Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Kappas Vaan

MOOTTORIPYÖRÄÖLJY SYNTEETTINEN 15W-40, 1 L

LainaaSynteettinen moottoriöljy 4-tahtimoottoripyöriin. Suunniteltu erityisesti varmistamaan moottorin ja vaihteiston voitelu ja takaamaan oikeat kitkaominaisuudet märkäkytkimeen. Öljyn viskositeetti on vakaa ja öljynpaine pysyy korkeana ja vakaana, vaikka rasitus on kovaa, kierrosluvut korkeita ja lämpötila korkea. Öljyn kitkaominaisuudet on suunniteltu moottoripyörän kytkimen nykimisen, luiston ja kiinni-iskostumisen välttämiseksi. Suositellaan kaikentyyppisiin 4-tahtisiin moottoripyörän moottoreihin sekä 2-tahtimoottoripyörien vaihteistoihin/kytkimiin. 
Täyttää seuraavat kansainväliset laatuvaatimukset: 
API TC, SH, JASO MA. Sisältö: 1 litraa. 
Toimitetaan vain Matkahuollon kautta!
     

Tuotenro
361551


Löytyihän se kun vähän pengoin , hintaa 6.90 â,¬ www.biltema.fi

fillaripongari

#16
Saattaapi olla ihan aitoa kiinalaista "öljyä"  tuo p..teeman kiisseli?  itse en laittaisi edes ruohonleikkuriin.

Kappas Vaan

niin, ruohonleikkureissa käytetään SAE 30 öljyä ;D. Mopon moottoriin tuon pitäisi kyllä sopia ongelmitta, luulisin.

Samppa

Ainakin piilteman moottorisahan teräketju öljy on niin sitkosta, että tukkii kaikki paikat. Jos muutkin öljyt on vastaavia, jätän suosiolla väliin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Kiinanmopon alkuperäisessä korjausoppaassa suositellaan jopa 10w30 öljyä.
Huollossa on käytetty 10w40, esim. Shell Helix tai Mobil Super S. Ei synteettistä.

Numeroiden ensimmäinen lukema kertoo öljyn juoksevuuden kylmänä ja jälkimmäinen kuumana.

Sillä onko öljy viskositeetiltaan 10w40 vai 15w40 ei ole mitään merkitystä venttiilien mahdolliseen kilinään.
Jälkimmäinen on liian jäykkää kylmään keliin.

Samppa

#20
Lainaus käyttäjältä: dealer - 15.07.07 - klo:20:16
Sillä onko öljy viskositeetiltaan 10w40 vai 15w40 ei ole mitään merkitystä venttiilien mahdolliseen kilinään.
Jälkimmäinen on liian jäykkää kylmään keliin.

Riippuen moottorista, moottorin valmistajasta ja moottorilla ajetuista kilometreistä asialla on merkitystä. Esimerkiksi mikäli venttiilikoneisto on kulunut kuuluu 10w40 öljyillä kunnon kilkatus kylmäkäynnistyksessä ja koneen lämmitessä. Tätä on havaittavissa myös jostain syystä toisissa uusissa Kiinalaisissa vaikka säätöarvot olisivat kohdallaan. Tällöin suositellaan laitettavan jäykempää.

Näin myös autopuolella. Ei vanhaan vehkeeseen vedetä esim. 5w40 litkuja. Se on totta, että juoksevuus on merkittävä asia kylmänä käynnistettäessä ja kylmillä keleillä lämpenemisen aikana turvataksi koneen pieni kuluminen lämpenemisvaiheessa ja yleensä koneen hyvä pyöriminen. Esimerkiksi itse laitan koneeseen aina talveksi juoksevammat öljyt (10w40). Kesällä riippuen skootterista käytän joko 15w40, tai 10w40 öljyjä. Osissa skoottereissa tuo öljysuositus on erilainen käyttöohjekirjasssa ja sitä kyllä kannattaa noudattaa. Korvalla kuulee ja mopolla pääsee.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: dealer - 15.07.07 - klo:20:16
Numeroiden ensimmäinen lukema kertoo öljyn juoksevuuden kylmänä ja jälkimmäinen kuumana.

Sillä onko öljy viskositeetiltaan 10w40 vai 15w40 ei ole mitään merkitystä venttiilien mahdolliseen kilinään.
Jälkimmäinen on liian jäykkää kylmään keliin.

Ei ole ihan noin yksinkertainen asia. Ja parhaiten asia tietää varmasti moottorinvalmistaja, ei öljymyyjä.

Ja tämä on ihan kokeiltu juttu, ei netistä luettua. Kiinalaisen mopon venttiilit kilkattaa kovemmin 10w-40 öljyillä, kuin valmistajan suosittelemilla 15w-40 öljyillä. Venttiilien kikatus sinänsä ei ole ongelma, enemmän itseäni hirvittäisi miten 10w-40 jaksaa muuten voidella moottoria, jonka välykset on suunniteltu 15w-40 öljyille.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.07.07 - klo:21:15
enemmän itseäni hirvittäisi miten 10w-40 jaksaa muuten voidella moottoria, jonka välykset on suunniteltu 15w-40 öljyille.

Nimen omaan ja tämä on se pointti miksi sitä manuaalia kannatta myös tiirailla. Esimerkiksi käynnistyksessä riittävien voiteluominaisuuksien nopea turvaaminen on äärimmäisen tärkeää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

LainaaJa parhaiten asia tietää varmasti moottorinvalmistaja, ei öljymyyjä.

Ei öljymyyjältä mitään kysytä  ... valmistajan suositus tosiaan olisi korjaamomanuskan mukaan 10w30.
Maahantuojan huoltoneuvonta suosittelee käyttämään 10w40 joten sitä on käytetty, ongelmitta.
Venttiilien kilinään suosittelen lääkkeeksi niiden säätämistä oikeisiin välyksiin.

LainaaJa tämä on ihan kokeiltu juttu, ei netistä luettua.

Niin no, työkseni minäkin näitä huollan ja tarvittaessa korjaan.

Partanen

Hyvä, että saadaan ammattiapua tänne.  ;)

Rokomeran maahantuomiin Baotian 49QT-9 mopoihin suositellaan sekä kotimaisessa, että valmistajan ohjekirjassa 15w-40 öljyä. Pitääkin katsoa kaverin Fuden (Baotian) ohjekirjaa, kun seuraavan kerran menen katsomaan.

(Olisko huoltoneuvojaa saunotettu huolellisesti...)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kappas Vaan

Baotianissa suositus on lämpötilan mukaan, mutta 15W40 tai 15W50 näille suomalaisille kesäkeleille.

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer


sale111

mulla ainaski huoltokirjassa 15w40 stä käsketään laittaa...mulla on mtx-5en eli sama mylly kuin mtx-2sessakin ???

Baotian

Huollossa laittoivat 10W40 öljyä koneeseen vaikka pyysin sitä oikeaa viskositeettia, onneksi saan Maanantaina oikeat öljyt samassa huollossa koneeseeni. Venttiilien kilkatusta on siihen saakka kylmässä koneessa vaan jaksettava kuunnella ja ajaa ensimmäiset kilometrit todella rauhallisesti. ::)