Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

LML 150cc 2T - kayntiongelma

Aloittaja jumpingstone, 18.03.12 - klo:06:57

« edellinen - seuraava »

jumpingstone

Ei ollut uudesta bensasta eika uudesta sytytystulpasta apua. Minunkin mielesta sylinterin seinama oli oudon varinen, aivan kuin "ruosteinen", mutta se oli siis kuitekin ihan tasainen ja hoonausjaljet edelleen nakyvissa. Ja se oli siis ihan luonnossakin samanvarinen kuin milta se nayttaa kuvassa.

viisnelonen

#31
No siltä se minustakin näytti..siis ruosteenpunaiselta?  mutta muuten ok.
Hae sitä ilmavuotoa kaasuttimen ja sylinterin välistä. Itse käynnistyminen on aina ok mutta tuleeko käyntihäiriö koskaan pian käynnistymisen jälkeen vai aina vasta kun kone on "lämmennyt ?"

E: Kun sylinterissä on ollut ruostetta kannattaisi männänrenkaat irroittaa ja puhdistaa rengasurat, mrenkaat nääs kaapii sitä ruostetta öljyn mukana uriinsa ja osa jää sinne muun möhnän lisäksi haittaamaan mrenkaiden jäähtymistä
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Tuo hoonausjälkien näkyminen tuon ajomäärän jälkeen ei ole normaalia kuten ei ruostekkaan sylinterissä. Mäntä ja renkaat huolelliseen tarkastukseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Olen ymmärtänyt niin, että hoonausjäljet voivat näkyä pitkäänkin nykyisin, ainakin nelitahdeissa. Johtuneeko siitä, että öljyjen ollessa parempia kuin ennen, ei kulumistakaan tapahdu niinkuin ennen.

Enemmän olisin huolissani kampikammiossa olevien laakereiden kunnosta, kuin hieman punoittavasta sylinterin seinämästä. Mobilistin yleisönosastolla joku kertoi, että ulkona talven yli säilytettävän kakstahtikoneen laakerit ruostuvat ja siten tuhoutuvat. Suositus olisi, että säilytyksen ajaksi pitäisi täyttää kampikammio öljyllä. Mutta tämä nyt ei suoraan liittynyt tähän käyntihäiriöön.

Onhan siellä varmasti kaikki letkut oikeilla paikoillaan, ja tiivisteet ehjinä? Niin suuresti bensansaanti vaikeuksiin oireet tosiaan viittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#34
Onkohan ko. laitteessa kärjetön vai kärjellinen sytytys.
Ja onko laittessa akku, vai toimiiko sytyslaitteisto akusta riippumatta.
Kuullostaa puolavialta, tahi irtoileva karsta tuhoaa tulpan.
Varmista että pelkästä tulpanjohdosta tulee n.6mm kipinää.
Tulpan hatun vastus pitää olla n. 5K oomia.
Joissain vespoissa ei saa olla hatussa vastusta ollenkaan.
Pistä kokeeksi pelkkä johto kiinni suoraan tulpan kierteeseen.
Ns "kipinä indikaattorista" kirjoitin aiemmin...


KWG metodilla  ::) löysin,että kyseessä on ilmeisesti CDI
Joten kaikki liittimet on syytä tarkistaa,
ja poissulkea virtalukon ja esim. sivutuen sammutus toiminto.
Aijaa kuvissa, tulppa näyttää olevan "kipeä"
Ja karstan muodostuksesta päätellen laitteessa on kokeiltu monia eri öljyjä.
Eikä koskaan ole oikein hyvin käynytkään  ::)
Myös pakoputki saattaa olla ongelman aiheuttaja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jumpingstone

Sita en tieda kuinka monia oljyja siina on kokeiltu. Ainakin talla hetkella siella on jotain punaista castrollin mineraalioljya jota on viela puolillaan oleva purkki hanskalokerossa. Edellinen omistaja silla ajeli 3000km ja jotain kayntiongelmaa siina oli ilmeisesti koko ajan. Vein sen alan korjaamoon tutkittavaksi jossa lupasivat etta sen saa takaisin mahdollisesti tiistaina. Raportoin sitten tanne mika siina oli vikana. Toivottavasti ei tule kovin kalliiksi.

Samppa

Tulppa näyttää beigeltä...

Ylikuumenee edelleen / Käy liian laihalla. Ihmetystä kääntäisin mahdolliseen tiivistevikaan ja myös öljyihin (puute / laatu?). Hoonausjäljet voivat näkyä "pitkään" eli ei niissä mun mielestä ole mitään ihmeempää.

Tosta kampuran laakereiden kunnosta. 2-tahtimopokunta opetti ainakin minut aikoinaan laittamaan talvisäilytykseen peliin pari ruokalusikallista öljyä sisään ja pyörittämään konetta oikein kunnolla, jotta myös laakerit saavat öljyä. Kysyessäni mikä oli tässä operaatiossa erona nelariin oli vastauksena "öljyn määrä" ja "pyöritä kunnolla".
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jumpingstone

