Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kone vuotaa jäähdytinnestettä, saiskos apuneuvoja?

Aloittaja Eki, 28.06.20 - klo:12:01

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä jonkinaikaa ensin tiputellut aavistuksen vihreää jäähdytinnestettä variaattorin etupään kohilta maahan, ei paljoa, mutta muutamia tippoja. Nyt Riksun reissulla kun oli paisuntasäiliö hiukan vajaa ja nesteet kotonta loppu, kaadoin vettä säiliöön, no se poksahti ajaessa ja kuumaa höyryä tuli jopa käsivarrelle, nyt kun paikkasin paisuntasäiliön, ei se paikkaus pidä ja kaikenkukkuraksi vuotaa suht' paljonkin variaattorin siitä kohtaa missä pikkuhihna pyörittää öljypumppua. Kun ja jos vielä jaksaa ja viitsii, niin tiivistehän sieltä on mennyt, pitääkö purkaa koko lohko vai saako sen helpommin vaihdettua, ainakin öljypumppu näkyy olevan kiinni kolmella ristipää ruuvilla. Tuo kuvassa oleva pikkuremmillä pyörivä taitaakin olla öljypumppu, mutta jäähdytinnestettä tulee tuolta sen alta??? Elikä kysyn tietäviltä, että kun vesipumppu on magneeton puolella lohkoa, saako tiivisteen asennettua sieltä purkamatta koko moottoria, ei etuvarin puolella nävy mitään vesipumpun osia/akselia mutta jostain valuu etuvarin pohjalle vihreätä jäähdytysnestettä?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

https://www.moposport.fi/korjaussarja-vesipumppu-gil-pia-50cc  vastataan itselle, elikä vuotaa öljypumpun akselin tiivisteestä mikä on sama akseli kuin vesipumpulla, tuolla korjaussarjalla hoituu.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tabell82

Yhden tuommoisen korjaussarjan olen itse kans laittanut, mielestäni joudut lohkot irroittamaan toisistaan. Itse vaihdoin samalla kampiakselin niin en ole ihan varma tuosta pitikö avata kone kokonaan

Palosella

Tuon tiivisteen saa ehkä vaihdettua ulkopuoleltakin. Jos lohko on koneistettu niin, että tiiviste tulee sisäpuolelle niin konetta pääsee avaamaan.

Jos tuo akseli on naarmuilla ja sen takia vuotaa, koneen joutuu avaamaa sen vaihtamiseksi

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 28.06.20 - klo:18:34
Tuon tiivisteen saa ehkä vaihdettua ulkopuoleltakin. Jos lohko on koneistettu niin, että tiiviste tulee sisäpuolelle niin konetta pääsee avaamaan.

Jos tuo akseli on naarmuilla ja sen takia vuotaa, koneen joutuu avaamaa sen vaihtamiseksi

No se oliskin ihan aitoa Italian insinöörin käden jälkeä että koko kone auki kun läpimenevä pumpun-akseli pitää vaihtaa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Olikin luultua helpompi, itseasiassa todella helppo tuon entisen akselin laakereineen poisto, hyvät videolliset ohjeet youtubessa. Minulla oli lukkopihdit millä vedin akselin laakereineen pois, laitoin lukkopihdit aksenlinpäähän kiinni ja lukkopihdin kiristysmutterin taakse poikittain miljoonapihdit jota napautin yhden ainoan kerran ns kumivasaralla, se oli siinä. Vielä käyn tiivisteen ottamassa pitkäleukaisilla pihdeillä tänään pois, pesty koko hoito liuotinaineella, öljypumppu meni sivuun kun sehän on läpivientikumilla variaattorissa, vedin kumin holesta irti ja taivutin edestä pois, nyt odottamaan että tulee eilen moposportista tilattu uusi tilalle, rasvaamiset ym hoituu sitten sekä ensin tietenkin tiivisteen laitto. &
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: tabell82 - 28.06.20 - klo:17:42
Yhden tuommoisen korjaussarjan olen itse kans laittanut, mielestäni joudut lohkot irroittamaan toisistaan. Itse vaihdoin samalla kampiakselin niin en ole ihan varma tuosta pitikö avata kone kokonaan
Ei tarvi lohkoa irroitella, oli helppoa irroitus kuin heinänteko, huomenna kun tulee uudet osat, niin sitten asennus, millä muuten kannattaa voidella tiiviste ja laakerit ennenkuin työntää ns pesäänsä, olisiko vaseliini ok?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Onnittelut !  Onko noiden laakereiden välissä joku erotinprikka ? siinä korjaussetissä kun semmosta ei näkynyt..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Toisessa aiheen ketjussa on filkka missä näkyy kaikki. Laakerien väli on pieni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 29.06.20 - klo:13:17
Onnittelut !  Onko noiden laakereiden välissä joku erotinprikka ? siinä korjaussetissä kun semmosta ei näkynyt..
Mielestäni siinä on joku prikka, en ole avannut tätä poisotettua joten silmämääräisesti on, siis prikka ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.20 - klo:13:21
Toisessa aiheen ketjussa on filkka missä näkyy kaikki. Laakerien väli on pieni.

Uudessa sarjassa, tuo on se laakereiden välissä oleva erotinprikka.

klik suuurenee
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.06.20 - klo:15:28
Onko vanhat laakerit ruosteessa.
Ei ole, mutta takkuaa kun käsin akselia pyörittää, elikä mennyt jotain roska kun on tiiviste alkanut vuotaa ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.06.20 - klo:16:05
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.20 - klo:13:21
Toisessa aiheen ketjussa on filkka missä näkyy kaikki. Laakerien väli on pieni.

Uudessa sarjassa, tuo on se laakereiden välissä oleva erotinprikka.

klik suuurenee
Joo, niin on, nuo lukkoprikat tulee molemmin puolin laakereita, se pienempi öljypumpun päähän akselia ... kävin motonetista logitegin väritöntä silicon rasvaa, sitähän voi käyttää myös variaattorissa tiettyihin kohteisiin ..
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#14
Testattu eilisen vesipumppurempan jälkeen paikatulla paisarilla kun ehyt ei ole vielä tullut, ajoin noin 5km, hyvin haalean lämpöinen oli paisari kun on etukate irti ja kädellä koitti, pieni paine tupsahti kun avasin korkin ja lisäsin rajaviivaan jäähdytinnestettä, ei vuotanut nyt vielä tuo paikattukaan ... Ps. nyt tulin Riihimäeltä niin kyllä paisari vuotaa, liimasaumakin vihreänä elikä ei tuo liima pidä tuommoisessa muovissa, nyt täytyy vain odotella ehyttä paisaria saapuvaksi.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.