Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Coastside

#600
Pitkävenat ja narakun nokka ei tunnu sopivan. Koekasasin eikä pyörinyt vaan nappasi johonkin kiinni kun käsin pyöritin. Männän päällä oli vahaa joten siihen ei tökkinyt. Pitää jatkaa kokeiluja.

Valitsin nokan jossa oli eniten aukioloaikaa ja se ei tökkinyt. Nostoa noissa on saman verran.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Kiinasta tuli pyttysetti liian paksulla kannen tiivisteellä. Onneksi oli peltinen laittaa.

Aiemmin ihmettelin yhtä liian tiukkaa mäntää. Tuo on normaali.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

ite en oo koskaan niitä paksuja käyttäny. aina peltinen. vaikuttaa myös tehoihin merkittävästi.

Coastside

Valmistelen koneen koekäyttöä irtaallaan. Kaikki tarvittava on tehdä se. Siivittää vaihtoa kun on käyvä kone. ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

oon miettiny kanssa että pitäis tehdä sellanen penkki mihin sais moottorin kiinni ja siinä olis sähköt valmiina. tökkäis vaan kiinni ja vois kokeilla kuinka pelaa ennen asennusta itse ajopeliin.

Coastside

#605
Keskituen varassa kun sen lisätukee ettei kaadu, se voi käydä pehmusteen päällä. Kiinnitin koneeseen riman mihin sähköt kiinni. Siihen myös bensapullo johon tein vuotamattoman letkuparin. Testasin aiemmin että sytkä noin toimii. Pakoputki on irtokäyräinen villaputki, joka ei kaipaa tuentaa tuossa käytössä. Bendixin tuen risasta kopasta tekemälläni tuella ettei varin koppaa tarvita.

Kiinalaisen skoden kanssa kahden koneen käyttö on hyvä ratkaisu. Toisen voi valmistella vaihtoa varten joka sitten on pienehkö työ.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#606
Nyt on 47mm mäntä ja Saksasta ostettu avarrettu  kansi paikoillaan. Venttiilit ovat alkuperäistä kokoa, koska ei löytynyt helposti mitään isoventtiilikantta. Nokka-akseli on Aliexpress A9.
Kiitokset palstan vinkeistä koskien moottorin purkamista. Sylinterin kantta ei saa Solifer Speedistä pois, ellei takaiskunvaimenninta irrota ja laita keskituen alle esim 2"X6" lankun pätkää.
Tietenkin voi irrottaa koko moottoripaketin, mutta silloin pitäisi olla katossa joku tukeva koukku, johon skootterin rungon voi ripustaa.
Nyt on nihkeys kaikonnut moottorista ja mopo ottaa reippaasti yli 60 km/t mittarinopeuksia. Sisäänajon takia ei menohaluja vielä voi testata, mutta tämä on aivan eri vehje kuin vakio 40mm männällä. Variaattorin remmi valittaa vov, vov,vov joten piti laittaa pari uutta remmiä Kiinasta tilaukseen. Väliaikaisesti laitoin sen 788mm remmin tilalle 781mm Aprilia Ditech remmin, niin pääsen vappuajelulle.  Tilasin vielä 20mm imukaulan tiivisteen, kun se alkuperäinen on vain 16-17mm ja jarruttaa 20mm kaasuttimen virtauksia. Mitään venttiilien kohtaamis ongelmaa ei ollut tällä nokka akselilla, eikä pytyn kanssa ollut ongelmia kuten 50mm männän kanssa.
Vain sylinterin alatiivisteen reikää oli suurennettava noin 2mm halkaisijaltaan, koska pytty ei muuten mahdu paikoilleen.
Ehkä tästä jutusta on hyötyä jollekin, joka suunnnittelee esim. Solifer Speedin  parantelua.  Ostin myös 30€ varamoottorin 12" pyörillä olevasta kiinaskootterista, mutta se ei passannut, koska takapyörän akseli oli lyhyt rumpujarruversio ja lisäharmiksi variaattorikotelo oli muutama sentin lyhyempi.
Oli siinä kuitenkin tosi hyvä takavari. Pytty ja kampi käyvät ehkä johonkin toiseen projektiin. Satasen mopoon on nyt mennyt aika lailla euroja, mutta tuntuu hyvältä. Kiinalaiset lähettivät sellaisen etujarrukahvan, että jarruvalo palaa kaiken aikaa, siitä puuttuu se säätöruuvi vivun ja männän väliltä. Täytyy jengata siihen joku ruuvi päähän niin välys poistuu. Halpa on aina halpaa...
Aprilia Sportcity One 50 4t

jwalk

hienoa, että pelaa. Pidempiä perävälejä ei kannata harkita. Tuossa jo valmiina sellaiset.
lienetkö ainoa Solifer speedin omistaja, jolla penkin sarana kunnossa? sehän yleensä noissa aina paskana.
Mulla negatiivisia kokemuksia kyseisestä skootterista, mutta ei se koskaan tien päällekään jättänyt, niinkuin nämä ns. "paremmanluokanvehkeet" joskus tehnykin...

