Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

joni_k

oon kanssa käsittäny että vesijäähy pelit on "tiukempia" ja viritysaste kovempi mitä ilmajäähyissä. muuten varmaan ok mutta mun pää ei kestä sitä kakstahdin ääntä, kiintiö täynnä kun välillä moottorisahaa joutuu käyttämään..  ;D sit se röpötys ja räpätys tyhjäkäynnin ja täyskaasun välillä. siis vaikka säädöt ois kohillaan. enemmän taitavat olla on off tyyppisiä laitteita.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 14.10.15 - klo:08:17
On tuossa Zonerissa ohjain jo aika pitkästi läpi kulunut, että aika pian tuosta lähtisi niitä lastuja ihan ilman mitään kummempaa ulkoista vaikutinta, jos vain ajaisi, kuten monet tekee.

Venat kuluu myös, jälleen Zonerissa sellaiset venttilit oli, että hiinä ja hiinä, että venttilin lautasesta reuna putoaa pois, ikäänkuin portaita muistuttaa se tiivistyspinta.

4 tahtisessa on puolensa, mutta itse ainakin vierastan näkemystä, että vähemmän vikoja olisi niiden hyvä puoli, enemmän huoltoa vaativat, jatkuvaa venttiilien säätöä ja öljyjen vaihtoa.

Tietty tämähän koskee vain ja ainoastaan kiinalaisia,

Helkamassa ei ollut minkäänlaista kulumaa nokkaketjun ohjaimessa/kiristimessä, eikä venttiileissä, peilikirkkaat, sileät tiivistyspinnat oli 10.000 km jälkeen. Venttiileitäkään ei ole tarvinnut säädellä.

pugt200

#1337
Aprilian 2T skootterit ovat vakiona todella hiljaisia, mm paljon nelitahtista Vespaa hiljaisempia. Pösössä (Speedfight4) ilma- ja vesijäähdytteisen tehoero on 4,1 hv ilma ja 5,4 hv neste eli prosenteissa aika paljon (yli 30). Aiemmissa malleissa alle heppa, 4,1 hv Ilma ja 4,6 hv neste eli 12%. Jos ajelee Suomessa, eikä viritä, on ilmajäähdytteinen huolettomampi sekä halvempi pitää ja hankkia. Extrateho maksaa 300,-.

Tästä heppoja halvalla...
http://www.nettimoto.com/peugeot/speedfight-3/1912301

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 14.10.15 - klo:11:05
Helkamassa ei ollut minkäänlaista kulumaa nokkaketjun ohjaimessa/kiristimessä, eikä venttiileissä, peilikirkkaat, sileät tiivistyspinnat oli 10.000 km jälkeen. Venttiileitäkään ei ole tarvinnut säädellä.

Ei mullakaan Soliferin venttiileissä 8000km kohdilla ollut paljonkaan sitä pykälää, Zonerissa oli pykälää kyllä sen verran etten ole ihan hetkeen nähnyt moista suoritusta.

Kiinalaisista kun on puhe, niin tahtoo tuo tavara vaihdella aika paljon kestoltaan mitä noihin hihnalta lätkitään.

No, kohtuullisuuden nimissä on kai mainittava, että 2 tahtisissa kuluu läpät ja männänkin voi joutua uusimaan toisinaan.

Niin ja moottorisahassa on äänenvahvistin, tuskin se mikään vaimennin on, eilen viimeksi mökkisahalla pienin tukkia, siinä sitä pärinää saa hetken sietää :D

pera8x

kyllä mää oon sitä mieltä, että 2 tahdit on paljon huolettomampia. eihän niitä itse moottoreita tartte huoltaa oikeestaan ollenkaan. tulppaa sillon tällön ja meno jatkuu. nelareissa paljon enemmän tehtävää. mutta 2 tahtisen heikkous on tuo huono voitelu. ja sen seurauksena aika monissa 2 tahtisissa leikkaa jossain kohtaa mäntä kiinni ja se tietää sitten taas remonttia. joku voi pitää männänvaihtoa normaalina huoltona ja tehdä sen varmuuden vuoksi vähän väliä. itte oon kyllä sitä mieltä, että mäntä ei ole mikään kulutustavara. eikä moottoreissa ylipäätään ole sellasia "normaaleja kuluvia osia", kuten venttiilit ja sylinterit ja laakerit yms. jollain autoillahan ajetaan yli miljoona kilsaa samoilla männillä ja muilla hiluilla, eikä ne oireile mitenkään. jos moottorin sisuskalut on kulutustavaraa, niin sillon se on kyllä paska moottori.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 14.10.15 - klo:14:14
kyllä mää oon sitä mieltä, että 2 tahdit on paljon huolettomampia. eihän niitä itse moottoreita tartte huoltaa oikeestaan ollenkaan. tulppaa sillon tällön ja meno jatkuu. nelareissa paljon enemmän tehtävää. mutta 2 tahtisen heikkous on tuo huono voitelu. ja sen seurauksena aika monissa 2 tahtisissa leikkaa jossain kohtaa mäntä kiinni ja se tietää sitten taas remonttia. joku voi pitää männänvaihtoa normaalina huoltona ja tehdä sen varmuuden vuoksi vähän väliä. itte oon kyllä sitä mieltä, että mäntä ei ole mikään kulutustavara. eikä moottoreissa ylipäätään ole sellasia "normaaleja kuluvia osia", kuten venttiilit ja sylinterit ja laakerit yms. jollain autoillahan ajetaan yli miljoona kilsaa samoilla männillä ja muilla hiluilla, eikä ne oireile mitenkään. jos moottorin sisuskalut on kulutustavaraa, niin sillon se on kyllä paska moottori.

