Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Secondary air cleaner

Aloittaja Jamppa, 20.02.09 - klo:17:11

« edellinen - seuraava »

Jamppa

Olen tässä koittanut valmistautua keväällä eteentulevaan 10000km huoltoon. Suurinosa tarvikkeista on jo tilattu, mutta huomasin tuossa huoltokirjaa tutkiessani, että myös "pakokaasujen ohjausjärjestelmään" liittyy 5000km välein vaihdettava suodatin (ns. "secondary air cleaner", käsikirjassa nimellä"Air injection air cleaner").

Seuraava kuva löytyy Kymco Agilityn huoltokirjasta, sekä lainaus huoltokirjan tekstistä:

"
Secondary Air Cleaner (Filter secondary air):
It filters the fresh air drawn for re-burning to prevent dirt or dust from affecting the operation of the air injection cut-off valve.

Air Injection Cutoff Valve (Prevent exhaust muffler noise and backfiring at sudden deceleration):
The air injection cut-off valve usually opens to lead air into the exhaust muffler in which air is reburned to reduce CO. When the throttle valve closes suddenly, the air injection cut-off valve is actuated by vacuum to close and cut off secondary air in order to prevent exhaust muffler backfiring due to air in the exhaust system.

Reed Valve (Control the secondary air inlet to reduce CO):
When the motorcycle speed is less than 50km per hour, the reed valve operates to draw secondary air into the exhaust system for re-combustion.

"

En äkkiseltään löytänyt kyseistä osaa netistä (easypartsilta löytyi, mutta ilmeisesti koko hässäkkä letkuineen?), joten soitin huoltoon ja kysyin mihin hintaan sellaisen voisi ostaa. Hieman yllättäen huoltomies meni ihan hämilleen koko osasta. Kun silti väitin, että sellainen on olemassa, ja selvitin missäkohtaa mopoa se on ja mitä letkuja siihen menee, niin hän lupasi selvittää asian ja soittaa perään.

Sain kohta puhelun, jossa huoltomies kertoi soittaneensa maahantuojalle, jonkamukaan laitteesta löytyy vain seuraavat suodattimet: ilmansuodatin, polttoaineensuodatin ja öljynsuodatin (sihti). Tähän väliin lisää vääntöä siitä, että kyseinen suodatin on olemassa, ja kolmannella soitolla huoltomies lopulta myönsi, että kyllä se suodatin siellä sittenkin on, mutta sitä ei tarvitse vaihtaa.

Tähän vastasin, että katso huoltokirjan kohta 18-2 "Maintenance schedule", siellä lukee R (Replace) 5000km välein. Huoltomies tähän, että niinpä onkin ja lupasi selvittää asian ja soittaa maanantaina (maahantuojalla ei ole enää ketään paikalla)...

Tähän mopoon tuota suodatinta ei siis ole vaihdettu vielä kertaakaan, kerta eivät siitä huollossa mitään tienneet. Mikä seuraavista olisi järkevintä tehdä tulevassa 10000km huollossa, jonka teen itse?:

a) jättää kys. suodatin edelleen huomiotta
b) yrittää puhdistaa se jotenkin
c) vaihtaa se uuteen, kuten huoltokirjassa neuvotaan

Luin myös jostain foorumilta, että jotkut ovat käsittääkseni poistaneet koko järjestelmän. Onko tuon  "pakokaasujen ohjausjärjestelmän" poisto laillinen? Jos on, niin vaikuttaako sen poistaminen koneen tehoihin, kestävyyteen tai kulutukseen?

EDIT: lisätty lainaus huoltokirjasta.

Zorro

Tuo saattaa liittyä päästöarvojen pienentämiseen eli puhdasta ilmaa sekoitetaan pakokaasuihin. Todennäköisesti sen poisto nostaa pakokaasupäästöjä eikä mopo ole enää siinä kunnossa kuin tyyppirekisteröimisessä on katsastuksessa havaittu.

Jamppa

LainaaTodennäköisesti sen poisto nostaa pakokaasupäästöjä eikä mopo ole enää siinä kunnossa kuin tyyppirekisteröimisessä on katsastuksessa havaittu.
Ok, näin vähän arvelinkin, eli poisto taitaa olla laitonta.

Olenkohan käsittänyt oikein, että tuo suodatin on lähes jokaisessa uudessa 4T skootterissa? Onko foorumilaisilla kokemusta sen vaihdosta, miten usein sitä on tullut vaihdettua ja paljonko suodatin on maksanut?

Samppa

Pakokaasujen kierrätysjärjestelmähän tämä varmaakin on, eli liittyy näihin tiukentuneisiin saastemääräyksiin. Ainakin mönkijäpuolella monet ovat tuon poistaneet, mutta mutta...

Missä kunnossa se suodatin on ja mitä materiaalia se on?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jamppa

LainaaMissä kunnossa se suodatin on ja mitä materiaalia se on?
Suodatin on allaolevan kuvan mukainen umpinainen muovinen mutikka. En ole ihan satavarma onko se umpinainen, kun en sitä vielä paikaltaan irroittanut, mutta siltä se näytti kun sitä vilkaisin (ja umpinaiselta se näyttää tuossa kuvassakin). Sisälläolevan suodattimen materiaalia en tiedä.


Samppa

Kun tuon saisi auki, niin voisi katsoa onko materiaali puhdistettavaa (kun pitäisi olla kuitenkin manuskan mukaan vaihdettava). Riippuen materiaalista on eri puhdistuskeinot tietysti mahdollisia.

