Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon kiihtymättämyys, vika variaattorissako?

Aloittaja Eki, 15.08.18 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

Eki

Itsellä kaikki muu toimii ok, on uusi hihna, uudet rullat, uudet liukupalat ja putsattu etuvari kaikkinensa. Mistä johtuu että kun vaikka pysähtyy liikennevaloihin ja lähtee kun liikkeelle, remmi ikään kuin hakee oikeaa asentoa variaattoreissa, takana ylös ja edessä alas, kestää tovin ennen kuin vääntöä tulee kiihtyvyyteen, missä vika, onko liian löysä takavarin jousi ettei se työnnä remmiä pysähtyessä ylös jne? Kertokaapas tietävät mikä on ja mikä auttaa moiseen, se kiihtymättömyyshetki on pieni mutta kiusallinen kun ei lähde aina heti kuin tikka pöntöstä?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

MORPA

Jos se ennen on lähtenyt kunnolla ja vika on vasta nyt tullut, niin avaa takavari ja putsaa ja rasvaa se.

Itse avasin muutaman takavariaattorin, ja toinen oli lähes kuiva ja toisessa oli vetelää mustaa rasvamönjää aivan ylenmäärin. Kummassakaan ei ollu neulalaakerissa kuin jotain jääkaappilämpöisen voin kaltaista mönjää.

Voihan siinä jotain muutakin vikaa olla, mutta tuosta aloittaisin itse.
Liikennesika.

Eki

#2
Lainaus käyttäjältä: MORPA - 15.08.18 - klo:19:49
Jos se ennen on lähtenyt kunnolla ja vika on vasta nyt tullut, niin avaa takavari ja putsaa ja rasvaa se.

Itse avasin muutaman takavariaattorin, ja toinen oli lähes kuiva ja toisessa oli vetelää mustaa rasvamönjää aivan ylenmäärin. Kummassakaan ei ollu neulalaakerissa kuin jotain jääkaappilämpöisen voin kaltaista mönjää.

Voihan siinä jotain muutakin vikaa olla, mutta tuosta aloittaisin itse.
Täytyy tsekata seuraavaksi.

EDIT.

Varsinaista likaa ei oikeastaan ollut mutta laitoin uuden orginal jousen, loppu hihnan luistaminen lähdössä ja toimii muutenkin, alkuperäinen osa 12.00€, oikea hinta 16.90€, sano että "bontsataan" vähän Brandin huollossa Vantaalla.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#3
En tiedä kuinka yleistä moinen on, elikä jostain syystä muutaman sadan kilometrin jälkeen sama kiihtymättömyys ongelma, elikä selkeästi remmi on lähdössä väärällä hollilla, kiihtyy vasta jonkun matkan ajettua. Itsestä tuntuu että tuo johtuu takavariaattorista, siinäkin orginaali uusi jousi, hihna on uudehko sekä rullat ostettu viikko sitten hihnan kanssa. Uutta variaattoria ei kannata paljon ajettuun ainakaan orginaalia ostaa, purkuosat myy esim 18.000km ajettuja mikä on tietty huomattavasti vähemmän kuin 46.000km ajettu (nyt)! Ps. ostettu todella siisti orginal takavariaattori, sama remmivika edelleen, jostain syystä remmi ei oikein liiku oikeisiin paikkoihin ja se tekee välillä kiihdytyksestä "matelua"???

EDIT.

Vastailen tässä itselleni: tuo kiihtymättömyys loppui kun laitoin toisen remmin, siinä oli 18.5mm x 811mm:n Dayco, nyt on samanpituinen Naraku, hiukan kapeampi ja toimii???
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

normaali ilmiö..kapeampi hihna niin tavallaan huippunopeudessa menettää mutta kiihtyvyys paranee. hihna ei nouse niin ylös.

konenikkari

Samoin on käynnyt niiìn monta kertaa enemminkin,
eri hinanvalmistajien mitoilla ei ole mitään yhteneväisyyttä.
Hyvän kun löytää, kannattaa sitä käyttää vastakin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.08.18 - klo:16:19
Samoin on käynnyt niiìn monta kertaa enemminkin,
eri hinanvalmistajien mitoilla ei ole mitään yhteneväisyyttä.
Hyvän kun löytää, kannattaa sitä käyttää vastakin.
Vaihdoin kyllä koko rullakupin vastaosan kanssa mihin myös uudet liukupalat sekä tuon hihnan. Aiemmin juurikin Dayco merkkinen 18.5 x 811 hihna toiminut vallan mainiosti, nytkin muuten mutta ne kiihtyvyysongelmat välillä.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

ainaki kiinalaisissa toi variaattorin sielun elämä on niin outo että en oo jaksanu enää kiinnittää edes huomiota.

