Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Derbi GP1 Racing käy huonosti

Aloittaja Uikukka, 25.10.18 - klo:15:19

« edellinen - seuraava »

Uikukka

Moikka, kyseinen 2-tahti skootteri ei käy hyvin ja sammuu mikäli ei anna kaasua.
On pyöritelty tyhjäkäyntiruuvia sekä seosruuvia, mutta niistä ei tapahdu mitään.
Neula on toiseksi ylimmässä lovessa.
Lähtee alkuun vetämään hyvin, mutta sitten yhtäkkiä buuaa ikäänkuin ei saisi ainetta tai ilmaa / jotakin liikaa.

Kaasutin putsattu perusteellisesti ja pääsuuttimena 85, tyhjäkäynti suuttimena 32.
Skootteri on kuristamaton eli hukkaputket poissa sekä ilmanputsarissa ei ole rajoituksia.
Bensahanan alipaineletku oli murtunut, mutta sen korjaus ei auttanut muuta kuin että mopo käynnistyy.

Onko kone niin väljä ettei pelaa vai mikä on pielessä? Puristuksia mittauksen perusteella vajaa 6.5bar.

konenikkari

#1
Mikä kaasutin siinä on.
Onko kaasuttimesta poistettu, imupuolelta, messingin värinen reikälevy.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Uikukka

#2
Ei ole tuota reikälevyä paikalla. Mutta on kokeiltu sen kanssa ja ilman eikä vaikuttanut mitenkään.
Kaasuttimena alkuperäinen 17.5mm Dellorto. On kokeiltu myös toista 17.5mm kaasutinta.

Sepi6

Kyllä se vaikuttaisi että tyhjäkäynti suutin on tukossa, puhdistuksesta huolimatta. Teräsharjasta olen napannut yhden karvan ja sillä varmistanut että reikä on auki, myös kaasarin rungossa. Rikastinpiiri ei toimi tukossa ?
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Uikukka

Tietysti täysin mahdollista vaikka hyvin paineilmalla sekä liuottimella putsailtu.

Mutta olisko alipainehanassa vaikuttavaa vikaa kun ei sulje bensan tuloa vaikka polttoaineletku olisi irti? Ei täysin vapaasti tunnu tulevan ainetta hanalta vaikka alipaineletkusta imaisee. Voisiko kova alipaine estää bensan tulon lähes kokonaan vikaisesta hanasta?

Tänään kun kokeilin niin ei lähtenyt edes käyntiin. Alussa hieman hörähti.

Sepi6

Onhan se mahdollista että hana on rikki, muutamia hanoja olen vaihtanut lähinnä kiinalaisiin. Siellä hanassa on myös sellainen karkea sihti siellä tankin sisäällä jos voi myös tukkeutuessaan aiheutta bensan saanti ongelmia vaikka hana oliskin kunnossa.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

MORPA

Toi sihti aiheuttaa ongelmia vajaalla tankilla, kun se sihti on tukossa niin lopputankki on sellasta hiton nykimistä. Kun tankki on täynnä niin se toimii. Kaikki skeida killuu siellä pohjalla ja sen siiviläputken alapää on aivan tukossa, mutta yläosa päästää bensaa ihan hyvin.

Mulla oli Kymcossa vastaavaa ongelmaa, mutta laitoin kunon annoksen bensiinin säilytysainetta tankkiin talvisäilitykseen ja huomasin kevällä että ongelma oli poistunut. En usko noihin ihmeaineisiin noin yleensä, mutta tuo on ollut toimivaa.
Liikennesika.

Uikukka

Nyt on käyty vielä uudestaan läpi tyhjäkäynti sekä pääsuutin piiriä. Pääsuuttimena on nyt 105.

Myös alipainehana on ohitettu.

Ryyppy päällä käy tyhjäkäyntiä normaalisti ja vetää myös paremmin. Kun menee pois päältä niin rupeaa sammumaan eikä reagoi kaasuunkaan heti.

Ei juurikaan vaikuta tyhjäkäyntiruuvin tai seosruuvin pyörittelyt. Neula toiseksi ylimmässä lovessa. Onko tyhjäkäyntisuutin liian pieni?

