Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian 125 uloshengitys

Aloittaja viitastaavi, 28.07.13 - klo:00:59

« edellinen - seuraava »

viitastaavi

Se että jos piikkiskode kulkee satakiloisen kuskin alla kilometrin kiihdytyksen jälkeen tasaisella nippanappa alle 80km /h tulee ajatelleeksi jotain....ja tehneeksi. Otin pakoputken + käyrän pois, sahasin käyrästä irti sen helevetin takaiskuventtiilin joka haittaa puhallusta. Jätin n. sentin pilliä jäljelle ja tukin sen pultilla, tuli hyvä.  Käyrän sylinterinpuoleinen pää on supistettu sisäputkella, arvio halkaisijasta n.19 mm....... ja ylläri, mix helevetissä se käyrän pakarinpuoleinen pääkin on supistettu ?????    Ei oo ihme jos ei kulje tai ennenkaikkea väännä......ja sitten se pakoputkenpää sellanen helevetin mehupilli ?????? Poraan huomenna poppisniitit pois ja sahaan mehupillin vekeen ja avarran sen viimeisen reiän vähintään siihen 19 mm:in.......Jos jollain vikkejä/kokemuksia käyrän supistuksien poistosta kommentteja tarvitaan......Nm. Skode kyljellään pehmusteitten päällä.

InsOmnia

Eipä se alkuperäinen pakokäyrä ole mikään kuristus, vaan juuri alaväännön kasvattamiseksi tehty tuollaiseksi.

Partanen

Jos tai kun kyse on nelitahtisesta moottorista, niin hengityksen määrää nokka-akseli, ei pakoputki. Nokka-akseli lienee tehty sellaiseksi, että kulutus pysyy maltillisena, josta seuraa maltillinen suorituskyky.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viitastaavi

Joka tapauksessa se pakoaukkokin on isompi kuin tuo käyrän halkaisuja........

Partanen

Jaa no sitten. Ei se pahasta ole niitä toisiinsa sovittaa. Jos ei paljoa odota, niin voi yllättyä positiivisesti.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

#5
Lainaus käyttäjältä: viitastaavi - 28.07.13 - klo:21:16
Joka tapauksessa se pakoaukkokin on isompi kuin tuo käyrän halkaisuja........
Niinhän se on, mutta itse pakokanava ei sitten olekkaan. :o
Voithan kokeilla isompaa käyrää, ei siinä paljoa menetä. Mutta testaa sitten samalla kiihtyvyys ja kulku ylämäkeen, ennen ja jälkeen toimenpiteen, niin saat selville miten paljon viritys meni poskelleen. ;)

Pakoaukon kokohan on 24mm:ä "tai tarkemmin, pakoaukon tiivisteen sisähalkaisia on tuon verran", mutta omassa orkkiskannessa pakoaukko oli 22mm:ä ja tuo alkuperäinen alkukäyrän alkuosa 21mm:ä kutistuen millillä heti alussa, eli alkukäyrä oli 20mm:ä sisähalkaisialtaan. Samainen alkukäyrä oli minulla myös suuremman sylinterin ja isoventtilikannen kaverina, jossa siis pakoaukko 24mm:ä ja myös pakokanava huomattavasti avarampi. Eipä se alkukäyrä ollut jarruna siinäkään, mitään eroa ei isomman alkukäyrän ja alkuperäisen välillä huomaa. Mutta orkkiskoneessa huomasi kyllä alaväännön katoamisen jos vähänkään putki vuotaa.

EDIT:

Laitetaan nyt tähänkin näkyviin, Coastsiden alkujaan löytämä linkki toimivan pakokäyräsimuun:
http://www.lotuscars.com/gb/engineering/engineering-software

Partanen

Sehän se tuon kokoluokan moottoreissa on, että ei valmistajalla pitäisi olla mitään syytä kuristaa hengitystä. Tai korkeintaan ne co-päästöt. Sen sijaan luulisi haluavan mitoittaa putken niin, että se putki tyhjenee mahdollisimman tehokkaasti jollain kierrosalueella. Kaasun virtauksen kannalta paras ei ole mahdollisimman avara, vaan sopiva putki. Sopiva putki tehostaa kaasun virtausta, liian avara ei. Sillä nelarin pakoputken vaikutus on erittäin vähäistä, jos sitäkään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viitastaavi

#7
Jep, tuo kulku muuttui paremmaksi sen takaiskuventtiilin poistamisen jälkeen, uusi "hengittävämpi" käyrä tulee Saksasta (kuluineen 44,05 € ) että testataan, jos menee huonommaksi, orkkis käyrä takaisin, ei tässä tipu korkeelta ;)

EDIT:

