Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Partanen

Olen melko varma, että tarvitsisit 4mm kierteellä olevia suuttimia, sillä näissä Keihin-kopioissa joita minä olen availlut, on aina ollut 4mm kierteellä suutin.

Kysy varmuudeksi tuolta, kun näytti olevan kaikenlaista suutinta:

http://www.mc-scatter.com/catalog/

Moposportista sain omat suuttimeni ja sen kalvaintyökalun. Piti vaan olla palveluhenkinen myyjä, että oikea suutin löytyi. Ainakin puhelimella voi olla vaikea lähestyä tuota kauppaa.

Sitten tietenkin ulkomaisilta kauppiailta löytyy suuttimia suoraan oikeaa kokoa, mutta suurempien toimituskulujen vuoksi pitäisi tilata samalla muutakin.

Joku jossain kertoi juottaneensa liian suureksi poraamaansa suuttimeen tinaa, ja saaneensa siten suutinta pienemmäksi. Poranterällä suuttimen työstäminen tuntuu sen verran julmalta hommalta, että mitenköhän onnistuu. Tuolla kalvaintyökalu sarjallakin saa olla tarkkana, ettei liikaa sorvaa suutinta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sale111

suuttimesta vielä... 5 millin kierteellä oli se joka ei passanut eli voi hyvinkin olla että se 4millinen on sit sopiva...löytyispä vaan linkki sellaisestä ???

OH2KV

Itse koneistaisin sopivan  kierteen tuonne, jos noita suuttimia ei tahdo millään saada.
Ei ole vielä ollut aihetta vaihtaa.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

JJK

Joku justiin kehui tehneensä kierretapilla 5 mm kierteen Kinroadin kaasariin, että sopi Dellorton suutin joita saa joka mopokaupasta.

OH2KV

Kuten vaikka tuolta:

http://www.tmi-janikaasalainen.com/

Paljon Dellun osia, suuttimiakin.  Rohkeasti vaan 5 mm kierretappia hankkimaan.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

Ei ole halpa kierretappisarjakaan, mutta sille sitten kylläkin löytyy ehkä enemmän käyttöä kuin kalvainsarjalle. Riski uusien kierteiden tekemisessä on melkoinen, jos ei ole ennen kierteitä tehnyt. Kun sen putken (en muista nimeä sille putkelle) johon suutin tulee kiinni, tuhoaa kierretapilla, niin suuttimen löytyminen on siinä vaiheessa pieni ongelma. Suomesta ei oikein löydy puljua, joka netissä myisi ko. kaasuttimeen varaosia.

Hyvä valikoima suuttimia löytyy tästä saksalaisesta kaupasta:  racing planet

Tämän kaupan myyjä lupasi, että varastoivat kaikkia Zoner:in osia (Vantaan Tikkurilassa). Netistä ei löydy mitään sivuja tästä kaupasta, jota ihmettelin myyjällekin. Hän totesi, että Zonerin omistajat kyllä tietävät tämän kaupan.: http://www.yritysopas.com/tiedot/Vantaa/Power_Mp_Shop_Oy.html

Sitten voisi kysellä suuttimia huoltoliikkeistä. Ainakin A. Laanteen pajalla Helsingin Kalliossa näkyi olevan laatikollinen käytettyjä kaasuttimia. Tässä Baotianin huoltopisteet: http://www.jm-racing.fi/huoltoliikkeet.php
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

eskomörkö

Eilen ilmeni Tyhjäkäynti ongelmaa baotianissa. Ja sama on jatkunut tänään.
Käyntiä ei ole liian vähän vaan per.. saa.. hitsisti liikaa.
Ongelma ilmenee ainakin lämpimänä. Kylmänä en ole asiaan vielä tarkemmin
paneutunut. Ongelma on nyt majaillut baotianissa eilisen ja tän päivän.
Yht ehkä 50 ajokilometrin verran, jossa liikennevaloja on ehkä kilometrin välein.

Eli koneen ollessa lämmin, esim valoihin pysähtyessä laite huutaa jumalattomasti
ja jos nousee ylös satulasta lähtee rakkine hiljalleen lipumaan eteenpäin.
Käynti on myös selkeästi kovempi kuin esim ryypyn ollessa päällä.
Ryypyn ollessa päällä ja mopo keskiseisontatuella takarengas on aiemmin
pyörinyt hiljakseen. Nyt lämpimänä tällä uudella tyhjäkäynti featurella
rengas pyörii jo sen verran että heikoimpia hirvittää.

