Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

moottoriongelma (250 jonway) vedet ja öljyt menee sekaisin.

Aloittaja pe-pi, 30.05.12 - klo:21:00

« edellinen - seuraava »

pe-pi

terveiset skootteriväelle!   olen paininut kansiremontin kanssa kevään nyt kysyisin neuvoa? kone on 250 jonway
eli kiinan vastine honda heliksille? vedet ja öljyt menee sekaisin. tulee kuplia jäähdyttimen korkille. kansi on koneistettu tiiviste vaihdettu.olisiko jokin muu syy kun kansivuoto syynä. konstit alkaa loppua. kiitos vinkistä.

jk_single

Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Kuplat jäähdyttimessä viittaavat kyllä "jk_single":n julmaltakin kuulostavaan diagnoosiin. Siis jos kuplat ovat pakokaasua, eivät remontin jäljiltä jäähdytysjärjestelmään jäänyttä ilmaa. Eli jos kuplinta on jatkunut jonkin aikaa, niin pakokaasua se sitten lienee.

Rakenteesta riippuen sylinteriputken halkeamakin voisi aiheuttaa samanlaista ongelmaa. Sillä vaan tätä mahdollisuutta mietin, että olisiko ne koneistamossa huomanneen kannen halkeman? Tai mitä kannelle koneistamossa tehtiin? Hiottiin tasoon, jolloin kaiketi venttiilitkin oli irroitettu?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pe-pi

Kansi sekä pytty hiottiin tasoon.kannessa ei näy halkeamaa. alunperin ongelma alkoi ylikuumenemisesta (vesi ei kiertänyt) voisiko syy olla vesipumpun stefassa? muuten kone käy hyvin.ajattelin tilata uuden kannen ja tiivisteen,
venttiilit on ollu irti ja hiottu.ainoa oire on kuplat täyttöaukossa ja öljyn harmaantuminen 20 min käytön jälkeen.
kiitos vinkeistä.

Partanen

Vesipumpun stefan vuoto ei selittäisi kuplia paisuntasäiliössä.

Tulihan remontin yhteydessä vaihdettua myös sylinterin ja lohkon välinen tiiviste, ja mahdolliset o-renkaat uusiin?

Sitten pitäisi tietää syy siihen, miksi vesi ei kiertänyt alunperin? Oliko jäähdytysjärjestelmässä jo silloin pakokaasua, eli kaasulukko mahdollisesti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#5
Kansivika. Ei niitä halkeamia useinkaan näe kun ovat siellä vesitilan sisällä.. Kun kansi oli irti olis tarttenu tehdä ns tiiveyskoe. Moottorikoneistamolle rutiinihomma. Tosin ei aina sittenkään heti löydy jos esim pakokanavassa on halkeama. Halkeama syl.putkessa mahdollinen mutta epätodennäköinen.

Ti ohje: kansi irti ja vinkoilla paksua teräslevyä vasten,ohut pahvi tiivisteeksi. Sitten paineilmaa kevyesti vesitilan yhteestä sisään. Letkunpätkällä "kuuntelee" imu- ja pakopuolen suhiseeko ?  Joskus nää on esim auton koneissa niin hankalia kun saattavat alkaa vuotamaan vasta lämpimänä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Sama vika mulla käymisastiassa,kuplii  täyttöaukossa.
Mistähän laitteesta jne. on kysymys.
Mutta noin yleisesti
jos kansi ei ole halki
on syytä uusia se pumpun stefa.
Vika voi olla myös olla nesteen kierrossa, pyöriikö vesipumppu.
Onko järjestelmä täytön jälkeen ilmattu
Toimiiko termostaatti, nojaileeko vesiletku esim. pakoputkeen....jne....jne.
Kupliminen on merkki paineiden vuotamisesta järjestelmään
tai jossain osassa jäähdytysjärjestelmää on ns. pistekuumaa.

ÄH TAAS JOKU TUPLAPOSTAUS
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Mutta jos pakokaasua joutuu vesitilaan, niin silloin kai pitäisi halkeaman näkyä myös palotilaa katsellessa. Ja toisaalta voi olla näkyvä halkeama venttiilien välissä, muttei mitään ongelmia. Tietysti pitäisi paremmin nähdä kannen toteutus. Muutenhan rikkinäinen kannentiiviste selittäisi koko homman, mutta kun on jo vaihdettu, ja osat tasoon hiottu. Kinkkinen homma.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pe-pi

Terveisiä hangosta! [img] kuumeneminen johtui ilmaamattomuudesta(ilmakupla). Kansi on kiinni neljällä pinnapultilla 8mm. sylinteriputkea ei ole.alatiiviste on vaihdettu.momentti on 26nm.  pakokaasut tulee paluuletkusta kannen yläosasta ohuesta letkusta joka menee syyl.täyttöputkeen paisuntasäil.letkun alle. kantta odotellessa,kiitos kaikille avusta.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: pe-pi - 01.06.12 - klo:13:44
Terveisiä hangosta! [img] kuumeneminen johtui ilmaamattomuudesta(ilmakupla). Kansi on kiinni neljällä pinnapultilla 8mm. sylinteriputkea ei ole.alatiiviste on vaihdettu.momentti on 26nm.  pakokaasut tulee paluuletkusta kannen yläosasta ohuesta letkusta joka menee syyl.täyttöputkeen paisuntasäil.letkun alle. kantta odotellessa,kiitos kaikille avusta.

?? Niin että oli kansi halki vai mitä tää ny on ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

#10
Jospa remontti on saavuttanut sen vaiheen, että aletaan vaihtamaan osia, kun oikeaa vikaa ei löydy. Olen itsekin semmoisessa touhussa ollut mukana joskus. Kallista ja lopputulos ei välttämättä edes miellytä. Mutta minkäs teet.

Kiinnostaisi vielä se osa, jonka sisällä mäntä liikkuu. Josko se voisi olla halki? Sehän on semmoinen paikka, jossa puristuspaine/pakokaasu, öljy, ja vesi yhdistyy, jos on halki. Sitä kutsutaan sylinteriputkeksi, vaikka olisikin kiinteästi asennettu vesitilan sisään. Arvaan, ettei se tietenkään ns. märkäputki moottori ole, muttei kai sylinteri ja vesitila yhtä valuakaan ole? Mulla nimittäin oli joskus moottori, jossa oli sylinteriputki halki. Syytä en tiedä, ja asia selvisi vasta myöhemmin, kun seuraava omistaja oli ottanut koneen auki. Itse yritin vesien ja öljyjen sekaisin menoa korjata nimenomaan kannen vaihdolla, ilman hyvää tulosta. Ja kansissa sentään oli näkyvä halkeama venttiilien välissä, muttei se mihinkään vuotanut siitä kohdasta.

Tämän aiheen ajokissa on sekin erikoisuus, että moottori käy normaalisti. Yleensähän jos vettä vuotaa palotilaan, ei polttoaineen ja ilman seos pala kovin hyvin, jos ollenkaan. Nelipyttyinen kone esim. käy vain kolmella, kunnes se vuotavakin on kuivunut.

Miten on "pe-pi", pöllyttääkö valkeaa höyryä käydessään? Se olisi sen merkki, että vettäkin "poltellaan" sylinterissä.

Lisäys klo 17.13: Jäin miettimään mikä sen sylinterin voisi halkaista. Liian vähäinen jäähdytinnestemäärä ja pakkanen. Mutta entä koneen ylikuumeneminen?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003