Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akku finaalissa?

Aloittaja FrozenCorpse, 08.11.07 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

FrozenCorpse

Mopooni vaihettiin siis uusi tulppa, mutta tulpan vaihdon jälkeen ei inahtanutkaan, vain öljyvalo syttyi himmeästi. Tulppa ja hattu tarkistettiin ja sitten antoi kyllä käynnistysäänen, muttei lähtenyt. Polkemalla lähti, mutta ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä, vaan sammuu välittömästi. Faijani sanoi vian olevan akussa, sulake näyttää ihan ehjältä. Akku ei lataa enää, vaan kone hyytyy välittömästi ajossa kun kaasun päästää irti. Lähtee kyllä käyntiin,  ajoa en ole kokeillut. Onko siis järkevää osta uusi, vai voiko niitä ladata? Akku on alkuperäinen, 4 -vuotias.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Samppa

Kyllä tuollainen moottoripyörän akkulaturi on hyvä ostos, ei maksa paljoa ja pitää akun kunnossa talvikaudetkin. Jos säilytät skootteria talven ulkona, kannattaa akku irroittaa ja tuoda sisälle. Sitten latailla noin kuukauden välein, niin toimii vielä jatkossakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

FrozenCorpse

Faija käviki ostaa kokonaa uuden akun, kun se paska hyytyi taas ja siitä se oliki vaa kiinni. Kyllä se lähti tykisti kun sai uutta virtaa.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Samppa

Hyvä! Onneksi akkukaan ei ole mikään iso investointi ja sellaisella huolellisella säilyttämisellä / käytöllä kestää kuitenkin melko pitkään. Kannattaa tosiaan muistaa latailla sitä välillä, jottei pääse täysin tyhjäksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Usko55

Startti ei pysy aina hammaskosketuksessa, pyörii kyllä. Johtunee akun heikkenemisestä, jännitteen alenemisesta?

Kyseessä on viime keväänä ostettu skopo, ensiasennusakku, sis yhden kesän ajettu. Lataus tuntuisi olevan hyvä, koska valot on kirkkaat.

Kannattaako ostaa biltema tai vast "halppisakku", vai akkuliikkeestä "laatuakku"?

Pitääkö sen olla geeliakku? Asennus pystyssä tässä mun baotissa.


Coastside

Akun kunto on yhtäkuin sen varauskyky ja jännite ja purkausvirran suuruus. Kunnossa oleva akku jaksaa pyörittää hyvin ja lyhyinä startteina kauemmin mitä yleensä kehtaa yrittää. Jos pyöritysteho on heikko ja sitä ei kestä kauaa, on akku tyhjä. Pitempi ajo tai erillinen lataus auttaa kunnossa olevaan akkuun, mutta akku voi alkaa purkautumaan latausvirtapiirin tms. vian vuoksi, kun se on kiinni. Pitkä käyttämättömyyskin tyhjää akkua. Siis jos testaa akkua, niin kunnon lataus ja mittaamaan onko mopon laturin antama jännite oikea (13 -14 V) ja onko virta poikki kun sen pitäisi olla. Akkua ei saa tyhjentää täysin koskaan ja oikosulkemalla tehojen tarkistus on huono idea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Lainaus käyttäjältä: Usko55 - 08.10.08 - klo:11:10
Startti ei pysy aina hammaskosketuksessa, pyörii kyllä. Johtunee akun heikkenemisestä, jännitteen alenemisesta?


Melkeinpä uskaltaisin väittää että ei johdu. Jos akussa ei ole tarpeeksi virtaa niin silloin se ei yksinkertaisesti jaksa pyörittää konetta, se pikemminkin hyytyy, ei se bendix muljahtele pois sieltä starttikehältä. Heikossa hapessa oleva akku ei oireile noin.

Mulla teki tuota samaa silloin kun bendix oli sökö. Kun vaihtoi uuden tilalle niin loppui oireilukin.

Pätmän

Mulla tuntui pyörittävän tyhjää startilla(siis mopossa, aika usein kyllä kuskillakin), epäilin aluksi bendixiä, mutta tuoreempi akku auttoi vaivaan.
Ei tosin hukkaan mennyt bendixin puhdistus ja voitelu.