Kun pysähdyn valoihin, niin kone jää huutamaan. Kun annan nopean kaasutuksen,
käynti tippuu n 1-2 sekunniksi normaaliksi kunnes nousee taas kerrasta itsekseen
takaisin liian kovaksi. Tämän tempun pystyy myös toistamaan.

Tänään sitten säädin ajon jälkeen kuumana tyhjäkäyntiä ja sain sen tippumaan
normaaliksi kääntämällä ehkä 4-5 täyttä kierrosta säätöruuvia. Aiemmin säätöä
testanneena muistelisin säätöjä tarvitun luokkaa 1/4-1/2 kierrosta tms.
Siinähän se vika ei voi olla koska ei se ainakaan itsestään ole noin paljoa muuttunut.
Ja tässä vaiheessa kun testasi tuota käsittämätöntä kaasutus-kierrostentiputus
tekniikkaa, niin laite sammui samantien. Luultavimmin koska se 1-2 sekunnin
kierrosten pudotus hetki on varmastikin se "oikea" tyhjäkäynti. Ja tässä testissä
käyntiä oli säädetty sen 4-5 kierrosta pienemmälle.(Sekavaa ja kummallista)

Pystyyköhän tämän(kin) ongelman ratkaisemaan näppiksen takaa...?
Eli mikähän tommosta saattaisi aiheuttaa.
Benziiniähän sinne varmaan syystä tai toisesta ammutaan liikaa koneeseen.

Kaasuvaijerin jumitusta ei voi olla. Itse asiassa tyhjäkäynnin tiputus nopealla
kaasuttamisella voisi viitata siihen, mutta hetki sen jälkeen kierrosten taas
noustua koskematta mihinkään vesittää sen teorian aika hyvin.

Saattaisko jokin palikka kaasarissa aiheuttaa ton.

Mitenköhän tuo autoryyppy toimii. Jos se on kakkana, niin onkohan sillä mitään
mahdollisuutta aiheuttaa moista?

Sitten löytyy jotain käsittämätöntä kiihdytyspumppua. Mikähän sen virka on
ja pystyykö se ehkä mitenkään hajota niin että aiheuttaisi kuvattua ilmiötä?

Muita mahdollisia syypäitä?

Kenzy

Itse testaisin seoksen säätämistä tyhjäkäynnillä. Säädät tyhjäkäynnin nopeuden ensin korvakuulolta hyväksi, ja sitten ruuvvaat seosruuvin täysin kiinni. Kun seosruuvi on täysin kiinni, alkaa kone tukehtumaan, joten rupeat pikkuhiljaa avaamaan ruuvia. Ruuvia tarvinnee avata n. 1-1½ täyttä kierrosta, jonka jälkeen kone rupeaa käymään korvakuulolta nätisti. Tuossa 1-2 kierroksen välillä ruuvailet ruuvia, ja kuuntelet missä kohtaa kone käy mielestäsi vaivattomimmin. Kun olet säädön saanut mielestäsi kuntoon, ajat jonkun aikaa, ja irrotat tulpan koneesta, ja katsot minkä värinen sen kärki on. Skootterini.com-etusivulta pääset artikkeliin "mitä tulpan väri kertoo", joka vastaa sitten tähän kysymykseen..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

#23
Jos oire tuli yhtäkkiä, lähtisin aluksi liikenteeseen ihan kaasarin (ml. suuttimet), sekä ilmansuodattimen puhdistamisella. Tietysti imuvuodot esim. imukaulan halkeamat voivat olla yksi syy. Tarkista myös bensaletkun eheys. Säätöruuvit kiertyvät tyypillisesti pikkuhiljaa vääriin asentoihinsa, mikäli ovat tätä sorttia. Eli en välttämättä hakisi vikaa vääristä säädöistä.

Automaattiryypyn osuuden testaat kätevimmin nyppäsemällä ryypyn johdon irti koneen ollessa käynnissä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#24
Lainaus käyttäjältä: eskomörkö - 19.09.07 - klo:23:39
Eilen ilmeni Tyhjäkäynti ongelmaa baotianissa. Ja sama on jatkunut tänään. Klip..


