Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vaihteleva tyhjäkäynti

Aloittaja Irkku, 10.09.07 - klo:15:28

« edellinen - seuraava »

OH2KV

#15
Lainaus käyttäjältä: Steelwing - 11.09.07 - klo:22:41
Sehän vois johtaa kiinnileikkaamiseen, jos mäntä laajenisi enemmän. Kylmänä puristukset on parhaimmillaan, mutta toisaalta moottori myös kuluu helpoiten kylmänä.

Alumiiniseokset laajenevat lämmetessään terästä enemmän, siksi sylinterivälys on olemassa.

Tarkennan vielä, mäntä laajenee lämpötilan noustessa enemmän kuin sylinteri.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Steelwing

Ja onko yleensä niin, että mäntä on alumiinia? Taidat olla kuitenkin oikeassa, mutta mistäköhän sitten johtuu koneen laiskistuminen lämmetessä? Puristuksienhan pitäisi ainakin parantua, jos mäntä laajenee lämmetessään enemmän kuin sylinteri.

Samppa

Silloin kun kone käy todella kuumana, tai käytetään öljyjä joiden viskositeetti ei yläpäässä riitä, alkaa öljy menettää voiteluominaisuuksiaan. Tällöin öljy ja tietysti kone kuumenee entisestään (voitelee entistä huonommin> ylikuumenee). Tuo lämpeneminen johtuu öljykalvon ohentumisesta ja kitkapinnan lisääntymisestä (metalli hinkkaa metallia). Tämän jälkeen alkaa myös tehot hävitä ja pitkän päälle tapahtuu myös kiinnileikkaus.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Jos seokset ja säädöt ovat kohdallaan, niin ei pitäisi moottorin laiskistua lämpimällä koneella. Polttoaineestakin saadaan parempi hyötysuhde, kun sitä poltetaan lämpimässä. Mutta jos vaikkapa ilmansuodatinta on menty "ronaamaan" ilman että suutin on vaihdettu, niin kylmällä koneella ryyppy päällä saattaa seokset olla vähän oikeanlaiset, mutta lämpimällä koneella ilman ryyppyä seos laihalla -> laiska mopo.

Onpa joitain mopoja kuulema rajoitettukin liian pienellä suuttimella.  :-\
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#19
Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 12.09.07 - klo:20:11
Jos seokset ja säädöt ovat kohdallaan, niin ei pitäisi moottorin laiskistua lämpimällä koneella. Polttoaineestakin saadaan parempi hyötysuhde, kun sitä poltetaan lämpimässä. Mutta jos vaikkapa ilmansuodatinta on menty "ronaamaan" ilman että suutin on vaihdettu, niin kylmällä koneella ryyppy päällä saattaa seokset olla vähän oikeanlaiset, mutta lämpimällä koneella ilman ryyppyä seos laihalla -> laiska mopo.
Nimen omaan ja esimerkiksi liian laiha polttoaineseos aiheuttaa juurikin ylikuumenemista, josta Steelwingin kuvailemassasi tilanteessa voi hyvinkin olla kysymys.

Seossuhde on syytä pitää aina oikeana. Tälläkin palstalla jokunen henkilö on ehdottanut bensankulutuksen vähentämistä seosta laihentamalla. Mielestäni tapa on täysin väärä optimaalisen moottorin toiminnan kannalta ja voi aiheuttaa huonossa tapauksessa tuhoa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

M_Pallo

Törö!

Itsellänikin on Agility ja tyhjäkäynti joskus seilaa.

Agilityssä tosiaan on Euro 2 -säännösten takia pienennetty suutin no 80, kun valmistaja laittaisi no 82:n. Jotkut ovat talvikäyttöön laittaneet jopa koon 90 suuttimen.

Kerran kävi niin, että ajelin autotietä pitkän matkaa kaasu pohjassa ja sitten liikennevaloihin pysähtyessä pienen tyhjäkäynnin jälkeen kone sammui. Saattoi olla kysessä pieni lämpöleikkautuminen, olisi pitänyt pitää kierroksia yllä, että öljyä kiertää tarpeeksi koneessa. Lähti kuitenkin heti käyntiin.

t. matti

Irkku

Tein eilen kokeen jossa ajon jälkeen jätin käymään pitemmäksi aikaa tyhjäkäynnille ja pysyi se nättinä lähes kokoajan hiukan ehkäpä hiljeni loppua kohden mutta ei meinannutkaan sammua, enkä edes ajanut konetta kovinkaan lämpimäksi kun reissu oli vain noin 4km.
Mukava kuitenkin kuulla että tämä on siis aivan normaali ilmiö niin siihen osaa suhtautua rennosti eikä alkaa ihmettelemään sen kummepia.

Steelwing

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 12.09.07 - klo:20:11
Jos seokset ja säädöt ovat kohdallaan, niin ei pitäisi moottorin laiskistua lämpimällä koneella. Polttoaineestakin saadaan parempi hyötysuhde, kun sitä poltetaan lämpimässä. Mutta jos vaikkapa ilmansuodatinta on menty "ronaamaan" ilman että suutin on vaihdettu, niin kylmällä koneella ryyppy päällä saattaa seokset olla vähän oikeanlaiset, mutta lämpimällä koneella ilman ryyppyä seos laihalla -> laiska mopo.