joni_k

en kuollaksenikaan muista hammaslukuja mutta kyllä mun mielestä +17% perävälitys on pidempi mitä näissä vakiona olevat pitkät välitykset. muinoin rattaita pyörittelin käsissä ja kulkeehan tuo +17% perä enemmän se ei paljoa teoriaa tarvitse kun käytännössä olen sen todennut. tosin, toimisi varmasti parhaiten 80cc sarjan kanssa mutta tulee sillä toimeen 72cc kanssa myös.  kokeilin joskus 62cc ja se on liian toivoton ei jaksa liikuttaa.

mopotinx3

Täytyy harkita perävälityksen vaihtoa, mutta se menisi varmaan jo liian kovaa vauhtia.  On se vaan ihme, että 7mm puuttuminen vaikuttaa remmissä niin paljon. Vaikka remmi oli jo kaventunutkin alkuperäisestä, niin meinaa haukata heti kiinni. Ei viitsi sitä murtunutta 788 vanhaa remmiä laittaa ja kaupasta ostin jo viime viikolla 12 tuumaisen skootterin remmin, joka oli liian lyhyt. Meni 18 euroa hukkaan. Kiinasta saan 2 kpl 788 remmiä kympillä postikuluineen.
Tehokas on tämä Soliferin levyjarru takana. Edessä on joku älytön lukkiutumaton jarru, mötikkä varmaan syö tehoa. Jarruletkun liittimen kulma on erilainen, joten jos haluaa poistaa tämän jarrupaineen säätimen, pitää jarruletkukin vaihtaa. Täytyy kokeilla ruuvata tätä antilock säätöruuvia, jos saisi jarrun tehon
vakioksi. Onko kenelläkään kokemusta kumpaan suuntaan tätä säätöruuvia pitää ruuvata, jotta jarruteho paranee?
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

eilen kävi aika outo juttu. siis ajoin skootterilla töihin ja kaikki pelas ok ei mitään. sammutin ehkä normaalia nopeammin, yleensä annan hetken käydä tyhjäkäyntiä. illalla olin kotiin lähdössä niin ihan ihme ääntä kuulu ku aloin starttaamaan. semmosta flip flop flop oikein osaa kuvailla. tuntu ettei puristuksia ollu ja kaasu pohjassa pärähti käymään. hetken aikaa kun kaasua painoi kuulu semmosta läpätystä kunnes ääni hävisi ja ajoin kotiin täysin normaalisti. purin illalla yläpään ja mitään vikaa en löytänyt. ainoa huomio oli että kannen mutterit oli selvästi normaalia löysemmät. olisko ollu että ois paineet tullu tiivisteen ohi. varmasti kyllä tiukalle kiristin ja venttiilien säädön yhteydessä tarkastin kireyden koska pytyllä oli ajettu noin 1000km.

Coastside

Jos ei kokoa niin ettei öljyä jää väliin, voi kiristys jäädä heikoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

#612
pinnat oli puhtaat pidän siitä huolen. outo oli tapaus kyllä ja olisi luullu että ois aikaisemmin jo iskeny. yleensä ekat sadat km ne kriittisimmät on. käynnissä oleva ääni oli vähän niinku jos ootte kuullu mankin tyhjäkäynnillä ilman pakoputkea..sellasta ihme flop floptusta.

Coastside

#613
Tuttu ääni mutten tiedä mikä sen siinä voisi tuottaa? Minullakin skoden käyntiääni muuttui remontissa muttei vaikuta huolestuttavalta. Kannen lisäilmaventtiilin  eliminoin joka voi olla syy?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

mulla on se ollu laipattu aina tossa kannessa, joten syy ei ole se. nyt kävi tosi nätisti ja ventiilit ei pahemmin nakuta, johtunee noista öljyistä.