Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

MBK Nitro ei käynnisty

Aloittaja mbknitro, 14.08.17 - klo:03:12

« edellinen - seuraava »

mbknitro

Moi! Sattumalta täyty alottaa mopoharrastus eli rassauksen yritys vielä vanhoilla päivillä. Mopon korjaamisesta ei ole mitään kokemuksia siis aikaisemmin. En tiedä kuuluuko täällä samaan ketjuun panna useampia tapauksia.

Mbk Nitro, vesijäähdytteinen 49 cc vakio 2004,  ei siis käynnisty, sammui täydestä vauhdista. Vaihdoin sylinterisarjan, mutta ei käynnisty, täysin mykkä. Vanha mäntä ja pytty oli kyllä naarmuilla, männänrenkaat viallisia ja hieman kai palaneen näköinen männän yläpää.

Kipinää iskee, ja ainakin kaasariin asti saa bensaa. Puristukset nousi pytyn vaihdossa noin puolella 3...> 6, mutta ovat kai aika alhaisia.

Startatessa ei kyllä jaksa imeä bensaletkusta mitään (kaasarin pään ollessa irti).

Tulppa vaikuttaisi märältä, mutta voi johtua asennusöljystä? Tätä täytyy yrittää selvittää tarkemmin.

Jos todella saa bensaa kuitenkin, mutta ei käynnisty vaikka on kipinää ainakin jonkinverran. niin sitten vika kai olisi sytytyksen ajoituksessa? Saako sen selville/korjattua, jos avaa vesipumpun/magneeton puoleisen sivun stefaa kurkatessa? Entä vaatiiko stefan mahdollinen/mahdoton vaihtoyritys sieltä uusia tiivisteitä (vesipumppu?) ja muita osia uudestaan kasauksessa?

Vai voisiko vika sittenkin olla noilla oireilla vaan cdi-yksikössä ja puolassa, jotka olisi helppo vaihtaa (turhaan?).

konenikkari

Imuläpät vois olla rikki.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mbknitro

Joo, yritin aukaista imusarjaa, mutta B-teeman Security bits pienehkö kokoelma ei riittänyt siihen. Varsin kuluneita päitä niissä pulteissa. Täytyy hakea lisää arsenaalia ja ehkä jopa koko läppäventtiili. Kiitos diagnoosista!

joni_k

Alle kasin paineella ei käyntiin lähtö toivoa.

konenikkari

#4
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 14.08.17 - klo:11:28
Alle kasin paineella ei käyntiin lähtö toivoa.

Kyllä kaksitahti hyvin käynnistyy vielä kuudellakin, viis alkaa olla kriittinen raja.
Mutta jos läpissä vikaa vaikuttaa puristuspaineisiinkin,
läppä kun on kaksitahdin "imuventtiili".
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Kait myös laitoit uuden tulpan, vaikka se kipinää löisikin, ei syttyminen ole varmaa... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mbknitro

Joo, on siinä uus vakiotulppa. Homma seisoo kun en löytänyt vieläkään olisko noin 4,5 millin reiällistä kuusiokoloavainta yhteen hankalaan pikku pulttiin imukaulassa heh heh. Ehkä siinä voisi käyttää myös torxia 28-29 kokoa, mutta noita ei ole tavan halpispaketeissa.

mbknitro

Ei, kyllä se hankala imukaulan pultti taitaa olla vaan joku pyöreä keskitapillinen niitti tai jotain, noin kokoa T26 oikeastaan on se kolo, alle 4,5 mm. Täytyy porata  se pois, mutta ei viitsinyt vielä kun naapurit jo nukkuu.

konenikkari

#8
Se on keskitapillinen torx.
Vois olla CR-VT27.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mbknitro

No, oli se niin pyöreä kolo, että ei siihen enää tarttunut mikään yleisesti myynnissä oleva milli tai tuumakokokokaan tai kärkityyppi. Kokeilin jo sitä vähän porata. Toivottavasti en särje koko lohkoa hah hah.

tapiovuorent

Itse olen hankalissa pultinkannoissa ( ennen porauskokeilua) tehnyt kulmahiomakoneen katkaisulaikalla ,paksuus 1-1,6 mm. ,tai pienoisporakoneen laikalla  hahlon tavalliselle litteälle ruuvitaltalle. Useasti konsti on toiminut ,ja saanut ruuvin auki.Seuraavana on sitten poraus.Myös on tullut kokeiltua leikata ruuvin vastakkaisilta puolilta ( samoilla välineillä)"tasapinnat" jolloin siitä on saanut kiinni voimakkailla siirtopihdeillä.Tämäkin kohtuullisella onnistumisprosentilla.Nämä konstit tietysti edellyttää , että on tällaisia työkaluja , ja että kohteessa sopii työn tehdä.

Palosella

Tai sitten yksi, millä on lähes kaikki pyöristyneet tai tarkoituksella pyöreät m6 tai pienemmät pultit auenneet, ottaa terävän metallitaltan ja sillä naputtaa pultin auki.

mbknitro

Vähän viilasin pykälää ja tampilla iskin niin ruuvi lähti auki. Mutta ei siellä näyttänyt olevan mitään vikaa. Tuskin tässä näin arkiviikolla viitsii ruveta "kylmiltään" enää isompiin purkuhommiin (vrt. aloitusviesti), mutta jossain vaiheessahan se näköjään on tehtävä.

masiina

#13
imitkö alipaine letkusta kaasarin täyteen?ei se startilla sahatessa paljon paskaakaan sieltä bensaa imaise,ja jos kaasari tyhjä niin saa sahata ja polkea hiki hatussa,ja aina kun saat vähän kaasariin bensaa se polttaa sen heti ja sammuu.ja sitten taas uusi sahaus rumba.mulla jos kaasari ollut tyhjänä imen alipaineletkusta kaasarin täyteen ja ekalla lähtee.oletko katsonut magneeton puoleisen stefan?jos se falskaa niin ei paineita.kipinästä sen verran että vaikka tulppa antaa irrallaan kipinää ei välttämättä enää pytyssa.liipasukäämi on yksi mikä voi olla paskana.eli yleensä koko staattori vaihtoon jos käämi on siinä kiinni.tuota aika paha vissiin edes mitata ilman spesiaali laitteita.noi staattirit ei hirveitä maksa niin siinä saa jo tosi paljon rajattua pois.samalla näkee stefan kunnon.

mbknitro

#14
Imutettu on joten... Tuon magneeton puolen aionkin purkaa seuraavaksi, jos ei tule jotain mieleen, mitä kannattaisi tehdä sitä ennen. Uuden impulssikäämin ostin jo aikaisemmin. Täytyy kai varata esille ulosvetäjä ainakin, jokin pyörimisen lukitusvehje, kärkipihdet ja mitä muuta? Miten lie vaikea este toi vesipumppu on jne. Olisi varmaan hyvä tutkia hieman aihetta vaikkapa täältä ennen hutkintaa.