konenikkari

Sul on todella hieno skotu, älä pilaa sitä turhamaisilla viristyksillä.
Pistä takaisin alkuperäinen ilmansuodatinkotelo, kaikkine siinä olleine osineen ja se messingin värinen levy kaasarin imupuolelle.
Pistä paikalleen myös, uusi alkuperäinen alipainehana.
Eli aloita uudelleen perusasetuksista, ja tee sen jälkeen vain yksi muutos kerrallaan.
Noin toimiessa skotu on edes ajokelpoinen.
Eriasia on jos ei sinulla ole mitään tarvetta ajella skotullasi, yleisessä liikenteessä,
ja haluat vain tutustua kaikkiin mahdollisiin, ja mahdottomiin viristystoimiin  ;D
Onnea ihmeen etsintään  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.11.18 - klo:12:24
Pistä takaisin alkuperäinen ilmansuodatinkotelo, kaikkine siinä olleine osineen ja se messingin värinen levy kaasarin imupuolelle.
Pistä paikalleen myös, uusi alkuperäinen alipainehana.
Eli aloita uudelleen perusasetuksista, ja tee sen jälkeen vain yksi muutos kerrallaan.
Tätä menettely tapaa ei voi kuin suositella, yhden Yamahan kanssa tuli kokeiltua vähän kaikkea. Myös opittua että yksi muutos kerrallaan ja tuon että alkuperäinen kaasari/putsari ratkaisu on oikeasti toimiva.
Juuri viikonloppuna eräs kaveri soitteli ja kyseli apuja kun pojan mopo(derbi) ei saa bensaa, meinasi ettei bensahana ( alipaine) toimi. Lopullinen syy oli ettei konessa ollut enää puristuksia niin paljoa että olis saanut käyntiin tai edes alipainetta muodustumaan. Männänrengas oli poikki.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

#10
Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 12.11.18 - klo:11:42
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.11.18 - klo:12:24
Pistä takaisin alkuperäinen ilmansuodatinkotelo, kaikkine siinä olleine osineen ja se messingin värinen levy kaasarin imupuolelle.
Pistä paikalleen myös, uusi alkuperäinen alipainehana.
Eli aloita uudelleen perusasetuksista, ja tee sen jälkeen vain yksi muutos kerrallaan.
Tätä menettely tapaa ei voi kuin suositella, yhden Yamahan kanssa tuli kokeiltua vähän kaikkea. Myös opittua että yksi muutos kerrallaan ja tuon että alkuperäinen kaasari/putsari ratkaisu on oikeasti toimiva.
Juuri viikonloppuna eräs kaveri soitteli ja kyseli apuja kun pojan mopo(derbi) ei saa bensaa, meinasi ettei bensahana ( alipaine) toimi. Lopullinen syy oli ettei konessa ollut enää puristuksia niin paljoa että olis saanut käyntiin tai edes alipainetta muodustumaan. Männänrengas oli poikki.


Niin arkipäiväisen ja ikävän totta  :(  ja useinkin syynä on se vapaasti virtaileva ilmansuodatin, joka ei suinkaan tarkoita sitä että,
vapaasti ilma virtaillessaan lisäisi moottorin tehoa, vapaasti.
Seurauksena saattaa olla laiha seos, läpi koko kierrosalueen, ja varsinkin huippukierroksilla,
ja alipaineen puutos, joka joka sulkee ajoittain alipainehanaa, täysillä ajaessa.
Ja laihalla käydessään, leikkaa kiinni, ja saattaa pätkiä männänrenkaita.
Tosin useinkin kehnon ilmasuodattimen seuraus on moottorin ennenaikainen kuluminen,
jolloin männänrenkaat pyrkii aukkoihin, ja katkeaa.
Ensiarvoisen tärkeää on että, varsinkin, pieni moottori nauttii vain ja ainoastaan ehdottoman puhdasta ilmaa.
Sadasosan kuluma pienessä moottorissa on merkittävä,
kaksilitraisessa ei taida niinkään paljon merkitä  ::)
Esim eki, ei taida käyttää vapaavirtausuodatinta  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Uikukka

Skootteri ei ole vieläkään iskussa. Vaihdoin uuden 70cc sylinterin ja männän.
Vanha oli jo kulunut osittain öljynpuutteen vuoksi sillä pumpulta tuleva letku oli puoliksi puristuksissa.

Ongelma on pääasiassa se ettei käy tyhjäkäyntiä lämmettyään. Ryyppy päällä pysyy käynnissä.
Kone lämpöisenä ei myöskään käynnisty normaalisti vaan joutuu kaasun kanssa käynnistämään. Ajamaan pystyy normaalisti.

Juuri mitään ei tapahdu tyhjäkäynnin ruuvista kun pyörittelee.
Neulan sokka on alimmassa lovessa.
Seosruuvi toimii, mutta ei vaikuta juurikaan tyhjäkäyntiin. Pysyy juuri käynnissä max. 10 sekuntia jos ruuvi on reippaasti auki.
Rikkaammalla tuntuu heti sammuvan. Tyhjäkäynti suuttimenahan on alkuperäinen 32 eli ei luulisi saavan liikaakaan ainetta.
Ei vaikuta messinkilevyt tai ilmanputsarit mitään.