Eki

https://youtu.be/kxx6a9XYeUg tuosta eilisestä videosta parani vielä aikalailla, vaihdoin uuden vetoholkin sekä rullakupin vastakappaleen, myös uudemman leveämmän hihnan mikä tuossa olikin jo aiemmin kiinni. Tähän vielä kyssäri, kun täytyisi hetkeksi saada katteita purkamatta ruiskusuutin auki mikä kahdella ristipäällä kiinni, ei aukene ei sitten millään, onko hyvää niksiä (akkuporaa ei ole eikä erikoistyökaluja), elikä ristipäät vioittuneet eivätkä aukene, kun ei pääse sivusta kääntämään esim lukkopihdeillä kannasta auki. Hyvät neuvot tarpeen (tarkoitus olisi päästä kannen kahteen pulttiin käsiksi, elikä kiristää, ne toiset kaksi pystyi kiristämään ilman ruiskusuuttimen irroittamista.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#9
Kannen, kymmenmilliset mutterit saa kyllä mielestäni, kiristettyä ruiskusuutinta irroittamatta.
Akku on vähän tiellä, mutta pitkällä 3/8 jatkovarrella ja 10mm hylsyllä homma onnistunee.
Noihin ruiskusuuttimen ruuveihin sopii vain ph2 ruuvauskärki, ja niissä on alun perin lukitusliimaa, ole varovainen.
Pistä metalliseen jatkoon ph2 ruuvauskärki, ja kopauta kevyesti pienellä vasaralla kärki ruuviin.
Mutta kuten mainitsin suutinta ei tarvitse irroittaa, kannen kiristyksessä.
Miksi kiristelet.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 25.08.18 - klo:12:05
Kannen, kymmenmilliset mutterit saa kyllä mielestäni, kiristettyä ruiskusuutinta irroittamatta.
Akku on vähän tiellä, mutta pitkällä 3/8 jatkovarrella ja 10mm hylsyllä homma onnistunee.
Noihin ruiskusuuttimen ruuveihin sopii vain ph2 ruuvauskärki, ja niissä on alun perin lukitusliimaa, ole varovainen.
Pistä metalliseen jatkoon ph2 ruuvauskärki, ja kopauta kevyesti pienellä vasaralla kärki ruuviin.
Mutta kuten mainitsin suutinta ei tarvitse irroittaa, kannen kiristyksessä.
Miksi kiristelet.
Siis en tarkoittanut että irroittaisin ns koko ruiskusuuttimen mikä on kannessa kiinni, vaan sen osan ruiskusta mikä antaa kannen suuttimelle suihkun, sillä ilman sen irroittamista ei takuuvarmasti saa kiristettyä kannen muttereista kuin kaksi, ne toiset kaksi jäävät totaalisen jemmaan kyseisen osan taakse. Että miksikö kiristän, no onhan se hyvä vielä tarkistaa jos saa hiukankin kiristettyä, aina parempi kun mahdollisesti palotila saattaa aavistuksen pienentyä ja tiiviys parantua.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#12
Laitan vielä kuvaamattoman videonpätkän siitä kuinka paljon vaikuttaa kulkuun samanlevyinen (18.5 x 811mm) uudehko remmi, entisellä Narakun vastaavalla rajoitettu 3mm:n rikalla mopeus max 65kmh, entäs kun vaihtaa uuden samanlevyisen/pituisen Dayco remmin, ero on Maximissaan noin +8kmh lisää vauhtia rikasta huolimatta, eikä tuo Narakun hihnakaan ole juuri paljoa kulunut. Ps. sataa ja venttiili vuotaa joten video jäi nyt tekemättä, kysyisin samaan hengenvetoon viisaimmilta että saako venttiiliin uuden neulan, kun se vuotaa nimenomaan hiukan sieltä venttilin reiästä. Olen löysännyt sekä kiristänyt sitä neulaa mutta vesi hiukka kuplii siinä venttiilin päässä, elikä vuotaa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Taas hiljennetystä vauhdista kiihdytys takkuaa, kuuluu vaan rullien kilinää aikansa kunnas lähtee kiihtymään, kiusallista esim stadissa olla hetken viiveellä "jaloissa". Eikö kukaan ole kokenut samaa ja kumpi variaattorissa silloin mättää, rullat, hihna vaiko joku muu?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.