Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yamaha Aerox 2008vm, Gurtner 12.2mm sähköryyppy

Aloittaja paloggi, 10.09.13 - klo:23:40

« edellinen - seuraava »

paloggi

Eikös kuulosta siltä, että sähköryyppy olis sökö. Eli, kun kone on lämmin ja sammutat 5min ajaksi, sitten kun yrittää käyntiin niin ei lähde kun kaasun kanssa ja tyhjäkäyntiäkään ei käy ilman kaasua. Sitten kun lähtee liikkeelle niin röpeltää ensimmäiset 100m ja sitten alkaa toimimaan normaalisti. Kun on hetken ajanut ja jättää tyhjäkäynnille niin käy tosi nätisti ja kun sammuttaa ja starttaa heti niin lähtee ekalla käyntiin ja käy hyvin tyhjäkäyntiä. Taas kun hetken oottaa ja yrittää käynnistää niin ei toivookaan ilman kaasua..

pekpel

Neulo sille ryypylle villapaita..
Onkos tulppa minkänäkönen ?
Soppaa saa liikaa, olisko pääsuutin pikkasen liian iso tai neula pykälän pari pielessä..
Taitaa olla just nyt hyvissä talvisäädöissä, laitappa muistiin, on hyötyä sitte kun pakkasessa käynnistyvan mopon tarviit..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

paloggi

Sehän tässä onkin hauska juttu, kun oon helmikuusta asti ajanut tollasenaan ja on toiminu läpi kesän ongelmitta. :D

konenikkari

Sähköryypyn "villapaita" taitaa olla se ko. klompin päälle kuuluva muovisuoja.
Tosin taitaa kaasuttimesi tulvia sammuttamisen jälkeen.
Syynä voi olla esim. että kaasutin on lämmin ja polttoaine höyrystyy kaasuttimella.
Ongelma on siksiverran pieni ettei mihinkään muutoksiin ole syytä oikopäätä ryhtyä.
Saatat olla hyvinkin tyytyväinen ko. ominaisuuteen lähiaikoina ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Jep,muistan alkuaikojen roxissa joskus toivoneeni vaivatonta talvikäynnistystä... Startilla ei toivoakaan ja polkea sai kuuppa punaisena,ennen kuin lähti pörisemään.. ??? Ne kun ei oikein olleet säädetty pohjolan rospuuttoon,mutta hyviä niistä tuli oikeilla säädöillä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

paloggi

Eihän se sitten ole pahaksi että se röpöttää sen ekat parisataa metriä ennenku rupeaa kunnolla vetämään

Samppa

Ei ole. Pyri toki tekemään riittävän pitkä lämmityskäyttö ennen ajoa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

paloggi

Joo aina esim aamusin olen käyttänyt koneen kunnolla lämpimäksi ennenku lähtenyt ajamaan ja ensimmäiset pari kilometriä puolella kaasulla. Purin tuossa katteet ja penkin pois ja irrotin tuon ryypyn pois. Ensinnäkin ryypyn kiinnitysruuvit oli molemmat löystynyt :D Putsasin ryypystä sen o renkaan yläpuolelta kokonaan ja testasin että neula liikkuu ja hyvinhän se liikku. Kävin testiajolla ja tuntuu, että nyt toimii. Huomennahan sen sitten näkee kun pitempää matkaa ajaa ja sammuttaa, jonkin aikaa antaa olla parkissa ja starttaa että lähteekö ilman kaasua ja pysyykö tyhjäkäynnillä..

