Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian 125 uloshengitys

Aloittaja viitastaavi, 28.07.13 - klo:00:59

« edellinen - seuraava »

ko2610

Nelitahtisessa ei tarvitse puskea karkuun yrittävää seosta takaisin sylinteriin vaan optimitilanteessa pakokaasu virtaa mahdollisimman tehokkaasti ulospäin. Tähän löytyy jonkinlaisia ilmaisiakin laskentaohjelmia, mutta yksinkertaistettuna lievästi loppua kohti laajeneva putki on toimiva. Putken pituus ja halkaisija määräytyvät pitkälti halutun kierrosalueen ja sylinterin tilavuuden mukaan, mutta luonnollisesti muutkin tekijät vaikuttavat.
Joskus laskeskelin puolittain arvatuilla luvuilla käyrälle mittoja ja tulin siihen tulokseen, että Baotianin mehupilli on hiukan liian ahdas. Äänenvaimentimen häntänä olevan pillin ei sen sijaan tarvitse välttämättä olla isompi, koska matkalla jäähtynyt kaasu ehtii ulos pienemmästäkin reiästä. Mittatietoja ei nyt ole käytettävissä, mutta sellainen tuntuma on, että aikanaan kaksimukisessa piikissä putket olivat paksummat kuin Baotianissa yhden sylinterin toteutus.

viitastaavi


VariJari

#17
Mitä nyt olen jenkki v8 pakosarja dynovertailuja joskus lueskellut niin todellakin vaikka 4-tahti ei vastapainetta varsinaisesti "kaipaa" niin pakosarjan koolla on merkitystä, yleensä se ohkasin putki tuo parhaat väännöt keskialueelle. En sen kummemmin ole selvitellyt teoriaa miksi noin käy mutta kuvittelen sen johtuvan venttiilien overlapin ja pakoputken/sarjan vastapaineen suhteesta kierroslukuun. En nyt osaa sanoa onko kyse vastapaineesta joka estää overlapin aikaisen tuoreen seoksen poistumisen vai pakoseoksen hyvän virtauksen aiheuttaman paremman "imun" kautta tuoreen seoksen täytön ilmiöstä.. jälkimmäinen on kai yleisempi ajatus?

(edit: selvennykseksi pakoputki -> pakosarja.. vaikka skodessa nyt vain yhdestä putkesta vaikea saada sarja :) )
Harrastelussa: bt49qt-12

kani

Hondissa missä on kaksi erillistä nokkaprofiilia (VTEC) sekä voi säätää lisäksi nokan ajoitusta +/- 25 astetta (i-VTEC) saa koneen kyllä toimimaan parhaiten isoimmalla rännillä mitä laittaa. Vapareissa jopa kolmen tuuman putki ja ahdetuissa isompi.. Säädöstä se on vaan kiinni. Tietysti kaiken pitää olla laatukamaa ja kunnossa ilmansuodattimesta pakoputken päähän asti..

Partanen

Onko Honda-auton pakosarjassa 3 tuuman putket? Ei kai. Tavallaan pakosarjastahan puhutaan, kun puhutaan skootterin alkukäyrästä. Jos skootterin alkukäyrää verrataan autoon, pitäisi verrata pakosarjaan. Se pakoaukon jälkeinen putki on se ratkaiseva. Jos Honda on valinnut avaran putken katalysaattorin jälkeiseen putkistoon, niin siinä on varmaan ollut syynä lähinnä äänimaailma.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juissi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.07.13 - klo:22:51
Jos Honda on valinnut avaran putken katalysaattorin jälkeiseen putkistoon, niin siinä on varmaan ollut syynä lähinnä äänimaailma.

Tai sen puute..  ::)  ;D
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

viitastaavi


kani

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.07.13 - klo:22:51
Onko Honda-auton pakosarjassa 3 tuuman putket? Ei kai. Tavallaan pakosarjastahan puhutaan, kun puhutaan skootterin alkukäyrästä. Jos skootterin alkukäyrää verrataan autoon, pitäisi verrata pakosarjaan. Se pakoaukon jälkeinen putki on se ratkaiseva. Jos Honda on valinnut avaran putken katalysaattorin jälkeiseen putkistoon, niin siinä on varmaan ollut syynä lähinnä äänimaailma.

Ei oo enää ihan vakiokomponenteista kyse vaan autoista joihin on laitettu joku kisapakosarja tai teetetty pakosarja ja pultattu perään avarampi ränni. Ja kyllä se näkyy ihan dynolapuissakin säätöjen jälkeen. Homman pitää tietysti olla kunnossa ilmansuodattimesta pakoputken päähän..

Partanen

Loppuun viritetty auton moottori eroaa sillä tavoin skootterista, että siinä on mahdollisesti haettu kaikki mahdolliset keinot tehon lisäämiseksi. Silläpä nelariskootterissa vain harvoin huomaa vapaammin hengittävän putken tuoman teholisän, jos koskaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viitastaavi

Noh....vielä kerran.....Oletetaan että se pakopuoli on tarkoituksellisesti kuristettu (kuten selvästi on), hengitystä helpotetaan, tullaan ilmeisesti asiaan että kone käy laihalla, isompi suutin? Ehkä? Sittenhän tulee tarkistaa myös imupuolen mahd. kuristukset ilmanputsarista kaasariin, siellä tod.näk. niitä myös on.........jos tuollaisilla pikkujutuilla saa/mahd.saisi kinuskin kulkemaan +10 km/h kovempaa niin jo ajatuksena sen kokeileminen on mukavaa.........pytyn suurentaminen, kurkun/kaasarin suurentaminen jo taas eri juttu......niitä voi kokeilla sitten kun perus asiat on kokeiltu.......Lämmöllä muistelen aikoja kun v. 1976 sain Solifer SM:n kulkemaan  yli 80..................

yari67

Laita Jcostan variaattori siihen niin voi alkaa kulkemaan, ainakin Kymcon 250 people alkoi mennä paremmin. Tossa linkki http://www.amazon.de/Variomatik-Costa-Baotian-BT125T-12E1-Rocky/dp/B007CTTH1U
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

viitastaavi

Tässä on kesällä ja syksyllä jääneet ajelemiset ihan nolliin.......kiireiden takia.......tilasin jossakin vaiheessa virinokka-akselin (N.40€) mutta en saamattomuuttani ole asentanut sitä paikalleen...........tilasin just äsken sitten saksasta 160cc pytyn + kannen hilppeineen, (146€) laitan sitten kaikki kerralla nippuun.........kurkun ja kaasarin hommaan kun tiedän imun halkaisijan........palataan astialle.......kerron sitten lisää.......Hyyyyyvät jatkot !!!!!