Usko55

Mä olin enstex samaa mieltä, kuin kekra, mutta valtuutetun huoltoliikkeen valtuutettu valtavan iso huoltohenkilö sanoi sen johtuvan akusta. Voipi olla, että konemies syyttää ennen akustiikkaa kuin konestiikkaa. Tilanne on siis 2-2, meijän puoli johtaa. Tänä aamuna läx normaalisti käyntiin, ja ajoin parikyt kilsaa erittän tärkeää lystiajoa.


kekra

Käsitin että tuossa Uskon tapauksessa ongelma ei ole niinkään se ettei bendix tarraa kiinni starttikehään vaan se ettei se pysy siellä rattaissa vaan muljahtelee pois kun starttaa.

Mulla oli vielä niin ettei ottanut kiinni koskaan ensi yrityksellä vaan piti pari, kolme kertaa startata ennenkuin nappasi kiinni. Ja silloinkin kun pitempään starttasi niin bendixin hampaat "liukastuivat" pois starttikehältä ennenkuin ehti edes hörähtää käyntiin. Siis eivät pysyneet siellä.

Mutta kannattaa kokeilla uudella akulla, joillakin on alkanut toimimaan sillä tavalla. Mulla piti tosiaan vaihtaa uusi bendix, uusi akku ei auttanut mitään asiaan.

Geeliakkua minä suosittelisin, se ei ota nokkiinsa vaikka se tyhjenisi välillä ihan kuiviinkin. Tavallinen akku ei kestä moista rasitusta kovinkaan usein, jos kertaakaan.

purgiaali

Minulla on yleensä mopo lämpimässä tallissa jolloin bendix toimii aina hienosti. Nyt lähiaikoina olen muutamia kertoja starttaillut mopoa kylmässä pihalla, jolloin bendix on oireillut. Aina ei ole ekalla starttauksella ottanut kiinni ja on myös muljahdellut pois kesken starttauksen moottorin lupaillessa. En kyllä usko oman akkuni olevan huonona, mutta sehän selviää kun mittaa paljonko jännite putoaa kun starttaa. Tai jos asentaisi mopoon jännitemittarin niin olisi helppo seurata akun kuntoa.

kekra

Jeps itsellä ollut kans sama mielessä. Piti jo tälle kesälle asentaa volttimittari mopoon mutta jäi suunnitteluasteelle. Digitaalinen volttimittari olisi kätevin mistä näkee vähän tarkemmin laturin/akun kunnon. Joku tuontapainen kuin tuossa linkissä saattaisi olla sopiva. Jos joku tietää vielä halvemman niin linkkiä kehiin. Eipä tuokaan tosin niin hirveän kallis ole.

http://www.jj-tuonti.com/dietz-digitaalinen-volttimittari-varastossa-p-1201.html

Coastside

Minä ajattelin tehdä latausliittimen, josta voisi mitata yleismittarilla, jos on tarvetta.

Sopivan liitinmallin löytäminen on vain yllättävän vaikeaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Akkulatureita ja lataamista on käsitelty tuolla säikeessä, kannatta lukaista:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=396.0

Biltema akku on nykyisellään hyvä ostos. Heidän myymänsä mopoluokan akut muuttuivat ns. huoltovapaiksi kokonaisuudessaan pari vuotta takaperin. "Korkilliset" bilteman mopoakut eivät olleet mielestäni järin hyviä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Tomba

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 09.10.08 - klo:10:23
Akkulatureita ja lataamista on käsitelty tuolla säikeessä, kannatta lukaista:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=396.0

Biltema akku on nykyisellään hyvä ostos. Heidän myymänsä mopoluokan akut muuttuivat ns. huoltovapaiksi kokonaisuudessaan pari vuotta takaperin. "Korkilliset" bilteman mopoakut eivät olleet mielestäni järin hyviä.
Biltemasta olin ajatellut Bootianiin akun hakea, kun on ollut ongelmia sähköstartin kanssa koko ajan. Ehkäpä ensi viikolla mittaan akun ja haen uuden, vai tietääkö joku heittää lonkalta, minkä akun sieltä ostan :o
Baotian BT50QT-9 -04 ja Volvo S60 2.5T