Eihän noissa nelitahtisissa taida olla käytännössä oikein mitään öljynsuodatustakaan, se sormustimen kokoinen metalliverkkokuppi ei nyt paljoa suodattele.

Autossa kun on se 2000 kiekkaa ja reilu nestejäähdytys, öljynsuodattimissa on takaiskuventtiilit ettei tarvitse konetta tyhjänä öljyistä startata, toisin kuin skoottereissa, niin kyllä siinä äkkiä jo on syitä miksi skootterin moottori on ns. paska kestämään.

Toinen seikka on vielä se, että skootterin moottori joutuu työskentelemään ainakin vakiona suht kovalla kuormalla liki jatkuvasti.

Mäntähän noissa nelitahtisissa naarmuuntuu helmastaan aika nopeasti, lämpökuormat kai siinäkin on vaikuttamassa, jos ajattelet sitä pyttyä ketjun puolelta, niin eihän siinä paljoa ilmavirta jäähdytä, toisella puolella sitten on reilumpaa se jäähdytys, epätasainen lämpöjakauma tekee varmasti osaltaan haittaa kestolle.

2 tahtisissa sitten tietty vähän omanlaiset kuviot, pytyn imu- ja pakoaukot tykkää sitä mäntää vähän rapsutella, kierroksia jos on liki 8000 pitkiäkin aikoja, niin se mäntä kyllä kulkee aika monta kertaa niiden kolojen ohi vaikkapa 5000km matkalla.

Auton moottorissa isku on pitkä, ei ole niitä aukkoja ja jäähdytys, että voitelu on ihan eriluokkaa.

60-luvulla ja osin vielä 70-luvullakin amerikan autolehdissä ilmoiteltiin autojen koeajoissa kuinka pitkästi mäntä matkustaa mailin matkalla, se kertoi siihen aikaan paljon siitä kuinka kestävä moottori olisi.

Tuota mittaria jos käyttäisi vertailtaessa moottoreita keskenään, voisi hyvin löytyä yhteisiä nimittäjiä noille lyhyemmin kestäville ja pisemmästi kestäville.

helkama sc-r

" jos ajattelet sitä pyttyä ketjun puolelta, niin eihän siinä paljoa ilmavirta jäähdytä, toisella puolella sitten on reilumpaa se jäähdytys,"

Nokkaketjun roiskima öljy jäähdyttää.
Ei siinä varmaan suurta eroa ole lämpötiloissa.

-Zone-

Ei se silti välttämättä lopullinen totuus ole, vaikka sen yhtenä ajatuksena itsekin heitin. Nimittäin jos se öljy sattuu olemaan +100 asteista ;) Periaatteessa se kyllä voisi toimia öljyjäähdyttimenä. Eteenkin vasemmalle kallistuvissa kurveissa jossa siellä nokkaketjukammiossa velloo jo aika suuri öljymäärä.

helkama sc-r


Nuukailija

Ei tähänkään taida saada selvyttä, ennen kuin joku liimailee ne anturit ja mittaa ne lämmöt.

-Zone-

#1345
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 14.10.15 - klo:23:17
Ei tähänkään taida saada selvyttä, ennen kuin joku liimailee ne anturit ja mittaa ne lämmöt.
Jeps.
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 14.10.15 - klo:22:48
Neste jäähdyttää ilmaa tehokkaammin.
Kaikessa jäähdyttämisessä on kyse lämmön siirtämisestä. Se öljyynkin siirtynyt lämpö pitäisi siirtää siitä öljystä taas edelleen ilmaan eli pois siitä koneesta. Mikäli tässä tulee ongelmia, kuinka hyvin se lämmennyt öljy sitten enää jäähdyttääkään vaikka kuinka nestettä olomuodoltaan nyt olisikin. Termospullossakin pyritään pitämään se neste mahdollisimman pitkään lämpöisenä, eli lämmön johtuminen minimissään. Jos samaa tapahtuu moottorissa, öljy sitoo itseensä vain entistä enempi lämpöä ja sen kyky toimia lämmön välittäjäaineena heikkenee. Asiat on harvoin yksioikoisia.

pera8x

kyllähän se nestejäähdytys on tätä päivää. varsinkin 2 tahtisissa auttaa paljon moottorin kestoikään. etenkin, jos virittelee. 2 tahtisista melkein ainoita moottoreita, mitkä harvoin leikkaa kiinni on perämoottorit. jaa miksi? ne on niin matalaviritteisiä, kiertävätkin yleensä max 6000 rpm luokkaa. jäähdytystä piisaa järvessä ja termaritkin on selällään 70 asteessa. mun 20 heppasessa peräprutkussa on joku yli 400 kuutioinen kone. verrokkina vaikka crossipyörä. 250 kuutioinen kone ja 3x enemmän tehoa.