Kiinalaisen automaattiryyppy toimii sähköllä, ja niinpäin, että koneen ollessa käynnissä ryyppymötikälle annetaan virtaa, mötikkä lämpenee, ja sulkee ryyppykanavan kaasuttimesta. Jos mötikkä ei jostain syystä saa virtaa, ei ryyppykään mene pois päältä. Liitin löytynee mopon oikealla puolella, takarenkaan yläpuolella katteiden suojassa olevasta johtonipusta. Se ei ehkä kuitenkaan irtoa itsestään mutta kannattaa tarkistaa. Kaksinapainen liitin. Helpointa olisi irroittaa penkki koteloineen, jolloin voi seurata helpommin kaasuttimelta lähtevää ainoaa sähköpiuhaa johtosarjaan. Ryypylle voi tarjota nyt suoraan virtaa vaikkapa akulta, ja odotella josko tyhjäkäynti laskee. "Kytkennän" kanssa pitää olla varovainen, ettei mene johdot oikosulkuun, sillä liittimessä olevat nastat ovat todella lähellä toisiaan.

Ajelu suurella tyhjäkäynnillä polttaa ajan myötä kytkimen ja ainakin rasvat takavariaattorin laakereista.  :-\

Se, että kierrokset laskevat hetkellisesti kaasua nopeasti väännettäessä johtunee siitä kiihdytyspumpusta. Sekun ruiskaisee polttoainetta kaasuttimen kurkkuun, niin lämpimällä koneella kone ikäänkuin tukehtuu. Samalla tempullahan saa normaalisti toimivan kinkin vaikkapa sammumaan lämpimällä koneella. Pari kertaa tyhjäkäynniltä kaasu pohjaan ja takaisin, niin kone stumppaa. Tämä ominaisuus poistuu, kun poistaa kiihdytyspumpun toiminnasta. Haittana se, että talvella ei taida saada kinkkiä käyntiin sitten millään. Toimiva muutos siis kesäkuskeille.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

eskomörkö

#25
Mulla lopetti molemmat(lyhyet ja pitkät) ajovalot toiminnan pari päivää sitten, eli samana päivänä kun tuo tyhjäkäyntiongelma tuli. Ei kovin tyypillistä että molemmat hajoaisi samaan aikaan. Parkkivalot toimii edelleen. Meinasin tänään vaihtaa uutta lamppua mutta lampun molemmat langat näytti(silmämääräisesti) täysin ehjiltä. Ja jos toi ryyppy tosiaan toimii noin että aikansa sähköllä lämmettyään se lopettaa ryyppäämisen, niin 1+1, noi valot ja ryyppy saattaisi olla saman sulakkeen takana mikä on mahdollisesti poksahtanut.

Tosin Kenzy mainitsi tuolla etuvastus threadissa valoja tutkittuaan, että ainakaan valoille ei löytynyt mitään sulakkeita.

Ja nyt vielä manuskan nopeasti kahlaamalla näyttäisi ettei siellä ole muita kuin yksi pääsulake.

Teoriaosuus:
Toimiiko tämä kiinalaisen ryyppy mielestänne niin että jos ryyppymokkula ei saa sähköä, niin kierrokset lämpimänä nousee?
Verrataan vaikka vaihteeksi Suzuki PV:een. Siinähän jos ryypyn lämpinä laittoi päälle, niin seos oli liian rikkaalla ja kone meinasi sammua(jos muistan oikein).

Joltain sähkövialta tämä joka tapauksessa vaikuttaa, ainakin jos ryyppy ilman sähköä pitäisi kierrokset korkealla. Pitänee suorittaa valo-ryyppy mittauksia.


EDITTIÄ. tarkennusta ryyppy pohdiskeluun.
En oo tietonen miten ryypyt on teknisesti toteutettu mutta siis esim PV:ssä(taas) ryyppy ainoastaan ampui extra bensaa koneeseen, ilman määrän ollessa vakio.
Mutta voiko tämä kinkyn ryyppy tosiaan toimia niin, että se antaisi lisää bensaa ja myös ilmaa jolloin kierrokset tosiaan nousisi ja kone pysyisi kylmänä paremmin kännissä. Jos näin ei ole, niin luultavasti toi hieno valo-ryyppy teoria vesittyi koska tuskin siinä kierrokset nousisi jos bensa-ilma suhde on persiillään bensan eduksi.

