Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Bensa maistuu

Aloittaja Midland, 02.06.11 - klo:00:33

« edellinen - seuraava »

Midland

Joo-kävin ke Espoossa isän luona täältä Hangosta ja koko matka on kokolailla 100km/h tietä. Huh-huh, tankki täynnä lähdin ja takaisintullessa 20km ennen Karjaa:ta alko bensanvarotusvalo diskoileen. Sitten höllällä kaasulla Karjaan Shellille ja elämäni kallein tankkaus-automaatista 99okt-hmm.. jotain tehobensaa 1.706€/L. Kulutus siis hana auki ja pysyen sen 100km/h letkan mukana jotain 4-5L/100km. Normaalisti kaupungissa ja jotain 80km/h suunnilleen 3,25L. Nykyautot menee samalla(siis toi isompi luku). Eipä oo käyttömaksuu eikä katsastusta-eiköhän tää oo ihan plussan puolella vielä. Ei jää jalkoihin, mut on se 80km/h alue vaan jotenkin sopiva. Navigaattori ei sitä ymmärrä..

Plom

Tankkasit V Poweria eli rahasi eivät menneet hukkaan. Itse ajan yksinomaan sillä.

Partanen

Voi olla, että nyt on jokin ketju jäänyt lukematta, mutta mitä ihmettä saavutetaan V-power bensalla, jos moottorin ohjausjärjestelmä ja puristussuhde on valittu alemman oktaanin bensalle. Näkemykseni mukaan ei mitään. Vai oliko niin, että V-powerissa ei pitänyt olla etanolia? Jostain muistelen kuulleeni, että etanolia siihenkin on sotkettu.

*****

Variaattori on se, mikä hukkaa tehoa. Energia muuttuu variaattorissa lämmöksi. Se on mukavuuden hinta. Lisäksi yllä on loistava esimerkki siitä, että pieni moottori ei automaattisesti tarkoita pientä kulutusta. Onko joku tosiaan odottanut jotain muuta? Liikkumiseen tarvitaan tietty määrä energiaa. Hyötysuhde määrittelee sen, paljonko sitä energiaa tarvitaan. Autoon verrattuna skootterin moottori käy suurilla kierroksilla ja suuremmalla rasituksella satasen nopeudessa. Skootterille sopiva vertauskohde automaailmasta olisi esim. variaattori-Volvot. Pieni saippualaatikko, joka maltillisella ajolla saattoi kulkea alle kympin kulutuksilla. Ko. auto tarinoiden mukaan muuten kulkee samaa nopeutta sekä eteen-, että taaksepäin. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=chRdpjdyYqg&feature=related
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#3
http://www.zeroshift.com/pdf/Seamless%20AMT%20Offers%20Efficient%20Alternative%20To%20CVT.pdf

Tuolla on taulukoitu hyötysuhteita. On jonkin uuden pikavaihtavan manuaalisen vaihdelaatikon mainosropuska. Manuaalin tulos on suoralla 4. vaihteella. CVT hakkaa kuitenkin automaatin.

Kaikki on kuitenkin kiinni käyttötarkoituksesta. Tärkein hyöty on ajon joutuisuus heikkotasoisella kuskilla. Mopollakin hukkaa autoja risteyslähdöissä!
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

En pystynyt koko juttua lukemaan, mutta mainokselta vaikutti pikaisesti vilkaistuna. Olikohan tuossa huomioitu, että nykyiset automaatit lukitsevat turbiinin, jolloin sinne ei katoa energiaa niin paljoa. Tottahan se öljyn vatkaaminen aina energiaa kuluttaa, mutta niin kuluttaa ahtaaseen rakoon puristetun kumiremminkin pyörittäminen. Siinä variaattori on kyllä hyvä, että se on halpa valmistaa ja huoltaa. Sittenkin semmoinen köyhän miehen automaatti. Paitti onhan sitten joissakin autoissa käytetty ketjulla toteutettu CVT, johon en ole juurikaan perehtynyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Midland