Tarkastin tuon Saksasta tilaamani käyrän mittoja, sylinterin pään sisähalkaisija 24 mm, käyrän loppupään sisähalkaisija 30 mm eli ei ole supistuksia ainakaan siinämäärin kuin orkkiksessa, lähellekään (19 mm ??) Jos tuo on sitten joku performance kikatin niin hyvä sitten, kokeillaan.  http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Open-Performance-manifold-for-GY6-engines-with-125-150cc-152qmi-157qmj

viitastaavi

Jos skootteri kulkee +- 80 km/h onhan se pirullinen nopeus kun raskaat ajoneuvot ajaa suorilla kiinni. Pelottavaa.l  Ei mulla ole tarkoitustakaan tehdä mitään extreme laitetta sen enempää, saati mennä moottoritielle liikenteen tukoksikaan. Ei hitossa. Saisihan se mopotin kulkea piirun kovempaa että uskaltaisi ajaa liikenteen seassa edes 80 km/h alueella........Kohta joku kysyy; mix et hommannut isompaa ???     Noh, jäisi tuo rassaamisen riemu pois........Tää on loistavaa viihdettä 27 v. ammattina auton ratissa mörköilleelle !

Partanen

Osa energiasta muuttuu lämmöksi variaattorissa, kitkan vuoksi. Tiedä sitten onko 125 kuutioisessa varaa vaihtaa löysempää pyöritettävän hihnapyörän jousta, kuten varmaan olisi ollut Baotian mopossa, näin jälkiviisaana ajatellen. Eli jos löytyisi löysempi jousi, jolla hihna ei vielä luista, niin variaattorin kitka vähenisi, ja siten tehoa saisi vähän enemmän eteenpäin viemiseen. Puhun lähinnä teoriatasolla, vailla omakohtaisia kokemuksia 125 kuutioisesta Baotianista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: viitastaavi - 29.07.13 - klo:22:01
Jos skootteri kulkee +- 80 km/h onhan se pirullinen nopeus kun raskaat ajoneuvot ajaa suorilla kiinni. Pelottavaa.l  Ei mulla ole tarkoitustakaan tehdä mitään extreme laitetta sen enempää, saati mennä moottoritielle liikenteen tukoksikaan. Ei hitossa. Saisihan se mopotin kulkea piirun kovempaa että uskaltaisi ajaa liikenteen seassa edes 80 km/h alueella........Kohta joku kysyy; mix et hommannut isompaa ???     Noh, jäisi tuo rassaamisen riemu pois........Tää on loistavaa viihdettä 27 v. ammattina auton ratissa mörköilleelle !

Noinhan se on: ensi harmittaa ajaa 40 pientareella ja sitten 60 kun kaikki kilaa ojaan ja sitten 80 kun raskas likene ajaa lujempaa ja sitten sataa kun kaiki ohittaa ja 120 on myös siinä mielessä kenkku, että ohittelua on jatkuvasti ;-)

viitastaavi

Niinkuin sanoin, kunhan pystyis ajamaan kelvollista nopeutta edes 80:n kympin alueella................

oskuk

Lainaus käyttäjältä: viitastaavi - 29.07.13 - klo:22:48
Niinkuin sanoin, kunhan pystyis ajamaan kelvollista nopeutta edes 8:n kympin alueella...

Juu, sitä nyt tällä kertaa, kaikki on käyty läpi ;-)

viitastaavi

Vielä tuonne ketjun alkupäähän,    InsOmnia sanoi että ne käyrän supistukset on tehty alaväännön takia, äsken luin jostain topicista että se Baotianin käyrä olisikin tasapaksu (19-20mm) koko matkalta ja paksumpi osa olisi vain vahvennos ???? Hitto, hukkasin sen sen jutskan......nevermind.....kokkeillaan kaikkee.........oon vissiin jäärä mutta olen sitä mieltä että kaasujen pitää poistua helposti, vastapainettahan ei (kai) tarvita kuten 2-tahtisessa........(joiden virittelystä mopovuosilta on mahtavia muistoja) Polliiseille pusuja ;)

Partanen

#14
Juu vastapainetta ei tarvita, mutta sopivasti mitoitettu alkukäyrä helpottaa kaasujen virtausta, eli parantaa hengitystä. Hävyttämän kapealla kierrosalueella tosin, mutta sittenkin. Idea on siinä, että liikkuuko kaasu nopeasti putkessa eteenpäin (oikein mitoitettu putki), vai jääkö sinne putkeen pyörimään huonon virtauksen vuoksi (liian avara putki).

Ei se vielä ole jäärän merkki, että haluaa itse kokeilla. Aika monet meistä on sen kokeillut.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003