Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottorin pesu

Aloittaja pasi61, 19.02.13 - klo:12:54

« edellinen - seuraava »

pasi61

Moi
Onko kokemusta moottorin pesusta?
Vespa 250 Gts moottori aika likainen ja pitäisi pestä, että olisi siistimpää ropata sitä
Voiko huoletta ruiskuttaa vettä vesijohto paineella ja sekaan mietoa liuotinainetta?



Partanen

Kyllä mä olen letkupaineella Vespan moottoria ja konetilaa pessyt. Painepesuri olisi liian raju. Hyväksi pesuaineeksi olen havainnut Autoglym:in moottoripyörän pesuaineen: http://www.autoglym.com/FIFI/product-proddetail.asp?v06VQ=EDMI&Range=62 Ei halpaa, mutta riittoisaa. Samalla aineella voi pestä muitakin paikkoja kuin pelkästään moottoria. Jos on kovin likainen konehuone, niin harja tai sieni voi olla tarpeen. Itte tulee pestyä konehuone tuolla aineella useamman kerran kesässä, niin ei yleensä tarvitse edes harjailla tai sienellä hangata. Eikä moottorillekaan tarvinne varsinaista liuotinta, koska eihän se yleensä ole öljyinen, vaan kurainen ja pölyinen. Onhan niitä toki muitakin pesuaineita, mutta tämä varmaankin sieltä parhaasta päästä. Ainetta löytyy ainakin Motonet:ista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Isolla vesimmärällä ei kannata lotrata ja ennen pesua kone lämpimäksi. Minä olen pessyt pumpattavalla painepullolla jolla saa hieman voimaa suihkuun ja sen sinne minne harja ei pääse. Pesuaine veteen ja öljykohdat rätillä jossa moottorinpesuainetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#3
Mun kokemusten mukaan on aina parempi, jos kone on mahdollisimman viileä siinä vaiheessa, kun sen päälle pesuainetta suihkutetaan. Joistakin pesuaineista jää jopa semmoinen kellertävä kerros, kun pesuaine pääsee lämpimälle pinnalle. Sitä kerrosta saakin sitten jynssätä, jos irtoaa sittenkään. En ole koskaan myöskään vettä säästellyt moottoritilaa pestessä, kunhan painetta vaan ei ole liikaa. Pesun jälkeen sitten mahdollisimman nopeasti kone käyntiin, jotta kuivuu.

EDIT:

Eli kyllä mä ensin jäähdytän koneen vedellä, ennenkuin suihkutan koneen päälle mitään pesuainetta. Tämä Autoglym kun toimii myös märällä pinnalla, toisin kuin liuottimet, jotka yleensä pitää suihkuttaa kuivalle pinnalle, taikka ainakin ennen veden suihkuttamista. Minkään pesuaineen ei pitäisi antaa kuivua pestävälle pinnalle. Ja kai se väkisin kuivuisi, jos kuuman koneen päälle pesuainetta suihkuttelisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tuli mieleen, että jäähdyttimiäkin kannattaa huuhdella säännöllisesti. Keräävät ötököitä ja pölyä kummasti, ja siitä seuraa jäähdytystehon huononeminen. Vesiletkupaineella kun suihkuttelee, niin eivät säry. Painepesuria ei pidä siihenkään hommaan käyttää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pasi61

Hyvin lähti 4 vuoden töhnät koneesta Autoglymin suihkutettavalla pesuaineella.
Pesu jäähdytettyyn koneeseen ja pesun jälkeen kone lämpimäksi ja käyntiin lähti ongelmitta
Huomattavasti mukavampi oli tulppa vaihtaa sen jälkeen puhtaasta koneesta.

t.Pasi