Joo, sen takia sitä 99okt, kun vaatimus tossa moottorissa on 97okt. Vastatuulessakin melkein koko matka. Jo mun -88 Sierrassa (2.0) oli automaatissa 4 vaihdetta ja turbiinin lukitus 3 ja 4 vaihteilla. 4. vaihteen välitys sama kuin manuualiversion 5. vaihde. Kaupungissa 10L/100km, mut maantiellä alle 8L/100km. Itseasiassa tasan sen, mitä ohjekirjassa luki-7,2L. Hyvin vanhalta rakkineelta. Mä kyllä oon valmis maksaan mukavuudesta vähän lisää-mut se on makuasia..

kani

Kyllä näiden kaksipyöräisten kulutukset on hurjia kun miettii kg/kulutus-suhdetta verrattuna autoihin.

Midland

Oho! Olin tos saunomassa kaverilla ja tallustelin sieltä takasin kotia kohti-tos kylää jakavalla sillalla tuli vastaan MP-poliisi, sitten siviilimallinen MP ja sitten vielä normaali farmaripartioauto. Ilmankos ei liiku yhtään 2-pyörästä koko kylässä-sana kulkee..

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Midland - 03.06.11 - klo:00:54
Joo, sen takia sitä 99okt, kun vaatimus tossa moottorissa on 97okt. Vastatuulessakin melkein koko matka.

Nakuttaako se 98 oktaanisella, jota kuitenkin myydään aika useilla asemilla?

Haen sitä, että mitä voittaa ja saavutetaan käyttämällä valmistajan vaatimusta korkeampi oktaanista bensiiniä. "Mielihyvä":kin riittää syyksi, mutta mitään oikeasti toimivaa syytä ei taida ollakaan?  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Midland

Karjaan Shelliltä saa vain 95E /99E V-Power /diesel. Hangon Shelliltä 95E /diesel. Tankkaan siis normaalisti 98E. Pakko oli reissulla ottaa tuota, kun oli bensa lopussa. Mitään eroo en huomannu missään, paitsi et ihan kuin 99E V-P olis kulunu enemmän. Nyt mennään taas Teboilin 98E. Paikalliseen Halpahalliin on tullu myyntiin pienkonebensaa 5L kanistereissa, mutten kerinny tutustuu tarkemmin.

Partanen

#10
Pienkonebensoilla on yleensä parempi säilyvyys ja pienempi haihtuvuus kuin tavallisemmalla jakeluasemien bensoilla. Sopivat siis vähällä käytöllä oleviin koneisiin, joissa bensa saattaa seistä pitkiäkin aikoja. Sanovat pienkonebensan olevan pidemmälle jalostettua, ja siksi kalliimpaa. Jos oikein muistan, niin Neste lupaili pienkonebensaa jakeluun jopa mittareihin, nyt kun tuli tämä etanolitouhu sotkemaan bensoja. Pienkonebensa sopisi vähällä käytöllä oleviin harrasteajoneuvoihinkin, kun siinä ei muistaakseni ole etanolia.

Omat kokemukseni pienkonebensoista on joidenkin vuosien takaa, kun harrastin bensiinillä toimivia radio-ohjattavia autoja. Auton tankin saattoi pitää täynnä kerrostaloasunnossakin, eikä bensa ja pakoputkessa oleva 2-tahtitöhnä haissut ollenkaan. Jokin taika pienkonebensoissa on.

Lisäys klo 22.32: löytyi nesteen sivulta mainoskin, jossa kerrotaan miksi pienkonebensa haihtuu hitaammin: http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589;2655;2698;2707;2708;10164 Näköjään vain kahdelta asemalta saa sitä mittarista tällä hetkellä. Helsingistä ja Porvoosta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Toi pienkonebensa on ihanteellista skopan talvisäilytyksessä tankattuna, ei tarvi edes kaasaria tyhjentää.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..