Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

tuoreöljyvoitelun ilmaaminen (gilera runner pj)

Aloittaja Peros, 31.07.12 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

Peros

Eli miten ilmataan tuoreöljyvoitelu kyseisessä menopelissä? yritin hakua käyttää mutten löytänyt mitään neuvoa..

Peros


Samppa

Laita kuvaa pumpusta niin kerrotaan. Itse tuoreöljyvoitelupumpusta löytyy ainakin Piaggiosta heti etupuolelta ruuvi, jonka alta näkyy tiiviste. Tämä on ilmausruuvi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jumpingstone

En ota mitaan vastuuta ohjeen oikeellisuudesta, mutta luullakseni systeemi ilmaa itse itsensa. Siis laita oljysailioon oljya ja tankkiin kaksitahtibensaa ja sen jalkeen vaan kovaa ajoa.

Coastside

Tuoreöljyvoitelun toimivuus ja omien säätöjen oikeellisuus epäilyttää monia. Jos homma ei ole selvä ja tilanne epäilyttää, voi aina sekoittaa öljyä (3 %) bensaan ja ajaa sillä kunnes on saanut varmuuden oikeasta pumpun toimivuudesta/säädöistä. Lyhyt liian öljyn käyttö ei juuri aiheuta vahinkoa, mutta öljyttä ajo aiheuttaa.

Ilmaus on yleensä sitä että poistetaan letkuista ilma, koska pumppu ei sitä tee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Peros

joo taisin ymmärtää mitä ruuvia samppa tarkoitti. pitää tänään ottaa koppa pois ja vähän tutkailla. olen nyt ajanut jotain 140km laittamalla suoraan öljyt tankkiin muttei ole vieläkään ilmannut itseänsä.. juuri ennen pumppua on sellainen yli viiden sentin mittainen ilmakupla ja ei näytä lähtevän ajamalla..

VariJari

Niin ja ilmausruuvi tuossa vaikuttaa siis pelkästään öljysäiliön ja pumpun väliseen ilmaukseen, pumpulta kaasarille lähtevän letkun ilmautumista on odoteltava seosbensan kanssa tai sitten letku on esitäytettävä itse (ja mielellään ihan kaasarin/imukaulan öljyn ulostuloon asti) Itse tein tuon jälkimmäisen ruuttaamalla lääkeruiskulla öljyä riittävästi öljypumpun puoleisesta letkun päästä.
Harrastelussa: bt49qt-12

Samppa

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 02.08.12 - klo:12:45
Niin ja ilmausruuvi tuossa vaikuttaa siis pelkästään öljysäiliön ja pumpun väliseen ilmaukseen, pumpulta kaasarille lähtevän letkun ilmautumista on odoteltava seosbensan kanssa tai sitten letku on esitäytettävä itse (ja mielellään ihan kaasarin/imukaulan öljyn ulostuloon asti) Itse tein tuon jälkimmäisen ruuttaamalla lääkeruiskulla öljyä riittävästi öljypumpun puoleisesta letkun päästä.
Juuri näin. Jos järjestelmä on ollut kuivilla, niin seosbensa ekan tankillisen yhteydessä on hyvä vaihtoehto.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Peros - 02.08.12 - klo:11:52
joo taisin ymmärtää mitä ruuvia samppa tarkoitti. pitää tänään ottaa koppa pois ja vähän tutkailla. olen nyt ajanut jotain 140km laittamalla suoraan öljyt tankkiin muttei ole vieläkään ilmannut itseänsä.. juuri ennen pumppua on sellainen yli viiden sentin mittainen ilmakupla ja ei näytä lähtevän ajamalla..
Kuulostaa huolestuttavalta, jatka seosbensan käyttämistä.
Tuorevoitelu systeemissä on ilmeisesti oikea vika.
Onko säiliöstä pumpulle menevässä letkussa suodatin.
Jos on vaihda uudeksi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Peros

ilmasin eilen sen siitä ruuvista. nyt pitää vähän aikaa ajella ja katsoa et se rupee käyttään öljyä sieltä säiliöstä. kiitos avusta kaikille! :)

kgtsm

Sellainen kysymys vielä tähän ketjuun, että minkälainen tämä pumppu on käytännössä AM6 moottorissa? Siinä mielessä, että hajoaako tai kuluuko se, jos pumppu ja hilppeet on pitkään paikallaan mopossa, mutta sitä käytetän kuivana eli ei laiteta öljyä säiliöön, vaan käytetään öljyä bensan seassa?

Olisi tarkoitus tällaisessa mopossa siirtyä takaisin tuorevoitelun käyttöön, mutta vähän huolta aiheuttaa se, että mahtaako alkaa toimia kunnolla ja syöttää riittävästi öljyä.

Coastside

Sen voitelun huolesta pääsee laittamalla vaseliinit sinne. Muuta keinoa ei juuri ole. Se miten suuri työ on, en osaa sanoa.

https://m.youtube.com/watch?v=HWaj_X2KN6I

Filkassa on 14 min. kohdasta alk. pumppu käsissä ja purkaminen näkyy hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#12
Kun pumpun poistaa käytöstä tilapäisesti, voi myös ohjata kaasuttimelle tulevan letkun takaisin säiliöön jolloin öljy vain kiertää ympyrää.
Jos epäilys että pumppu on pitkään pyörinyt kuivana, ei sitä kannata sinällään enää ottaa käyttöön.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#13
Letkut voi yhdistää kun on täyttänyt ne öljyllä. Liittimet ratkaisevat kuinka helposti se käy. Hydrauliikkakaupoista saa apua. Jos pää on 90 asteen bajonetti (jarruletkun liitin), ne voi pultata tiivisteen kanssa yhteen.

Jos pumppu käy kuivaksi se voi leikata kiinni ja rikkoa jotain.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Kymcossa homma menee jotenkuten näin, eli säiliöltä pumpulle tuleva letku ilmataan irroittamalla se pumpusta ja odotetaan kunnes öljyä alkaa letkun päästä tulemaan, niin se tuikataan pumppuun kiinni. Sitten pumpulta lähtevä letku täytetään öljyllä ja luotetaan systeemin toimivan.

Itte laitoin pumpun lähdöstä läpinäkyvän letkun mahdollisimman ylös ja tarkkailin nouseeko letkuun öljyä, tukin tietenkin sen letkun joka menee moottoriin niin ei imeksi ilmaa ja sotke seoksia. Jos sitä öljyä nousee sinne letkuun ja varsinkin jos sitä tulee sen avoimesta päästä ulos, niin systeemi ehkä toimii. Voihan sitä tietty ajaa vaikka kymmenen litraa bensaa ja pistää jonkin purkin johon se voiteluöljy menee, niin pääsee vähän kartalle että pumppaako riittävästi. Ja tietenkin seosbensaa tankissa kokeilujen ajan, varmaan itsestään selvä juttu, mutta kunhan huomautin varmuudenvuoksi ;)
Liikennesika.