isommissa prätkissä, kun mopoissa ja kevareissa on nestejäähdytys ja myös öljyn jäähdyty. yleensä siellä moottorin etupäässä on sellanen ölynsuodatinta muistuttava mötikkä, missä kiertää jäähdytysneste. siellä samassa mötikässä kiertää myös öljy, mutta omassa osassaan. näin ollen jäähdytysneste jäähdyttää myös öljyjä. joissain on sitten ihan oma öljysyylärikin. ja tietenkin se normaali jäähynesteen kierto syylärille. eihän ne muuten kestäisi ajaa rataa ympäri täysiä tunti tolkulla.

joskus kun yhtä autoa virittelin, niin asensin siihen lämpöanturin öljytikkuun. mittasi siis öljypohjasta öljyn lämpötilaa. keli nyt ei ollut mikään kovin kuuma, joku tällänen syksykeli mutta sai siitä vähän osviittaa öljynlämpötilasta. se oli sellanen mersun vanha esikammiodiiseli. pari baaria ahtopaineita ja löpöö sen verran, että vielä savua näkyi tulevan pakoputkesta. öljyruiskut männille ja öljylle oma syyläri nokalla. sillä sai rankoa menemään vaikka kuinka ja kauan kaasu pohjassa, eikä ne öljyjen lämpötilat oikein nousseet yli sadan. veden lämpötilan liiallinen nousu tuli ennemmin vastaan, kun tahtoi olla 110 pidemmän kaasun painalluksen aikana. se tais olla syynä kansien ja kansipahvien ongelmiin.

Nuukailija

Palotilassa jos alkaa olemaan paljon eroa paikassa ja toisessa lämpötiloissa, niin se kai se tekee helpoiten tuhoja, lämpö ei siirry kuin tietyn määrän rautaa pitkin per aikayksikkö, hotspotit on se suuri ongelma.

Perämoottoreita jos ajatellaan, niin siellä vedetään suht reippaalla kuormalla jatkuvasti ja alilämpöisellä koneella, tulee suuret lämpötilaerot.

Jos sulla lämmöt nousee 110 pintaan, niin jossain pytyn yläpään tuntumassa voi jo kiehua aiemmin ja silloin lämpö nosee paikallisesti aika kovaksi, sitten kun vieressä ei ihan vielä kiehu, niin rupeaa vääntöä metalliin tulemaan ja eihän ne kannet ja pahvit sitä kovin paljoa kestä, vaikka se neste siellä juoksee, niin tuossa keittämisen rajalla noita kummallisia hotspotteja alkaa tulemaan.

Kaasulukkokohan se yksi ongelma sitten siinä kiehumisessa oli ja tietty paine nousee myös, jotka koettelee pahvinkestoa ja pahentavat paikallista kuumumista.

Onhan noita kisanesteitä, jotka ei keitä vaikka menisi reilusti yli 100 asteen nesteen lämpötila, teoriassa korkeampi moottorin lämpötila parantaisi hyötysuhdettakin, mutta käyntivälykset pitäisi sitten sovittaa korkeammalle lämpötilalle, josta taas omat ongelmansa, mutta mitenkään pakollista ei nestejäähylläkään ole pysyä alle satkun ja se pelkkä lämpö ei vielä yksistään paikkoja riko, lämmön jakautuminen tahtoo olla enemmän se ongelma nimenomaan kovemmissa vedoissa.


Coastside

#1348
Kiinanihmeen öljyt ei koskaan nousseet yli 85 C kun mittailin. Yleensä se sama kuin kopan 65 C. Setti oli vakio.

F1 moottorit on niin pienin toleranssein ettei niitä saa käynnistää lämmittämättä käyntilämpöisiksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

tuo nestekiertohan on suljettu järjestelmä, tai ainakin sen pitäisi olla sellanen. ei se neste siellä pitäisi kiehua vielä 110 asteessa, ellei sitten paisarin korkki ala päästellä höyryjä pihalle. nyt en ole ihan varma, tulee vähän mutu tuntumalla, mutta glykolin kiehumispiste on muistaakseni jossain lähempänä kahta sataa astetta. mitenkäs veden ja glykolin seos, kiehuuko se siinä sadassa asteessa, jos systeemi ei ole suljettu? vai meneekä tuo seos jotenkin "limittäin", että kiehumis piste on sitä korkeampi, mitä enemmän on glykolia? ainakin etanoli vesi seoksella kiehumis piste on sitä korkeampi, mitä enemmän vettä.

noista hot spoteista en tiedä sanoa juuta, enkä jaata. varmaan siellä moottorissa on sellasia pistemäisi kohtia, mihin kovat lämpötilat keskittyvät ja siitä sitten jakautuvat, mutta tapahtuuko siellä kiehumista?

mielenkiintosta pohdintaa joka tapauksessa.