OH2KV

Katsopa tarkkaan, klemmarin vierestä, kumiimukaulan kuntoa.

Pojan mopossa tuommoinen vika....

Ei kumi edes hauraalta vaikuttanut, mutta niin vaan oli poikki puoleenväliin saakka.

Imuvuotoa epäilen, kuten pääpiru Samppa jo sanoikin. :)

En huomannut tuota päällisinpuolin katselemalla, vasta purkaessa koko totuus paljastui.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Kenzy

Jep, kyllä tuo täsmää imuvuodon oireisiin myöskin, seosruuvia saa aika pitkälle pyöritellä, jotta käynti tasaantuu, mikäli imuvuoto on suuri ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

#28
Se on tuo Eskömörkö:n mopo muistaakseni sen verran uusi, että eipäs nyt maalailla piruja seinille haurastuneiden kumiosien suhteen. Tämän kesän kinkkimopon kohdannee imukaulaongelmat "vasta" ensi kesänä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#29
PV tosiaan sammui melkein samantien, jos ryypyn laittoi päälle lämpimällä koneella. Mutta näissä kinkeissähän saattaa mennä ryyppy päälle vaikka vain kaupassa käynnin jälkeen käynnistettäessä, vaikka kone varmasti on vielä lämmin. Kone vaan hurisee hetken kovempaa, kunnes sitten laskee normaali tyhjäkäynnille, jos ryyppy siis saa virtaa, tai toimii muuten oikein. Se tietenkin on eri juttu, että onko se ryyppy sitten ikinä edes mennyt päälle aiemmin. Tossa mun yksilössä ei ryyppy toiminut alkuun ollenkaan, nyt pienellä virittelyllä sain sen toimimaan edes vähän. (ryypyn "säätämisen" opin siitä jenkin lähettämästä kaasarista.) Jos ryyppy ei siis ole mennyt ennenkään päälle, niin ei se mene nytkään, vaikka ei saisi sähköä. Kai se ryypyn ominaisuus nostaa tyhjäkäyntiä samalla kuin rikastaa seosta johtuu tuosta automaattisuudesta, taikka oikeammin sen yksinkertaisuudesta siinä mielessä, ettei se oikein ymmärrä oikeista tilanteista ja olosuhteista.

Siihen sähkön puutteeseen. Eikös Esko sullakin valot syttyneet vasta sitten, kun mopo on käynnissä? Eli parkit saa päälle, jos sytytysvirta on kytkettynä, mutta valot vasta kun mopo käy? Tässä kohtaa voinemme päätellä, että mopo ei nyt jostain syystä lataa. Arvelen, että ryyppy ja valot ovat samalla tavalla kytketyt, ja saavat virtaa vasta sitten kun mopo lataa, ja nyt kun kummatkaan eivät toimi, niin lataus puuttuu.

Eli jos löytyy yleismittaria, niin akun jännitteen mittaus ensin navoista ilman että mopo käy, ja sitten uusi mittaus mopo käynnissä. Eroa pitäisi mittaustuloksilla olla. Miksi sitten ei lataa, niin A. Laantee siinä Helsinginkadulla Kalliossa saattaisi antaa kuumia vinkkejä, vaikka hänellä onkin kädet ja piha täynnä töitä moposkoottereiden vuoksi. Se pikkukorjaamo siinä Sturenkadun kulmauksessa, se jossa tuulilasejakin asentelevat. Pienen kielimuurin -suomi-viro- kaatamisen jälkeen jonkin vinkin varmasti saa.  ;)

Pojat tuolla "väärässä" aiheessa kiusasivat imukaulan murtumisilla ja imuvuodoilla. Itse näkisin niin, että kiinamopo käy vakiona niin laihalla, että se ei liiku mihinkään, jos on pienikin imuvuoto. Ja kyllä se imukaula muutaman vuoden kestää, vaikka sille ei tarjoaisi edes kuminhoitoainetta. Eikös sulla Esko kuitenkin mopo toimi siinä mielessä, että sillä voi ajaa, tyhjäkäynti vaan on liian suuri?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003