Onpa joitain mopoja kuulema rajoitettukin liian pienellä suuttimella.  :-\

Eipä tuo seoksen oikeanlaisuus ihan koko totuutta kerro, sillä kyllähän se on ihan yleinen ilmiö, että mitä enemmän kone lämpenee (tietystä pisteestä), sitä enemmän se myös laiskistuu vaikka ilmanputsariin tai suuttimeen ei olisi koskettukaan. Ja enemmän tätä ilmiötä tapahtuu ilmajäähdytteisissä koneissa, sillä ne myös lämpenee enemmän. Toki myös huonolla seoksella on samanlainen vaikutus, mutta sellaisessakin pyörässä, jossa säädöt ovat kohdallaan, laiskistumista esiintyy koneen lämmetessä (etenkin ilmajäähyt, niin kuin jo sanoin).

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Irkku - 12.09.07 - klo:23:56

Mukava kuitenkin kuulla että tämä on siis aivan normaali ilmiö niin siihen osaa suhtautua rennosti eikä alkaa ihmettelemään sen kummepia.

Juu ollos huoleton. Säädellään tyhjäkäynnin seosta sitten joku toinen kerta, jos tarvetta ilmenee. Menee hienosäädöksi, eikä siten ole tarpeen, jos mopo kuitenkin toimii nkyiselläänkin.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Steelwing - 13.09.07 - klo:14:54
kyllähän se on ihan yleinen ilmiö, että mitä enemmän kone lämpenee (tietystä pisteestä), sitä enemmän se myös laiskistuu vaikka ilmanputsariin tai suuttimeen ei olisi koskettukaan.

EN usko.  ;)

Se laiskistuu vasta siinä vaiheessa, kun kuumaleikkaa. Kuumaleikkauskin on todella epätodennäköinen, jos seos on oikea, ja jäähdyttää moottoria siten sisäisesti. Nämä meillä myytävät mopot toimivat myös Espanjan aurinkorannalla kesäkuumalla samalla jäähdytyksellä. Meidän pikkuhelteet eivät siis voi heikentää mopon suorituskykyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Steelwing

Milläs mopolla itse ajelet ja kuinka paljon sulla on kokemusta asiasta?

Partanen

Allekirjoituksen mukainen mopo ei ainakaan toimi huonommin lämpimänä.

Kerran on kuumaleikannut PV-mopo, kun 80-pytyllä tormuuttelin menemään vakiokaasarilla 10 asteen pakkasella. Eipä ollut ongelmia kulussa, ennekuin takapyörä meni lukkoon. Siinä hetken sormia lämmiteltyäni pytyn rivoissa matka jatkui. Siitä on aikaa 17vuotta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 13.09.07 - klo:17:09
Lainaus käyttäjältä: Steelwing - 13.09.07 - klo:14:54
kyllähän se on ihan yleinen ilmiö, että mitä enemmän kone lämpenee (tietystä pisteestä), sitä enemmän se myös laiskistuu vaikka ilmanputsariin tai suuttimeen ei olisi koskettukaan.

EN usko.  ;)

Se laiskistuu vasta siinä vaiheessa, kun kuumaleikkaa. Kuumaleikkauskin on todella epätodennäköinen, jos seos on oikea, ja jäähdyttää moottoria siten sisäisesti. Nämä meillä myytävät mopot toimivat myös Espanjan aurinkorannalla kesäkuumalla samalla jäähdytyksellä. Meidän pikkuhelteet eivät siis voi heikentää mopon suorituskykyä.

En usko minäkään.

Kaikki moottorikäyttöiset laitteet, mitä omistan, tai ajan, toimivat paremmin käyntilämpötilan saavuttaneilla moottoreilla.

Seokset Steelwingillä rikkaalla

Kysyit EP:ltä, paljonko ajokokemusta mopoilla, älä kysy minulta. Hänkään ei vastannut.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Steelwing

En tarkoita vain omaa mopoani tässä tapauksessa. Onhan se niin, että käyntilämpötilan saavuttaneena moottori toimii hyvin, mutta siitä eteenpäin lämmetessä moottori alkaa laiskistua. Ja lämpeneminen on hyvinkin mahdollista esim. kovassa helteessä. Tulee mieleen viime kesä jolloin näitä päiviä riitti ja koneet kyllä laiskistuivat - minulla ja muilla.

A_sentaja

Jep, vanhat mopopapat niinkuin Partanen ja Seniili Sekä tietysti minä ei koskaan kerro ajovuosiaan.. Siitä syystä ettei enää tuo muisti jaksa käsitellä niin kaukaisia asioita.. ;D ;D Minullakin oli partasen kaltainen ongelma suzukin s1,llä jossa myös oli tuo legendaarinen 80 pytty.. Oi niitä aikoja itsejuojeluvaisto oli kyllä välillä ihan kuusessa. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...