Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4t 2011 mittarivaijerin vaihto / lukkosylinteriongelma

Aloittaja tapoll, 22.11.18 - klo:14:57

« edellinen - seuraava »

tapoll

Morjens.
Rupesin purkamaan  eilen hankittua 2011mallista LX50:stä. Ostin sen juuri ja huollossa laitettu mittarivaijeri edellisellä kerralla väärää kautta ja oli rispaantunut poikki lokarin läpiviennin kohdalta ja mennyt myös ylhältä mittarin alta koko kuori poikki.
Onko linkkiä huoltomanuaaliin/ vinkkejä lokarin läpivedosta-pittääkö etujousi poistaa/ löysätä että saa vaijerin vedettyä läpi. kun koittaa jarruletkun vierestä ruuvarilla kolisee aina lokarin pelti vastaan eikä mee mistään läpi. Pitääkö etulokarikin irroittaa?
Ei viittis purkaa mitään ylimääräistä kylmässä tallissa. Vanha vaijeri oli vedetty jollain ihme mutkalla eri kohdasta kuin jarruletku.

Toinen homma virtalukosta ei meinaa millään avain irrota, tossa ei oo käynnnistyksenestoa. Käykö stormin lukkosylinterisarja suoraan ja miten sylinteri irtoaa.tarviiko tasasivuista erikoisavainta sylinterin irroitukseen vai miten lähtee irti? Vai onkohan tossa uudessa sarjassa joku irroitusavain? :o

https://www.storm-motor.fi/osat/mopot/vespa/lx-50/2011/lukkosarja-runnervespaliberty-typhoon-2011-nrg-10/

sit pitäis varin prikka poistaa seuraavaksi...

https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/vespa_lx_4t_servicemanual.pdf
tosta ei ollu mitään hyötyä naissä


Sepi6

#1
Tuo virtalukon huono toiminta on ihan tavallista ja tuo uus lukko parantaa asiaa taas vähäksi aikaa. Ohjausta heiluttamalla avaimen saa ulos. Vähän kattavampi manuaali on Piaggiossa joka on lähes sama laite, etuhaarukka on eri, sekä moottorin tyyppi https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/piaggio_fly_4t_servicemanual.pdf
Tuosta hihnanvaihto rojektista selviää prikan poistoon tarvittava http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=7621.0
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

tapoll

Kiitti Sepi vinkeistä ja linkeistä. Ei toi uus manuaali sen parempi ollu kun toi mun linkkaama. Löytyyköhän jostain Haynesin tms oikea korjausmanuaali missä oiketa kuvia eikä ylimalkaisia piirrustuksia. Nopeesti googlailemalla en ainakaan ite löytänyt.
Pitihän se etujousi irroittaa ja lokari löysätä mittarivaijeria vaihtaessa. Koko päivä meni askarrellessa kun yritin päästä helpolla. ois pitäny vaan heti irroittaa se jousi niin ois päässy nopeemmin eteenpäin. Olipahan pähkäileminen johdon reitityksessä kun edellinen oli vedetty miten sattuu( siksi se oli mennyt  poikkikin) 3.:lla kerralla meni oikein.
Lukkosylinteri oli ihan rutikuiva ja samalla voitelin sen takakautta ja rupes jotenkin toimivaan ei se kyllä vieläkään hyvä ole mutta ei nyt heti tarvi vaihtaa.
BTW Motonetissa LX50:n osat loppuunmyynnissä ei tosin paljoa ole jäljellä.
48 kulki mittariin 100 kg painolla taitaa olla prikka paikallaan kun viimeisessa 1/3 kaasulla ei tapahdu mitään muutosta vauhdissa.

Sepi6

Piaggiossa on normaali 2 puoleinen etujousitus ja on vähän helpompi tapaus, tuo Vespan yksipuoleinen on vähän haastavampi.
Mulla Piaggiossa oli alunperin myös prikka paikoillaan meni kuluneella hihnalla GPS mittarilla 45, ohensin prikan 2mm paksuksi nut menee GPS mitattuna 53 (itse 75kg) oikea kuski ehkä 45-50kg (ei ole soveliasta kysyä). Halusin vaan varmistaa ettei jää jalkoihin eikä mene niin kovaa että virkavalta puuttuisi.
Vinkkinä hyvä työkalu noiden katteiden irroitukseen/purkamisen apuna on vanha "luottokortti" jolla noita klipsuja voi väännellä turvallisesti.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

tapoll

#4
Pitääkö siellä olla prikka joka tapauksessa vai voiko sen poistaa kokonaan? Tarkoitus olis huomenna availla.
Mistä tietää variaattorinrullista koska ne on vaihtokunnossa onko se silminnähden kuluneita niin että ne eivät ole enää pyöreitä vai mitataanko halkaisija?
Onko vakiorullat ok ilman prikkaa/ ohennetulla prikalla vai pitääkö olla eri painoiset. Kevyemmät käsittääkseni lisää paikaltaan kiihtyvyyttä ja painavammat huippunopeutta.
Olenko hakoteillä? ;D