Tanaan sain mopon pois korjaamolta. Koko korjaamoreissusta jai hiukkasen omituinen kuva. Sinne jattaessani yritin selittaa mika siina on vikana, mutta korjaamohenkiloa se ei vaikuttanut kiinnostavan lainkaan, "se vaan tarvii huoltamista". Jatin sen siis sinne ja lupasivat ilmoitella koska se on valmis, "luultavasti tiistaina". Kukaan ei koskaan soittanut ja torstaina lahetin sinne sahkopostia ja kysyin etta onko se jo korjattu ja mika siina oli vikana. "joo, kaikki on korjattu, voit tulla hakemaan pois". Vaimoni kavi hakemassa sen ja pyysin hanta kysymaan mika siina oli vikana. Siihen oli vaan vastattu jotain tyyliin: "kuitista nakyy mita sille on tehty". Ohessa kuva kuitista..

http://aijaa.com/009139892076

Kavin silla heti toista tultuani ajelemassa suunnilleen 50km lenkin ja koko matkan se toimi paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Ainakin nyt vaikuttaisi silta, etta se tuli kuntoon, vaikka siihen ei mitaan selvyytta oikein tullut mika siina oli alunperin vikana.

pugt200

Kuitti näkyi vähän huonosti pienellä ruudulla mutta jos laskin oikealla kurssilla, homma maksoi about 124 € eli halvalla pääsit jos tämä riitti. Hieno homma.

Partanen

Eikai tuota hintaa voi suoraan euroiksi muuttaa, ja sillä päätellä oliko kallista vai ei. Todennäköisesti palkkaakaan ei makseta euroissa, jos laskussa on taalan merkki. Pitäisi tietää enemmän hinta- ja palkkatasosta, jotta tietää oliko kallista vai halpaa. Mutta se ei ainakaan minun mielestä ole tässä vaiheessa tarpeellista.

Kuitti näyttää siltä, että laitteelle on tehty tosiaan aika kattava perushuolto. Huoltoon näköjään kuuluu muun muassa tyhjäkäynnin seoksen säätö. Jos sen ovat tosiaan tehneet onnistuneesti, niin jo se voi auttaa ongelmaan. Eikä huono ole sekään, jos ovat tosiaan puhdistaneet männän päältä karstat, ja vaihtaneet tiivisteen. Lisäksi asiansa osaava huoltaja saattaa tehdä jonkin pienen mutta ratkaisevan jutun siitä erikseen mainitsematta. Ammattitaitoa nimittäin, jota valitettavasti täällä Suomessa on vaikea löytää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#40
Syy miksei huoltomiehet jaksa jutella on leipääntyymistä rutiineihin ja työpaikan käskysuhteet jotka vievät halun asiakastyöhön. Eli jos jos he sanovat että juttelin asiakkaan kanssa ja tekisin ... tulee käsky tehdä työnsä. Jokainen minuutti maksaa firmalle palkkkoina ja tilakuluina ja asiakkaan juttelut, ehkä turhaan, kuluttaa niitä ja jos lähestyminen tehdään helpoksi, käy ihmiset ajankulukseenkin juttusilla. Niin ja ammattiylpeys ei siedä neuvoja amatööriltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Jos nyt oikein tuosta kuitista tihrustin niin tosiaan tulpan vaihto, ilmansuodattimen puhdistus, karstojen irroitus ja seossäätö eli tollanen perussetti. Nyt olisi ihan mielenkiintoista lukea sitä tulpan väriä.

Itse kyllä maksan hyvästä palvelusta mielelläni huonoa enemmän. No enpä yleensä käytä  toistamiseen sellaisia firmoja, joissa palvelua esimerkiksi puhelimenvälityksellä tai kasvotusten ei saa tai palvelu on muuten ala-arvoista ja ylenkatsovaa. Suomalaiset ovat tottuneet sietämään huonoa palvelua. Jo ihan etelänmatkoilla suomalaiset sijoitetaan hotelleissa alakerroksiin, kun eivät tunnetusti osaa valittaa. No minä valitan, monenkin edestä.  ;)

Toivotaan, että peli tuli kuntoon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

#42
 :D Todella hienoa että nyt tuntuis toimivan  :D
Kuljeta silti, aina mukanasi varatulppaa, mieluummin kahta.
Karsta on poistettu kannesta,
mutta sitä saattaa kulkeutua myöhemminkin tulppaan esim pakoputkesta.
Ota tarkoin selvää, mikä 2T öljy on sopivin skotuusi.
Älä usko ihan kaikkia "suosituksia".
Luultavasti laitteessasi on jossain vaiheessa käytetty öljyä,
joka palaessaan muodostaa sähköä johtavaa karstaa,
joka irrotessaan tuhoaa tulpan.
Tässä vaiheessa ajaminen on parasta lääkettä
kuskille ja skotulle, usko laitteeseen saattaa palautua, ja se on tärkeää.
Siis paljon kilometrejä tahi maileja  ;D ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jumpingstone

Huonosta ja epaystavallisestakin palvelusta on pakko maksaa, ainakin siis jos sita tarvitsee ja mitaan parempaakaan ei ole saatavissa ja tarjolla. Tama tilanne erityisesti jos omistaa LML -skootterin. Edellinen omistaja totesi "mahdottomaksi" loytaa paikkaa joka sita haluaisi korjata. Vespa korjaamot vaan toteavat olevansa Vespa ja Piaggio huoltoja ja LML ei ole vespa, joten siis mene pois.

pekpel

Hienoo että ajopeli toimii nyt  ;D
Varmaan vaihtoivat kannen tiivisteen samalla huollolla, ainakin viittaus kuitissa on kannen tiivisteen ja läppien vaihtamiseen.
Pääasia että skopa toimii, Hyviä KIlometrejä sinnepäin  8)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..