-Jarkko-

Voiko tuo sähköryyppy oireilla niin että jää liian kauaksi aikaa päälle? Tutulla vesikoneinen aerox ja skopa ei kertakaikkiaan lähde edes liikkeelle ennenkuin konetta on viitisen minuuttia paikallaan lämmittänyt, eikä käy tyhjäkäyntiä kylmänä / kuumana vaikka tyhjäkäyntiruuvi on ruuvattu pohjaan.


konenikkari

#9
Jos tyhjäkäynnin nopeudensäätöruuvi on kierretty pohjaan, ryyppypiiri ei toimi ollenkaan.
Kaikki ilma virtaa luistin alta ohi ryyppypiirin, eikä tyhjäkäynti piirikään toimi koska luisti ylhäällä.
Onkohan vielä tyhjäkäyntisuutinkin tukossa.
Ilmaruuvi 3/4 kierrosta auki, kiinniasennostaan, tähän aikaan vuodesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Jarkko-

Käyttäytyy aivan kuin ryyppy olis liian kauan päällä, räpättää vain kun yrittää paikallaan kierrättää eikä edes yritä lähteä liikkeelle.
Hetken kun pitää kaasua pohjas niin alkaa pikkuhiljaa kiertämään ja yrittää nyppiä liikkeelle mutta todella kauan pitää "lämmittää" että pääsee edes liikkeelle.


konenikkari

Tuleeko ryypylle ollenkaan sähköä, jumittaako ryyppymäntä.
http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/145-tyhjaekaeynnin-saeaetaeminen
http://www.skootterini.com/web/vianhaku-ja-korjaus/94-automaattiryypyssae-vikaa
Jos aivan aikuisten oikeesti totta puhutaan, tuo gurtner on aivan paska kaasutin,
tosin senkin saa toimimaan, mutta vaatii kärsivällisyyttä enemmän kuin nykyihmisillä on.
17,5 dellortoa käsiryypyllä varustettua mallia suosittelen, mukavuudenhaluisille gurtneriin kyllästyneille  :D
https://www.tekant.fi/fi/tuote/11531788
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Jarkko- - 26.09.17 - klo:20:52
Voiko tuo sähköryyppy oireilla niin että jää liian kauaksi aikaa päälle? Tutulla vesikoneinen aerox ja skopa ei kertakaikkiaan lähde edes liikkeelle ennenkuin konetta on viitisen minuuttia paikallaan lämmittänyt, eikä käy tyhjäkäyntiä kylmänä / kuumana vaikka tyhjäkäyntiruuvi on ruuvattu pohjaan.

Miksi Jarkko useinkin kyselet apuja "tuttujesi" ongelmiin, ovatko tuttusi itse luku tai kirjoitustaidottomia,
vai eivätkö vain itse osaa kayttää netin ihmeellistä maalimaa ja varsinkin skootterini com sivustoa.
Opasta noita kavereitasi netin käytön saloihin.
Pidemmän päälle tulee sinullekin raskaaksi toimia välimiehenä, ja helpostikin tiedon siirtyessä tulee myös väärinkäsityksiä.
Ei millään pahalla joskus vaan hämmästyttää kummastuttaa.
Sukupuolitauti klinikalle mennessä yleensä kysellään ympäripyöreitä,
"kun mun kaverilla on semmosia ja semmosia oireita, mistähän vois olla kysymys"  ;D 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Jarkko-

#13
Tuttava on entinen työkaveri työpaikasta jossa tämän kesän olin, 50v ukko joka ei netis pyöri eikä pyöri skoden kuskikaan.
Tuo on sama aerox joka mulla oli hetken huollossa ja tuota vikaa selviteltiin mutta tuloksetta, neuvoin viemään huoltoon jossa varmasti osaavat sanoa heti missä vika on mutta kun ei skode tahdo toimia niin ei sillä kukaan pahemmin ajele, se tuli mulle pakun kyydissä kun akku oli tyhjä, ei siis kovin usein ole tänä kesänä ajettu.

Itse epäilin aiemminkin tuota kaasutinta mutta kun sen esille saaminen vaatii puoli mopon purkua niin eipä juurikaan kiinnosta, oireet vaan viittaa tuohon ryypyn toimintaan, siksi siitä kyselin.
Ja miten niin usein kyselen tuttujen ongelmiin apuja??


A_sentaja

Vanhemman mallin vaijerivetoisella ryyppypiirillä varustettu kaasari kokeeksi kiinni, jos mahdollista niin eiköhän selviä tuokin helpoiten. mä saan aina ihottumaa,kun puhutaan sähköryypystä... 8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...