katsoa virta-arvot ja säätimeltä akulle, se ei ole mukavaa eikä aina halpaakaan, jos joutuu hyytyneen akun takia uusimaan cdi,n ja säätimen sekä akun... ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...