Coastside

Rullien paino vaikuttaa siihen miten moottori ottaa kierroksia kiihdyttäessä. Enemmän kierroksia niin hieman suurempi teho. Muuten kierrokset asettuvat maksimiväännön kohdille tai kaasun asennon mukaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapoll

No niin prikka oli 3,4mm paksu eli onkohan vakioprikka? Onko hyvää kikkaa rullien pysymiseen paikalla kasausvaiheessa. Pitääkö skode kaataa vinoon kyljelleen ettei rullat tipu pois vai mikä kikka teillä kasauksessa on? Mitkä osat voi rasvata ja mitä ei? Pitääkö vanhat kumit saada pois lautasilta kun ei ainakaan jarrukliinerillä lähteny kaikki? Uskaltaako hiekkapaperilla koittaa putsata vai onko  naarmuista haitaa toiminnalle?

konenikkari

#7
Kaikki kumi pitää saada pois hihnaan vastaavasta lautasen pinnasta, hiomapaperia #120 voi käyttää.
Pistä rullat pöydällä kuppiin ja sen päälle rullaramppi,liukupaloineen sen päälle, pidä nippu koossa ja asenna paikoilleen, kokoajan kiinni pitäen.
Jos tuntuu hankalalta, voi pistää kaksi maalarinteipinpalaa, asennuksen ajaksi, koossa pysymiseen,
ja poistaa ne sitten kun palikat on kasassa
Ei mitään voiteluaineita ko. osiin, puhtaus on tärkeää.
3,4 ei ole vakioprikka, ja ehkä muitakin ratkaisevia muutoksia on variin tehty.
Aloita vakio osilla, ja rullapainoilla, kumi lautasten pinnassa kielii jostain virhetoiminnosta.
Ehkä on käytetty vääränpainoisia rullia tai joku voiteluaines on sulattanut hihnaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Talkkia ole  laittanut rullakuppiin. Voitelee aikansa kunnes sieltä poistuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Joo vakio prikka on 5-6mm, tuon prikan voi jättää kokonaan pois tai ohentaa. Prikan kokonaan pois ottamista en suosittele, jos vähänkään on mielessä epäilys joutua ratsiaan laitten kanssa. Ainakin nuorisolla on tapana ajaa niin kovaa kun laitteet kulkee. Varikopassa on aina jonkin verran kumipurua, lautasten pinnoissa sitä ei kuuluisi olla
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

tapoll

#10
Keihinin kaasaria puhdistessani huomasin että kaasarin lämmitysvastuksen johto oli poikki niin nätisti että näyttää pihdeillä poikkaistulta. (Resistanssi PTC)
https://www.scooterwest.com/carburetor-heater-871314-826176.html
Vaikeuttaa huomattavasti pakkasella käynnistystä kun ei toimi. Kysymykseni kuuluu voiko se jäädä päälle tyhjentämään akkua vai onkohan se vaan edellisillä omistajilla/ huollossa mennyt poikki kaasaria pyöritellessä että saa pohjan auki. Siinä on ollut kuittien mukaan diagnoosina ollut viime vuonna"käynti jotenkin huonoa/ ei vastaa kaasuun" ja tehtynä huoltona "letku korjattu kaasuttimesta, poltin uusittu" kuitenkin itse ptc resistori johtoineen on tullut tehtaalta( siinä on päivämääräleima)
Mikä ihmeen poltin (kyseessä vespahuolto). Onkohan se juuri tuo lämmitysanturi?
Silloin kun mä viimeksi ajelin vespaa ennen tätä niin ei niissä tollasia hienouksia ollut ;D

Coastside

Johdot värähtelevät poikki kun taajuus sattuu resonanssiin johdon kanssa. Sen vuoksi johdot kannattaa kiinnittää tai tukea moottorin tuntumassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapoll

Kyllä johto meni kaikista läpivienneistä/ nippusiteistä ja oli vielä suojakuoren sisällä. Se oli poikki ihan siitä johdon vastuksen alkupäästä n 1cm L mallisen kumisen suojatulpan vierestä alkavan sähköjohtojen alusta. Resonanssi ei taida tohon kohtaan iskeä ainakaan noin tarkasti että molemmat johdot on kuin sivuleikkureilla pätkitty;).

Coastside

Johdot menee kolmella tavalla. Ne katkeilee, ties miksi? Ne syöpyy kosteuden ja lian vuoksi. Ne irtoilee liittimistä huonon asennuksen vuoksi. Mopoissa sähköviat ovat suurin syy ongelmiin. Mitä vanhempi mopo, sitä enemmän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Ei jää päälle purkamaan akkua kun toimii vain moottorin käydessä, VAC eli vaihtovirta nielee. Juottaa johdon ja laittaa jonkun esim kutisesukan liitoksen päälle, kuumaliimalla vähän tukea.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.