Jos osaa ei meinaa mistään löytyä ja puhdistaminen vaikuttaa hankalalta, niin ei muuta kuin vanha vain kiinni ja kovaa ajoa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jamppa

#6
LainaaKun tuon saisi auki, niin voisi katsoa onko materiaali puhdistettavaa (kun pitäisi olla kuitenkin manuskan mukaan vaihdettava). Riippuen materiaalista on eri puhdistuskeinot tietysti mahdollisia.
Käsitin niin, että vaihdettavuus tarkoittaa koko mutikan vaihtoa uuteen, huoltokirjassa sen avaamista tai puhdistamista ei neuvota. Kunhan tuossa keväällä saan sen 10000km täyteen, niin katson saako sen avattua. Sitä ennen en tee sille mitään. Voihan vielä olla, että saan uudenkin hommattua.

LainaaJos osaa ei meinaa mistään löytyä ja puhdistaminen vaikuttaa hankalalta, niin ei muuta kuin vanha vain kiinni ja kovaa ajoa.
Tuossa mietin, mikä on pahin mitä voi tapahtua jos tuo suodatin päästää esim. pölyä läpi: käsittääkseni ei mitään muuta, kuin että se pöly pääsee pakoputkeen (ja palaa pois). Imupuolellehan likaa ei pitäisi missään tapauksessa päästä, sillä tuo imukaulalta tulevan letkun tarkoitushan on vain avata alipaineella suodattimen venttiili (näin siis käsitin tuosta ekaviestin kuvasta).


EDIT: Tässä vielä linkki easypartsilta löytyneeseen suodattimeen. Ihan halpa se ei ole 48,92e (tosin taitaa sisältää kaikki letkut). Noh katsotaan miten käy, tuleeko uusi suodatin hommattua vaiko ei. Etukäteen tässä näitä juttuja vaan mietin...

Zorro


Jamppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan
Click , kurkkaapa tuonnekin. ;)
Kiitos, eli tuolta saisi 28,92e. Ei pääse siltikään halvaksi kehumaan :) En tosin taida osata tuolta tilata, kun ei Saksa oikein taivu, ja tuolla puljulla ei taida olla englanninkielisiä sivuja. Mutta odotellaan tässä ensin, josko vaikka maanantaina saisivat paikallisessa huollossa sille hinnan kerrottua. Toivottavasti siinä ei ole liikaa Suomi-lisää...

A_sentaja

Mopokäytössä ko potikan merkitys on yhtä tyhjän kanssa. ota koko vekotin pois ja ajele ihan rauhassa. mopoja ei katsasteta jälkeenpäin ja tuo laitos perustuu vain ja ainoastaan päästöjen minimoimiseen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

karkulainen

Samaa mieltä A_sentajan kanssa, turha mopokäytössä. Miten poliisit tietäisi moisesta kun huollossakin oltiin hämillään ja se on vain saasteita vähentämässä, joita ei tule paljoa moisesta. Tuskimpa he mitään sanoisikaan.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Zorro

Lainaus käyttäjältä: Jamppa - 20.02.09 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan
Click , kurkkaapa tuonnekin. ;)
Kiitos, eli tuolta saisi 28,92e. Ei pääse siltikään halvaksi kehumaan :) En tosin taida osata tuolta tilata, kun ei Saksa oikein taivu, ja tuolla puljulla ei taida olla englanninkielisiä sivuja. Mutta odotellaan tässä ensin, josko vaikka maanantaina saisivat paikallisessa huollossa sille hinnan kerrottua. Toivottavasti siinä ei ole liikaa Suomi-lisää...
Laita linkki huoltoa( huoltomiestä)varten talteen.  ;D

openflow

Itsellä on myös ihmeessä jonkinlainen ilman syöttö järjestelma. Tosin letkut on sen verran reikäisiä ,etten tiedä edes toimiiko. noin 2000 km:n kohdalla ,kun aukasin koneen niin ilman syöttöjärjestelmän putket oli jo tukossa noesta. Etenkin se ohutputki joka menee pakokanavaan.

Voihan sen suodattmien puhaltaa puhtaaksi ja pistää takaisin; sen vaihtamisesta ei käsittääkseni hyödy mitään.

Muistaakseni ilman syöttämisellä pakoputkeen vähennetään typen-oksideita ,tai jotenkin sinne päin...

A_sentaja

hyvällä omatunnolla voin sanoa, että vaikka otatte pois kaikki ylimääräiset letkut, niin mopon käytökseen sillä ei ole mitään merkitystä. nuo on vain ja ainoastaan nykyisiä eu-päästönormeja varten. Ei poliisit niitä ehdi tutkimaan, ja jos ehtisikin niin aina voitte sanoa, että ette tiedä koko systeemistä mitään.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Jamppa

LainaaMopokäytössä ko potikan merkitys on yhtä tyhjän kanssa. ota koko vekotin pois ja ajele ihan rauhassa. mopoja ei katsasteta jälkeenpäin ja tuo laitos perustuu vain ja ainoastaan päästöjen minimoimiseen.
Saahan ne päästöt ihan mielellään ollakin minimissä ;) Mutta jos tuon merkitys on tosiaan mopoissa olematon, niin ei kait sitä uutta kannata ostaa. Täytyy nyt vielä tuumia.

JOS päädyn tuon poistamiseen, niin miten voisi järkevimmin tulpata venttiilikoppaan jäävän letkuaukon? Imukaulalta lähtee vain yksi alipaineletku, joka on T-kappaleella haaroitettu bensahanalle ja suodattimelle, joten sen voi poistaa yksinkertaisesti ottamalla T-kappale välistä pois ja laittamalla bensahanan letku suoraan imukaulaan.

Venttiilikopan alaosaan menevä letku on aika paksu, kts. allaoleva kuva: